گل گهر سیرجان با دی.19 یزد چه تفاوتی دارد؟

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: همچنان منتظریم تا ببینیم مجوز فعالیت در آنومالی دی.19 در استان یزد را کدام ارگان، سازمان یا وزارتخانه‌ای صادر کرده است؟! خودشان یک برگ کاغذ دست گرفته اند تحت عنوان «تفاهم نامه فی مابین»! و اما هنوز هیچ مرجع رسمی، مجور شروع فعالیت را برای این معدن حدود 300 میلیون تنی، صادر نکرده است.
در روزهایی که منتظر رسیدگی دستگاه‌های نظارتی، قضایی و ذیربط هستیم حرف‌های کلانتری از همیشه بیشتر ما را به فکر فرو می‌برد که رفتارهای دوگانه با محیط زیست را چگونه می‌توان تشریح کرد؟! اصلا مانده ایم دغدغه‌های افرادی چون کلانتری، زیست محیطی است یا تابع شرایط و زمان و مکان خاص!؟
در خبرها خواندیم که؛ رئیس سازمان محیط‌زیست گفته است: «مردم باید بدانند پیامد رفتارهایشان با محیط زیست چیست؟ برای مثال، مس سرچشمه سال‌ها است که ترکیبات سولفوری تولید می‌کند و تا کیلومترها دورتر، دام‌ها جنین مرده به دنیا می‌آورند.» عیسی کلانتری همچنین معتقد است: «مصرف روزافزون و خارج از تحمل کره زمین، محیط زیست را به «محیط نازیست» تبدیل می‌کند. وی با اشاره به عمق فاجعه‌های زیست محیطی در کره زمین اضافه می‌کند: «هشت میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها‌ می‌شود و به زودی صید پلاستیک بیش از صید ماهی خواهد بود...»
دست بر قضا نقطه و نکته مهم و اساسی در همین دغدغه مندی‌ها‌ی فصلی است؛ مثلا گل گهر سیرجان فاجعه آمیز است اما فعالیت معدنی بدون اخذ مجوزهای قانونی، کاملاً عادی؟! فراکسیون محیط زیست مجلس در کجای این ماجرا ایستاده است، شورای عالی معادن استان یزد با توجه به هشدار خیلی خیلی جدی عیسی کلانتری، چگونه توانسته سکوت اختیار کند؟ روزنامه آفتاب یزد همچنان منتظر پاسخ مسئولان می‌ماند مگر آنکه اعلام کنند دغدغه‌ها‌ی زیست محیطی داشتن یک جور مد و پُز مسئولیت داشتن است که در قالب چند جمله زیبا و در قالب گفت و شنود با اصحاب رسانه علنی می‌شود اما


عملیاتی نمی‌شود!
آقای عیسی کلانتری! دغدغه‌ها‌ی شما اگر زیست محیطی است چند کلمه هم درباره آنومالی دی.19 در استان یزد اظهارنظر کنید ببینیم در شعاع چند کیلومتری قرار است جنین مرده به دنیا آید؟! و چگونه مجوز زیست محیطی این معدن پس از ده سال صادر شد و چگونه دغدغه‌های ده ساله تمام شد!؟ در آینده بیشتر خواهیم نوشت.