فاطمه ذوالقدر=نماینده مجلس شورای اسلامی

با توجه به التهابات بازار ارز و افزایش قیمت برخی کالا‌ها‌ شاهد هستیم که این روزها مردم به خرید بیش از اندازه کالاها روی آورده اند و در واقع احتکار می‌کنند؛ احتکار خانگی بیش تر جنبه روانی دارد، با توجه به موضوعات پیش آمده و با مصاحبه‌ها‌یی که انجام می‌شود مردم نسبت به آینده نگران هستند و تا زمانی که دولت وضعیت را روشن نکند و نگرانی‌ها را برای مردم توضیح ندهد اوضاع به همین منوال ادامه خواهد یافت. بارها مردم با من و سایر نمایندگان تماس گرفته اند و از نگرانی‌ها‌یشان گفته‌اند؛ عمده سوال آن‌ها‌ این است که چه پیش خواهد آمد؟ این اوضاع تا کجا ادامه خواهد یافت؟
باید جلو احتکار‌ها‌ی کلان که باعث تزلزل اقتصادی می‌شود، گرفته شود وگر نه احتکار‌ها‌ی خانگی نقش آن چنانی در چرخه اقتصاد ندارد. مگر یک خانواده کارمند تا چه اندازه می‌تواند جنس بخرد یا احتکار کند؟ بالاخره اجناس فاسد می‌شوند و نگهداری آن‌ها‌ نیازمند امکانات است. این موضوع غیر قابل انکار است که احتکار‌ها‌ی خانگی تحت تاثیر جو روانی است. دولت باید با محتکران بزرگ برخورد کند که با انبار‌ها‌ی بزرگ و مجهز اجناس را از بازار جمع می‌کنند. دولت باید با آن‌ها‌ برخورد کند و کالا‌ها‌ انباشته شده در انبار‌ها‌یشان را هر چه سریع تر به بازار باز گرداند تا عرضه زیاد شود و تحت آن شرایط شاهد خواهیم بود که خواه نا خواه تقاضا نیز کاهش خواهد یافت چون وقتی مردم وارد بازار می‌شوند و با فراوانی جنسی رو به رو می‌شوند خیالشان راحت می‌شود که آن جنس وجود دارد و قحطی نخواهد آمد پس به میزان احتیاج‌شان خرید می‌کنند.
در این بین هر چند نقش فضای مجازی در گسترش التهابات پررنگ نیست و این فضا تنها اخبار را پوشش می‌دهد و از خودش خبر خاصی درنمی‌آورد و در واقع همان مصاحبه‌ها‌ی تیم دولت است که در فضای مجازی نشر پیدا می‌کند و اگر التهابی رخ می‌دهد از جانب فضای مجازی نیست! اما این فضا با انتشار مسائل مثبت و تمرکز بر مصاحبه‌ها‌ی مثبت اعضای هیئت دولت می‌تواند از افزایش التهابات جلوگیری کند، هر مسئله مثبتی در این شرایط می‌تواند در آرامش جامعه موثر باشد.حال با توجه به نزدیک شدن به فاز دوم تحریم ها
در آبان ماه باید این را مد نظر قرار داد که التهابات قیمت تا همین جا بود از این به بعد


هر چه التهاب در بازار به وجود بیاید همه از مسائل روانی نشات می‌گیرد! همان ابتدا هم که گفته می‌شد قرار است ترامپ از برجام خارج شود پیش بینی شده بود که افزایش قیمت دلار تا 8 هزار تومان خواهد بود، بعد از آن با توجه به وضعیت صعودی نرخ ارز که هنوز هم شاهد آن هستیم می‌توان گفت که عمده دلیل این افزایش عدم مدیریت ها و نگرانی مردم بود. هر چند که سیاست های اتخاذ شده در این باره هم کافی و کار آمد نبود و نتوانست از التهاب و نگرانی مردم بکاهد!
به نظر من در این شرایط نقش دولت خیلی مهم است، دولت باید برای سر و سامان دادن به این وضعیت، اول از همه تکلیف سخنگو را روشن کند و بعد از آن سخنگو به صورت مداوم با مردم در ارتباط باشد و اطلاع رسانی کند. در واقع سخنگو باید سیاست های خوبی که در حوزه اقتصادی اتخاذ شده مثل 5 بسته حمایتی که
در نظر گرفته شده است را با مردم در میان بگذارد. چون این جو ها و التهابات هم ریشه روانی دارند و هم در گرو مصاحبه هایی است که مسئولین انجام می‌دهند.
تیم رسانه ای دولت باید در این شرایط قوی عمل کند و همراه با شفاف سازی برای مردم اطلاع رسانی کند همچنین تیم اقتصادی دولت باید در زمینه وضعیت خودرو و مایحتاج خانواده ها
مثل پوشک بچه و غیره شفاف سازی کند و مسلما این شفاف سازی ها نتیجه خواهد داد؛ نتیجه آن را می‌توانیم در چند روز اخیر ببینیم، از زمانی که دولت گفت مواد اولیه از گمرک ترخیص می‌شود و به وفور همه اقلام مورد نیاز توزیع خواهد شد، شاهد هستیم که تا اندازه زیادی از التهابات بازار کاسته شده است و کالا ها در مغازه ها وجود دارند.
موضوع دیگری که باید به سرعت به آن پرداخته شود کنترل قیمت هاست. باید هر چه زودتر حباب قیمت ها شکسته شود و قیمت ها به ثبات برسد. اگر قرار است ارز 4200 تومان تخصیص داده شود باید نظارتی هم بر قیمت ها صورت گیرد، افزایش چند برابری قیمت برخی اجناس مثل پوشک بچه اصلا دلیلی ندارد، قیمت این اجناس باید کاهش یابد و به قیمت اولیه خود باز گردد.
مردم نگرانند و حق دارند که نگران باشند
چون خانواده دارند و احساس می‌کنند آینده خانواده شان در ابهام است. به نظر من نگرانی مردم قابل توجیه است چون می‌ترسند آینده اقتصادی از این هم بد تر شود و در این بین دولت است که می‌تواند بهترین نقش را ایفا کند. کنترل قیمت ها مهم ترین وظیفه ای است که دولت باید به خوبی آن را انجام دهد، در واقع اگر دولت قیمت ها را به موقع کنترل کند به مردم فشاری واردنمی‌شود.