فریدون مجلسی=دیپلمات سابق

همانطور که همه می‌دانستند و قبلا نیز اعلام شده بود سفر اخیر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه و منطقه برای رایزنی با رهبران منطقه برای افزایش فشار بر ایران است. اردن، مصر، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی، عمان و کویت در برنامه این سفرها بود و البته اخیرا دیداری هم با عبدالمهدی نخست وزیر عراق صورت‌گرفت. پامپئو گفته بود به خاورمیانه می‌روم تا این پیام روشن را به دوستان و شرکای‌مان ارسال کنم که آمریکا متعهد به منطقه، متعهد به شکست داعش و متعهد به مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران است.
اکنون در آستانه کنفرانس ضد ایرانی در لهستان که قراراست انجام شود پامپئو رایزنی‌ها‌ علیه ایران را انجام می‌دهد تا آنها را مجاب به پیروی از خود کند.
البته آمریکا نیازی ندارد برخی از این کشورها را به سمت خود بکشد. مانند عربستان، برخی از این کشورها نیز چندان اهمیتی از بعد سیاسی برای ایران نداشتند. اما سفر پامپئو در چهارشنبه هفته گذشته به عراق بسیار مهم بود. چون با وجود اظهاراتی که مقامات عراقی مبنی بر کمک‌های ایران به این کشور کرده‌بودند، اکنون این کشور در شرایطی قرار دارد که آمریکا اعلام کرده است دیگر معافیت‌ها‌ی آن هشت کشور را درباره نفت ایران
تمدید نمی‌کند.
پمپئو تلاش دارد راه‌های تنفسی عراق را به روی ایران ببندد. از سویی ترکیه هم به صراحت اعلام کرده بود که ما به ایران نیاز داریم ولی دیدیم که آمریکا چگونه به این کشور نیز واکنش نشان داد و اعلام کرد اگر ترکیه بخواهد به کردهای سوریه آزار برساند اقتصاد ترکیه را فلج می‌کند. چنین تهدیدی از سوی آمریکا به متحد قدیمی اش در ناتو یعنی ترکیه بی سابقه است. آنها می خواهند یادآوری کنند که اگر کشورهای منطقه و همسایه ایران از جمله ترکیه قدم به قدم به تنگ کردن حلقه محاصره ایران ادامه ندهند به آنها با بهانه‌های مختلف فشارهایی توامان می‌آورند .