90 روی آنتن می‌رود

آفتاب یزد- گروه شبکه: سالهاست که جزء پربیننده‌ترین و بی رقیب‌ترین برنامه ورزشی در صدا و سیما بوده است. حتی به جرات می‌توان گفت که در این روزها که صدا و سیما مخاطب کمتری دارد، توانسته خیلی‌ها را در درجه اول به خاطر مجری محبوبش و دیگری آیتم‌های جذاب و اتفاقاتی که در این برنامه رخ می‌دهد، هرهفته میخکوب تلویزیون کند. در واقع به نوعی می‌توان گفت که برنامه 90 خط قرمز مخاطبانش است به همین خاطر هم هست که وقتی شایعه‌ تعطیلی برنامه «نود» با اجرای عادل فردوسی پور به گوش می‌رسد، همه از رسانه‌های نوشتاری گرفته تا کاربران فضای مجازی ضمن ابراز ناراحتی، در مورد آن بحث می‌کنند و صدا و سیما را مورد نقد قرار می‌دهند. چرا که بر این باورند که رئیس جدید شبکه سه صدا و سیما با عادل فردوسی پور مشکل دارد و می‌خواهد با چنین رفتارهایی، تنها در حد یک مجری به وظایفش عمل کند. این موضوع زمانی قوت گرفت که هفته پیش طی اقدامی بی سابقه برنامه 90 لغو شد و روی آنتن نرفت! البته مدیران ارشد سیما و شبکه، پخش زنده بازی‌های کم اهمیت لیگ ملت‌های اروپا را بهانه عدم پخش برنامه نود می‌دانند. این در حالی است که اگر واقعا این چنین بود، بعد از آن همه اعتراض و واکنش‌ها، اعلام نمی‌کردند که با پخش لیگ ملت‌های اروپا از شبکه ورزش، برنامه 90 دوشنبه 30مهرماه روی آنتن خواهد رفت.

> حیات فردوسی پور با حذف 90 تمام نمی‌شود
نکته اینجاست که طرفداران صدا و سیما معتقدند که عادل فردوسی پور عده‌ای را دور خود جمع کرده است که علیه صدا و سیما اقدام کنند این در حالی است که همه می‌دانند فردوسی پور به واسطه رفتارهای حرفه‌ای و اجرایی بی نظیرش احتیاج به چنین کارهایی ندارد. از سوی دیگر اینکه رسانه‌های نوشتاری به خوبی از او یاد می‌کنند، گواه این ادعاست و نشان می‌دهد که این مجری توانا به خاطر کارنامه درخشان و عملکرد خوبش است که از محبوبیت خاصی بین مردم برخوردار است.


به طور مثال خبرگزاری خبر آنلاین طی گزارشی با عنوان « به مسلخ بردن عادل فردوسی پور» آورده است:«در تعطیلی برنامه «نود» خیر و برکتی برای تلویزیون و شبکه سه وجود ندارد، حتی با حساب سرانگشتی هم می‌توان فهمید که بخش قابل توجهی از آگهی‌ها و پولی که به سازمان سرازیر می‌شود، قطع خواهد شد. بخش دیگر، بینندگان میلیونی این برنامه هستند که البته برای سازمان اهمیتی ندارند، اما پس از عادل، به تماشای برنامه مجری دیگری نخواهند نشست و جذب شبکه‌های دیگر تلویزیون نخواهند شد. بسیاری از ایرانیان تنها از تلویزیون، «نود» را می‌بینند و پس از فردوسی‌پور ترجیح خواهند داد همان چند ساعت را پای رسانه‌های دیگر بگذرانند. بدون این مجری و برنامه‌ساز، کمبودی در صدا و سیما برای مدیران حس نمی‌شود. در این سال‌ها و با وجود انتقاد رسانه‌های مختلف، حذف انبوهی از برنامه‌سازان، مجری‌ها و تهیه‌کننده‌ها برای مدیران رادیو و تلویزیون اهمیتی نداشته. آنها دلخوش به کپی‌برداری نازل از سریال‌های ترکیه هستند. گروهی از برنامه‌سازان و مدیران منتسب به یک جریان، با بودجه‌های هنگفت در همه شبکه‌ها مشغول به کارند. حاصل این سیاست گذاری چندین ساله، در کاهش کیفیت برنامه‌ها و جنس سریال‌ها و اجرای مجری‌ها مشهود است. با وجود افزایش تعداد شبکه‌ها، بسیاری از مخاطبان این رسانه همچنان بهترین‌ها را در گذشته جستجو می‌کنند. تعطیلی «نود» مانند تعطیلی «هفت» جیرانی نشان دهنده تسلط یک نگاه و تفکر در برنامه‌سازی تلویزیون است. گویا مجری نباید صاحب سلیقه و هویت باشد، مهم نیست یک برنامه گاف بدهد، بیننده را گمراه کند یا دکانی برای جذب اسپانسر باشد. مهم نیست برای خنداندن مردم به شوخی‌های سطح پایین و سبک رو بیاورند. مهم نیست که از تریبون تلویزیون برای پروژه‌های شخصی هزینه و تبلیغ شود. این‌ها برای مدیران بالادستی در تلویزیون اهمیت ندارد؟ اما یک مجری نباید صدای مردم سرزمینش باشد. عادل فردوسی‌پور و برنامه‌اش ضعف‌ها و مشکلاتی دارند و داشته‌اند اما او معمولا تلاش کرده کنار مردم بایستد، کنار اصول و قانون. در بزنگاه‌های اجتماعی منفعل و ساکت نبوده و با شادی مردم خندیده و با اندوه آنها، سوگوار شده. تلاش کرده فساد و بی‌قانونی در فوتبال را نقد کند و از مدیران بانفوذ ورزشی نترسیده. تلویزیون بابت هزینه‌ای که داده تا عادل، آزمون و خطا و رشد کند، به محبوبیت و شهرت برسد و وزنه‌ای مقابل رشد فساد و خطا در سیستم فوتبال باشد، دلواپسی ندارد. حتی به دنبال حفظ این سرمایه نیست. حیات حرفه‌ای فردوسی‌پور با حذف «نود» تمام نمی‌شود. اگرچه او عمرش را پای این برنامه گذاشته، ولی جهان محدود به صدا و سیما نیست و فردوسی‌پور فضاهای دیگری برای ادامه مسیری که با «نود» شروع کرده، دارد. این بار هم شکست خورده بازی، مدیرانی هستند که خودی و ناخودی می‌کنند و با حذف چهره‌های موثر، آنها را به تاریخ و به قلب مردم می‌سپارند. جایی که قضاوت درباره عملکرد افراد، شامل مصلحت‌اندیشی و بخشنامه و آیین‌نامه نیست.»
البته این بار اولی نیست که صدا و سیما قصد دارد که عادل فردوسی پور و برنامه‌اش را به تعطیلی بکشاند چرا که در ایام جام جهانی هم همین ماجرا پیش آمد که البته بازنده این رقابت کسی جز صدا و سیما نبود و فردوسی پور ویژه برنامه جام جهانی را روی آنتن برد. بنابراین بهتر است که رسانه ملی خود را این چنین با حذف برنامه پربیننده تلویزیونی مورد آزمون قرار ندهد.