آبروداری پایتخت و کلاه قرمزی

آفتاب اقتصادی– گروه فرهنگی: چند روزی پیش از آغاز سال جدید بود که تلویزیون لیستی از سریال‌هایی که برای نوروز تدارک دیده بود را منتشر و اعلام کرد که مخاطبان تلویزیون در نوروز امسال می‌توانند از شبکه‌های مختلف شاهد پخش سریال‌هایی دیدنی، جذاب و خاطره‌انگیز باشند. براساس لیست صدا و سیما سریال‌هایی که در کنداکتور پخش رسانه ملی قرار گرفته بودند به شرح زیر بودند.
«کلاه قرمزی» ساعت٢٠ پخش از شبکه دو
«دیوار به دیوار» ساعت٢٠ پخش از شبکه سه
«تعطیلات رویایی» ساعت ٢١ پخش از شبکه دو


«پایتخت5» ساعت٢٢ پخش از شبکه اول
«هیئت‌مدیره» ساعت٢٣ پخش از شبکه پنج
گرچه خود تلویزیون هم تا آخرین دقایق نمی‌دانست که چه سریال‌هایی قرار است به‌عنوان گزینه‌های نهایی برای پخش برگزیده شوند چه آنکه سریال «آرماندو» نیز در این لیست قرار داشت، اما در آخرین لحظات بنا به دلایلی نامعلوم از جدول پخش کنار گذاشته شد.

بوق و کرنای برخی رسانه ها
پنج سریال نامبرده در کنار برنامه دورهمی که پیش از نوروز نیز پخش می‌شد و برنامه‌های تاک شویی که قرار بود در لحظات تحویل سال سر بینندگان تلویزیونی را گرم کند را شاید بتوان تنها برگ برنده تلویزیون برای نوروز قلمداد کرد. تلویزیونی که یکی از وظایف اصلی‌اش تهیه خوراک فکری و فرهنگی برای مخاطبان خود است، اما توگویی این سریال‌ها جزو برندهای معتبر جهانی‌اند چرا که برخی خبرگزاری‌ها چنان ماجرای پخش سریال‌های نوروزی را در بوق و کرنا کردند که هرکس نمی‌دانست فکر می‌کرد تلویزیون شاخ غول را شکسته و به قول معروف فیل هوا کرده است. در حالی‌که اینگونه نبود. اگر بخواهیم منصفانه بنگریم در خواهیم یافت که سریال‌های نوروزی آنچنان هم نوروزی نبودند چه آنکه قسمت اعظم این سریال‌ها دنباله‌هایی بودند که قسمت‌های پیشینشان پیش‌ترها از تلویزیون پخش شده بود، بنابراین سریال یا ادامه همان رویه قدیم را با اتفاقاتی جدید دنبال می‌کرد یا داستانی را ارائه می‌داد که حتما از فیلتر ممیزی مسئولان سلیقه‌مدار تلویزیون گذشته بود.

نگاهی اجمالی به سریال‌های نوروزی
کلاه قرمزی
بی شک عروسک کاموایی مشهور کلاه قرمزی حتی به رغم ادامه‌دهنده بودن قسمت‌های قبلی سریال یکی از برگ‌های برنده تلویزیون بود. از آنانی که شاید می‌توانست مخاطب ازدست‌رفته تلویزیون را برای مدت کوتاهی مانند تعطیلات نوروز با رسانه ملی آشتی دهد.
پایتخت 5
سریال پایتخت که مخاطبان در سال‌های گذشته شاهد سری‌های چهارگانه آن بودند در نوروز امسال پنجمین سری خود را روانه آنتن تلویزیون کرد. سریالی که البته قرار بود در ماه مبارک رمضان سال گذشته روی آنتن تلویزیون برود اما بنا به دلایلی این اتفاق میسر نشد. موضوعی که شاید بتوان آن را اتفاقی مثبت برای تلویزیون قلمداد کرد چرا که موجب شد دست خالی تلویزیون برای کنداکتور نوروزی پنهان شود. نکته مهم و قابل توجه این سریال حواشی متعددی بود که در هنگام پخش حتی در این شب‌ها گریبان این سریال را گرفته و آن را گرفتار سانسورهای کاملا ناشیانه کرده است. به صورتی که جلو چشم بینندگان در پخش اصلی شاهد ماجراهایی هستیم که در بازپخش آنها را سانسور کرده اند.
تعطیلات رویایی
یکی دیگر از سریال‌هایی که تلویزیون برای پخش در نوروز تدارک دیده بود و می‌توان آن را جزو گزینه‌های جدید معرفی کرد سریال «تعطیلات رویایی» بود. سریالی که ۱۱ دی ماه در شهر شیراز کلید خورد و پس از گرفتن تصاویری در این شهر گروه به تهران آمده و سپس برای ادامه کار به کیش رفتند و تصویربرداری این مجموعه تا اواسط اسفندماه سال گذشته ادامه داشت.
دیوار به دیوار 2
سریال «دیوار به دیوار» هم سریالی بود که مخاطبان با آن بیگانه نبودند چرا که سری اولش را پیش از این دیده و با قصه آن آشنا بودند. سریالی که فصل اول آن نوروز ۹۶ به نگارش در آمد و فصل دوم آن نیز چند ماه پیش کلید خورد و گفته شد که این فصل نیز برای نوروز ۹۷ تدارک دیده می‌شود.
هیئت‌مدیره
یکی دیگر از سریال‌هایی که برای اولین بار از تلویزیون پخش می‌شد و سری قبلی نداشت «هیئت‌مدیره» بود. این مجموعه ۱۰۰ قسمتی به کارگردانی مازیار میری یک کار آپارتمانی است که فضایی شیرین دارد و درباره موضوعات و چالش‌هایی است که ساکنان یک برج طی اتفاقاتی با آنها مواجه می‌شوند.

تلویزیون در نوروز چقدر مخاطب داشت؟‌
بدیهی است که تلاش صدا و سیما برای تولید سریال‌های مختلف برای ایام نوروز قابل تقدیر است اما باید دید این رسانه تا چه حدی توانسته نظر مخاطبان را به سریال‌هایی که در طول سال گذشته تولید کرده تا در ایام نوروز روانه تلویزیون کرده، جلب کند. نظرسنجی‌های انجام شده که اتفاقا یکی استانداردهایش دوربین رسانه ملی است نشان می‌دهد که تلویزیون با سریال‌هایی که برای نوروز 97 تدارک دیده در جلب و جذب مخاطب اقبالی متوسط داشته که این شاید در نگاه اول یک نکته مثبت برای رسانه ملی باشد، اما با واکاوی آنچه عده‌ای از مخاطبان درباره سریال نوروزی در مقابل دوربین تلویزیون اظهار کردند در می‌یابیم که رسانه ملی به غیر از دو یا سه سریال توفیق چندانی در جذب مخاطب نداشته چرا که مخاطبان نه تنها نظر منفی خاصی راجع به بقیه سریال‌های نوروزی نداشتند، بلکه هیچ نظری ارائه نکردند چرا که اصلا سریال‌ها را ندیده بودند. اکثر مخاطبینی که دوربین رسانه ملی برای نظرسنجی درباره سریال‌های نوروز 97 به سراغ انها رفته بود تنها به دو سریال «پایتخت» و «کلاه قرمزی» اشاره کرده و رضایت خود را تماشای آنها ابراز کردند. این مخاطبان در حالی از این دو سریال به‌عنوان سریال‌های موفق تلویزیون نام بردند که متذکر شدند که یا سریال‌های دیگر تلویزیون را ندیده‌اند یا به دلیل جذاب نبودن آنها را به صورت کاملا جسته گریخته دیده‌اند.

نتیجه‌گیری
بارها اشاره کرده‌ایم و بارها راهکار نشان دادیم ولی افسوس که رفتارها و انتخاب‌های سلیقه‌ای مانع از آن شد که رسانه ملی پا را فراتر از نمره ناپلئونی گذارد و به فکر فتح قله‌های فکری مخاطبانش باشد. وقتی دعوای زرگری سر نمایش و عدم نمایش رقص ارسطو عامل در بهترین سریال تلویزیون به انتخاب مخاطبان است نمی‌توان امیدوار بود که مردم اقبالی به سریال دیگر تلویزیون نشان دهند. آش تلویزیون آن‌قدر شور شده که خودش هم می‌داند که راهی را که می‌رود اشتباه است، نشان به نشانی سانسور «ساز» توسط شخصیت عروسکی داداش گلم در سریال کلاه قرمزی که نشان می‌دهد خود تلویزیونی‌ها نیز از برخی سانسورهایشان خنده‌شان می‌گیرد و آن را قبول ندارند.