شهرام جزایری دوباره بازداشت شد




شهرام جزایری برای بار چهارم بازداشت شد؛ صبح روز گذشته خبرهای جسته و گریخته‌ای از دستگیری مجدد او منتشر شد که بلافاصله تحت‌الشعاع یک فیلم کوتاه و پیام تلگرامی منتسب به وی قرار گرفت.


در شرایطی که در ساعات ابتدایی صبح دیروز  برخی رسانه‌ها عنوان کرده بودند او در مرز بازرگان بازداشت شده است، ویدئویی کوتاه از شهرام جزایری که توسط خود او گرفته شده بود، در کانال تلگرامی‌اش منتشر شد. او در این فیلم  خیابانی را نشان می‌داد و می‌گفت: «اینجا ماکو است.» ذیل این ویدئو نوشته شده بود: «ما دو سه روزه اومدیم به اتفاق خانواده تبریز و ماکو، خیلی هموطنان عزیز ما رو دیدن و عکس گرفتن، حالا شایعه هم ساختن! این شایعه هم تکذیب می‌شه. نزدیک مرزیم. کباب می‌خوریم!» اما این ویدئو با ویدئو و تصویر دیگر که در ساختمان یگان حفاظت گمرک بازرگان از شهرام جزایری گرفته و منتشر شد، خنثی شد و ساعتی بعد بود که مسئولان قضایی و استانی ضمن تأیید بازداشت وی، جزئیات جالبی از تلاش او برای خروج از کشور منتشر کردند.
علیرضا رادفر، معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی  در گفت‌وگویی که با ایرنا انجام داد، با بیان اینکه «شهرام جزایری در حالی که قصد خروج غیرمجاز از مرز را داشت، در گمرک بازرگان دستگیر شد»، توضیح داد: «جزایری همراه با چند نفر افغانستانی قصد داشت با مخفی شدن در داخل یک کامیون به صورت قاچاقی از مرز ایران به سمت ترکیه خارج شود که توسط دستگاه «ایکس‌ری» شناسایی و دستگیر شد.» به گفته او، جزایری پس از دستگیری ابتدا خودش را تبعه افغانستان معرفی کرده بود، اما در نهایت وی به هویت خود اعتراف می‌کند.
جزایری در میان بار عدس
بخش جذاب این گریز اما از سوی علی معصومی، مدیرکل گمرک بازرگان روایت شد. او در گفت‌وگویی تأکید کرد که شهرام جزایری سه روز پیش بازداشت شده، نه صبح شنبه. وی گفت: «روز پنجشنبه ساعت ۴:۳۰ بامداد محموله ترانزیتی با بار عدس یا ماش، به سمت ترکیه در حال حرکت بوده است که همکاران ما در زمان ارائه برگه خروج صادرات و تنها ۲۰ متر مانده به خروج از کشور، محموله را متوقف و اقدام به بازرسی فیزیکی می‌کنند.»
مدیرکل گمرک بازرگان با بیان اینکه «پاره بودن پلمب یا سیم سربی دور کانتینر نظر مأموران گمرک را جلب کرده است»، گفت: «پس از بازرسی فیزیکی مشخص می‌شود که دو نفر در این بار حضور دارند که یکی از آنها خود را تبعه افغان معرفی می‌کند و فرد دوم نیز هیچ‌گونه اطلاعاتی از خود نمی‌دهد و تنها از نداشتن مدارک شناسایی سخن می‌گوید.»
مدیرکل گمرک بازرگان افزود: «در ادامه صورتجلسه تنظیم و همان ساعات اولیه، این دو نفر تحویل یگان حفاظت گمرک می‌شوند که بازجویی‌های لازم از آنها به عمل ‌آید.» معصومی با اشاره به عکسی که از شهرام جزایری در فضای مجازی پس از دستگیری‌اش منتشر شده، گفت: «این عکس توسط مأموران ما در ساختمان یگان حفاظت گمرک گرفته شده است.»
مدیرکل گمرک بازرگان درخصوص وضعیت راننده و کانتینر ترک که حامل این محموله بوده‌اند نیز اظهار کرد: «در حال حاضر هم راننده و هم کانتینر تحت نظر هستند تا بررسی‌های لازم قضایی روی آنها صورت گیرد، اما آنچه به نظر می‌رسد، این است که احتمالاً راننده از این موضوع مطلع نبوده و این دو نفر با پاره کردن سیم سربی دور کانتینر، اقدام به سوار شدن در قسمت بار کرده‌اند.»
حبیب‌الله احمدی هویت جعلی جزایری
ایسنا در گزارشی دیگر به نقل از گمرک ایران خبر داد: «این تریلر ترکیه‌ای حامل بار عدس بود و از مبدأ ترکمنستان عدس بارگیری کرده و قرار بود از کشورمان خارج شود، اما مأموران گمرک با رصد اطلاعات محموله و به کمک دستگاه‌های کنترلی ایکس‌ری کامیونی اقدام به اسکن محموله می‌کنند که پس از اسکن محموله، مشخص می‌شود دو نفر در داخل بار تریلر مخفی شده‌اند.»
بنابر این گزارش، پس از بازداشت دو نفر، یکی از افراد خود را به نام ف. ف و تبعه ایرانی معرفی و نفر بعدی خود را تبعه افغانستان و به نام حبیب‌الله احمدی معرفی می‌کند، اما در بازجویی‌های بیشتر مدارکی برای شناسایی به مأموران گمرک ارائه نمی‌دهد. با توجه به اینکه فرد دوم فاقد مدارک شناسایی بوده، بررسی‌های بیشتر انجام و متهم جهت شناسایی بیشتر به نهادهای امنیتی تحویل داده می‌شود که نهایتاً این فرد توسط نهادهای امنیتی شناسایی و در بررسی‌های بعدی اعلام می‌شود که فرد بازداشتی شهرام جزایری است.»
توکل حیدری، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی هم در گفت‌وگو با میزان، بخش‌هایی دیگر از این داستان را تعریف کرد؛ «روز گذشته (جمعه) مأموران گمرک به کانتینری که قصد خروج از کشور را داشته و پلمب آن شکسته شده، مشکوک می‌شوند، به همین دلیل کانتینر را باز کرده و دو نفر را در آن پیدا می‌کنند که خود را در ابتدا تبعه افغانستانی معرفی می‌‎نمایند که در بازرسی‌های بعدی مشخص می‌شود که یکی از آنها، شهرام جزایری است.»
وی افزود: «این فرد در هنگام دستگیری پیشنهاد رشوه یک میلیارد تومانی را به مأموران می‌دهد که این رشوه توسط مأموران وظیفه شناس رد شده است.» رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی ادامه داد: «این فرد به دلیل بدهی زیاد مالیاتی ممنوع‌الخروج بوده و در بازپرسی ادعا می‌کند که برای دیدار و سرکشی از یکی از اعضای خانواده‌اش که در کانادا سکونت دارد، قصد خروج از کشور را داشته است.»
حیدری با بیان اینکه «متهم در حال حاضر در اختیار دستگاه قضایی است و تحقیقات ادامه دارد»، تصریح کرد: «شهرام جزایری فعلاً به اتهام پیشنهاد رشوه و خروج غیرمجاز از کشور در بازداشت بسر می‌برد و تفهیم اتهام صورت گرفته است.» وی یادآور شد: «این متهم ظاهراً یک پرونده مفتوح نیز در دادگستری مشهد دارد که از این حوزه قضایی خواسته شده تا در صورت اقتضا، نیابت داده شود تا اقدامات قضایی در این زمینه صورت گیرد.»
اما لعیا باقری، وکیل مدافع شهرام جزایری  در گفت‌وگو با ایسنا، «فرار» و همچنین «پیشنهاد رشوه یک میلیاردی» از سوی موکلش را تکذیب کرد و با بیان اینکه عکس منتشره مربوط به دو سه سال پیش است، گفت: «بدهی موکلم  حدود ۴۵۰ میلیون تومان است و ممنوع‌الخروج است. او قرار بود یکی از دوستانش را ببیند که به دلیل نداشتن پاسپورت دستگیر می‌شود و فعلاً هم موکلم را  برای تحقیقات و بازجویی نگه داشته‌اند.»
شهرام  جزایری یک فعال اقتصادی است که برای نخستین بار در سال ١٣٨١ در سن ٢٩ سالگی به اتهام یک رشته تخلفات تجاری و مالی بازداشت شد. بعد از رسیدگی قضایی به اتهامات وی، جزایری به تحمل ١١ سال حبس، پرداخت ٤٨ میلیون دلار غرامت و ٩٧ میلیون دلار جریمه و ١٠ سال محرومیت از دریافت تسهیلات بانکی محکوم شد. نام شهرام جزایری یک بار دیگر سال 85 در صدر رسانه‌ها نشست؛ زمانی که وی هنگام انتقال از زندان موفق شد بگریزد اما چند روز بعد او را در کشور عمان یافتند و به ایران انتقال دادند. جزایری مهرماه ۱۳۹۱ آزاد شد.
دو سال بعد او برای سخنرانی در همایشی در ارتباط با شرکت جنجالی «پدیده شاندیز» به مشهد سفر کرده بود که در آنجا بازداشت شد و این بار اتهامش «تبانی برای اقدام علیه امنیت عمومی از طریق اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی» اعلام شد. او دو هفته بعد با تبدیل قرار وثیقه به کفالت از زندان مشهد آزاد شد و احتمال می‌رود پرونده مفتوحی که رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به آن اشاره داشت، همین پرونده باشد.