چرا جامعه آمریکا انتقادات اخیر جمهوری‌خواهان از وزیر خارجه سابق این کشور را نمی‌پذیرد؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی : یک جمله از جان کری کافی بود تابرای او جنجالی درست کند که شاید به خواب هم نمی‌دید. جمله ای که با افتخار از آن یاد کرد اما ناگهان تبدیل شد به سند خیانت او به آمریکا :« طی دو سه سال اخیر با ظریف برای گفت‌وگو درباره منطقه دیدار کرده‌ام.»
همین جمله کافی بود تا دونالد ترامپ به او بتازد و در توئیتر بنویسد :« جان کری دیدارهای غیرقانونی با دولت ایران داشته است که تنها
به کار فوق‌العاده ما لطمه وارد کرده و به زیان مردم آمریکا است. او به آن‌ها گفته که تا پایان مدت ریاست جمهوری ترامپ صبر کنند. آیا اقداماتش را تحت قانون ثبت عوامل خارجی ثبت کرده است؟ این بد است.»
«دیدارهای غیرقانونی.» این اسم رمزی بود که ترامپ به کاربرد تا فارغ از جناح بازی‌های سیاسی، اقدام کری را عبور از خط قرمزهای منافع ملی آمریکا تعبیر کند. اسم رمزی که اتفاقا به کار هم افتاد....


تا جاییکه آری فلیشر، سخنگوی سابق کاخ سفید نیز دیدارهای جان کری را شرم آور بخواند ، تام کاتن، سناتور جمهوری خواه هم از دموکرات‌ها و رسانه‌های وابسته به حزب آنان برای "دورویی" و عدم واکنش درباره اظهارات کری انتقاد کند.مانیشا سینگ معاون وزیر خارجه آمریکا به کری درباره دیدار با مقامات ایرانی هشدار دهد و بگوید :
«مایه تاسف است که مقامات دولت‌های پیشین برای سازش بر سر اقدامات این دولت تلاش کنند. » سارا پیلین، فرمانده پیشین آلاسکا در پیامی‌توییتری کری را خیانتکار خطاب کند ،
مارکو روبیو، سناتور فلوریدا به کنایه بگوید
« امیدوارم ایران، کری را به عنوان مذاکره‌کننده اصلی‌اش استخدام کند.»
مایک پامپئو وزیر خارجه امریکا آن را اقدامی‌بسیار فراتر از نامناسب بداند و.... در کل آن قدر هجمه علیه جان کری تداوم بیابد تا وی در اظهار نظری دیگر تا حدی پا پس بکشد و بگوید من با ایران و ظریف مذاکره نکردم و پیام‌ها و نظراتم را به گوش آن‌ها رساندم و وندی شرمن معاون وی نیز بگوید او پس از برجام، به تنهایی با وزیر امورخارجه ایران دیدار داشته است، تا دیدارهای وی به پای کری گذاشته نشود.
از سویی دیگر، هم شرمن و هم کری در دفاع از خود بارها براین نکته تاکید کردند که آن‌ها
جز به منافع ملی به چیز دیگری نمی‌اندیشند. عقب نشینی کلامی‌و تاکید آن‌ها بر تلاششان
برای حفظ منافع آمریکا را می‌توان تاییدی بر موثر واقع شدن هجمه‌ها علیه جان کری بعد از اظهارنظرش درباره دیدار با ظریف دانست.
جان کری البته اقدام دیگری را نیز برای دفاع از خود به کار برد و آن تلاش برای بازگرداندن بومرنگی هجمه‌ها از خود به سمت ترامپ بود وقتی گفت :« آقای رییس جمهور، شما باید بیشتر از دیدار من با وزیر خارجه ایران، نگران دیدار پل مانافورت با رابرت مولر(ماجرای رابطه رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ با روس‌ها) باشید. اما اگر می‌خواهید چیزی درباره این توافق هسته‌ای که جهان را امن‌تر کرد بدانید، کتاب من را بخرید. »
این اظهارات به معنای پاتکی از سوی کری به ترامپ محسوب می‌شد تا ماجرای نقش روسیه درانتخابات آمریکا را باردیگر پیش بکشد بلکه از فشارها به سمت خود بکاهد. با همه این‌ها اما ، همچنان ماجرای مذاکرات جان کری با ظریف در شرایطی که او در آمریکا پستی ندارد باعث اعتراض است. از همین رو عده ای این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا این اعتراض‌ها ممکن است دردل مردم وطن پرست آمریکا نیز ریشه دوانده و آن‌ها نسبت به جان کری و جایگاه دموکرات‌ها بدبین شده باشند ؟ موضوعی که بی تردید می‌تواند در انتخابات آتی کنگره تاثیرگذار بوده و یا اینکه جان کری را از چشم مردم بیندازد.

> اثر منفی ندارد چون...
فریدون مجلسی دیپلمات سابق اما این طور فکر نمی‌کند. وی دراینباره به آفتاب یزد می‌گوید:
« ماجرای برملا شدن این مذاکرات همان قدر در آمریکا تاثیرگذار است که درایران با انجام دیدارهای ظریف، که در آن فقط دلواپسان خشمگین می‌شدند. اما این موضوع از دید من در کل کشور امریکا اثر منفی ندارد. جان کری یک مقام حرفه ای است که در مذاکرات با طرف مقابلش که رقیب اوست و حتی با وی مخالف است ، چانه زنی کرده و یک را بطه انسانی و دوستی نیز در مذاکرات پیدا شده بود.تاحدی که عراقچی و شرمن عکس نوه‌های یکدیگر را به هم نشان می‌دادند و از آن‌ها برای هم می‌گفتند تا نشان دهند که دو انسان بایکدیگر در مذاکرات برخورد می‌کنند و به صورت دو گلادیاتور بایکدیگر مواجه نمی‌شوند. هدفشان صلح و برقراری روابطی بوده است که مانع از آسیب ملت ایران و برخورد سربازان آمریکایی شود. بنابراین ایرادی به اقدامات امروز جان کری و شرمن در گفتگو با مقامات ایران وارد نیست. »
این استاد حقوق بین الملل ، در باره تغییر لحن جان کری بعد از هجمه‌های اخیر علیه او و یا اظهارات شرمن که گفته بود من دردیدارهای اخیر حضورداشتم و جان کری دراین دیدارها نبود اظهار می‌دارد : «به هر حال آن‌ها می‌دانند که رقیب به دنبال بهانه ای برای متهم کردن شان به خیانت است و ازاین بابت اظهاراتشان را به سمت منافع ملی آمریکا و تفسیر نوع دیدارها برده اند. از سویی شرمن نیز تلاش کرد تا مذاکرات شخصی او دراین میان به پای جان کری گذاشته نشود و احیانا با این کار از فشارهای به او بکاهد.»
وی ادامه داد : «این که هر تماس خارجی خیانت به حساب بیاید ناشی از ضعف است و چنین ضعفی نزد ملت‌های غربی وجود ندارد. انسان‌ها باهم مذاکره می‌کنند و از طرفی جاسوسی هم تعریف خاص خودش را دارد. اینکه کسی درون یک سیستمی‌نفوذ کند و اطلاعات را بفروشد، جاسوسی است نه اقدام جان کری. مردم آمریکا نیز به خوبی این را می‌فهمند. باید گفت چنین اتهاماتی به وزیر سابق آمریکا، پیش پا افتاده است. این را هم اضافه کنم بعد از هجمه‌ها، جان کری و شرمن حرف خود را درباره مذاکراتشان با ایران در زمان دولت ترامپ تغییر نداده اند بلکه توضیحات بیشتری پیرامون آن دادند.این دیپلمات سابق اظهار می‌دارد :
« طبیعی است که جان کری و شرمن نیز منافع ملی خودشان را ترجیح می‌دهند و ظریف هم دراینباره منافع ایران را در نظر گرفته است.»

> مشاور خائن؟
از مجلسی می‌پرسیم اینکه جان کری به ظریف ایرانی بگوید «بگذارید رئیس جمهور فعلی آمریکا کنار برود آن وقت همه چیز درست می‌شود» را یک خیانت به آمریکا نباید تعبیر کرد؟ وی اظهار می‌دارد:« به هیچ وجه خیانت نیست ، جان کری در صحبت‌های خود آزاد است تا نظراتش را بگوید.شاید اینگونه اتفاق درایران خیانت تلقی شود اما با معیارهای بین المللی و مدنی اقدام جان کری جزو حقوق طبیعی اوست. او آزادی بیان دارد. اقدام ترامپ خائنانه است. کسی که با دولت روسیه ارتباط برقرار کرد تا بتواند رئیس جمهور شود، اکنون برای پوشش خیانت خودش موضوع جان کری و مذاکرات با ایران را پیش کشیده است.»
به این دیپلمات سابق می‌گوییم خیلی‌ها می‌گویند جان کری در نقش یک مشاور برای ظریف عمل کرده و این در شان آمریکا نیست ؟ او پاسخ می‌دهد : «این اقدام را نمی‌توان مشاوره کری محسوب کرد بلکه می‌توان آن را اظهارنظر
شخصی نامید. جان کری حتی اگر نظر مشاوره ای
هم داده باشد به نفع مملکت خودش کار
کرده است برای آنکه می‌داند رابطه داشتن بین دو کشور از رابطه نداشتن و خصومت بهتر است و این موضوع هم به نفع آمریکا و هم ایران است. فراموش نکنید در آمریکا 4 میلیون ایرانی زندگی می‌کنند که بیش از یک درصد جمعیت آمریکا را در بردارد. در آمد این 4 میلیون حدود کل درآمد ناخالص داخلی ایران است و این موضوع برای آمریکا اهمیت دارد.»
وی اظهار می‌کند :«از سویی جان کری در ملاقات با مقامات ایرانی تنها برای پایان دوره ترامپ ابراز امیدواری کرده است و این به معنای نقشه کشیدن مشترک با ایران علیه ترامپ نیست. این موضوع البته در معیارهای جهان سومی‌که بزرگترین خیانت‌ها در آن از درون ساختار صورت می‌گیرد و درآمدها حیف و میل می‌شود ولی یک سلام علیک را با مقام یک کشور به حساب جاسوسی می‌گذارند،ممکن است خیانت محسوب شود. اما در حقیقت جان کری ازاین بیشتر هم می‌توانست با ظریف سخن بگوید، مذاکره داشته و خود را برای دوره بعد انتخابات هم آماده کند.»
چه بخواهیم چه نه در حال حاضر جوی علیه جان کری ایجاد شده است و اکنون با توجه به عرق ملی مردم آمریکا که در دموکرات‌ها و جمهوری خواهان
وجود دارد، پرسش این است که آیا مذاکرات اخیر علیه جان کری و دموکرات‌ها تمام می‌شود؟ مجلسی معتقد است : «در کل به ضرر دموکرات‌ها نخواهد بود. آمریکایی‌ها نیز اگرچه با خصومت ورزی‌های هر کشوری علیه خودشان مخالفند.»

> متعجب نیست
محسن جلیلوند اما یکی از دلایل هجمه اخیر به جان کری را نه انتخابات کنگره بلکه احتمال حضوراو درانتخابات سال 2020 و رقابت با ترامپ می‌داند و به آفتاب یزد می‌گوید:« جان کری یک بار برای رقابت با بوش درانتخابات حضور داشته و می‌داند که در انتخابات چه مسائلی مطرح است. پس زیاد ازاین حمله‌ها متعجب نیست. کشاکش‌هایی که میان قدرت‌های آمریکاست در جایی خود را به شکلی خاص نمایان می‌کند با اینکه هنوز از قصد جان کری برای انتخابات 2020 آگاهی نداریم ولی زمانی که شایعه این حضور از زبان ترامپ مطرح شد ، جمهور یخواهان مسئله مذاکرات وی با ظریف در یک سال گذشته را بزرگ کردند و جو را علیه او و دموکرات‌ها
شکل دادند.»
وی اما درباره اینکه آیا خیانت به آمریکا از سوی جان کری را می‌توان ازدید حقوقی دراین کشور قابل بررسی دانست، اظهار می‌کند: «در آمریکا قوانینی به نام لابی گری وجود دارد و این قوانین نیز از شفافیت خاصی برخوردار است و مقامات آمریکا تابع آن هستند. جان کری هم بنا نیست از این خط عبور کرده باشد. هرچند که ایران نیز از ایجاد شکاف بین این دو نیرو در آمریکا راضی است.»
وی تاکید می‌کند: « البته دموکرات‌ها دراین بین بیکار ننشستند و علیه رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ که اخیرا 5 اتهام علیه او از جمله تبانی با روس‌ها وارد شده است ، سخن‌ها می‌گویند تا وضعیت را در شرایط فعلی بالانس کنند و یا به سود خود تغییر دهند.»
این کارشناس مسائل بین الملل درباره اینکه مذاکره جان کری با ظریف در یکسال اخیر تا
چه میزان به ضرر آمریکایی‌ها تمام شده است ؟ گفت: «قرار نیست چیزی به ضرر دموکرات‌ها تمام شود چون هنوز برآورد چنین چیزی مشکل است. آنچه اکنون در حال رخ دادن است یک لفاظی
بین دو حزب است.»
جلیلوند اظهار می‌کند: «در آمریکا آنچه که بیش از هرچیزی در انتخابات تاثیر دارد سیاست‌های داخلی است، می‌توان گفت 80 درصد نگاه مردم ، مربوط به سیاست‌های داخلی است و سیاست‌های خارجی خیلی در رای دادن‌ها تاثیر ندارد. مگر آن که موضوع بین المللی خیلی خاص و حاد باشد. باتوجه به چنین موضوعی جو موجود علیه جان کری به دلیل مذاکرات با ایران ، چندان در انتخابات کنگره تاثیری ندارد. در آمریکا بیشتر مسائل داخلی مثل بیکاری ، مالیات ، آب و هوا و... است که دولت را به چالش می‌کشد. یکی از چالش‌هایی که درایران نیز دراینباره داریم این است که برای ما بیشتر مسائل سیاست خارجی مطرح است و آن را تاثیر گذار می‌دانیم و نه مسائل داخلی را. اما در آمریکا مسائل داخلی تاثیرگذار است که البته ترامپ در حیطه سیاست‌های داخلی بسیار موفق عمل کرده است.»
از اظهارات ناظران اینطور برمی‌آید که شاید در شرایط فعلی وضعیت دموکرات‌ها برای کنگره یا سنا خوب نباشد اما این موضوع بیشتر از آنکه به دلیل جان کری و بحث مذاکره خارج از چارچوب او با ایران باشد ، به دلیل اقدامات تا حدودی موثر رئیس جمهور آمریکا در حل مسائلی چون بیکاری و افزایش سطح رفاهی جامعه است.
هرچند جمهوری خواهان تندرو نیز تلاش دارند از موضوع مذاکره جان کری با ایران به نفع خودشان بهره برداری کنند تا دموکرات‌ها را به عقب وادارند.
اما دراین ماجرا یک نکته دیگر را نباید
نادیده گرفت و آن اینکه تداوم دیدارهای ظریف و کری نشان داد که ایران نیز همچنان امیدوار است، تیم سیاسی گذشته آمریکایی‌ها که منطقی تر به نظر می‌آیند در آینده سیاسی روی کار بیایند، از همین رو سعی می‌کنند تا گفتگو با آمریکا را با کسانی که پیشتر امتحان نسبتا مثبتی پس داده‌اند، ادامه دهند.