ماجرای دو زن!

آفتاب یزد- گروه سیاسی: ایالات متحده با توجه به برخورداری از امکانات در همه حوزه‌ها‌ همواره در جهان به عنوان یک کشور مهاجرپذیر شناخته می‌شود. از تعداد مهاجران ایرانی در آمریکا عدد دقیقی در دست نیست؛ ارقامی از 300 هزار نفر تا حدود یک میلیون نفر در خبرهای مختلف مطرح شده است. ایرانیانی که شاید به نسبت دیگر ملیت‌ها‌ کمتر در نقشی منفی خبرساز می‌شوند و اصولا با ساختار آمریکا هماهنگ می‌شوند. اما سه‌شنبه شب به وقت ایران یک زن ایرانی در کالیفرنیا توجه رسانه‌ها‌ی جهان را به خود جلب کرد. نسیم نجفی اقدم که با بهره گیری از شبکه‌ها‌ی اجتماعی همچون اینستاگرام و یوتیوب ویدئو سازی می‌کرد، در مقابل برخی قوانین وب سایت یوتیوب که محلی برای انتشار ویدئو است تاب نیاورد و اقدام به تیراندازی در مقابل دفتر این شرکت کرد. نسیم اقدم در ویدئویی درباره خودش گفته متولد ارومیه و در ایران بزرگ شده است. رسانه‌های آمریکا سن او را ۳۹ اعلام کرده‌اند.
او فعال حقوق حیوانات بود و درباره گیاهخواری تبلیغ می‌کرد. ویدئوهای آموزشی درباره آشپزی گیاهخواری و چگونگی نگهداری از پوست و مو را به سه زبان فارسی، انگلیسی و ترکی در کانال تلگرام، یوتیوب و اینستاگرام منتشر می‌کرد. او که گفته می‌شود گیاهخوار بوده و به عنوان مدافع حقوق حیوانات فعالیت داشته، در ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی ویدئویی را منتشر و در آن ادعا کرد که یوتیوب در قبال محتویات صفحه او دست به «تبعیض و فیلتر» زده است. خانم اقدم همچنین در فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی در یک پست فیسبوکی اعلام کرد که «در یوتیوب فرصت برابر برای رشد وجود ندارد». با این حال یوتیوب نوشته بود که به دلیل نقض قوانین این سایت، کانال او را بسته است. گفته شده است که او با یک اسلحه کالیبر ۹ میلیمتری در این ساختمان اقدام به تیراندازی کرده و چهار نفر را زخمی کرده و درنهایت نیز با شلیک گلوله به خود، به زندگیش پایان داده است. او مشخصا به سمت یک مرد ۳۶ ساله و همچنین دو زن ۳۲ و ۳۷ ساله تیراندازی کرده و طبق گزارش‌ها‌ حال مرد وخیم گزارش شده است. هنوز انگیزه اصلی این حمله به طور کامل روشن نیست. برخی رسانه‌ها گفته‌اند که زن قصد داشته پسری را که او را می‌شناخت بکشد. برخی نیز می‌گویند، او یکی از کارمندان یوتیوب در سن‌دیگو بوده و انگیزه حمله نیز اختلافات شخصی بوده است. پلیس نیز با رد تروریستی بودن این حادثه اعلام کرد که به نظر می‌رسد این تیراندازی در پی یک اختلاف داخلی روی داده و خانم اقدم دست‌کم یکی از قربانیان این حادثه را می‌شناخته است. او در کانال‌های مختلفی که داشت نوشته بود که "کانال‌های هرزه" که "جهالت و انحراف را ترویج می‌کنند" سریع بزرگ می‌شوند اما افراد هوشمند مانند خودش که به جای تقلیدکورکورانه از اکثریت، به عقل و منطق پناه برده‌اند، فیلتر و سرکوب می‌شوند. هرچند اعلام چنین اقدامی از سوی پلیس آمریکا نیز اعلام شد ماهیت تروریستی نداشته اما موجب بازتاب منفی درباره ایرانیان در افکار عمومی آمریکا و جهان خواهد شد. هرچند درباره محدودیت‌ها‌ و شرایطی که یوتیوب بر او تحمیل کرده نیز نمی‌توان قضاوت کرد.

سوگند یک ایرانی برای دولت ترامپ


اما یک بانوی دیگر ایرانی الاصل در آمریکا نیز خبر ساز شد. نازَک نیک اختر سه‌شنبه شب به وقت ایران در وزارت بازرگانی ایالات متحده به عنوان معاون وزیر در امور صنایع و تحقیقات سوگند یاد کرد. حضور در جایگاهی پراهمیت به عنوان یک ایرانی- آمریکایی توجه رسانه‌ها‌ را به خود جلب کرد. او از سوی دونالد ترامپ برای این پست انتخاب شد و به سنای آمریکا برای گرفتن تائیدیه معرفی شده بود. حدود دو هفته پیش خانم نیک اختر در سنا رای لازم را به دست آورد تا سکاندار بخشی از سیاست‌ها‌ی بازرگانی دونالد ترامپ باشد. اهمیت این موضوع را باید در جایگاه ویژه تجارت و امور بازرگانی در دولت فعلی ایالات متحده دانست. دونالد ترامپ از دوران کمپین انتخاباتی تا امروز بر یک موضوع تاکید کرده اینکه رقبا یا حتی شرکای آمریکا در فضای فعلی تجاری سوءاستفاده می‌کنند و با توجه به موضوعاتی مانند کارگر ارزان در کشورهایی همچون چین و مکزیک مزیت نسبی در آمریکا کاهش می‌یابد. این سازوکار در فصل جهانی شدن اقتصاد، موجب شده تا ایالات متحده حتی در تبادل با مکزیک نیز دارای تراز تجاری منفی شود. اما ترامپ گفته که شرایط را برای تغییر معادلات به دقت رصد خواهد کرد و حالا جایگاه نازک نیک اختر در این زمینه ویژه خواهد بود. خانم نیک‌اختر، ساکن مریلند آمریکا و وابسته به یک شرکت حقوقی در واشنگتن که بر حقوق تجارت بین‌الملل تمرکز دارد، در چنین فضایی به سمت معاونت وزارت بازرگانی منصوب شده است. او پیش از انتصاب به این مقام مدتی نیز در سمت مشاور وزارت بازرگانی آمریکا در امور حقوقی و قوانین تجاری آمریکا کار کرده است. خانم نیک‌اختر در سال ۲۰۰۲ نیز به وکالت از نایاک،‌ شورای ملی ایرانی‌ـ آمریکایی‌ها و برای «انتقال نظرات و دیدگاه‌های ایرانی‌ـ‌آمریکایی‌ها»،
در کمیته فرعی مهاجرت در مجلس نمایندگان ایالات متحده حاضر شده بود.

نازک نیک اختر دانش آموخته دانشگاه‌های لس‌آنجلس و سیراکیوز است و مدتی نیز در دانشگاه جورج تاون تدریس کرده است. انتخاب او درحالی است که تعداد ایرانی‌ها در دولت دونالد ترامپ نسبت به اوباما کاهش یافته است. دست کم چهار زن ایرانی در دولت اوباما فعال بودند. هرچند شاید بتوان گفت به لحاظ کیفیت در شرایط فعلی ایرانی‌ها در جایگاه‌هایی مهم‌تری قرار گرفته اند.

یک وکیل پرنفوذ ایرانی دیگر
ماکان دل رحیم یک ایرانی دیگر در دولت فعلی ایالات متحده به شمار می‌رود. او اگرچه در دوره انتخابات ترامپ را بهترین گزینه نمی دانسته اما بر حمایت از ترامپ برای جلوگیری از پیروزی هیلاری کلینتون تاکید داشته است. او در ماه مارس 2016 با نگارش یک مقاله در New York Post نوشت با توجه به اهمیت آینده تعیین نامزد قاضی دیوان عالی ایالات متحده (دیوان عالی ایلات متحده 9 قاضی دارد که از سوی روسای جمهور انتخاب می‌شوند و تا پایان عمر در سمت خود باقی می‌مانند) جمهوری خواهان باید از ترامپ برای غلبه بر کلینتون حمایت کنند. بعد از پیروزی دونالد ترامپ، ماکان دل رحیم نقش فعالی را در انتقال دولت از اوباما به ترامپ برعهده داشته است. او سپس به عنوان معاون مشاور حقوقی کاخ سفید در انتخاب نیل گورساچ برای تصدی پست قضاوت در دیوان عالی نقش ایفا کرد. در ماه مارس 2017 ترامپ، دل رحیم را به عنوان معاون معاون دادستان کل در یکی از دپارتمان‌ها معرفی کرد و او توانست در مجلس سنا با رای 73 به 21 رای لازم برای این پست را به دست آورد.

اخراج بعد از 12 سال
با این حال سحر نوروز زاده دیگر ایرانی-آمریکایی است که در دولت ترامپ سرانجام متفاوتی داشت. او که در دولت باراک اوباما نقش مهمی داشت و حتی در جلسات شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز شرکت می‌کرد همچون بسیاری از افرادی که میراث دولت دموکرات اوباما بودند در دوره جدید نتوانست در ساختار باقی بماند و در نهایت برکنار شد. او مسئول بخش ایران در تیم سیاست خارجی جان کری بود. نوروز زاده در مصاحبه ای گفته بود:«وظیفه من این است که تحقیق کنم و تحلیل‌های لازم را برای سیاستگذاری‌های طولانی مدت و استراتژیک انجام داده و پیشنهادات مختلف درباره سیاست خارجه به آقای وزیر ارائه بدهم.» او اولین زن ایرانی-آمریکایی است که مدیریت بخش ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید را بر عهده دارد. هیچ زن ایرانی - آمریکایی به چنین مقامی منصوب نشده است. نوروز زاده در اواخر دولت اوباما عنوان سخنگوی فارسی زبان وزرات خارجه را برعهده گرفت تا از این نظر نیز اولین زن ایرانی-آمریکایی باشد. رسانه‌های آمریکایی گزارش‌های فراوانی علیه سحر نوروززاده کارمند زن وزارت خارجه آمریکا که یک ایرانی الاصل است منتشر کردند. این گزارش‌ها سحر نوروز‌زاده را به نزدیکی به ایران و پیگیری سیاست‌های تهران در کاخ سفید متهم کرده اند. در پی وارد کردن این اتهامات به این بانوی ایرانی وی از دفتر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا به بخش دیگری که ویژه پیگیری امور ایرانیان است منتقل شد. رسانه‌های آمریکایی مدعی هستند که نوروز زاده به سیاست‌ها و رویکرد ترامپ وفادار نیست. سایت "برایتبارت نیوز" آمریکایی که از سایت‌های وابسته به جریان راست‌گرای افراطی در آمریکا به شمار می‌آید گزارشی را درباره سحر نوروز زاده منتشر و در آن اعلام کرد که نقش واقعی که این کارمند در کاخ سفید ایفا می‌کند شک‌برانگیز است. او سرانجام چندی پیش به دلیل تردید در وفاداری اش به دولت ترامپ از وزارت خارجه اخراج شد. هرچند این افراد در مقابل دوربین‌ها و رسانه‌ها به عنوان کارمندان ایرانی دولت ترامپ شناخته می‌شوند اما به نظر می‌رسد ایرانیانی نیز پشت پرده به عنوان مشاوران ترامپ دست به کار هستند برخی پیام‌ها یا بیانیه‌هایی که رئیس جمهور آمریکا صادر می‌کند نشان از سطح شناختی است که او از ایران دارد که می‌تواند ناشی از مشاور یا مشاورانی نزدیک به دونالد ترامپ باشد.