لوایح بر زمین مانده در بهارستان؛

گروه جامعه- چندی قبل نشست فراکسیون زنان مجلس و معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده برای همکاری در برنامه‌های سال ۹۷ برگزار شد‌‌. به گزارش «اسکان نیوز»، معصومه ابتکار در این نشست عنوان کرده بود‌: امیدواریم امسال در ادامه همکاری‌‌‌‌‌های سال ۹۶ مباحث خوب و مفیدی را میان دولت و مجلس داشته باشیم‌. منظور از این جلسه همفکری برای تعیین مسیر حرکت در سال ۹۷ است تا در فعالیت‌‌‌‌‌‌ها هم‌افزایی داشته باشیم و به نتیجه برسانیم‌. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در سال ۹۷ لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت به نتیجه برسد و برای تکمیل آن باید مهارت‌های زندگی و آموزش‌های حقوقی در سطوح مختلف آموزش ارائه شود‌.
حدود سه سال است که نمایندگانی در مجلس حضور یافته‌اند که با هزار امید و انگیزه از سوی رای‌دهندگان راهی ساختمان بهارستان شدند‌‌. بسیاری از زنان و فعالان این حوزه و کنشگران مدنی و اجتماعی به فراکسیون فعلی زنان، با خروج نمایندگان ضد زن مجلس پیشین، امید بسته بودند تا اتفاقات مثبت و رو به پیشرفتی در حوزه زنان و کودکان رخ دهد‌.
اما در این مدت نه تنها هیچ لایحه‌ای در خصوص حمایت از حقوق کودکان و زنان به تصویب نرساندند بلکه درصدد رفع محدودیت‌ها هم برنیامدند‌. تازه پس از حدود سه سال خانم ابتکار عنوان می‌کند امیدوار است که در سال 97 لایحه منع خشونت علیه زنان تصویب شود! در حالی که پس از این همه کش و قوس انتهای سال 96 باید تصویب می‌شد تا حداقل هنگام این میزان خشونت علیه زنان، بتوان برای حمایت از آنها اقدامی قانونی انجام داد‌.
لایحه حمایت از حقوق کودکان که بیش از 10 سال است در مجلس خاک می‌خورد، لایحه منع خشونت علیه زنان، لایحه اجازه مشروط به خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر، لایحه حمایت از قربانیان اسیدپاشی و تشدید مجازات اسیدپاشان و لایحه افزایش سن ازدواج به بالای 15 سال، بخشی از لوایحی است که در مجلس و قوه قضاییه دست به دست می‌چرخند، یا خود نمایندگان اجازه تصویب آنها را نمی‌دهند یا بخشی از ماده‌های آنها نیز حذف و جرح و تعدیل می‌شود و هنوز برای بررسی به صحن علنی مجلس نرسیده است‌.


در نهایت هیچ یک از آنها تاکنون تصویب نشده‌اند‌. از سویی آمار کودک‌آزاری و همسرآزاری و خشونت علیه زنان روزبه‌روز گسترش می‌یابد و قربانیان خشونت و تعرض و آزار افزایش پیدا می‌کنند‌. در ادامه این جلسه، اطهره‌نژادی، معاون برنامه‌‌ریزی و هماهنگی معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در گزارشی به ارائه آخرین آمارها از وضعیت زنان در ایران که اخیرا به روز شده است، اشاره و بیان کرده بود‌: دو سی‌‌دی تقدیم نمایندگان و اعضای فراکسیون زنان و خانواده می‌‌‌شود که برای دسترسی به آخرین آمارها از وضعیت زنان در هر استان مفید و کاربردی خواهد بود‌‌.
در ادامه این نشست پروانه مافی، رییس فراکسیون خانواده مجلس هم عنوان کرده بود‌: آمارهایی که از خشونت علیه زنان ارائه می‌شود بیانگر آن است که باید به صورت جدی‌تری لایحه منع خشونت علیه زنان برای ارسال به مجلس پیگیری شود و ما در انتظار ارسال لایحه هستیم‌.
زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس نیز خواست تا نمایندگان زن به دلیل فزونی مراجعاتی که از سوی زنان دارند مورد حمایت بیشتر قرار گیرند‌‌. فاطمه حسینی، نماینده تهران در مجلس نیز در این نشست با اشاره به برخی چالش‌‌ها که لایحه منع خشونت علیه زنان با آن روبه‌رو است، خواستار هماهنگی بیشتر برای به نتیجه رسیدن موضوع شد و گفت‌: به دلیل همین چالش‌ها و اینکه بحث اسیدپاشی را فعلا نمی‌‌‌‌توان منوط به به نتیجه رسیدن لایحه منع خشونت علیه زنان کرد، طرح مقابله با اسیدپاشی آماده شده و در این زمینه اقدام خواهیم کرد‌.
اینکه محدودیت‌ها و موانع برای پیگیری نمایندگان مجلس در خصوص لوایح حمایتی از زنان چه مواردی است، نکته‌ای است که به صورت شفاف از سوی نمایندگان اعلام نمی‌شود‌‌ جز آنکه طیبه سیاوشی چندی قبل عنوان کرد‌: نمایندگان کمیسیون پژوهش مجلس اجازه نمی‌دهند لایحه افزایش سن ازدواج به 15 سال تصویب شود‌‌. همه این موارد را با لیلا ارشد فعال حقوق زنان بررسی کردیم‌.
او به «اسکان‌نیوز» عنوان می‌کند‌: همه ما می‌دانیم که تا چه میزان در شرایط فعلی به قوانین حمایتی از زنان نیازمندیم‌. مجلس ما در خصوص لایحه حمایت از حقوق کودکان هم ناکارآمد بوده و پس از بیش از 10 سال از حضور لایحه در مجلس، هنوز تصویب نشده و به قانون تبدیل نشده است‌.
او با اشاره به اینکه ظرف همین یک ماه و نیم اخیر در سال جدید چندین مورد کودک‌آزاری با بالاترین میزان خشونت و سختی و آزار و در نهایت، قتل کودکان رخ داده اما هیچ اتفاقی برای تسریع در روند تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان رخ نمی‌دهد، تصریح می‌کند‌: خب وقتی این مجلس برای کودکانی که بیشترین میزان حمایت را نیاز دارند و هر روز بیشتر قربانی می‌شوند، قدمی برنمی‌دارد، دیگر به مسایل حمایت از زنان چه زمانی می‌خواهد بپردازد؟
ارشد تاکید می‌کند‌: تا چه زمانی قرار است مجلس به مسایلی رسیدگی کند که بی‌اهمیت است و مسایل مردم نیست؟ چرا دیدگاه‌ها و دغدغه‌های آنها اینقدر از مردم فاصله دارد و به موارد بی‌اهمیت در مجلس می‌پردازند؟
همین حالا که لایحه منع خشونت علیه زنان با حذف 41 ماده توسط قوه قضاییه هنوز به صحن مجلس جهت بررسی نرسیده است و نماینده دولت هم حذف آنها را در بیانی شگفت‌انگیز مواد تکراری می‌نامد، خشونت علیه زنان و درگیری و سوءمصرف انواع مخدر و آمفتامین‌ها از سوی زنان بسیار بالاست‌‌. بالطبع اعتیاد افسارگسیخته، فقر و بیکاری و مشکلات معیشتی و اقتصادی و خانوادگی نیز افزایش می‌یابد و خود این عوامل خشونت علیه زنان را بالا می‌برد‌‌. اما همه این زنان از قوانین حمایتی محرومند‌.
این فعال حقوق زنان در ادامه بیان می‌کند‌: در این مدت هم فقط کمیسیون اجتماعی و فراکسیون زنان مجلس به دنبال لوایح حمایتی از کودکان و زنان به صورت محدود بوده است‌‌. چرا نمایندگان مرد مجلس در زمینه حمایت از حقوق زنان هیچ قدمی برنمی‌دارند؟ در یک ماه اخیر سه اسیدپاشی به زنان و کودکان داشته‌ایم‌‌. از این نوع خشونت علیه زنان و کودکان بالاتر وجود دارد تا مردان به خود بیایند و اقدامی در جهت تصویب قانونی محکم‌تر برای مبارزه با اسیدپاشی ترتیب دهند؟ تا چه زمانی باید شاهد این نوع از وحشی‌گری باشیم اما اقدامی انجام ندهیم؟
ارشد تاکید می‌کند‌: این دست اقدامات ناامیدی را در سطح جامعه و در میان فعالان حقوق زنان و کودکان افزایش می‌دهد‌‌. ما همه تلاش خود را می‌کنیم قدم‌های موثرتری برای حمایت از وضعیت زنان و کودکان آسیب‌دیده از خشونت و بزه برداریم و در این میان انتظار داریم مجلس هم قوانین حمایتی را سریع‌تر به تصویب برساند‌.
او تصریح می‌کند‌: انتظار ما زنان که فعالانه در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری شرکت کردیم، این است که همین نمایندگانی که رای ما را به امید تغییر و بهبود وضعیت گرفتند، اقدامی درخور حمایت و عاجل و فوری برای زنان و کودکان این سرزمین انجام دهند‌‌. در واقع مسوولان و سیاستگذاران باید درجهت قانونی شدن این حمایت‌ها هر چه زودتر قدم بردارند‌.