رقابت من و بیرانوند خیلی فشرده است







وحید عیدی
خبرنگار
علیرضا بیرانوند با وجود قرارداد بلندمدتی که با پرسپولیس دارد، پس از درخشش در جام جهانی با اما و اگر در این تیم ماندنی شد. در این شرایط کمتر کسی فکر می‌کرد برانکو در هفته اول لیگ برتر هجدهم، بیرانوند را نیمکت‌نشین و به بوژیدار رادوشوویچ میدان دهد و این بازیکن در بازی با پدیده وظیفه حراست از دروازه سرخپوشان را برعهده داشته باشد. درخصوص نیمکت نشینی بیرانوند دلایل مختلفی عنوان می‌شود و البته ابهاماتی هم در این خصوص وجود دارد. هر چه هست، اینکه برانکو برای بازی مقابل پدیده، هموطنش را به دروازه‌بان شماره یک تیم ملی ترجیح داد و افراد نزدیک به تیم معتقدند احتمال دارد نیمکت‌نشینی بیرانوند ادامه هم داشته باشد. این اتفاقات فرصت مناسبی در اختیار دروازه‌بان کروات پرسپولیس قرار داده است. همین موضوع باعث شد خبرنگار «ایران» گفت‌وگویی با رادوشوویچ داشته باشد و او به سؤالاتی درخصوص قرار گرفتن در ترکیب اصلی و شرایط پرسپولیس در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر پاسخ داد.

اول از بازی با پدیده و اینکه خوش شانس بودی که در این مسابقه دروازه‌ات بسته ماند، شروع کن.
بازی فوق‌العاده سختی بود. هر تورنمنتی بازی اولش مشکل است. مخصوصاً اگر تیم قهرمان شده باشد. چون همه انتظار دارند همان تیم با کیفیت فصل پیش را در میدان ببینند. فکر کنم خوش شانس بودیم که فصل را با 3 امتیاز آغاز کردیم و حریفمان هر چقدر تلاش کرد، بی‌حاصل ماند. مهمترین مسأله این است که ما الان خوشحالیم و خود را برای بازی بعد آماده می‌کنیم.
فکر می‌کردی تو دروازه‌بان ثابت پرسپولیس در مشهد باشی؟
من فکر کنم برای پرسپولیس خیلی مهم است که 2 دروازه‌بان آماده در تمرینات داشته باشد و تشخیص آخر با سرمربی است که کدام یک از ما به میدان برویم. این مأموریت به من داده شد و من هم مانند یک سرباز عمل کردم. رقابت من و علیرضا خیلی نزدیک و فشرده است و این به نفع هر دوی ما و پرسپولیس است.
بازی هفته اول پرسپولیس و نیمکت ضعیف این تیم، تا حدی هواداران تیمتان را ناامید کرده است، نظر تو چیست؟
با شرایطی که با آن مواجه هستیم، هیچ بازی آسانی پیش‌ رو نداریم و همه حریفان با صد درصد توانشان به مصاف ما می‌آیند. هدف آنها متوقف کردن بهترین تیم ایران است و منظور من از شرایط خاص این است که پرسپولیس دو فصل متوالی قهرمان شده و حالا همه تیم‌های لیگ دنبال این هستند بار دیگر این اتفاق رخ ندهد. من ضعفی در تیم نمی‌بینم و هیچ هواداری هم این اجازه را نباید به خودش بدهد که نسبت به این تیم ناامید باشد.
تو اعتقاد داری نیمکت پرسپولیس با رفتن 4 بازیکن خوبتان ضعیف نشده است؟
من فکر می‌کنم بازیکنان جوان خوبی روی نیمکت داریم. آدام همتی، احسان علوان‌زاده، شایان مصلح و چند بازیکن جوان دیگر که فکر می‌کنم این فصل بزرگترین آزمون برای آنهاست تا خودشان را ثابت کنند. بازیکنان خوبی هم در نیم فصل دوم به ما اضافه خواهند شد و فکر نمی‌کنم دلیلی برای نگرانی و ناامیدی باشد.
با این حال، کمتر بازیکنی در تیم شما تا این حد نسبت به آینده امیدوار است!
فکر نمی‌کنم اینطور باشد. همه ما به خودمان و تیمی که داریم، اطمینان کامل داریم. من این قول را به هواداران می‌دهم پرسپولیس این فصل آنها را هرگز ناامید نخواهد کرد و هنوز هم بهترین تیم ایران هستیم.
فکر می‌کنی برانکو در بازی‌های آینده هم به تو اعتماد کند؟
جواب این سؤال مربوط به من نمی‌شود. باز هم می‌گویم من و علی رقابت خیلی خوبی با هم داریم و همانطور که من برای او آرزوی موفقیت دارم، او هم چنین آرزویی برای من دارد.
شاید برانکو به این دلیل به تو میدان می‌دهد که می‌داند بیرانوند رفتنی است!
بیرانوند در جام‌ جهانی عملکرد فوق‌العاد‌ه‌ای داشت و طبیعی است او پیشنهادات زیادی داشته باشد. بیرانوند خودش تصمیم می‌گیرد که بماند یا ترانسفر شود. من هم فقط می‌توانم برای دوست و همبازی خودم آرزوی موفقیت کنم.

گرشاسبی: کمک می‌کنیم تا بیرانوند پرواز کند!
حمیدرضا گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس درخصوص پیشنهادهای خارجی که برای علیرضا بیرانوند آمده، چنین توضیح داد: «پیشنهادهای مختلفی برای علیرضا وجود دارد. با او صحبت کردیم و خواستیم با توجه به قراردادش بماند، چون پست دروازه‌بانی بسیار حساس است. او ماند تا محرومیت باشگاه پرسپولیس از نقل و انتقالات تمام شود. پس از آن هم ما کمک خواهیم کرد تا بیرانوند پرواز کند و مایه افتخار باشگاه پرسپولیس شود.»

بیرانوند فقط چند ماه دیگر پرسپولیسی است
بیرانوند چند ماه بعد از اینکه قراردادی 5 ساله با پرسپولیس امضا کرد از کرده خود پشیمان شد. او در جلسه‌ای از علی اکبر طاهری (مدیرعامل وقت) خواست بندی در قراردادش گنجانده شود که در صورت پیشنهاد خارجی از جمع سرخپوشان جدا شود. گرچه طاهری زیر بار نرفت و روابط این دو تا مدت‌ها شکرآب بود. به گزارش «ایران» بعد از جام جهانی روسیه وقتی پیشنهادهای متعددی از کشورهای اروپایی به بیرانوند رسید او این بار به همراه وکیلش نزد گرشاسبی رفت. بیرانوند سعی کرد مدیر تیمش را متقاعد کند تا راهی برای جدایی‌اش بگذارد. گرشاسبی تن به خواسته بیرانوند داد و بندی را به قراردادش مبنی بر فسخ قرارداد با پرداخت 600 هزار دلار اضافه کرد. حالا بیرانوند تصمیم گرفته نیم فصل راهی اروپا شود و برانکو هم می‌داند او ماندنی نیست. در چنین شرایطی رادوشوویچ این شانس را دارد که در نیم فصل اول چند بازی در ترکیب سرخپوشان به میدان برود و پرسپولیس نیم فصل دوم بابت از دست دادن بیرانوند متضرر نشود. شاید اگر جام ملت‌ها در پیش نبود نیمکت‌نشینی فعلی بیرانوند تا پایان نیم‌فصل هم طول می‌کشید اما برانکو نمی‌خواهد مسبب دور شدن بیرانوند از پیراهن شماره یک تیم ملی لقب بگیرد.