بازی تولیدکنندگان کالا با روان مردم با حربه قفسه‌های خالی

آفتاب یزد- گروه گزارش: طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر هجوم مردم به فروشگاه‌ها برای خرید اقلام مورد نیاز گزارش شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از این موضوع تقریبا صحت ندارد و ظاهرا دست‌های پشت پرده دیگری در کار هستند که به عطش مردم برای خرید کالا دامن می‌زنند.
بررسی‌های میدانی چند روز اخیر خبرنگار آفتاب یزد از فروشگاه‌های بزرگ تهران گویای مسائل جالبی است که راست و دروغ برخی شایعات چند روز اخیر را بیان می‌کند.
در چند هفته اخیر کمبود برخی اقلام همچون پوشک و گران شدن چند قلم از کالاهای خوراکی باعث ایجاد نگرانی بین مردم شد. در این بین برخی با مراجعه به فروشگاه‌ها به خرید‌های فله‌ای پوشک مبادرت کردند، البته فروشگاه‌ها مقررات خرید وضع کرده‌اند و بیشتر آنها اجازه خرید انبوه را به مردم نمی‌دهند.



> واقعیت موضوع چیز دیگری است
بررسی این موضوع از سوی خبرنگار آفتاب یزد نشان داد واقعیت موضوع می‌تواند چیز دیگری هم باشد به این معنی که گرچه برخی از قفسه‌های برخی فروشگاه‌ها خالی به نظر می‌رسند و گویی کالایی در آنها نیست اما این ظن که مردم هجوم برده و خرید کرده‌اند تا حد نسبتا زیادی دور از واقعیت است.
تصاویر قفسه‌ها و یخچال‌های خالی فروشگاه‌های بزرگ در هفته‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت. عکس‌های منتشره گویی نشان از غارت بزرگ داشت! اما بررسی‌های میدانی موضوع واقعیت دیگری را هم آشکار کرد، موضوعی که چندان با جامعه ایران بیگانه نیست و از زمان جنگ هشت ساله از دهه شصت تا به امروز به نحوی وجود داشته است.
از کالاهایی که این روزها با افزایش تقاضا و کاهش عرضه مواجه شده است می‌توان به شیرخشک، پوشک بچه و گروه کالاهای بهداشتی و همچنین روغن و برنج اشاره کرد. اما آیا موضوع عطش مصرف‌کننده واقعیت دارد؟
شکی نیست که آغاز تحریم‌ها واردات مواد اولیه برخی کالاها را با مشکل مواجه کرده در نتیجه تولید نیز دچار آسیب شده یا روند آن کند شده است. در این بین انتظار آتی مصرف‌کننده نیز دچار دستکاری غیرطبیعی شده و بر اساس ذهنیت‌ها نگرانی از کمبود برخی اقلام محسوس شده است.
ظاهر موجه قضیه روزهای اخیر این است که مردم با هجوم به فروشگاه‌ها اقلام مورد نیاز را بیش از حد خریداری کرده‌اند و در نتیجه وقتی مصرف و تقاضا بالا رود کالاهای اساسی یا کمیاب شده یا با تغییر قیمت روبه‌رو می‌شوند.
قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها همچنین ذهنیتی برای مردم ایجاد کرد اما بررسی خبرنگار آفتاب یزد از چند فروشگاه بزرگ واقعیت دیگری را
نشان می‌دهد.

> در سطح شهر چه خبر است؟
در یکی از فروشگاه‌های نسبتا معروف سطح شهر خرید‌های مردم به صورت عادی است و هیچ ولعی در آنها برای خرید زیاد دیده نمی‌شود. اما بخش‌هایی از قفسه فروشگاه که مربوط به اقلام خوراکی است خالی و کم جنس به نظر می‌رسد. در وسط فروشگاه تعداد زیادی حلب روغن جامد قرار داده شده بود که روی آن نوشته بود: فعلا به علت مشخص نبودن قیمت فروشی نیست!
مسئول فروش یکی از بخش‌ها در پاسخ به این سوال که چرا جنس کم است، می‌گوید: واقعیت این است که شرکت‌ها چند روزی است برای ما جنس نیاورده اند.
وی در توضیح دلیل آن می‌گوید: تا جایی‌که من می‌دانم جنس‌ها را انبار کرده‌اند تا گران‌تر بفروشند.
او در پاسخ به این سوال که آیا هجومی از طرف مردم برای خرید مشاهده کرده یا خیر، می‌گوید: مورد خاصی نبوده و مردم به میزان عادی خرید می‌کنند.
کمی آن سوتر یکی دیگر از مسئولان فروش مواد پروتئینی در یکی دیگر از فروشگاه‌های برند، در باره شایعات چند روز اخیر می‌گوید: گاهی قفسه‌ها را خالی می‌کنیم تا تمیز شوند و در این حین ممکن است برخی مشتری‌ها با دیدن قفسه‌های خالی فکر کنند اجناس تمام شده؛ اما اینگونه نیست و جنس به مقدار کافی موجود است.
در یکی دیگر از فروشگاه‌های بزرگ سطح شهر، آقایی که دو بطری روغن مایع سرخ کردنی در دست دارد برای حساب کردن به سمت صندوق می‌رود اما مسئول فروش به او می‌گوید بیشتر از یک بطری نمی‌تواند خرید کند.
او دلیل موضوع را جویا می‌شود و پاسخ می‌شنود: به ما اینگونه گفته اند.
از مسئول مورد نظر در این خصوص سوال می‌کنم و پاسخ می‌دهد: فروش برخی اقلام حالت جیره‌بندی پیدا کرده و اینگونه نیست که کسی بتواند به صورت انبوه چند قلم کالا را خریداری کند.
ایجاد مقررات برای فروش جنس در واقع ناشی از این است که فروشگاه‌ها موظف شده‌اند جنس مورد نیاز برای همه مردم فراهم باشد تا کمبود خاصی احساس نشود.
برخی فروشگاه‌های ارگانی که تخفیف قیمت دارند، معمولا بعد از ظهرها مملو از جمعیت هستند. بن کارت‌هایی که به خانواده ارگانی‌ها تعلق می‌گیرد میزان خرید از این فروشگاه‌ها را بالا برده است. صف‌های صندوق در این فروشگاه‌ها طولانی است. حوالی غروب برخی اقلام مثل گوشت چرخکرده و مرغ تمام می‌شود که امری عادی است و قبلا هم همین‌طور
بوده است.
در یکی دیگر از فروشگاه‌های تازه تاسیس سطح شهر که تخفیف قیمت جزو شیوه کاری آنهاست، تعداد کمی مشتری داخل فروشگاه هستند. جنس در قفسه‌ها به قدر کافی موجود است. موقع حساب و کتاب ناگهان به صندوقدارها گفته می‌شود تخفیف را بردارند.
برخی مشتری‌ها با مشاهده این وضع شاکی می‌شوند. صندوقدار می‌گوید: گاهی اینگونه می‌شود که ناگهان به ما دستور می‌دهند تخفیف‌ها را حذف کنید و به قیمت اصل کالا حساب کنیم که در نتیجه سود خرید مشتری به کل حذف می‌شود.
او دلیل این امر را نوسان لحظه‌ای قیمت‌ها می‌داند و می‌گوید: قیمت‌ها تابع لحظه شده‌اند و بی‌حساب و کتاب تغییر می‌کنند.
اواسط ظهر پنجشنبه که باید قاعدتا فروشگاه‌ها شلوغ باشند، در یکی از فروشگاه‌های موسوم به هفت جمعیت خیلی کمی در حد انگشتان دست دیده می‌شوند. یکی از مشتری‌ها به مسئول فروشگاه می‌گوید:‌ چرا جنس کم است قبلا قفسه‌های پر بودند؟
فرد مسئول می‌گوید: الان چند وقتی است که برای ما جنس نیاورده اند.
بلافاصله دلیل این موضوع را از او سوال می‌کنم. وی می‌گوید: ظاهرا شرکت‌ها قصد افزایش قیمت دارند به همین دلیل فعلا جنس‌ها را در انبارها نگه داشته‌اند و برای ما نمی‌آورند.
او ادامه می‌دهد: من از چند جای دیگر هم سوال کردم بیشتر‌ها‌یپر استارها با همین مشکل مواجه هستند و جنس برای آنها نمی‌آورند.
آنچه از بررسی‌های میدانی چند فروشگاه سطح شهر به دست آمد نشان می‌دهد از طرف مردم هجوم آنچنانی برای خرید وجود ندارد. اساسا فروشگاه‌ها مجاز نیستند بیش از مقدار لازم به کسی جنس بفروشند در نتیجه هجوم فله‌ای برای خالی کردن فروشگاه‌ها از سوی مردم بیشتر یک جوسازی است که فروشندگان کالا بدشان نمی‌آید چنین شایعه‌ای رواج داشته باشد.

> مردم مقصرند یا شرکت‌های توزیع؟
اگر اظهارات مسئولان فروشگاه‌ها درست باشد شرکت‌های تولید با عدم توزیع به موقع و توقف توزیع کالا در صدد سودجویی و گران کردن بیشتر قیمت کالا‌ها هستند. البته مدیر عامل فروشگاه شهروند چندی قبل تایید کرد که مردم تحت تاثیر شایعات بی‌اساس، خرید‌های هیجانی داشته‌اند اما توان عرضه فروشگاه‌ها مدیریت شده و جای نگرانی برای تامین کالا نیست.
البته مسئولان مرتبط با برخی فروشگاه‌ها می‌گویند بعد از انتشار خبر کمبود پوشک و... هجوم برای خرید این کالاها زیاد بوده که آن هم بخشی از اقشار جامعه را در بر می‌گیرد و در موضوع مواد غذایی هیچ‌گونه ولعی مشاهده نشده است.
شواهد گویای آن است که شرکت‌های فروش، ساز گرانفروشی بیشتر را کوک کرده اند. تا همین الان میوه به میزان 100 درصد، مواد پروتئینی 50 درصد، روغن تا نزدیک به 20 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند اما واقعیت این است که شرکت‌های فروش تولیدات جاری را انبار کرده‌اند و مترصد عرضه آنها با قیمت‌های جدید هستند.

> چراغ سبز وزیر برای اصلاح قیمت‌ها!
طبق اعلام بانک مرکزی سایر افزایش قیمت‌ها نسبت به سال قبل در همین موقع به این نحو است: لبنیات ۳۸.۳درصد، تخم مرغ ۵۸.۳درصد، برنج ۱۲.۵درصد، حبوبات ۳.۹درصد، میوه‌های تازه ۹۰.۳درصد، سبزی‌های تازه ۴۱.۴درصد، گوشت قرمز ۳۷.۱درصد، گوشت مرغ ۲۶.۲درصد، قند و شکر ۲۵درصد، چای ۲۲.۸درصد و روغن نباتی ۱۱.۳درصد رشد قیمت داشته اند، این در حالی است که طی 3ماه گذشته تاکنون در چندین مرحله افزایش قیمت در نرخ اقلام اساسی رخ داده است و البته دولت هم تلاش خاصی برای مخالفت با این افزایش قیمت‌ها نداشته است و حال با این شرایط و طبق روایت برخی مسئولان فروشگاه‌ها، تولیدکنندگان به بهانه نداشتن مواد اولیه تولید را متوقف یا کم کرده‌اند تا به زودی دوباره قیمت‌ها را افزایش دهند.
نکته جالب تر آنکه صبح شنبه 24شهریورماه محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با تولید کنندگان در لنگرود تایید کرد که تولید در کشور به سختی در حال انجام است.
وی این معضل را به بیگانگان نسبت داد و گفت از این پیچ و گردنه سخت هم عبور خواهیم کرد!
وزیر البته چراغ سبزی هم برای اصلاح قیمت‌ها به تولیدکننده‌ها داد و گفت دولت به دنبال سرکوب قیمت‌ها نیست فقط با گرانفروشی مخالف هستیم!
سودجویی تولیدکنندگان داخلی فقط تلاش آنها برای افزایش قیمت و احتکار را شامل نمی‌شود. براساس برخی بررسی‌ها، بسیاری از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اکنون در حال بحران آفرینی هستند تا به نحوی انتظارات آتی مصرف‌کنندگان را با عدم ارائه کالا بیشتر کنند تا آنها آماده پذیرش قیمت‌های جدید
غیرقانونی شوند.