ابتلاي برخي رهبران عرب به «بيماري ذلت»


رهبر انقلاب همچون هميشه مشکلات کشورهاي عربي را با دقت تشريح و بابت بي تفاوتي کشورهاي عربي از تحقيقرشان ابراز تاسف کردند. در اين رابطه شرکت کنندگان در سي و پنجمين دوره مسابقات بين المللي قرآن کريم صبح پنج‌شنبه با رهبر معظم انقلاب اسلامي‌ديدار کردند. در اين مراسم اساتيد و نفرات برگزيده مسابقات، به قرائت قرآن پرداختند و فضاي حسينيه امام خميني(ره) را با تلاوت کلام الهي عطرآگين کردند.
به گزارش ايسنا، حضرت آيت ا... خامنه‌اي در اين مراسم، تنها راه پيشرفت و سعادت امت اسلامي‌را عمل به قرآن دانستند و گفتند: عمل به قرآن، درواقع تمسک به حبل‌ا... است و موجب مي‌شود مسلمانان در زندگي فردي و اجتماعي و سياسي، دچار سقوط و انحراف و ذلت نشوند.
ايشان با تأکيد بر اينکه بي‌توجهي و عمل‌نکردن به قرآن موجب ضربه‌پذيري خواهد شد، افزودند: متاسفانه امروز، کشورهاي اسلامي‌به‌دليل عمل نکردن به قرآن گرفتار ضربه عقب ماندگي و تسلط کفار شده‌اند. رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين گفتند: کشورهاي اسلامي‌در اثر تمسک نجستن به قرآن دچار «بيماري ذلت» شده‌اند و اينکه رييس جمهور آمريکا با کمال وقاحت مي‌گويد «اگر ما نباشيم، برخي کشورهاي عربي يک هفته هم دوام نمي‌آورند»، نتيجه همين بيماري است. حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به آيات قرآن، خاطر نشان کردند: قرآن به ما مي‌گويد که مومن بايد در مقابل کفار و زورگويان عالم همچون سد مستحکمي‌بايستد وگرنه مبتلا به ذلت و فساد و خونريزي و عقب ماندگي خواهد شد. ايشان افزودند: قرآن همچنين به ما مي‌گويد، مومنين بايد با يکديگر «وحدت» و «پيوند ولايتي» داشته و با جبهه کفار هيچ‌گونه پيوند و ارتباطي نداشته باشند اما متاسفانه امروز شاهديم که برخي کشورهاي اسلامي‌با رژيم صهيونيستي در ارتباطند و نتيجه اين عمل نکردن به دستور قرآن، جنگ و جنايت‌هاي کنوني در منطقه است. رهبر انقلاب اسلامي‌گفتند : شرايط مردم يمن را ببينيد که گرفتار چه مصيبتي شده‌اند و عروسي آنها تبديل به عزا مي‌شود و يا وضعيت مردم افغانستان و پاکستان و سوريه. همه اين مسايل بخاطر اين است که ولايت ميان مؤمنين فراموش شده است و به تأکيدات قرآن عمل نمي‌شود. حضرت آيت ا... خامنه‌اي با تاکيد بر اينکه عمل به قرآن موجب عزت خواهد شد، افزودند: جمهوري اسلامي‌ايران، چهل سال است که در مقابل زورگويي‌هاي استکبار ايستاده و به کوري چشم دشمناني که مي‌خواستند اين نظام را نابود کنند، پيشرفت و توانايي و قدرت او روزافزون شده است.
ايشان، حفظ و تلاوت قرآن را مقدمه فهم و عمل کردن به آن دانستند و با توصيه جوانان به اتخاذ چنين نگاهي به قرآن، خاطر نشان کردند: اگر تلاوت و حفظ قرآن، مقدمه عمل به آن باشد، قطعاً فرداي دنياي اسلام از امروز آن بهتر خواهد بود و ديگر، آمريکا نخواهد توانست براي کشورها و امت اسلامي، خط و نشان بکشد و آنها را تهديد کند.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام محمدي نماينده ولي فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه با بيان گزارشي از مسابقات قرآن، گفت: سي و پنجمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن کريم با حضور نمايندگان ۸۴ کشور دنيا و ۳۷۰ شخصيت قرآني يعني حافظان، قاريان، داوران، محققان و پژوهشگران قرآني برگزار شد.
بن سلمان شپش دارد!
اين اظهارات رهبر انقلاب در حالي مطرح شد که رئيس جمهور آمريکا پس از ديدار ماه گذشته خود با وليعهد عربستان سعودي در کاخ سفيد به کارکنانش گفته است بن سلمان شپش دارد.به گزارش مهر، پايگاه العهد نوشت: دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا روز سه شنبه براي صدمين بار در مقابل امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه چيزي را که از کشورهاي خليج فارس مي‌خواهد تکرار کرد و گفت: ما هفت تريليون دلار در خاورميانه هزينه کرده‌ايم و هيچ چيزي به دست نياورديم. کشورهاي ثروتمندي در آنجا هستند که شما به خوبي آنها را مي‌شناسيد و هزينه آن را پرداخت خواهند کرد و مجبورشان مي‌کنيم نظاميان خود را به سوريه اعزام کنند و ما نظاميان خود را به خانه برمي‌گردانيم.اين پايگاه مي‌افزايد: ترامپ به خوبي به شرايط بن سلمان واقف است و کاملا مي‌داند که چگونه او همه تخم مرغهايش را در سبد وي قرار داده است و به همين دليل به صورت عمدي از تحقير او ابايي ندارد و بارها برابر دوربينها و رسانه‌ها از واژه «دوشيدن» بن سلمان و عربستان سعودي استفاده کرده است.يک منبع مطلع عربي در واشنگتن به نقل از يک عضو کنگره آمريکا به پايگاه اينترنتي العهد گفت ترامپ پس از ديدار ماه گذشته‌اش با بن سلمان در کاخ سفيد از کارکنانش خواسته است «صندليها و اشيايي را که بن سلمان لمس کرده و بر روي آن نشسته است بگردند و اگر شپشي به جا مانده است تميز کنند.»العهد ادامه مي‌دهد: رئيس جمهور آمريکا به کسي که ۲۰ مارس گذشته او را هنگام استقبال در کاخ سفيد «دوست» خود ناميده بود اين گونه نگاه مي‌کند.
عربستان فرصتي پولساز
از سوي ديگر ترامپ بارها از رابطه با عربستان به عنوان يك فرصت پولساز نام برده بود. در دوران انتخابات رياست جمهوري آمريكا اين اظهارات حالتي از تحقير و دستور داشت.وقتي وي در نخستين سفرش به عربستان بازگشت به صورت غير مستقيم از باج‌گيري‌هايش با شعف نام برد.اما آخرين رفتار تحقير آميز وي با عربستان در زماني بود كه بن‌سلمان براي عقد خريد هواپيما از آمريكا با وي ديدار كرد.سي ان ان در اينباره نوشت: بن سلمان وليعهد سعودي در سفر به آمريكا در کاخ سفيد با دونالد ترامپ ديدار کرد؛ جاييکه رئيس جمهوري آمريکا يک بار ديگر ليست خريدهاي عربستان و توافقهايي که بين دو طرف به امضا رسيده را به صورت علني به رخ کشيد.ترامپ درحاليکه بن سلمان در کنارش نشسته بود وي يک کاتالوگ بزرگ از ليست خريدهاي تسليحاتي عربستان را به خبرنگاران، دوربين‌ها و حضار نشان داد و با خواندن تک تک رقم‌هاي قراردادهاي امضا شده به طعنه به محمد بن سلمان گفت اين پول‌ها براي شما رقمي‌نيست، بيشتر بخريد!به گزارش سي‌ان‌ان، درحاليکه ترامپ مشغول ارائه توضيحات درباره جزئيات اين قراردادها بود چهره بن سلمان نشان ميداد که وي خيلي راحت به نظر نمي‌رسد.بعد از ديدار بن سلمان با ترامپ يک عضو خاندان سعودي به سي ان ان گفته است، وليعهد سعودي از نوع برخورد و اظهارات ترامپ احساس حقارت و شرمساري کرده است. وي همچنين گفته که محمد بن سلمان انتظار نداشته که ترامپ جزئيات قراردادهاي تسليحاتي چند ميليارد دلاري را جلوي چشمان او به نمايش عمومي‌بگذارد. اين چيزي نبود که بن سلمان براي نمايش آن به واشنگتن سفر کرده باشد. سي ان ان افزود؛ چيزي که وليعهد سعودي مي‌خواست در سفر به واشنگتن عمومي‌شود تغيير عربستان سعودي به يک متحد دوست داشتني براي آمريکا، اصلاحات اجتماعي عربستان، بهبود و تقويت جايگاه زنان در اين کشور بود. يک منبع آگاه ديگر نيز گفته است که محمد بن سلمان در سفرش به لندن که پيش از سفر به واشنگتن صورت گرفت 1.4 ميليون دلار خرج تبليغات و بيلبوردهاي تبليغاتي کرد تا بگويد که عربستان سعودي درحال گشوده شدن به روي جهان و جهانيان است. عربستان به خاطر صرف دلارهاي نفتي کلان براي جلب نظر متحدان غربي اش از جمله آمريکا همواره تحت انتقاد شديد در خاورميانه قرار دارد.