آزادی نماد مقاومت جوانان فلسطینی







فرحناز دهقی
خبرنگار
عهد تمیمی، نوجوان 17 ساله فلسطینی، پس‌از گذراندن دوره محکومیت هشت ماهه‌اش از زندان اسرائیل آزاد شد تا بار دیگر نقطه شروعی بر فعالیت‌های مدنی‌اش در راستای احقاق حقوق فلسطینی‌ها بزند. به گزارش «ایران» به‌نقل از خبرگزاری الجزیره، تمیمی که در میانه انتقادهای بین‌المللی و خشم و اعتراض مردم جهان دستگیر شد، پس از آزادی با آغوش و بوسه و اشک شادمانی مردم مورد استقبال قرار گرفت. نریمان مادرش هم که به هشت ماه زندان محکوم شده بود، در این آزادی او را همراهی می‌کرد. تمیمی که در روستای خود با نام نبی صالح با استقبال همسایگانش روبه‌رو شده بود در بدو ورود از «همراهی‌ها و همدلی‌های همسایگان و دوستان و رسانه‌ها» تشکر کرد و از ضرورت حفظ سنگرهای مقاومت سخن گفت. باسم پدر تمیمی در مصاحبه با الجزیره گفت: «این لحظه بسیار خوبی برای من است. دلمان برای دخترمان تنگ شده بود اما من همچنان از تداوم اشغالگری اسرائیل نگرانم و این اشغالگری هنوز در زندگی ما وجود دارد». اگرچه لبان باسم از این شادمانی لبخند به همراه دارد اما چشمان او از غم پسر 21 ساله‌اش که همچنان در زندان اسرائیلی‌هاست سرشار است.
تمیمی و مادرش را سال گذشته نیروهای رژیم صهیونیستی  دستگیر کردند. جرمشان چه بود؟ سیلی زدن تمیمی به‌صورت سرباز اسرائیلی که قصد داشت وارد خانه آنها شود؛ البته پس از آنکه پسرعموی
15 ساله او را با نام محمد همان روز هدف شلیک گلوله قرار دادند. پس از انتشار ویدئوی درگیری تمیمی با سربازان صهیونیستی، نیروهای اسرائیل به روستای نبی صالح حمله کردند و خانه به خانه در جست‌و‌جوی تمیمی برآمدند. طی این یورش، چند نفر از ساکنان روستا دستگیر و پسر جوانی از اقوام تمیمی به شهادت رسید. دستگیری این نوجوان توجه‌ رسانه‌های بین‌المللی را جلب کرد و باعث به پا خاستن موج انتقادات از رفتار این رژیم با فلسطینی‌ها شد. محمد پسرعموی تمیمی که سربازان اسرائیلی با گلوله‌ای صورتش را نشانه گرفته بودند، هم‌اکنون در زندان‌های اسرائیل در حال ترمیم زخم‌های خود است. به‌دنبال محبوبیت جهانی تمیمی و تصویری که از او به‌عنوان نماد مقاومت فلسطینی‌ها در برابر اشغالگری به جای مانده است، حساسیت رژیم صهیونیستی نسبت به‌نام و چهره او روز به روز بیشتر می‌شود. در همین رابطه، رژیم صهیونیستی دو فعال ایتالیایی را به خاطر ترسیم چهره او روی دیوار نژادپرستانه حائل در شهر
بیت لحم واقع در جنوب کرانه باختری بازداشت کرد.
شهادت دو جوان فلسطینی
در نوار غزه
در حالی که روز گذشته مردم فلسطین شیرینی خبر آزادی تمیمی را مزه‌مزه می‌کردند که ساعاتی پیش از آن کامشان از تلخی شهادت دو جوان فلسطینی به غایت تلخ شده بود. در حمله پهپادهای ارتش رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه به گروهی از فلسطینیان در شرق جبالیا واقع در شمال نوار غزه، این دو جوان پس از تکه‌تکه شدن پیکرهایشان به شهادت رسیدند. اشرف قدرت سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه هم با تأیید این خبر اعلام کرد که این دو جوان با نام‌های ایمن نافذ نجار و مهند ماجد حموده هر دو 24 ساله بودند. به گزارش ایسنا، پهپادهای ارتش صهیونیستی نیمه‌های شب شرق جبالیا را با موشک هدف قرار دادند اما خودروهای امدادرسان در آن لحظه نتوانستند به محل اعزام شوند تا اینکه یکشنبه پس از رفتن به محل حمله پهپادهای اسرائیلی، پیکر این دو شهید فلسطینی را پیدا کردند. برخی منابع می‌گویند این دو شهید عضو جبهه خلق آزادی فلسطین بودند.
از آغاز تظاهرات بزرگ بازگشت در نوار مرزی غزه در 30 مارس گذشته تاکنون، 162 فلسطینی در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند که پیکر هشت نفر از آنان همچنان نزد رژیم صهیونیستی توقیف است. تاکنون بیش از 17 هزار نفر نیز زخمی شده‌اند که حال نزدیک به 400 نفر از آنان وخیم است.
پس‌لرزه‌های یک تصمیم نژادپرستانه
با گذشت حدود یک هفته از تصویب قانون «کشور یهود» در پارلمان اسرائیل، واکنش‌ها به این تصمیم همچنان ادامه دارد. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در دو نامه به امیر کویت و پادشاه مراکش خواهان اقدام جدی برای مقابله با قانون کشور یهود رژیم صهیونیستی شد. پارلمان این رژیم هفته گذشته قانونی را به تصویب رساند که در آن از اسرائیل به‌عنوان کشور یهود یاد شده و دیگر ادیان، مذاهب و گروه‌های قومی را به حاشیه می‌راند. ناظران اعتقاد دارند تصویب این قانون به معنای نابودی تتمه تلاش‌های فلسطینی‌ها برای بازپس‌گیری حقوقشان است. از سوی دیگر، هزاران تن از دروزی‌های اسرائیل هم در اعتراض به این قانون نژادپرستانه و کشتار بیش از
220 دروزی در سوریه به دست داعش، در سرزمین‌های اشغالی تظاهرات کردند.

بــــرش
موساد بزرگ‌ترین رهبر ترور جهان

اگرچه تقریباً بر کسی پوشیده نیست که دستان آژانس جاسوسی اسرائیل تا بازو آغشته به خون انسان‌هاست اما کمتر محقق و کتابی جسارت به خرج داده و مستند به افشا کردن جنایت‌های آن دست زده است. روزنامه دیلی‌میل روز گذشته در گزارشی با عنوان «موساد چگونه به بزرگ‌ترین رهبر ترور جهان تبدیل شده است؟» نوشت: «چهل سال پیش، ودیع حداد یکی از تحت تعقیب‌ترین افراد در سراسر جهان بود. ودیع جسور، مصمم و بی‌رحم جبهه چپ تندروی مردمی را برای آزادی‌ فلسطین تأسیس کرد. او تروریست‌هایی را از جمله کارلوس شغال آموزش داد و برنامه‌ریز ربایش هواپیمای ایرفرانس به مقصد اوگاندا بود. جای تعجب نبود که موساد می‌خواست او را نابود کند اما شش سال پس از آنکه حکم قتل حداد را صادر کرد، او همچنان زنده بود و علنا در بغداد زندگی می‌کرد. در 10 ژانویه 1978 یک مأمور موساد خمیردندان او را با یک تیوب مشابه که به‌سمی کشنده آغشته شده بود، جابه‌جا کرد. این سم در آزمایشگاهی سری در نزدیکی تل‌آویو تولید شده بود. هربار که حداد مسواک می‌زد، مقداری از این سم از طریق لثه‌های او به جریان خونش وارد می‌شد و روند مرگ او این‌گونه کم کم آغاز شد.
10 روز پس از انتقال او به بیمارستان، با خونریزی‌ از تمام مخارج بدنش جان سپرد. رونن برگمن، روزنامه‌نگار اسرائیلی در کتاب جدید خود با نام «برخیزید و پیش از آنان بکشید» از مرگ حداد به‌عنوان ملودراماتیک‌ترین نمونه از شیوه پایدار ترور  یاد کرده است. اینگونه اسرائیل به بزرگ‌ترین قاتل رهبران جهان در کشتار تبدیل شده است و دست کم طی 10 سال گذشته، بیش از 800 ترور انجام داده است.»