در پیچ وخم لایحه حمایت از کودکان ونوجوانان

میترا امام
رئیس هیأت مدیره انجمن پرنده درخت کوچک

سه‌شنبه دوم مرداد خبر تصویب لایحه حمایت از کودکان ونوجوانان اعلام شد ودل ها امیدوار، چرا که کودک به‌عنوان یک انسان مطرح و دوران کودکى به رسمیت شناخته شد. دورانى که کودک مراحل رشد خود را طی مى کند ومهم‌ترین دوران زندگى است. از نکات مثبت این لایحه توجه به شرایط نوجوانان بزهکار است. یادمان باشد نوجوان بزهکار همانقدر به حمایت نیاز دارد که نوجوان بزه دیده. نوجوانى که مرتکب جرم مى شود علت ماجرا نیست بلکه خود معلول شرایط خاص زندگى است. شرایط نابسامان خانواده از لحاظ اقتصادی وفرهنگى، نداشتن سرپرست مناسب وهزاران عامل دیگر که باعث ارتکاب جرم توسط کودک مى شوند. پس نوجوان بزهکار حتى بیش از دیگران نیاز به حمایت اجتماعى و توانمندسازى دارد ومجازات او با هدف حمایت اجتماعى وجامعه پذیرى باید باشد.


حضور مددکار همراه کودک در دادگاه نگاه کودک محور این لایحه را نشان مى دهد وامیدواریم از ظرفیت فعالان حقوق کودک ومددکاران سازمان هاى مردم نهاد نیز استفاده شود ونقش این افراد مؤثرتر باشد. متأسفانه  در حال حاضر نقش سازمان هاى مدنى دراین لایحه بسیار کمرنگ است. فعالان حقوق کودک سال هاست در انجمن هاى خود براى احقاق حقوق کودک تلاش کرده‌اند وهریک سهم بسزایی در ساختن دنیایی بهتر براى کودکان ایفا کرده‌اند. دنیایی سرشار از شادى همراه با آموزش وبازى. کارنامه هریک از این انجمن‌ها کاهش آسیب هاى اجتماعى در منطقه خود را نشان مى دهد و باعث شده‌اند کودکانى از کار در خیابان وکارگاه‌ها به دامن مدرسه برگردند واین کودکان در مدرسه نیز موفق بوده‌اند.چرا که آموزش مهارت هاى زندگى براى کودکان وخانواده هاى آنان در رأس فعالیت هاى سازمان هاى مردم نهاد است. کودکان دراین انجمن ها تعامل اجتماعى ومشارکت را مى آموزند.پس به خاطر کارنامه درخشان سازمان‌های مردم نهاد لازم است در لایحه حمایت از کودکان ونوجوانان در هر جا که نیاز به مددکار اجتماعى احساس مى شود؛علاوه بر مددکار اجتماعى بهزیستى، فعالان حقوق کودک در سازمان هاى مردم نهاد نیز آورده شوند.
این لایحه به‌طور خاص بیشتر به کودکان در وضعیت مخاطره‌آمیز مى پردازد و نقش حمایت اجتماعى از همه کودکان در آن کمرنگ است. مثلاً در قسمت آموزش جا دارد ابتدا آموزش با کیفیت و رایگان بدون تنبیه وتشویق براى همه کودکان ونوجوانان قید شود.آموزش حقوق کودک براى مدیران وکارکنان آموزشی وادارى از نقاط قوت این لایحه است. حمایت اجتماعى از کودک، گامى است در رسیدن به توسعه پایدار. با تبریک به مناسبت تصویب این لایحه وتشکر از نمایندگانى که دلسوزانه پیگیر تصویب این لایحه هستند، امیدواریم با اصلاحاتى در بعضى بندهاى آن بزودى شاهد اجراى آن باشیم.