اردوغان آمریکا را تهدید کرد

واشنگتن و آنکارا طی سال‌های اخیر بر سر مسایل مختلفی از جمله حمایت نظامی و تسلیحاتی آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد گولن، قطع موقت خدمات روادید و همچنین تهدید واشنگتن برای آزادی کشیش بازداشت‌شده در ترکیه به اختلافات جدی خورده‌اند. در تازه‌ترین جنگ لفظی، اردوغان‌ آمریکا را تهدید به اقدام جدی‌ در صورت عدم تحویل جنگنده های اف 35 کرد.
رجب طیب اردوغان آمریکا را تهدید کرد و گفت: در صورتی که دولت دونالد ترامپ جنگنده‌های جدید را تحویل ما ندهد دست به اقدام جدی می‌زنیم. این در حالی است که کنگره آمریکا تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه را متوقف کرده است. او گفت: ترکیه با تحریم عقب‌نشینی نمی‌کند و هیچ معامله‌ای درباره کشیش آمریکایی بازداشتی در این کشور نکرده است.
روزنامه دیلی‌صباح ترکیه نوشت‌ رییس‌جمهور‌ ترکیه دیروز گفت: در صورتی که آمریکا جنگنده‌های اف ۳۵ را تحویل ما ندهد ترکیه به سراغ حکمیت بین‌المللی خواهد رفت.
اردوغان تاکید کرد: در پی اینکه دونالد ترامپ تهدید کرد تحریم‌هایی را علیه آنکارا در صورت آزاد نکردن کشیش آمریکایی اعمال خواهد کرد باید بگویم ترکیه هرگز از موضع خود کوتاه نخواهد آمد. او اضافه کرد: الان شروع به تهدید کرده‌اند و می‌گویند اف ۳۵‌ها را به ما نمی‌دهند‌ اما چیزی است به نام داوری بین‌المللی. ما به سراغ این گزینه خواهیم رفت و اگر به آن حد برسد جایگزین‌های بسیاری وجود دارد.


اردوغان تاکید کرد: به نظر من این یک جنگ روانی است. ما هرگز با تحریم‌ها عقب نخواهیم نشست. ما در خصوص مساله برانسون سازش نمی‌کنیم. وی افزود: آمریکا نباید فراموش کند که ممکن است یک هم‌پیمان قوی را از دست بدهد. دولت ترامپ اخیرا فشارهایش را بر ترکیه افزایش داده به طوری که حتی به حد تهدید به تحریم این کشور رسیده است. تنش مربوط به حکم اخیر دادگاه در ترکیه مبنی بر انتقال کشیش اندرو برنسون از زندان و قرار دادن او تحت حبس خانگی بعد از ۲۱ ماه حبس است. این کشیش در حال حاضر به اتهام تروریسم در ترکیه در حال محاکمه است.
از طرفی ابراهیم کالین گفت دولت آنکارا از واشنگتن انتظار احترام متقابل و بهبود روابط دارد. سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه می‌توان روابط آمریکا و ترکیه را نجات داد، نوشت: البته اگر دولت آمریکا نگرانی‌های امنیتی ترکیه را جدی بگیرد.
ابراهیم کالین ضمن بیان اینکه آمریکا طی سال‌های اخیر اقداماتی را انجام داده که به همکاری استراتژیک با ترکیه صدمه وارد کرده، توضیح داد: واشنگتن رابطه‌ای را که برای مدت‌‌ها به صورت دوجانبه سازنده و قوی بوده را تضعیف کرد. این مقام ترکیه‌ای با شیطانی خواندن رابطه آمریکا با شبه‌نظامیان کُرد سوری (یگان‌های مدافع خلق) اضافه کرد: ترکیه حق دارد از آمریکا انتظار داشته باشد بدون تعلل خودش را از شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ جدا کند؛ کسانی که اکنون با دولت اسد در حال مذاکره هستند.
کالین سپس بی‌میلی واشنگتن به بررسی اتهامات علیه فتح‌الله گولن واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین را- که گفته می‌شود طراح کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 بوده- نا‌امید‌کننده خواند‌ و گفت: وزارت دادگستری آمریکا نیز کاری جز تعلیق درخواست استرداد گولن به ترکیه انجام نداد‌ در حالی که آنکارا با واشنگتن معاهده استرداد دوجانبه دارد. وی با اشاره به حسن نیت دونالد ترامپ برای داشتن روابط خوب با همتای ترکیه‌ای خود، تاکید کرد: اما ترکیه نمی‌تواند روی اقدامات شریکش در ناتو که امنیت ملی آن را در داخل و خارج تهدید می‌کند، چشم ببندد... این اتفاق وقتی می‌افتد که روابط برپایه احترام دوجانبه و منافع مشترک باشد.
این در حالی است که به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد‌ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به مولود چاوش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود موضوع این کشیش را مطرح کرده و گفته موضوع برای دونالد ترامپ بسیار مهم است.
وزرای خارجه آمریکا و ترکیه عصر شنبه گذشته درباره آخرین وضعیت اندرو برنسون، کشیش آمریکایی بازداشتی در ترکیه گفت‌وگوی تلفنی کردند. منابع دیپلماتیک ترکیه محتوای گفت‌وگوها میان مولود چاوش اوغلو و مایک پمپئو را فاش نکردند. این دومین گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور طی چند روز است.
دولت آمریکا فشارها را برای آزادی این کشیش بازداشتی در ترکیه افزایش داده‌ است. در همین راستا چند روز گذشته دونالد ترامپ در پیامی در توئیتر اعلام کرد اگر ترکیه این کشیش بازداشتی را آزاد نکند مورد تحریم قرار می‌گیرد.
وزارت خارجه ترکیه نیز در پی توئیت اخیر دونالد ترامپ مبنی بر آزادی اندرو بر‌نسون که به اتهام ارتباط با سازمان فتو در بازداشت به سر می‌برد، اعلام کرد این توئیت به معنای مداخله در روند قضایی ترکیه بوده و هیچ کس نمی‌تواند به ترکیه دستور دهد یا تهدید کند.
این کشیش بازداشتی متهم به ارتباط‌ با سازمان‌های تروریستی و فتو است. برنسون از کارولینای شمالی در طول بیش از ۲۰ سال گذشته در ترکیه فعالیت کرده است.او متهم به کمک به سازمان فتو بوده که براساس اعلام مقامات آنکارا در پشت پرده کودتای نافرجام ۲۰۱۶ قرار دارد. اگر این کشیش گناهکار معرفی شود تا ۳۵ سال حبس محکوم می‌شود. با این حال این کشیش بازداشتی اتهامات وارده را رد کرده است.