بازار دارایی فکری عمیق‌تر می‌شود

گروه بورس- مدیرعامل فرابورس از همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با فرابورس در زمینه راستی‌آزمایی ایده‌ها و اختراعات بازار دارایی فکری به منظور عرضه در این بازار خبر داد و گفت: تاکنون پارک پردیس که مستقیما زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کند، تنها بازوی فرابورس در زمینه راستی‌آزمایی و سنجش صحت دارایی‌های فکری که در لیست عرضه این بازار قرار می‌گیرند بوده است، اما در این زمینه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و دیگر پارک‌هایی که با آن همکاری دارند نیز به فرابورس کمک خواهند کرد‌‌. امیر‌ هامونی در نخستین روز از برگزاری رویداد UTINVEST97 در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران با بیان اینکه هم‌اکنون فهرست عرضه‌های بازار دارایی فکری فرابورس حدود 300 مورد است؛ همکاری مشترک میان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و فرابورس را موجب رشد نمایی دارایی‌های فکری لیست‌شده و رونق این بازار دانست و از آغاز این همکاری برای بررسی چندین مورد دارایی فکری خبر داد‌. ‌هامونی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نخستین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه دانشگاهی را نیز تاسیس و از طریق بازار فرابورس پذیره‌نویسی کرده است، افزود: برای این صندوق جسورانه 150 میلیارد ریال منابع تجهیز شده است و پارک در حال بررسی چندین طرح است که روی آنها سرمایه‌گذاری انجام دهد‌. وی همچنین اعلام کرد که به تازگی امیدنامه و اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها (Fund of Funds) در سازمان بورس مصوب شده و فرابورس آماده راه‌اندازی این صندوق است تا از طریق این ابزار مالی جدید دولت و نهادهای حاکمیتی به جای سرمایه‌گذاری مستقیم، منابع مالی خود را به صندوق‌های جسورانه دانشگاهی و بخش خصوصی بیاورند و بدین ترتیب سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در مسیر بهتری عملیاتی شود‌.
توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان
محمود نیلی‌احمدآبادی رییس دانشگاه تهران نیز در نخستین روز از برگزاری این رویداد، UTINVEST97 را وجه تمایز نوزدهمین دوره نمایشگاه امسال دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران با سایر دوره‌های برگزاری آن ذکر کرد که به گفته وی موجب شده میان پژو‌هش‌ها و ایده‌هایی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود و بازار سرمایه ارتباط نزدیکی برقرار و زمینه برای تجاری‌سازی آنها فراهم شود‌‌. همچنین رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزاری رویداد UTINVEST97 را برای نخستین بار از سوی این پارک در راستای تحقق اهداف و ماموریت‌های آن برای توسعه و پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: این رویداد فرصت مناسبی را در اختیار تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی فناور سرمایه‌پذیر قرار می‌دهد تا هدف تامین مالی و جذب سرمایه را از طریق برنامه‌های برگزارشده در آن از قبیل جلسات B2B محقق کنند‌‌. عباس زارعی با تاکید بر اینکه این «رویدادفرصت» نمایشگاهی را نباید از دست بدهیم، عنوان کرد که در طول سال‌های اخیر فرابورس با حمایت از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان پارک را در مسیر تجاری‌سازی تسریع و تسهیل کرده است‌.
معیارهای سنجش رتبه‌بندی کارگزاران برتر


افزون بر این، مدیرعامل فرابورس ضمن قدردانی از دو کارگزاری بانک پارسیان و بانک ملت که موفق به کسب مدال برنز لیگ قهرمانان فیاس شدند با بیان اینکه فرابورس در ایده‌پردازی و پیشنهاد اولیه برگزاری رویداد «کارگزار برتر» فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی نقش بسیار پررنگی داشت، گفت: هدف فرابورس به عنوان رییس کمیته کاری فیاس از مطرح کردن این ایده با دبیر کل فیاس آن بود که فعالیت‌های این فدراسیون تنها به سطح بورس‌‌ها محدود نباشد؛ بلکه امکان مقایسه کارگزاری‌های کشورمان با همتایان خارجی فراهم شود‌. امیر ‌هامونی در نشست با کارگزاران برتر فرابورس که با کسب حداکثر امتیاز نسبت به سایر کارگزاری‌ها به فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی معرفی شده بودند، هدف از این نشست را تشریح معیارهای انتخاب این کارگزاری‌ها برای معرفی به فیاس عنوان کرد و افزود: اینکه کارگزاران نسبت به معیارهای سنجش کارگزار برتر آگاه شوند، موجب هدفمند شدن فعالیت آنها برای رقابت با کارگزاری‌های بورس‌های عضو فیاس در کشورهای مختلف خواهد شد‌. هامونی با بیان اینکه در بررسی کارگزاری‌ها بر اساس معیارهای رتبه‌بندی، قضاوت انسانی به حداقل رسیده است، اظهار کرد: به جز بحث بررسی تخلفات در پرونده‌های تخلف، سایر داده‌ها اعم از حجم و تعداد معاملات، تعداد ابزارهای مالی معامله‌شده و‌. ‌. ‌‌. توسط نرم‌افزارها محاسبه می‌شود و به همین دلیل نگرانی از بابت انتخاب سلیقه‌ای و خطای انسانی وجود ندارد‌.
بررسی مدل‌های جهانی
وی از برگزاری دور بعدی انتخاب کارگزار برتر توسط فدراسیون بورس‌های آسیایی اروپایی در ژوئن سال 2019 در بخارست خبر داد و افزود: در نظر داریم پیش از برگزاری این رویداد در فیاس، رقابتی داخلی میان کارگزاران کشور برگزار کنیم و فینالیست‌های این رقابت را به فدراسیون بورس‌های آسیایی اروپایی معرفی کنیم‌‌. گفتنی است که در این نشست، مدل ارائه‌شده از سوی بورس نزدک که بر اساس آن معیارهای سنجش رتبه‌بندی کارگزاران برتر عضو فرابورس استخراج شد، برای کارگزاری‌ها تشریح و همچنین امتیازها و وزن هرکدام از این امتیازها به تفکیک بیان شد‌. آیتم‌های مدنظر در این ارزیابی برای تعیین بهترین اعضا در هر بازار (بدهی و سهام) شامل معاملات در ‏بازارهای اولیه و ثانویه، عدم نقض مقررات، مشارکت در فعالیت‌های توسعه‌ای و ارائه راه‌حل‌های آنلاین به ‏مشتریان بود که در بررسی معاملات بازار اولیه، فاکتورهای مورد بررسی به ترتیب شامل حجم پذیره‌نویسی و ‏حجم عرضه‌های اولیه بود‌‌. در بازار ثانویه نیز مواردی همچون حجم معاملات، تعداد معاملات، تعداد روزهای ‏معاملاتی، تعداد ابزارهای مالی معامله‌شده و وضعیت بازارگردان مورد سنجش قرار گرفت‌. ‏چندی پیش پس از ارزیابی‌های صورت‌گرفته و امتیازاتی که کارگزاران عضو فرابورس برای داده‌های سال ‏‏2017 کسب کردند، در حوزه بازار سهام به ترتیب کارگزاری‌های مفید، تدبیرگران فردا و بانک مسکن و در ‏حوزه بازار بدهی کارگزاری‌های بانک پارسیان، بانک ملت و بانک سپه به عنوان 6 کارگزار برتر عضو فرابورس ‏برای حضور در لیگ قهرمانان به فیاس معرفی شدند‌. ‏پس از حضور این 6 کارگزار در رقابت کارگزار برتر، فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی (‏FEAS‏) دو کارگزاری بانک پارسیان ‏و بانک ملت ‏را به عنوان برترین کارگزاران معرفی‌شده به این فدراسیون در حوزه بازار بدهی انتخاب کرد و این ‏دو کارگزاری فرابورسی موفق ‏به کسب مدال برنز لیگ قهرمانان فیاس شدند‌. ‏