روحانی استعفای وزیر بهداشت را بپذیرد یا خیر؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: روز یکشنبه برخی از رسانه‌ها از موافقت دولت با استعفای وزیر بهداشت خبر دادند این در حالی است که روحانی علیرغم همه جنجال‌ها تاکنون خود نسبت به این مسئله هیچ موضعی اتخاذ نکرده است. اگرچه حتی طی 48 ساعت گذشته دوگزینه نخست علی اصغر پیوندی رئیس سازمان نظام پزشکی تهران و سپس محمدباقر لاریجانی معاون آموزش فعلی وزارت بهداشت برای صندلی این وزارتخانه مطرح شده است، اما با این همه به نظر می‌رسد که با وجود اختلاف‌های موجود میان قاضی‌زاده‌هاشمی و دولت بر سر عدم تخصیص بودجه کافی به وزارت بهداشت و درمان بازهم به صلاح نیست که وزیر بهداشت تغییر کند. زیرا به تعبیر صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب، اگر وزرا تغییر کنند هیچ سیاست و رویکردی در پی آن تغییر پیدا نمی‌کند. بنابراین تغییر وزرا هیچ دردی دوا نمی‌کند.

>استعفا و خداحافظی وزیر از معاونین
وزیر بهداشت 24 آذرماه سال جاری به‌ دلیل عدم تخصیص بودجه 98 به دارو و تجهیزات پزشکی از صندوق توسعه ملی، کتباً در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور، استعفا داد. بر این اساس، قاضی‌زاده‌هاشمی که بعد از استعفا و تا مشخص شدن وضعیت استعفایش، همچنان در وزارت بهداشت مشغول به کار بود اما طی دو روز اخیر در جلسه هیئت دولت شرکت نکرد و روز دوشنبه با حضور در جلسه شورای معاونین وزارت بهداشت در پایان جلسه از معاونین خداحافظی و در نهایت این وزارتخانه را ترک کرد. اگرچه دلیل استعفای وزیر بهداشت تاکنون اختلاف او با دولت و مجلس بر سر بودجه وزارت بهداشت اعلام شده است اما همزمان با انتشار خبر استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی، علی اکبر حق دوست معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت درباره دلیل استعفای وزیر گفت: هنوز جزئیات موضوع استعفای دکتر‌هاشمی مشخص نیست، البته اختلاف نظراتی ایجاد شده، اما فقط بحث مبلغ بودجه سال آینده در این زمینه مطرح نیست و پرداخت به موقع آن نیز بسیار اهمیت دارد.‏



>سکوت روحانی علیرغم همه جنجال‌ها!
روز گذشته برخی از رسانه‌ها و همچنین رادیو پیام در اخبار ساعت 12:45 دقیقه خود به نقل از یک منبع آگاه اعلام کردند که استعفای وزیر بهداشت و درمان از سوی دولت پذیرفته شده است. این در حالی است که رئیس جمهور طی روزهای اخیر علیرغم همه جنجال‌های ناشی از استعفای غیرمنتظره وزیر بهداشت همچنان سکوت اختیار کرده است! اگرچه بنا به گفته منابع آگاه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور تلاش کرده که با وساطت، موضوع را حل کند اما با این همه وزیر بهداشت اصرار داشته که باید بودجه تامین دارو و تجهیزات پزشکی تامین شود. با این همه روحانی با گذشت حدود 15 روز از زمان استعفای وزیر بهداشت هنوز نسبت به این مسئله واکنشی نشان نداده و این خود ابهامات بسیاری برای رسانه‌ها و افکار عمومی ایجاد ساخته است.

>استعفا برای فرار از استیضاح!
روز گذشته علی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و برادر باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طی گفت و گویی با بیان اینکه حتی اگر سخن وزیر بهداشت درست هم باشد، امروز که فصل فرارکردن نیست باید باشند و این آشی که پخته‌اند را به عمل بیاورند، گفت: اگر ما تحریم هستیم و دارو و تجهیزات پزشکی نباید برسد، آقای وزیر بیاید چه در دولت و چه در مجلس با استدلال بودجه دریافت کند و مشکل مردم را برطرف نماید؛ فرار کردن معنا ندارد. او خاطرنشان کرد: استیضاح قاضی‌زاده‌هاشمی کلید خورده است و حدود یک هفته پیش ۳۵ نماینده برگه استیضاح وزیر بهداشت را امضاء کردند؛ به نظر من فرار رو به جلو ایشان به همین منظور است! نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به مسائلی که بیان شد آیا قصد تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت و درمان را دارید یا خیر، گفت: چندین بار طرح تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت به صحن آمد اما در صحن علنی رای نیاورد. او ادامه داد: حدود دوسال است که نمایندگان به شکل‌های مختلف این نگرانی‌ها را عنوان می‌کنند در هر صورت اگر احساس می‌شود چنین کاری باید صورت گیرد پس درنگ جایز نیست. نوبخت گفت: ما معتقدیم که باید به حساب‌های وزارت بهداشت رسیدگی شود، من به عنوان یک کارشناس معتقدم که صلاح و انصاف نیست خزانه‌ای که از چند جا تحت فشار است، باز اینگونه آن را بفشاریم. از این رو، در حالی این نماینده مجلس مدعی است که وزیر بهداشت برای فرار از استیضاح (که هفته پیش کلید خورده) استعفا داده که قاضی‌زاده‌هاشمی تقریبا دو هفته قبل نامه استعفای خود را تقدیم دولت کرده است. از سوی دیگر، این سوال مطرح است که علی نوبخت چرا حالا و در این برهه از زمان این مطالب را مطرح می‌نماید؟!

>عدم نگاه جدی روحانی به استعفا!
حسن روحانی که برادر خود، فریدون را با سند خانه حسن قاضی‌زاده‌هاشمی از زندان آزاد کرده بود، با گذشت ۲ روز از رسانه‌ای شدن استعفای وزیر بهداشت تاکنون هیچ موضعی نسبت به این مسئله اتخاذ نکرده است و این مهم نشان می‌دهد که او استعفای قاضی‌زاده را چندان جدی نگرفته و تصورش بر این است که با توجه به سابقه استعفای قاضی‌زاده، وزیر بهداشت به دنبال امتیاز است تا استعفا. زیرا دو سال پیش بر سر موضوع بودجه طرح تحول سلامت، اختلافی میان وزارت بهداشت و دولت به وجود آمده بود تا آنجا که در آن روزها قاضی‌زاده حتی در وزارتخانه حاضر نمی‌شد اما وعده‌های دولت سبب گشت تا وزیر بهداشت دوباره به جایگاهش بازگردد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که به اعتقاد برخی، رئیس جمهور این بار هم موضوع استعفای وزیر بهداشت را جدی نگرفته است. این در حالی است که ظواهر امر نشان می‌دهد که تصمیم قاضی‌زاده برای استعفا جدی است.

>دو گزینه مطرح برای وزارت بهداشت
به هر روی صندلی مهمی چون وزارت بهداشت که با جان انسانها سرو کار دارد نباید بیش از این خالی باقی بماند. از این رو، اگرچه برخی از رسانه‌ها روز گذشته از این مهم خبر دادند که استعفای قاضی‌زاده از سوی دولت پذیرفته شده است اما با این همه لازم است که روحانی هر چه زودتر مواضع خود را نسبت به موضوع استعفای قاضی‌زاده اعلام کند و یا اینکه هر چه زودتر جایگزین وزیر بهداشت معرفی شود. اکنون نام دو گزینه نخست علی اصغر پیوندی رئیس سازمان جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان نظام پزشکی تهران و سپس محمدباقر لاریجانی قائم مقام سابق دانشگاه آزاد و معاون آموزش فعلی وزارت بهداشت برای صندلی این وزارتخانه مطرح است. اما با این همه به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که دولت و کشور با مشکلات بسیاری روبروست به هیچ روی تغییر وزیر بهداشت به صلاح دولت نیست بلکه حتی بهتر است قاضی‌زاده‌هاشمی در سمت خود باقی بماند. از این رو، در ادامه این مهم را با کارشناسان مورد بررسی قرار دادیم.

>با تغییر وزرا مخالفم
صادق زیباکلام تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی و ضرورت عدم تغییر وزیر بهداشت در شرایط کنونی به آفتاب یزد گفت: سرخوردگی که نسبت به روحانی به وجود آمده است عملا این سرخوردگی نسبت به اعضای کابینه ایشان هم سرریز شده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: به نظر می‌رسد که استعفا و استیضاح برخی از وزرا بیش از آنچه که نتیجه عملکرد وزرا و ناکارآمدی آنها باشد، بیشتر به عدم محبوبیت رئیس جمهور باز می‌گردد. این استاد دانشگاه اضافه کرد: طی ماه‌های اخیر رئیس بانک مرکزی، وزیر صنایع، وزیر اقتصاد و وزیر راه تغییر کردند اما نتیجه چه شد؟ قاضی‌زاده‌هاشمی هم حتی اگر تغییر کند و یک نفر دیگر وزیر بهداشت شود چیزی تغییر نمی‌کند. تغییر وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش هم چیزی را تغییر نداد. او اظهار کرد: مشکلاتی که در رابطه با روحانی وجود دارد این مشکلات به دلیل عدم محبوبیت اوست که بر روی وزرا سرریز می‌شود. زیرا هیچ کس هیچ نکته خاصی درباره وزرای روحانی ندارد تا بگوید که به این دلیل باید این وزیر تغییرکند. زیباکلام در پایان گفت: اگر وزرا تغییر کنند هیچ سیاست و رویکردی در پی آن تغییر پیدا نمی‌کند. بنابراین با تغییر وزرای دولت روحانی مخالفم. زیرا معتقدم که وضعیت کشور به گونه‌ای است که تغییر وزرا هیچ دردی دوا نمی‌کند.

>ضرورت تخصیص اعتبار به وزارت بهداشت
محمد صادق جوادی حصار تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی و ضرورت عدم تغییر وزیر بهداشت در شرایط کنونی به آفتاب یزد گفت: وزیر بهداشت درصدد است که بودجه در اختیارش قرار بگیرد تا بتواند به طرح‌های خود در حوزه سلامت عمل کند. در حقیقت طرح سلامت و درمان یکی از برگ‌های برنده روحانی در دولت یازدهم بوده است. اکنون قاضی‌زاده نمی‌خواهد یک زمین سوخته تحویل بگیرد. او افزود: به هر روی قاضی‌زاده از سوی دولت تامین اعتبار نشده است. بنابراین اگر اعتبار لازم به طرح‌های درمانی قاضی‌زاده داده نشود او نمی‌تواند گام‌های موفقی بردارد. به همین دلیل ترجیح می‌دهد که در وزارتخانه نباشد. این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اگر قرار باشد بودجه وزارت بهداشت به عنوان وزارتخانه‌ای که با جان انسانها سر و کار دارد در دست برخی از نهادها باشد در این صورت نمی‌توان نه تنها وزارت بهداشت بلکه سایر وزارتخانه‌ها و به طور کل کشور را با این وضعیت اداره کرد. جوادی حصار اظهار کرد: مشکل درمان و تهیه دارو یک اقدام سطحی نیست که‌هاشمی بخواهد به دلیل یک مشکل سطحی وزارتخانه را ترک کند. او نه از روی احساس مسئولیت وزارتخانه را قبول کرد و نه از روی احساسات وزارتخانه را ترک کرد. او اگر احساس کند می‌تواند با این شرایط کنار بیاید قطعا بر سر کار خود می‌ایستد. او اضافه کرد: وزیر بهداشت یکی از وزرایی بود که در دولت اعتقادی خدمت می‌کرد. او در انتخابات دوم ریاست جمهوری به استان‌های مختلف سفر کرد تا از حسن روحانی و طرح‌ها و برنامه‌هایش برای دولت آتی دفاع کند. این استاد دانشگاه اذعان کرد: امروز حضور قاضی‌زاده باید برای روحانی تعیین کننده باشد. اگر برای رئیس جمهور حضور وزیر بهداشت مهم است و به نیروی همراه و معتقدی چون قاضی‌زاده نیاز دارد باید اعتبار وزارتخانه اش را تامین کند. جوادی حصار در پایان گفت: به نظر می‌رسد روحانی به دنبال ایجاد شرایطی برای ماندن قاضی‌زاده است. رئیس جمهور خود می‌داند که وزیر بهداشت از سر بی تعهدی وزارتخانه را رها نمی کند بلکه او وقتی می‌بیند که با توجه به این شرایط نمی‌تواند کاری از پیش ببرد با خود می‌گوید چرا باید جای فرد دیگری را اشغال کند. شاید فرد دیگری بتواند با این شرایط کار کند. بنابراین روحانی و مجلس باید مشکل قاضی‌زاده را حل کنند و اعتبارات لازم را در اختیارش قرار دهند.