ماجرای تلگرام ایرانی برای اینستاگرام تکرار می‌شود؟

گروه فناوری- در شرایطی که کشورمان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند عده‌ای حاضرند تمامی بودجه‌ها و ارزها را هزینه کنند تا شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار مسدود شوند. به عنوان نمونه بودجه‌های میلیاردی هزینه شد تا تلگرام مسدود شده و نسخه‌های مشابه آن ایجاد شود، در نتیجه مردم جذب پیام‌رسان‌های داخلی شده و به تلگرام روی نیاورند، پروژه‌ای که شکست خورد. اکنون نیز مسوولان و علاقه‌مندان فیلترینگ تلاش می‌کنند نسخه‌های ایرانی اینستاگرام!!!!! را ایجاد کنند تا اینستاگرام را ببندند و مردم را از دیگر شبکه اجتماعی محبوب خود محروم کنند. ویژگی مشترک درباره تمامی شبکه‌های اجتماعی که فیلتر می‌شوند آن است که در میان مردم محبوب هستند، طرفداران بسیاری دارند و کارآفرینی می‌کنند. به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران فیلترینگ نسبت به اینکه کاربران اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند شوند حساسیت ویژه‌ای دارند و اگر هر شبکه اجتماعی به محبوبیت رسید سرنوشت آن فیلترینگ است.
در شرایطی که کشور مشکلات شدید اقتصادی دارد و هیچ پیشرفتی از نظر تکنولوژی نداشته است عده‌ای کار و زندگی را تعطیل کرده و بررسی می‌کنند کدام شبکه اجتماعی در ایران موفق بوده که آن‌را فیلتر کنند. افتخار آنها هم این است که تحریم‌ها نرم‌افزارهای بیشتری را از دسترس کاربران خارج کرده تا فیلترینگ. ظاهرا دولتمردان گرامی با تحریم‌ها مسابقه گذاشته‌اند.
با اینکه گفته می‌شود اینستاگرام بیش از وزارت کار کارآفرینی کرده اما این اظهار‌نظرهای پی‌در‌پی درباره فیلترینگ اینستاگرام و روی کارآمدن نسخه‌های مشابه مشخص است که به کجا ختم می‌شود؛ فیلترینگ اینستاگرام. اینستاگرام نه تنها رقیب صدا و سیما محسوب شده و انحصار آن را شکسته است بلکه رقیبی سرسخت و موفق در مقابل وزارت کار نیز به شمار می‌رود و مشخصا مخالفان بسیاری دارد. حال این که سرنوشت افرادی که در اینستاگرام کارآفرینی کرده‌اند چه می‌شود مشخص نیست. بسیاری موفق شدند با استفاده از اینستاگرام کسب‌و‌کاری برای خود ایجاد کنند و این امر به اقتصاد کشور نیز کمک کرده است. اینستاگرام کارآفرینی کرده است، اقدامی که دولت در آن ناموفق بوده است. از سوی دیگر استفاده از اینستاگرام به نفع وزارت ارتباطات و مخابرات است چراکه استفاده از این شبکه اجتماعی در ایران بیشترین مصرف دیتای اینترنت را به همراه دارد و درآمدزایی دولت نیز به گونه‌ای کاهش می‌یابد. در جایی دست‌اندرکاران فیلترینگ اعلام کرده بودند که پیام‌رسان‌های داخلی پس از چند سال به نتیجه رسیده و موفق می‌شوند اما اکنون در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که هر روز و حتی هر ساعت یک نرم‌افزار، تکنولوژی و شبکه اجتماعی جدید پدیدار می‌شود، چند سال دیگر حتی اگر سروش به کیفیت تلگرام برسد بازهم از چندین و چند شبکه اجتماعی عقب‌تر است. در این میان پرسش اینجاست که چرا نسخه ایرانی اینستاگرام ایجاد می‌شود؟ چرا نسخه ایرانی تلگرام را می‌سازیم؟ چرا نمی‌خواهیم خود ابتکاری به خرج داده و دست از کپی‌کاری برداریم؟ مگر در کپی‌کاری با چین مسابقه گذاشته‌ایم؟ اینستاگرام و تلگرام نرم‌افزارهای شناخته شده‌ای هستند و نیازی به نسخه‌های مشابه ندارند. سرنوشت نسخه‌های مشابه آنها هم مشخص است، شکست. از سوی‌ دیگر استفاده از فیلترشکن برای باز کردن شبکه‌های اجتماعی خود ناامن و نامناسب است چراکه تمامی اطلاعات کاربران در سرور سومی ذخیره شده و ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.
نسخه ایرانی اینستاگرام!


به تازگی خبرهایی مبنی بر فعالیت نسخه ایرانی اینستاگرام یا همان هورسا بر سر زبان‌ها افتاده است از سوی دیگر برخی بر این باور هستند که وربیکا روز‌به‌روز بیشتر شبیه اینستاگرام می‌شود.
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از درخواست مذاکره با شبکه اجتماعی اینستاگرام برای حفاظت از اطلاعات کاربران ایرانی خبر داد و گفت: البته اکنون جایگزین مشابه داخلی این شبکه اجتماعی شکل گرفته است.
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از مذاکره با شبکه‌‌ اجتماعی اینستاگرام برای شکل ‌گرفتن جایگزین مشابه داخلی این شبکه‌ خبر داد.
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، از درخواست مذاکره با شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام و مکاتبات اولیه با آنها خبر داد. البته به‌گفته‌ وی، هنوز قراری با آنها گذاشته نشده و سخنی نیز به‌میان نیامده است. وی همچنین از لزوم وجود شبکه‌‌ اجتماعی داخلی جایگزین برای اینستاگرام و شکل‌گرفتن آن خبر داد. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که اگر مذاکرات به نتیجه نرسند، گفت: دنبال این هستیم که جایگزین داشته باشیم و جایگزین مشابه داخلی شکل گرفته است.
اینستاگرام اصلا نباید رفع فیلتر می‌شد؛ چون شبکه‌ جاسوسی‌‌ است!
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد: از سوی دادستانی کل کشور به مسوولین وزارت ارتباطات اخطار داده شده که رفع فیلتر اینستاگرام بر خلاف موازین قانونی و قضایی انجام شده و مسوولان امر باید پاسخگو باشند.
به گزارش خبرآنلاین، عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در مطلبی در کانال شخصی‌اش در پیام‌رسان سروش با اشاره به اینکه یکی از اعضای کانال سوال کرده‌اند: چرا با وجودی که اینستاگرام دارای میلیون‌ها محتوای مجرمانه علیه امنیت کشور و مقدسات اسلامی و غیر‌اخلاقی است دستور رفع فیلتر آن صادر شده است؟ آیا مراجع قضایی نمی‌خواهند از این اقدامات غیر‌قانونی جلوگیری کنند؟
او در پاسخ نوشته است: بله کاملا درست است، شبکه اجتماعی اینستاگرام در ظاهر امر یک شبکه اطلاع‌رسانی است‌ اما در واقع یک شبکه جاسوسی غیر‌قابل کنترل است که میلیون‌ها محتوای مجرمانه علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و محتوای غیر‌اخلاقی و علیه مقدسات اسلامی را منتشر می‌کند.
موضع‌گیری وزیر ارتباطات درباره بسته‌های اینترنت بدون اینستاگرام
اعتراضات کاربران اینترنتی و البته رسانه‌ها نسبت به ایجاد بسته‌های اینترنت بدون اینستاگرام موجب شد محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در نهایت واکنش نشان دهد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که طبق نظر متخصصان بخش ارتباطات، ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره ارائه بسته‌های اینترنت بدون امکان دسترسی به اینستاگرام بی‌فایده است.
محمدجواد آذری‌جهرمی روز گذشته در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: در جلسه‌ای که با متخصصان بخش ارتباطات داشتم، نظرشان بر این بود که این ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات عملا بی‌فایده است چراکه اولا باعث ترویج بیشتر فیلترشکن‌ها می‌شود و ثانیا هدف از طریق ترویج نرم‌افزارهای مدیریت والدین بهتر محقق می‌شود. نظر درستی بود و لازم است این ابلاغیه اصلاح شود.
فیلترینگ به دلیل درآمدزایی
کارشناسان بر این باور هستند که ماجرای اصلی فیلترینگ اینستاگرام، ایجاد شبکه اجتماعی مشابه و درآمدزایی از آن است چراکه شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام درآمدزایی بسیاری خواهد داشت و برخی می‌اندیشند چرا این درآمد برای ما نباشد.
محمود محمدی، کارشناس فناوری اطلاعات و مشاور کسب‌و‌کارهای اینترنتی در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: ماجرای اینستاگرام نیز مشابه داستان تلگرام شده است. در رابطه با تلگرام نیز پیش از آنکه فیلتر شود همین ماجراها، خبرها و اظهار‌نظرها در جریان بود.
او افزود: با این روند اینستاگرام به طور حتم فیلتر خواهد شد‌ با این تفاوت که در مورد تلگرام بودجه‌ای وجود داشت برای ایجاد و راه‌اندازی نسخه‌های مشابه آن اما اکنون با شرایط بد کشور بعید به نظر می‌رسد چنین بودجه‌ای وجود داشته باشد.
محمدی در رابطه با بهانه‌های فیلترینگ تلگرام بیان کرد: در رابطه با تلگرام بهانه مسوولان این بود که ابزاری برای استفاده تروریست‌ها بوده و داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی از آن سوءاستفاده می‌کنند اما اینستاگرام چنین قابلیتی ندارد.
او با اشاره به اینکه اگر نسخه‌های مشابه اینستاگرام ایجاد شوند می‌توانند درآمدزایی خوبی داشته باشند اظهار کرد: به نظر می‌رسد قضیه بیشتر بر سر پول است. عده‌ای بر این باور هستند که اگر نسخه مشابه اینستاگرام را ایجاد کنند می‌توانند درآمدزایی خوبی داشته باشند. به هر روی اینستاگرام از اینفلوئنسرها هیچ مبلغی دریافت نمی‌کند اما نسخه‌های ایرانی مشابه می‌توانند درآمدزایی خوبی از فعالیت اینفلوئنسرها داشته باشند.
محمدی تاکید کرد: همچنین اگر شبکه‌ای ایرانی مشابه اینستاگرام ایجاد شود می‌تواند از قبال تبلیغات نیز درآمدزایی کند. به هر روی شبکه‌ای ایرانی مشابه اینستاگرام می‌تواند سود خوبی داشته باشد و شاید تمامی ماجرای فیلترینگ اینستاگرام نیز همین باشد.
او با اشاره به دیتای مصرفی بالای اینستاگرام گفت: با توجه به حجم بالای عکس‌ها و فیلم‌ها در اینستاگرام، وزارت ارتباطات و مخابرات درآمد خوبی از دیتای مصرفی این شبکه اجتماعی کسب می‌کنند و این امر در نهایت به ضرر دولت تمام می‌شود. بنابراین فیلترینگ اینستاگرام در عین حال که حتمی است عجیب به نظر می‌رسد.