اروپا کم آورد


رئيس جمهوري فرانسه در پايان سفر خود به واشنگتن گفت: همتاي آمريکايي خود را «قابل پيش بيني» مي‌داند و گرچه از نظر او اطلاع ندارد، اما گمان مي‌کند که وي «به دلايلي داخلي» از توافق هسته‌اي با ايران خارج شود.به گزارش ايرنا از بازفيد، امانوئل مکرون که در دانشگاه جرج واشنگتن سخنراني مي‌کرد، اين اقدام را بخشي از «راهبرد افزايش تنش» دولت آمريکا خواند و گفت که با اين وجود، به ترامپ پيشنهاد حفظ برجام را داده است.رئيس جمهوري فرانسه با اشاره به تغيير موضع پيوسته دولت آمريکا و عدم پايبندي آن به توافق‌هاي بين‌المللي گفت: اين سياست شايد در کوتاه‌مدت پاسخگو باشد، اما در ميان‌مدت يا بلندمدت، عاقلانه نخواهد بود.وي درخصوص رئيس جمهوري آمريکا گفت: مردم مي‌گويند که رئيس جمهور ترامپ قابل پيش‌بيني نيست، اما من خلاف آن فکر مي‌کنم. او بسيار قابل پيش‌بيني است.مکرون ادامه داد: به تعهدات انتخاباتي وي نگاه کنيد. [ترامپ] دو روز پيش بار ديگر در دفترش گفته بود که برجام را بدترين توافق تاريخ، يک کابوس، فاجعه و غيره و غيره مي‌داند.رئيس جمهوري فرانسه تصريح کرد که گرچه در اين سفر نتوانسته است تغييري در ديدگاه همتاي آمريکايي خود ايجاد کند، اما موفق به زمينه‌سازي براي مديريت شرايط بعد از فروپاشي احتمالي برجام شده است.وي در اين رابطه گفت: گمان مي‌کنم آمريکا تحريم‌هاي بسيار شديدي [عليه ايران] وضع کند. مي‌‎خواهم که در آن شرايط نقش يک ميانجي بي‌طرف را داشته باشم.مکرون با تکرار ادعاهاي تکراري عليه ايران افزود: به ترامپ گفتم که اگر فرداي پيروزي بر داعش [از حضور در سوريه] کناره بگيريد، زمين بازي را به ايراني‌ها واگذار خواهيد کرد. 
توافق جديد برجامي
اين در حالي است که سي.ان.ان به نقل از منابع آگاه از گفت و گوهاي سران دو کشور مدعي شد که ترامپ و مکرون برنامه‌ريزي کرده‌اند که مذاکره توافقي جديد با ايران را سريعا آغاز کنند و اين توافق در کنار برجام اما فراتر از آن خواهد بود.اين توافق که سي.ان.ان از آن با تعبير «پيمان» ياد کرده است، شامل ملاحظات ترامپ درباره برجام، از جمله برنامه موشکي، بندهاي غروب توافق هسته‌اي و فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران خواهد بود.
هنوز تصميمي‌اتخاذ نشده است
با اين وجود وزير دفاع آمريکا گفت که هنوز تصميمي‌درباره خروج آمريکا از توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ با ايران گرفته نشده است اما واشنگتن با متحدان اروپايي خود کار مي‌کند تا ببيند آيا راهي براي اصلاح آن وجود دارد يا خير.به گزارش ايسنا از واشنگتن اگزمينر، جيمز متيس وزير دفاع آمريکا در جلسه استماع گزارش کميته نيروهاي مسلح مجلس سنا که صبح پنجشنبه برگزار شد، اظهار کرد: هنوز نمي‌دانيم امکان اصلاحات در توافق تا اندازه‌اي باشد که رييس جمهور را براي ماندن در توافق راضي کند.او ادامه داد: بحث‌هايي ميان تيم امنيت ملي و افرادي که براي ارائه مشاوره به رئيس جمهور مسئوليت دارند در جريان است. طبعا جنبه‌هايي از توافق قابل اصلاح است. ما داريم روي آن کار مي‌کنيم.متيس افزود: همه مي‌دانند توافق هسته‌اي يک توافق کنترل تسليحاتي ناقص بود. توافق بر اساس اين فرض تنظيم شده که ايران تقلب خواهد کرد. بنابراين عنصر راستي‌آزمايي به آن اضافه شده که عملا هم بسيار محکم است اما اينکه آيا کافي هست يا خير، فکر مي‌کنم سوال بجايي باشد.