نماینده آمریکا گفته است کمبود نفت ناشی از تحریم ایراناز سوی عربستان و روسیه جبران می‌شود. روس‌ها در مورداین موضع‌گیری سکوت کرده اما ایران هشدار داده است

آفتاب یزد- گروه سیاسی: تاریخچه تحریم‌ها علیه ایران نشان می‌دهد که همواره صنعت نفت در نوک پیکان حملات اقتصادی قرار داشته و هر زمان که دولت‌های دیگر تلاش کرده‌اند ایران را از نظر سیاسی محدود کنند،‌ نفت را نشانه رفته‌اند؛ به همین دلیل هم با توجه به جنگ لفظی اخیر میان تهران و واشنگتن، آمریکا قصد دارد که با تحریم صنعت نفت ایران در چهارم نوامبر، صادرات نفت ایران را محدود کند و در این میان، ریک پری وزیر انرژی ایالات متحده در جریان سفرش به مسکو گفت: «کمبود نفت ایران که پس از تحریم‌های نوامبر آمریکا علیه تهران در بازار به وجود خواهد آمد، توسط سه تولیدکننده عمده نفت در جهان، یعنی آمریکا، روسیه و عربستان سعودی، جبران خواهد شد.» از این رو، واژه‌ای که بیش از پیش در میان سه کشور جبران کننده احتمالی جالی خالی فروش نفت ایران خودنمایی می‌کند، کشور روسیه است و به همین دلیل هم طی روزهای اخیر مورد واکنش تند نماینده ایران در اوپک قرار گرفت و بازهم اعتماد به روس‌ها را در نگاه ابهام آلود و وزنه حسابگری قرار داد.

> رکب کشور به اصطلاح دوست!
این نخستین بار نیست که روسیه به تهران رکب می‌زند و ایران را در تنگنا قرار می‌دهد. این کشور به ظاهر دوست بازهم نشان داد که در هر شرایط به چیزی جز منافع خود نمی‌اندیشد. پوتین حاضر است به خاطر منافع دست به هر کاری بزند؛


به همین دلیل هم این بار تاس خود را برای دور زدن ایران در زمین اوپک‌انداخته و علیرغم اینکه می‌داند ترامپ چه در سر دارد و به دنبال جنگ اقتصادی علیه تهران است، با این همه با آمریکا و عربستان علیه ایران در جهت تحریم نفتی کشورمان و در راستای پیشبرد منافع ملی آمریکا هم پیمان شده است. همراهی پوتین با عربستان و آمریکا در حالی است که واشنگتن قصد دارد در روز چهارم نوامبر صنعت نفت ایران را تحریم کند.

> سوداگری روسیه در اوپک
براساس این گزارش و به نقل از ایلنا، طی روزهای اخیر ریک پری وزیر انرژی ایالات متحده در جریان سفرش به مسکو گفت: کمبود نفت ایران که پس از تحریم‌های نوامبر آمریکا علیه تهران در بازار به وجود خواهد آمد، توسط سه تولیدکننده عمده نفت در جهان، یعنی آمریکا، روسیه و عربستان سعودی، جبران خواهد شد. وزیر نفت آمریکا گفت: اتفاقات زیادی در عربستان در حال وقوع است و همین مسئله احساس من را نسبت به توانایی حفظ این سطح از تولید و حتی افزایش سطح تولید مثبت می‌کند. وی با اشاره به احتمال حل اختلافات کویت و عربستان در آینده نزدیک و باز شدن دسترسی به میادین نفتی در مناطق مورد مناقشه این دو کشور گفت: آنها در حال کار برای حل اختلافاتشان در آینده نه چندان دور هستند. پری درباره تولید نفت آمریکا و اینکه این روند در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است، گفت: «شما به ۱۸ ماه آتی نگاه کنید، من فکر می‌کنم شاهد افزایش تولید نفت در آمریکا خواهید بود؛ چرا که درحال کار بر روی ظرفیت خط‌لوله‌ها هستیم.

> گروگان گیری بازار نفت!
این سخنان ریک پری وزیر نفت آمریکا، واکنش تند نماینده ایران در اوپک را به دنبال داشت. بر این اساس، حسین کاظم ‌پوراردبیلی، نماینده ایران در سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، روز شنبه در گفت‌وگو با شانا، با اشاره به تلاش‌های عربستان و روسیه برای تولید بیشتر نفت و جبران کاهش صادرات ایران، گفت که این کشورها بازار نفت را به «گروگان» گرفته‌اند. نماینده ایران در اوپک ضمن انتقاد از سیاست‌های نفتی این دو کشور، ادامه داد: بی‌‌شک این هشدارها و نحوه برخورد عربستان و روسیه با ایران در تاریخ ثبت خواهد شد و آیندگان خواهند فهمید بر خلاف ایران که برای ثبات بازار نفت و عرضه مطمئن انرژی به مصرف کنندگان تلاش کرده است، عربستان و روسیه به استقبال تحریم یکی از تولیدکنندگان اوپک رفته‌اند. او افزود: اوپک اکنون به شیر بی‌یال و کوپالی بدل شده که تنها نعره‌اش مانده و برای هیچکس خطری ندارد. لازم به ذکر است بنا بر آمارهای موجود، عربستان هم اکنون روزانه ۱۰میلیون و ۴۰۱ هزار بشکه نفت تولید می‌کند که این رقم ۳۴۳ هزار بشکه بیش از تعهد ریاض در سازمان اوپک است.

> سکوت نسبت به سوداگری‌ها
خبرهای ناشی از سوداگری عربستان و روسیه در غیاب فروش احتمالی نفت ایران در حالی است که مسئولان کشورمان تاکنون نسبت به استقبال زودهنگام روسیه و عربستان از تحریم نفتی بی‌رحمانه آمریکا علیه ایران و نیز بهره‌گیری از فرصت تحریم نفت ایران سکوت پیشه کرده‌اند و جز نماینده ایران در اوپک هیچ مقام مسئولی خود را تاکنون موظف به موضع گیری در قبال این وضعیت یاس آلود و تاسف برانگیز ندانسته است. این در حالی است که تا چهارم نوامبر به عبارتی 14 آبان ماه، زمان چندانی باقی نمانده است و شرایط احتمالی آتی تهدیدی برای بازار نفتی ایران محسوب می‌‌شود. از سویی قسمت بد ماجرا اینجاست که ایران همچنان روسیه را شریک استراتژیک خود می‌داند اما پوتین در این سوداگری بی‌رحمانه با عربستان و آمریکا همدست شده و در جهت نه فقط منافع خود بلکه پیشبرد سیاست‌های آمریکا علیه ایران اقدام می‌کند.

> بازهم اعتماد به روس‌ها؟!
با توجه به رفتار سوداگرانه‌ای که روسیه در قبال تحریم احتمالی نفت ایران از خود نشان داده است و همچنین با توجه به سخنان نماینده ایران در اوپک، این ابهام ایجاد می‌گردد که آیا علیرغم همه مواردی که نظیرهمراهی این کشور با دو مخالف سرسخت ایران و حامیان تحریم یعنی عربستان و آمریکا که از پوتین دیده شد باز هم باید همچنان به این کشوراعتماد کرد؟! از این رو باید اذعان داشت که در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت ایران در منطقه و سیاست‌های ایران هراسی آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش به نظر چاره‌ای جز ادامه همکاری و مشارکت‌های منطقه‌ای با این کشور وجود ندارد. از سویی اگرچه روس‌ها در مسئله همراهی با آمریکا در قبال تحریم نفتی ایران نشان دادند به هیچ روی قابل اعتماد نیستند اما در مواردی هم به ویژه در برخی از نشست‌های شورای امنیت از ایران در برابر آرای ضد ایرانی سایر اعضای شورا دفاع کرده‌اند که از این مهم نیز نمی‌توان غافل شد.

> تبلیغ نفتی برای جنگ روانی
سید جلال ساداتیان تحلیلگر مسائل سیاست خارجه و دیپلمات اسبق کشورمان در لندن درباره همکاری نفتی روسیه با عربستان و آمریکا در سایه تحریم نفتی ایران، به آفتاب یزد گفت: سخنان ریک پری وزیر انرژی آمریکا در رابطه با پر کردن جای خالی ایران به وسیله افزایش تولید نفت روسیه، عربستان و آمریکا به نظر یک ترفند تبلیغاتی بوده است تا ایران را از این طریق تحت فشار قرار دهد و همچنین به خریداران نفت ایران اطمینان دهد که چنانچه از ایران نفت نخرید، ما نفت شما را تامین می‌کنیم. او ادامه داد: به همین دلیل هم به نظر می‌رسد که اظهارات ریک پری بیشتر یک جنگ روانی است و واکنش نماینده ایران در اوپک هم هشدار به این کشورها بوده است. این دیپلمات سابق کشورمان افزود: ایران قطعا نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد روسیه قرار دهد اما از سویی نیز باید حواس‌مان به جو روانی باشد. زیرا برخی از کشورها درصددند که در شرایط کنونی روسیه را هم از ایران دور کنند. او اظهار کرد: در واقع مسئله این نیست که ایران صد در صد به روسیه اعتماد دارد بلکه مسئله این است که برخی درصددند در شرایط کنونی با ترفندهایی این کشور را از ایران دور کنند. ساداتیان در پایان گفت: اگر به راستی روسیه به دنبال افزایش تولید نفت، برهم زدن بازار نفتی و ایجاد شرایط نفس‌گیر برای ایران باشد سایر دستگاه‌های مربوطه هم نظیر نماینده ایران در اوپک باید هشدارهای لازم را به سه کشور به ویژه روسیه بدهند اما در نهایت باز هم باید حواس‌مان به بازی‌های طرف‌های مقابل باشد و در زمین مخالفان بازی نکنیم.

> روس‌ها تصمیم گیرنده‌اند
سید قاسم محبعلی تحلیلگر سیاست خارجه و مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه درباره همکاری نفتی روسیه با عربستان و آمریکا در سایه تحریم نفتی ایران، به آفتاب یزد گفت: در روابط بین‌الملل، هر کشوری به دنبال منافع ملی خود است. روس‌ها هم با توجه به تحریم‌ها و مشکلاتشان در پی افزایش درآمد از نفت و گاز خود هستند و طبیعتا از این فرصت حداکثر استفاده را خواهند کرد تا درآمد ارزی بیشتری بدست بیاورند. او افزود: از سویی باید دید که ایران می‌تواند به گونه‌ای روس‌ها را راضی کند که از افزایش تولید و صادرات نفت خود خودداری کنند؛ البته بعید به نظر می‌رسد که روس‌ها حاضر شوند در کنار ایران بایستند. این تحلیلگر مسائل سیاست خارجه ادامه داد: منافع مشترک ایران و روسیه تنها در سوریه بود اما در مسائلی مانند برجام و... همراهی و همکاری چندان زیادی از سوی این کشور در قبال ایران صورت نگرفته است. روس‌ها در آسیای میانه و قفقاز و همچنین مسئله انرژی رقیب ایران محسوب می‌شوند.
او اظهار کرد: روس‌ها حتی طی ماه‌های گذشته با ترامپ هم مذاکراتی داشته‌اند و پوتین روابط خود را حتی با عربستان سعودی هم توسعه داد. در واقع اگر مخالفت جامعه سیاسی آمریکا و کنگره با سیاست‌های ترامپ نبود، روسیه و آمریکا پیش از این با یکدیگر به نتیجه رسیده بودند.
محبعلی در پایان گفت: روسیه به دنبال ترمیم و تقویت روابطش با سایر کشورهاست از این رو، در شرایط کنونی این روس‌ها هستند که در قبال رابطه با ایران تصمیم می‌گیرند.