توافق تاریخی دو کره


رهبران دو کره ديروز (جمعه) در کنفرانس خبري مشترکي اعلام کردند، اعلاميه مشترکي به امضا رسيده است که در برگيرنده تحقق صلح دائمي‌و پايدار در شبه جزيره کره و پاکسازي اين منطقه از سلاح هسته‌اي است.به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه اسکاي نيوز عربي، رهبران دو کره روي خلع سلاح کامل شبه جزيره کره توافق و شروع يک دوره جديد و پايان جنگ‌هاي بيشتر را اعلام کردند.
در اين اعلاميه‌اي که دو طرف امضا کردند، تاکيد شده که بايد هر دو طرف براي کاهش اقدامات خصمانه در شبه جزيره کره و تبديل منطقه نظامي‌محافظت شده به يک منطقه صلح تلاش کنند.دو رهبر کره شمالي و کره‌ جنوبي در اين کنفرانس خبري اعلام کردند که اعلاميه‌اي‌ را در راستاي تحقق صلح دائم و پايدار در شبه جزيره کره امضا کرده‌اند و قرار است "فصل جديدي در تاريخ شبه جزيره کره" نوشته شود.رهبران دو کره تاکيد کردند که براساس اين اعلاميه توافق شده هرگونه اقدام خصمانه زميني، هوايي و دريايي متوقف شود.رهبران دو کره اعلام کردند، دو کره قصد دارند آتش‌بس سال ۱۹۵۳ را به معاهده صلح تبديل کنند و اواخر سال جاري ميلادي رسما پايان جنگ کره و توقف خصومت‌ها اعلام مي‌شود. همچنين مساله خانواده‌هاي جدا شده نياز محورهاي مورد توافق دو طرف بود.طبق اعلاميه دو رهبر،‌ مذاکرات در اواسط ماه آينده ميلادي در سطح ژنرال‌ها براي ايجاد ارتباطات براي حل مسائل نظامي‌برگزار مي‌شود.
عاري سازي شبه جزيره از سلاح هسته‌اي تا پايان سال
مون جائه اين، رئيس‌جمهوري کره‌ جنوبي در اين کنفرانس خبري اظهار داشت: هر دو کره تصميم دارند عاري سازي شبه جزيره کره را از سلاح هسته‌اي طي سال جاري ميلادي تکميل کنند. 
کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي نيز تاکيد کرد: ما توافقي را که امضا کرديم که به دوره‌اي از جنگ و تنش بسيار در روابط دو طرف پايان مي‌دهد و همانطور که بسياري اميد زيادي به اين نشست داشتند ما شاهد توافقاتي بوديم که درباره مساله صلح فراگير بوده، ما ملتي واحد در کنار هم هستيم و بايد براي آينده‌اي جديد براي نسل‌هاي آينده تلاش کنيم و من به همين دليل به اين منطقه آمدم.
وي گفت: من و رهبر کره‌ جنوبي در تحقق صلح بسيار جدي هستيم و من به صراحت عزم خود را براي آينده صلح آميز اعلام کردم. اين رويکرد را نيز از سمت کره‌ جنوبي شاهد بودم. ما در بسياري از مسائل که براي دو ملت مهم است صريح صحبت کرديم اما به اعتقاد من تحقق صلح واقعي زماني است که تمامي‌توافقات انجام شده، اجرايي شوند. شکوفايي و پيشرفت دو ملت از طريق اجراي وعده‌هاي داده شده، ممکن خواهند بود.
وي خاطرنشان کرد: رئيس‌جمهوري کره‌ جنوبي در پاييز سال جاري ميلادي به پيونگ يانگ سفر خواهد کرد.
ديدار تاريخي در منطقه غيرنظامي‌
بر اساس خبرهاي دريافتي رهبر کره‌شمالي و رئيس‌جمهوري کره‌جنوبي در منطقه غيرنظامي‌شده بين دو کره ديدار کردند .
 رهبر کره‌شمالي در ميان محافظان پر تعداد و ساير اعضاي هياتش از ساختماني بزرگ در طرف شمالي مرز در دهکده صلح پانمونجوم خارج شد و با اعتماد به نفس به سمت رئيس‌جمهوري کره‌جنوبي حرکت کرد تا ديداري تاريخي را رقم بزند. 
رهبران دو کره خندان احوالپرسي کردند و براي مدتي طولاني دست دادند و ظاهر آنها از دور شبيه دو دوست قديمي‌بود. مون در "ساختمان آزادي" که در طرف جنوبي منطقه خلع سلاح است منتظر رهبر کره‌شمالي مانده بود. دست دادن آنها در مکاني بسيار سمبليک رخ داد چرا که هر کدام از اين مقام‌ها در طرف خطي ايستاده بودند که دو کره را از هم جدا مي‌کند و سپس رهبر سئول، کيم جونگ اون را براي اولين بار به خاک کشورش دعوت کرد و رهبر کره‌شمالي هم اقدام متقابلي انجام داد. در نهايت دو طرف دست در دست وارد خاک کره‌جنوبي شدند.
رهبران دو کره سپس وارد سالن نشست شدند و کيم جونگ اون دفتر يادبود را امضا کرد. همه جزئيات اين نشست ، از دست دادن رهبران تا فضاي گفت‌وگوها از پيش تعيين شده بود. مقام‌هاي دو کره سه روز گفت‌وگو داشتند تا تمام جزئيات حرکات رهبرانشان را برنامه‌ريزي کنند. کيم يو جونگ، خواهر جوان رهبر کره‌شمالي هم او را همراهي کرده است. اخبار مربوط به ديدار رهبران دو کره در صدر اخبار است و تصاوير آن در رسانه‌هاي خبري منتشر شد.
آرامش خواب صبحگاهي
يون يونگ-چان، سخنگوي رياست جمهوري سئول تاکيد کرد، رهبر کره‌شمالي با اشاره به مساله فراريان کره‌شمالي گفته است که آنها انتظار زيادي دارند که اين نشست ترميمي‌بر زخم‌ها باشد و روابط ميان دو رقيب را ارتقا دهد. 
در همين حال سخنگوي مون جائه‌-اين گفت که رهبر کره‌شمالي بابت آزمايش هسته‌اي سال گذشته و از خواب بيدار کردن مون عذرخواهي کرده است. او گفت: "ما ديگر خواب صبحگاهي شما را مختل نمي‌کنيم." اين سخنان در واقع تاکيدي مجددي بر قول پيونگ‌يانگ براي توقف آزمايش‌هاي هسته‌اي است. طبق گزارش کره‌جنوبي، مون جائه-اين گفته است "امروز مذاکرات بسيار خوبي" داشته و اين "هديه‌اي به جهان" است. 
رهبران دو کره همچنين به پيگيري صلح پس از چندين دهه درگيري متعهد شدند. طرفين پس از مذاکرات صبحگاهي درباره خلع سلاح هسته‌اي، ادامه رايزني‌هايشان را با کاشت يک درخت آغاز کردند که روي پلاک سنگي پايين اين درخت عبارت «صلح و سعادت کاشته شد» حکاکي شده بود. اين درخت کاجي در مرز دو کره با استفاده از خاک ترکيبي کوه‌هاي دو کره و آب ترکيبي رودخانه‌هاي هر دو کشور کاشته شد. قدمت اين درخت به تاريخ ۱۹۵۳ سالي که جنگ کره پايان يافت، مي‌رسد. اين مقام‌ها سپس ديدار رو در روي خودشان را در فضاي باز آغاز کردند. گفت‌وگوهاي دوجانبه در صبح، ۹۰ دقيقه به طول انجاميد. 
کيم جونگ اون پيش از آنکه رهبران دو کره و مشاوران ارشد مذاکرات خودشان را آغاز کنند، گفت: ما امروز در خط آغاز هستيم، جايي که تاريخ جديدي از صلح، سعادت و روابط بين کره در حال نگارش است.
يک مقام کاخ آبي کره‌جنوبي به خبرنگاران گفت، انتظار مي‌رود رهبران کره پيش از شرکت در ضيافت شام به ميزباني مون جائه-اين يک اعلاميه مشترک به امضا برسانند. حين گفت‌وگوهاي خصوصي، رهبر جوان کره‌شمالي به رئيس‌جمهوري سئول گفت که براي پايان دادن به تاريخ درگيري به اين نشست آمده است. به گفته اين مقام، او همچنين براي سفر به سئول و نشست در کاخ آبي ابراز تمايل کرده و رهبر کره‌جنوبي را به پيونگ‌يانگ دعوت کرد و از تمايل خودش براي ديدارهاي بيشتر در آينده گفت. 
کيم جونگ اون گفته است: امروز مهمترين مساله اين است که از طريق گفت‌وگوهاي دوستانه درباره مسائل کنوني و منافع نتايج خوبي به دست آوريم.


واکنش کرملين به تحولات "مثبت" کره
کاخ کرملين نشست تاريخي ميان رهبران کره‌شمالي و کره‌جنوبي را به عنوان "اخباري بسيار مثبت" ستود و گفت رئيس‌جمهوري روسيه همواره از مذاکرات مستقيم ميان اين دو کشور حمايت مي‌کرده است.
کاخ سفيد نشست "تاريخي" دو کره را ستود
 کاخ سفيد نشست ميان رهبر کره شمالي و رئيس‌جمهوري کره‌ جنوبي را به عنوان يک اقدام "تاريخي" ستود.به گزارش پايگاه خبري هيل، سارا‌هاکبي سندرز، سخنگوي کاخ سفيد در بيانيه‌اي پيش از نشست رهبران دو کره گفت: درباره ديدار تاريخي مون جائه اين، رئيس‌جمهوري کره با کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي ما آرزوي موفقيت براي آنها را داريم. ما همچنين اميدواريم اين مذاکرات نهايتا به سمت آينده مملو از صلح و سعادت براي کل شبه جزيره کره بينجامد.
استقبال آبه از ديدار رهبران دو کره
نخست وزير ژاپن از ديدار رهبر کره شمالي و رييس جمهور کره جنوبي استقبال کرد و آن را گامي‌مثبت دانست. آبه همچنين اظهار کرد که از پيونگ‌يانگ انتظار دارد اقدامات قاطعي در جهت عمل به تعهداتش صورت دهد.