استقبال ترکیه از گردشگران ایرانی با گل و هدیه

آفتاب اقتصادی- گروه خبر: براساس آمارهای اعلام شده از سوی دولت آنکارا، گردشگران ایرانی در سفر به ترکیه گوی سبقت را از گردشگران سایر کشورها ربوده‌اند و بدین ترتیب، ترکیه به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران ایرانی تبدیل شده است. در نوروز امسال نیز علی‌رغم گران شدن قیمت دلار، ایرانیان بسیاری از طریق مرزهای زمینی و هوایی به شهرهای مختلف ترکیه سفر کردند. دلایل زیادی برای اقبال ایرانیان به سفر به ترکیه وجود دارد که از مهم‌ترین آنها، قیمت‌های مناسب تورهای مسافرتی، هتل‌ها و اقامتگاه‌های باکیفیت خوب و قیمت‌های مناسب و نیز نزدیکی جغرافیایی با کشور است. اما در کنار همه این دلایلی که ذکر شد، نوع رفتار و برخورد مسئولان و مقامات شهرهایی که مقصد سفر ایرانیان هستند در جذب هر چه بیشتر گردشگران ایرانی بی‌تاثیر نیست. در همین باره، خبرگزاری آناتولی نوشت: «استانداری آغری ترکیه در میان گردشگران ایرانی که برای گذراندن تعطیلات نوروز به ترکیه سفر کرده‌اند و در حال بازگشت به کشورشان هستند، هدایایی توزیع کرد. دو هفته پیش نیز سلیمان‌البان، استاندار آغری با شاخه‌های گل از گردشگران ایرانی که از طریق پایانه مرزی گوربولاق (بازرگان) وارد ترکیه می‌شدند، استقبال کرده بود. در داخل بسته‌های توزیع شده میان گردشگران ایرانی، هدایای مختلفی وجود داشته است.»

امکانات مناسب ترکیه باعث استقبال گسترده
در همین حال غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو فراکسیون گردشگری مجلس ایران با بیان اینکه امکانات مناسب گردشگری ترکیه باعث استقبال گسترده ایرانیان در ایام نوروز از این کشور شده است، از گرانی، نبود امکانات مناسب، سخت‌گیری‌های فرهنگی و مقابله با شادی‌های مردم در ایران انتقاد کرد. به گزارش خانه ملت، وی گفت: کنترل‌ها وجود دارد به همین دلیل برخی تا کمی دستشان به دهانشان می‌رسد برای تجربه آزادی عمل بیشتر به ترکیه سفر می‌کنند؛ حتی اگر این سفر کوتاه باشد. عضو فراکسیون گردشگری مجلس ایران تصریح کرد: این تفکر که تمامی این افراد برای انجام رفتارهای غیراخلاقی به کشورهای اطراف می‌روند، اشتباه است. جعفرزاده ایمن‌آبادی همچنین اظهار داشت: هتل‌ها و بلیت‌های هواپیمایی ایران در ایام نوروز از هتل‌های ترکیه گران‌تر هستند در واقع آن‌ها به دلیل پایین آوردن قیمت‌ها رونق اقتصادی فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کنند. وی ادامه داد: نبود امکانات و وجود خلاهای دیگری همچون نبود راه‌های مواصلاتی، حمل و نقل ریلی و هوایی مناسب، ترافیک سرسام‌آور جاده‌ای باعث سختی مردم در گشت و گذار داخلی در ایام نوروز شده است.



بعدالتحریر
این رفتار مسئولان محلی ترکیه و دادن گل و هدایا از سوی آنها به گردشگران ایرانی برای مسئولان گردشگری کشورمان قابل تامل است. در ایام نوروز که بیشترین سفرها در سطح کشور انجام می‌شود شاهد هستیم که در برخی نقاط حتی، امکانات حداقلی هم برای مسافران نوروزی وجود ندارد و ستادهای اسکان نوروزی هم که در مبادی ورودی شهرها برپا شده حداکثر کاری که می‌کنند معرفی نقاط گردشگری و راهنمایی جهت برپایی چادرهای مسافرتی است. اگر هدف این است که گردشگری داخلی رونق گرفته و گردشگران خارجی بیشتری به کشور وارد شوند باید علاوه بر رفتار عالی مسئولان هر شهر با گردشگران امکانات مناسب نیز برای آنها فراهم شود.