روزنامه جهان صنعت
1397/10/11
هشدار همایون اسعدیان به وضعیت اقتصادی سینما؛
ورود سرمایههای هنگفت به فرهنگ و هنر میتواند اتفاق مبارکی باشد. عوامل سینما و تئاتر و هنرهای تجسمی و حتی ادبیات همیشه از نبود سرمایه ناراضی بودند و دلیل رشد کند هنر در کشور ما را نبود امکانات مالی میدانستند. حالا چند سالی است به خصوص در عرصه هنرهای نمایشی و سینما راه برای ورود پولهای هنگفت باز شده است.هرچند این اتفاق آسیبهای فراوانی را نیز به دنبال داشتهاند. مخاطبان سینما حتما به یاد دارند که روزی بابک زنجانی به عنوان مطرحترین کلاهبردار ایران و کسی که هنوز میلیاردها تومان به مردم ایران و بیتالمال بدهکار است، در کنار عوامل سینما عکس یادگاری میانداخت و فیلم هم میساخت. یکی از جریانهای به ظاهر امن برای پولشویی در کشور ما فرهنگ و هنر است. در کنار این آفت، ورود سرمایه بیحساب و کتاب به جریان تولید فیلمهای سینمایی باعث شده بسیاری از بازیگران دیگر به دستمزدهای سابق راضی نباشند و حالا لقب هنرپیشههای میلیاردی را یدک میکشند. اتفاقی که به زعم همایون اسعدیان، از کارگردانان باسابقه سینمای ایران میتواند مشکلساز باشد.
همایون اسعدیان در همین رابطه گفت: یکی از دغدغههای من این است که ما به زودی وارد شرایط بحرانی در سینما میشویم، به اعتقاد من چالش عظیمی در سال ۹۸ روبهروی سینمای ایران قرار میگیرد.
این کارگردان سینما و رییس هیاتمدیره خانه سینما ادامه داد: اینکه سرمایههایی وارد کشور میشود خیلی خوب است. معتقدم ما باید از ورود هر سرمایهای به سینمای ایران استقبال کنیم و چقدر خوب است که آدمهای علاقهمند به فرهنگ پیدا میشوند، اما مشکلی که ایجاد میشود و بحرانساز است، این است که این سرمایهها در سیستم درست تولیدی وارد نمیشوند و نظام تولیدی ما را بر هم میزنند.
همایون اسعدیان گفت: یکی از دغدغههای من این است که به زودی وارد شرایط بحرانی در سینما میشویم. به اعتقاد من چالش عظیمی در سال ۹۸ روبهروی سینمای ایران قرار میگیرد.
18 فیلم با دو سرمایهگذار
همایون اسعدیان درباره سرمایه محوری در سینمای کشور با بیان اینکه ما امسال در جشنواره 18 فیلم داریم که سرمایهگذاری آنها دو نفر هستند، ادامه داد: منظور از برهم زدن نظام تولیدی این است که تهیهکنندهها را بیهویت میکنند چرا که وقتی به یک تهیهکننده میگوییم بازیگران با من و عوامل با تو، به این معناست که تهیهکنندگی را از تواناییهایش خارج کردیم و ابزار دست ما شده است. وقتی میگوییم بازیگر با من، یعنی شمای تهیهکننده با عوامل دیگر فیلم با رقمهای رایج قرارداد ببند و کاری با دستمزد بازیگر نداشته باش! شاید من سرمایهگذار بخواهم به او یک میلیارد بدهم و ظاهراً هیچ عمل غیرقانونی هم انجام نمیشود اما این موضوع تبعاتی را به دنبال دارد و آن هم این است که با یک شکاف طبقاتی عظیم در سینما روبهرو خواهیم شد که همراه خود، کینه طبقاتی دارد.
کارگردان «طلا و مس» با بیان اینکه عوامل پشت صحنه به شدت نسبت به بازیگران موضعگیری دارند و من این را در یک سال گذشته با چشمها و گوشهای خودم احساس کردم، افزود: این موضوع بسیار خطرناک است. وقتی شما به بازیگر یک میلیارد دستمزد میدهید و عوامل پشت صحنه دستمزدشان در حد پنج تا ۱۰ میلیون تومان است، چرا باید کینه و شکاف طبقاتی ایجاد نشود. متاسفانه سرویسدهی به بازیگران نیز از عوامل فیلم جدا شده و در بعضی از فیلمها، میز غذای بازیگران با عوامل پشت صحنه فرق دارد.
مشکل دستمزد بالای بازیگران نیست
او ادامه داد: نمیدانم چرا دوستان کارگردان حواسشان به این قضیه نیست. بازیگری که یک میلیارد دستمزد میگیرد به مرور دیگر شما را به عنوان کارگردانی که دستمزد ١٠٠ تا ١۵٠ میلیونی میگیرید، قبول ندارد. به زودی با این موضوع روبه رو خواهیم شد که بازیگر میخواهد جای دوربین را تعیین کند، دیالوگ را او تعیین کند و نمیدانم که چرا کانون کارگردانان حواسشان به این قضیه نیست؟!
اسعدیان با اشاره به اینکه «من این هشدار را به شورای عالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان و خانه سینما که در هر سه عضو هستم میدهم که ما داریم با یک شکاف و کینه طبقاتی روبهرو میشویم» افزود: این موضوع ما را زمینگیر و داغون خواهد کرد. تمام ارزش سینمای ایران در همدلی و هماهنگی بین عوامل و بازیگران بوده است. آنها با یکدیگر زندگی خوبی داشته و این سینما را پیش میبردند.
کارگردان «بوسیدن روی ماه» تصریح کرد: نکته دیگر این است که اصلا معتقد نیستم بازیگران نباید دستمزد خوبی بگیرند و بحث من این است که دستمزد در سیستم استاندارد داده شود. کف دستمزد ۲۰۰ میلیون تومان است و اگر فیلم به خوبی فروش کند، بازیگر بتواند با فروش آن تا دو میلیارد نیز دستمزد بگیرد. اما زمانی که فیلم فروش خوبی ندارد یک بازیگر چگونه ادعا میکند که دستمزد 5/1 میلیاردی میخواهد.
سیستم پلکانی دستمزد
او با بیان اینکه در سینمای آمریکا نیز سیستم پلکانی دستمزد وجود دارد و با فروش فیلم این دستمزد به بازیگر تعلق میگیرد، گفت: واقعا دوست دارم که انجمن بازیگران با این قضیه برخورد جدی کند. ما در کنار سی، چهل بازیگری که دستمزدهای بالا دارند، مجموعه بازیگرانی را داریم که دستمزدهای کمی دریافت میکنند و وضع اقتصادی خوبی ندارند و از بازی کنار گذاشته میشوند.
اسعدیان گفت که نباید تهیهکننده را بیهویت کنیم. در حال حاضر همه میخواهند تهیهکننده شوند، دوستان بازیگر، دوستان تولید، همه تهیهکننده میشوند، چرا که تهیهکنندگی به موضوع بیتخصصی تبدیل شده است.
او ادامه داد: این درحالی است که تهیهکنندگی یک تخصص کلان است و ما باید آن را تقویت و حمایت کنیم. نکتهای که من عرض میکنم دورنمایی از آینده سینماست که تهیهکننده و کارگردان از هویت واقعی خود خالی میشوند و این سرمایهها هستند که سینمای ایران را میچرخانند. این قطعا نتیجه خوبی را برای سینمای ایران به بار نمیآورد.
این کارگردان بیان کرد: فکر نمیکنم در هیچ جای دنیا به این آشفتگی سرمایه وارد سینما شود و تعیین تکلیف کند. بدون اینکه بخواهم توهینی به بازیگر، کارگردان، تهیهکننده و سرمایهگذاری داشته باشم باید بگویم این مسیر مسیر بحران سینمای ایران است. من به عنوان کارگردان همیشه فکر میکنم در کنار ضعیفترین فرد گروه نیز زندگی میکنم و برای او همانقدر احترام قائلم که برای بازیگران فیلمم قائل هستم. اگر نگران سینما و وضعیت آینده آن هستیم، فقط از ورود سرمایهها خوشحال نشویم. این سرمایهها را در کانال درستش طراحی کنیم و به تهیهکنندگی هویت بیشتری دهیم و به او کمک کنیم.
نابودی سینما
او تاکید کرد: سینما جای امنی برای سرمایهگذاری است اما مکانیسم تولید آن را به هم نزنیم. این نابودی، من، شما و همه سینما است. از دست دادن تمام ارزشهایی است که اهالی سینما سالها قبل از من و شما برای آن جنگیدند. ما باید جلوی اختلاف طبقاتی و شکاف را بگیریم نه اینکه آن را گسترش بدهیم اما متاسفانه این موضوع الان در حال گسترش است.
اسعدیان گفت: این موضوعی که من مطرح کردم دغدغه من به عنوان رییس هیاتمدیره خانه سینماست. در حال حاضر با بحران اظهارنظر در بین هنرمندان مواجه هستیم. راجع به هر چیزی اظهار نظر میکنیم. در حالی که شانیت آن را نداریم. اگر باور ما بر این است که گروههای هنری جزو گروههای مرجع هستند که در مواقعی مردم میتوانند به آنها اتکا کنند این مرجعیت را با اظهارنظرهای بیسند و مدرک خدشهدار نکنیم. جایی راجع به دریای خزر اظهار نظر میکنیم که ۵۰ درصد سهم ما بوده و الان شده ۱۱ درصد، حالا باید دنبال سند ۵۰ درصدی آن بگردیم یا درباره دارو اظهارنظرهایی میکنیم شاید هم حرف درستی بزنیم اما مکانیسمش اینگونه نیست. این اظهارنظرها شاید دلیلی مبنی بر این دستمزدها باشد.
از سلبریتی بودن فقط پز دادن را بلدیم
او افزود: متاسفانه ما از سلبریتی بودن فقط پزهایش را یاد گرفتیم بدون اینکه فکر کنیم این سلبریتیها در جاهای دیگر دنیا نیز کارهای دیگری هم انجام میدهند؛ کارهای خیریه، کارهای انساندوستانه و... فقط بلدیم یک وقتهایی شلوغ کنیم، شاید ظرفیت جایگاهی که در آن قرار داریم را نداریم.
کارگردان «یک روز بخصوص» گفت: کارگردانهایی داریم که فکر میکنند باید سر صحنه داد بزنند تا به عوامل بگویند کارگردان هستند. من زمانی که در کانون پرورش فکری بودم، مربیای داشتیم که به من میگفت وقتی سر صحنه کیارستمی بروی باید دنبال کارگردان بگردی، او گوشهای روی صندلی مینشیند و کارش را انجام میدهد و من فهمیدم حتما لازم نیست داد بزنی.
او گفت: من نیز تا زمانی که به خانه سینما رفتم و عضو هیاتمدیره شدم، وقتی انبوهی از مراجعهکنندگان را دیدم که درگیر ۳۰۰، ۴۰۰ هزار تومان هستند به عمق این فاجعه پی بردم و الان خیلی دقیق میدانم چه خبر است.
اسعدیان در ادامه صحبتهایش گفت: من زمانی دستیار کارگردان بودم و حقوقم ۸۰ هزار تومان بود و بازیگر نقش اول آن فیلم «امین تارخ» ۱۰۰هزار تومان دستمزد گرفت. معتقدم حقوق بازیگر باید از عوامل بیشتر باشد اما به مرور تناسب بین دستمزدها از بین رفته است. در همه دنیا بازیگران بیشتر شناخته میشوند و من نه با دستمزد یک میلیاردی مخالفم اما باید تناسب حفظ شود و همراه باشیم با یکدیگر.
او در ادامه گفت: به نظر من لازمه یک فیلم خوب یک تهیهکننده خوب است. تهیهکننده حرفهای سینمای ایران آبرویش برایش مهم است، یک تهیهکننده خوب به گونهای کار میکند که منافع سینما را حفظ کند.
سایر اخبار این روزنامه
از حمایت از فلسطین دست بر نخواهیم داشت
روحانی با اشاره به خشکسالی ایران:
شمارش معکوس برای شکست SPV
تنش با غرب ، نزدیکی به شرق
پرسپولیس و استقلال تعاونی شوند
سایتهای گردشگری از سوی سازمان میراث فرهنگی تهدید شدند
هشدار همایون اسعدیان به وضعیت اقتصادی سینما؛
تغییر وزیر بهداشت تحول ایجاد نمیکند
ای قوم به حج رفته کجایید
قضاوت با شما!
13 میلیون خانوار کشور زیر خط فقر مطلق به سر میبرند
رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی در گفتوگو با «جهان صنعت» تاکید کرد
بازی جدید دولت
حذف طرح زوج و فرد در انتظار تصویب
حمایت از بانکها به چه قیمت
معاون سیاسی امنیتی فرمانداری تهران:
محسن رضایی اظهارات قبلی خود را تعدیل کرد
پنهانکاری آماری