علت افزایش نرخ ارز سیاسی بود


رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: دشمنان در کنار پيگيري اهداف خود در برجام خواهان محدود کردن نفوذ ايران در سوريه ،عراق و يمن هستند. اين به معناي آن است که دشمن پذيرفته ايران با تمام قدرت وجود دارد و درخت تنومندي شده است. محمدباقر نوبخت افزود: دشمنان نتوانستند با جنگ جمهوري اسلامي‌را از بين ببرند بنابراين تلاش کردند تا هويت ايران را که برخواسته از اسلام است با ايجاد داعش از بين ببرند تا جهان را از اسلام بترسانند و به زعم خود ايران اسلامي‌را منزوي کنند.
وي ادامه داد: 40 سال تداوم نظام بزرگترين دستاورد است. کدام کشور جهان رئيس جمهوري و نخست وزيرش در يک روز شهيد شدند و جمعا 72 نفر از بزرگان آن در يکجا به شهادت رسيدند اما توانست به راه خود ادامه دهد؟
معاون رئيس جمهوري گفت: اداره کشور با نيمي‌از درآمدهاي نفتي از محل توليد و صادرات نفت در پيش از پيروزي انقلاب اسلامي‌انجام مي‌شود. توليد نفت از پنج ميليون و 586 هزار بشکه در سال 1356 به سه ميليون و 867 هزار بشکه در سال 1396 رسيده که به معناي کاهش حدود دو ميليون بشکه است.
وي افزود: صادرات نفت نيز از چهار ميليون و 816 هزار بشکه در روز سال 1356 به دو ميليون و 116 هزار بشکه در سال 1396 رسيده است که در حقيقت نصف آن چيزي است که در دوره سلطنت شاهنشاهي صادر مي‌شده است. در نتيجه در چنين وضعيتي درآمدهاي نفتي نيز نصف شده بنابراين هم اکنون با نصف درآمد توليد و صادرات نفت در مقايسه با پيش از پيروز انقلاب اسلامي‌هم اينک کشور اداره مي‌شود.
نوبخت گفت: پس از انقلاب اسلامي‌ميزان صادرات کالا از ايران به بيش از 30 ميليارد دلار رسيد در حالي که پيش از انقلاب کمتر از پنج ميليارد دلار بود. ارزش صادرات غيرنفتي نيز از 625 ميليون دلار در سال 1356 به حدود 47 ميليارد دلار در سال 1396 رشد داشته است.
وي افزود: هم اکنون ايران هفدهمين قدرت اقتصادي و هجدهمين قدرت علمي‌جهان است بنابراين نسبت به رژيم گذشته بسيار جلوتر و پيشتاز هستيم.
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ادامه داد: توليد محصولات کشاورزي در ايران نيز از 30 ميليون و 223 هزار تن سال 1356 به افزون بر 120 ميليون تن در سال 1396 رسيده است. خريد تضميني گندم از 645 هزار تن به حدود 9 ميليون تن در اين مدت رسيده بطوري که براي شش ماه ذخيره گندم در ايران قطعي است. 
وي گفت: همچنين شمار روستاهاي برقدار از چهار هزار روستا به بيش از 56 هزار روستا رسيده و متوسط سن اميد به زندگي هم در ايران از 56 سال و شش ماه به 75 سال و شش ماه افزايش يافته است.
نوبخت افزود: مرگ و مير اطفال زير يک سال هم از 111 هزار نفر به 13 مورد کاهش داشته و نسبت جمعيت تحت پوشش بيمه درمان از 34 درصد به 98،1 درصد ارتقا يافته است.
وي ادامه داد: ضريب توزيع درآمد هم از 0.436 به 0.395 درصد در کشور رسيده است. طبق اذعان منابع جهاني توزيع درآمد در ايران به مراتب از آمريکا، روسيه، چين و ترکيه بهتر است.