آذری‌جهرمی در سمینار نقش فناوری اطلاعات در توانمندسازی زنان اظهار کرد؛

گروه فناوری- سمینار بین‌المللی نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توانمندسازی زنان صبح روز هفتم مردادماه در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد‌‌. در این همایش محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور، یوحنا یمبسه، وزیر زنان اندونزی و امینه سهیل معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پاکستان حضور داشته و به سخنرانی پرداختند‌‌. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از 23 درصد از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای موبایلی بانوان بوده و 48 درصد از کاربران اینترنتی نیز زنان هستند‌‌. آذری‌جهرمی تاکید کرد که حضور زنان یک فرصت است و نه تهدید‌‌. ابتکار نیز تاکید کرد که فناوری می‌تواند نقش موثری در توانمندسازی زنان ایفا کند‌‌. همچنین در این مراسم یوحنا یمبسه وزیر زنان اندونزی اظهار کرد که در برنامه‌های مرتبط با حفاظت از زنان و کودکان به حدی موفق عمل کرده‌اند که از سوی سازمان ملل مورد تقدیر قرار گرفته‌اند‌‌. امید است که مسوولان ایرانی نیز فعالیت‌های دولت اندونزی را الگو قرار داده و در برنامه‌های خود از مرحله شعار به عمل ارتقا یابند‌‌.
نقش محوری زنان در تحولات مهم
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ۴۸ درصد کاربران اینترنت را در کشور بانوان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: بیش از ۲۳ درصد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایلی از بانوان هستند که روز‌به‌روز ‌بیشتر می‌شوند‌‌. او با اشاره به وضعیت دسترسی زنان به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم‌اکنون مطابق آمارها در ایران بیش از ۴۵ درصد از زنان از تلفن همراه استفاده می‌کنند و ۴۸ درصد از کاربران اینترنت را بانوان تشکیل می‌دهند‌‌. آذری جهرمی با بیان اینکه در ایران بیش از ۲۳ درصد توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل محور از بانوان هستند و روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود بیان کرد: کمتر تحول مهمی را بتوان یافت که بانوان نقش محوری در آن نداشته باشند چرا آنها با ویژگی‌های خاص خود راهگشای برخی از مسایل پیش روی بشریت محسوب می‌شوند‌‌. آذری‌جهرمی با اعلام اینکه طیف وسیعی از هنرمندان، ورزشکاران و دانشمندان را بانوان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: بر همین اساس نمی‌توان نقش زنان را که ۵۰ درصد از جامعه جهانی را تشکیل می‌دهند نادیده گرفت‌‌. عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به برنامه‌های رییس‌جمهور برای صعود بانوان در مسیر مدیریت، تصریح کرد: در وزارت ارتباطات بیش از ۱۰ نفر از بانوان به عنوان مدیران ارشد برگزیده شده‌اند و ثابت کرده‌اند که می‌توانند الگوی مدیریت خلاق باشند‌‌. عضو شورای‌عالی فضای مجازی با تاکید بر عدالت جنسیتی برای همه انسان‌ها، اظهار کرد: تقسیم‌بندی زن و مرد در دنیای کنونی معنی ندارد و مسوولیت همگانی ماست که با برنامه‌ریزی صحیح در این راه تلاش و ممارست کنیم‌‌. وزیر ارتباطات با اشاره به ظرفیت فناوری اطلاعات برای تبدیل شدن هر شخص به یک رسانه گفت: بانوان در بسیاری از کشورهای کمتر توسعه‌یافته نیازمند آموزش هستند و مشارکت عمومی آنها در روند اطلاع‌رسانی می‌تواند از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری کند‌‌.
حضور بانوان یک فرصت است و نه تهدید


آذری‌جهرمی با بیان اینکه حضور بانوان یک فرصت است و نه تهدید، افزود: باید توانمندسازی بانوان به عنوان یک راهبرد در نظر گرفته شود ضمن اینکه مساله بانوان جدا از مساله خانواده نیست‌‌. وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده مطابق اسناد بالادستی و تدوین لوایح قانونی برای حمایت‌های مادی و معنوی از توانمندسازی، اظهار کرد: هم‌اکنون بسیاری از روستاهای سراسر کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفته‌اند و در پی آن طرح‌های گسترده کارآفرینی همچون طرح نوآفرین و طرح تکاپو‌ و همچنین ایجاد مراکز توانمندسازی در دست اقدام قرار دارد‌.
جریمه 32 میلیاردی متخلفان ارز دولتی توسط تعزیرات
گفتنی است محمدجواد آذری‌جهرمی ششم مرداد ماه در یک برنامه تلویزیونی درباره بازار گوشی تلفن‌های همراه نیز اظهار کرده بود: اگرچه دولت باید نابسامانی‌های بازار تلفن همراه را مدیریت کند اما هر کسی مسوولیت خودش را در این زمینه دارد‌‌. وزارت ارتباطات مسوول تنظیم قیمت‌ها یا تامین ارز دولتی برای واردکنندگان نیست‌‌. بخشی از قیمت تلفن همراه به عرضه و تقاضا بستگی دارد و بخشی به بهای ارز و امروز قیمت ارز تثبیت نشده است بنابراین قیمت گوشی نیز به همان نسبت ثابت نیست‌‌. وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در مقطعی برخی‌ها از تخصیص ارز دولتی سوءاستفاده کردند گفته بود: عده‌ای این پول تخصیص یافته را به جای وارد کردن گوشی به چیزهای دیگر تخصیص دادند یا از کشور خارج کردند و این موضوع را تعزیرات پیگیری کرد که تا کنون 32 میلیارد تومان نیز جریمه شده‌اند‌‌. تعزیرات شرایطی را فراهم می‌کند تا پول را پس بگیرد البته پیشنهاد دادم همه پول به حساب دولت برگردانده شود و به مناطق محروم تخصیص داده شود‌‌. وقتی با محدودیت ارزی مواجه هستیم و نیازمند تامین دارو باشیم منطقی نیست با آن پول تلفن وارد کنیم‌‌. اگرچه امروز تبلت و موبایل ضروری است و در کسب و کار و در شرایط عادی نیازمند تخصیص ارز در این بخش هستیم‌.
نقش ICT در ارتقای توانمندی زنان
معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور، نقش ICT را در ارتقای سطح توانمندی زنان، نوآوری‌ها و افزایش بهره‌وری آنان کلیدی و موثر عنوان کرد‌‌. او با اشاره به ایجاد شبکه ملی در حوزه توانمندسازی زنان درکشور گفت: در طرح‌های تامین تسهیلات پایدار برای شهرها و روستا‌ها و همچنین اجرای طرح تکاپو، توان افزایی زنان در حوزه ICT بسیار کلیدی است و در ارتقای سطح توانمندی زنان، نوآوری‌ها و افزایش سطح بهره‌وری و افزایش سطح آموزش‌های مربوط به کارآفرینی در این حوزه موثر است‌‌. ابتکار افزود: در حال حاضر که دولت برای توانمندسازی زنان برنامه‌ریزی کرده است امیدواریم بتوانیم با همکاری گروه‌های مردم نهاد و بخش خصوصی فناوری‌های لازم را در این حوزه به کار بگیریم‌‌. او با اشاره به بندهای ۱۰۱ و ۱۰۲ قانون برنامه توسعه کشور افزود: در بند ۱۰۱ این قانون به موضوع عدالت جنسیتی در دسترسی پرداخته شده است که با اقدامات وزارت ارتباطات در این حوزه شاهد کاهش ۴ درصدی شکاف دیجیتال در این حوزه هستیم و امیدواریم که این روند کاهشی ادامه داشته باشد‌‌. ابتکار بند ۱۰۲ قانون برنامه را موضوع تقویت خانواده عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیز طرح گفت‌وگوی ملی خانواده را برای توان‌افزایی خانواده‌ها از طریق گفت‌وگو که یکی از مهارت‌های مهم و دچار اختلال است، در دست اجرا داریم که خانواده از طریق تقویت ارتباطات و گفت‌وگو بتواند مشکلات خود را حل کند که در این حوزه نیز فناوری اطلاعات امکان توان‌افزایی را به خانواده می‌دهد‌‌. او افزود: البته اگر از فناوری اطلاعات به صورت درست استفاده نشود می‌تواند برای خانواده آسیب‌زا و تهدید باشد و آموزش استفاده صحیح از فناوری اطلاعات و به خصوص اینترنت، بسیار موضوع مهمی است که امیدواریم در این حوزه تلاش بیشتری انجام شود‌‌. معاون امورزنان و خانواده رییس‌جمهور با اشاره بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس، گفت: یکی از موضوعاتی که در این لایحه مورد توجه بوده، امنیت فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان است که به جرایم متخلفان و کسانی که از این فضا برای سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند، رسیدگی می‌شود‌.
نقش دولت‌ها در توانمندسازی زنان
همزمان با سمینار یک روزه بین‌المللی «نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توانمندسازی زنان» پنل‌های تخصصی «نقش دولت‌ها در توانمندسازی زنان از طریق فناوری اطلاعات» با سخنرانی جمعی از مسوولان حوزه زنان ایران و کشورهای اندونزی، پاکستان و روسیه برگزار شد‌‌. یوحنا یمبسه وزیر زنان اندونزی در سمینار بین‌المللی نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توانمندسازی زنان، با اشاره به آمار جمعیت اندونزی در سال گفت: اندونزی دارای ۱۲۹ میلیون نفر مرد و ۱۲۸ میلیون نفر زن و ۸۳میلیون نفر کودک است، ۳۴ استان، ۵۱۱ منطقه، ۷۰۰ زبان و قومیت و ۵ مذهب و بیشترین تعداد جمعیت مسلمان در این کشور وجود دارد‌‌. او با بیان اینکه در نظر داریم زنان در حوزه فناوری توانمندسازی شوند بیان کرد: حفاظت از زنان و کودکان در فضای مجازی در برنامه‌ریزی‌های ما قرار دارد و برای حمایت از کودکان نیز از سوی سازمان ملل مورد تقدیر قرار گرفتیم و در این زمینه از سازمان ملل نیز کمک می‌گیریم‌‌.
یمبسه درباره افزایش فعالیت زنان در اندونزی تصریح کرد: با توجه به اینکه زنان در توسعه اندونزی نقش مهمی ایفا می‌کنند ۹ وزیر زن در کابینه حضور دارند‌‌. وزیر زنان اندونزی با بیان اینکه در حوزه ICT تحولات زیادی ایجاد شده است افزود: بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۸ حدود ۴۶درصد کاربران اینترنت اندونزی بانوان هستند و ۶۰ درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهند‌‌. او اظهار کرد: با توجه به اینکه سواد اینترنتی به خصوص در روستاها پایین است با موانعی برای حضور بانوان مواجه هستیم، بنابراین آماده همکاری بین‌المللی برای رفع موانع هستیم‌‌. یمبسه بیان کرد: تحکیم بنیان خانواده را در راس برنامه‌ها قرار داده‌ایم و برای رفع موانع فعالیت بانوان و حمایت از کودکان تفاهمنامه‌ای با ایران به امضا رسانده‌ایم و اندونزی در حوزه رفع موانع فعالیت بانوان و حمایت از کودکان همکاری‌های لازم را با ایران خواهد داشت‌.
استفاده از هوش مصنوعی در آموزش
در ادامه این سمینار امینه سهیل معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پاکستان به سخنرانی پرداخته و گفت: بانوان پنج درصد در عرصه‌های مدیریتی پاکستان حضور دارند که البته این بیشتر در عرصه سیاسی است‌‌ اما قانونی تصویب کردیم تا در هر هیات‌مدیره‌ای یک زن حضور داشته باشد‌‌. او افزود: دانشگاه‌های مجازی در کشور راه‌اندازی شده است و مراکز توانمندسازی بانوان در این زمینه وجود دارد‌‌. بنابراین اقشار کم‌درآمد نیز می‌توانند از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند و از سوی شرکت ماکروسافت مربی‌هایی معرفی می‌شوند و آموزش‌های متعددی به افراد ارائه می‌دهند‌‌.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پاکستان درباره تاسیس مراکز کارآفرینی تصریح کرد: با راه‌اندازی این مراکز 400 شغل مستقیم ایجاد شده است‌‌. او درباره به‌کارگیری هوش مصنوعی در بلوچستان تصریح کرد: به دلیل داشتن جمعیت زیاد، برخی روستاهای دورافتاده به آموزش دسترسی ندارند بنابراین استفاده از هوش مصنوعی زمینه آموزش از راه دور را فراهم می‌کند‌‌.