توضیح کیهان در مورد کامپیوتر 25 میلیونی شریعتمداری

آفتاب یزد- گروه شبکه: چند روز پیش تسنیم با حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در دفتر کارش به گفت و‌گوی تفصیلی پرداخت اما برخلاف نوبه‌های پیشین آنچه در این میان بیش‌از اظهارات او مورد توجه و نقد جدی کاربران فضای مجازی و پس از آن رسانه‌ها و مطبوعات قرار گرفت، تصویر «آی مک» گران قیمت آمریکایی بر روی میز این چهره
اصولگرا بود.

> پارادوکس در حرف و عمل


انتقادی که به مدیر مسئول روزنامه کیهان ‌شد بر دو موضوع تاکید داشت، نخست اینکه چرا در حالی که شعار سال اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی است، شریعتمداری بر خلاف شعار و نقدهایش به دولت، خود از چنین کالاهای خارجی و گرانی استفاده می‌کند. در مواردی، مشابه این کالا در کشور وجود ندارد و فرد، ناگزیر به خرید کالای کره‌ای می‌شود اما مدیر مسئول کیهان به عنوان یکی از منتقدان تند و تیز دولت به خاطر موفق نبودن تیم اقتصادی روحانی در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، خود از یک کالای خارجی 24 میلیونی استفاده می‌کند! دوم اینکه در حالی میز مدیر مسئول کیهان مزین به کالای آمریکایی است که او و همفکرانش گذشته از اینکه استفاده از کالای خارجی را حرام شرعی می‌دانستند، نقدهای تند و تیزی به دولت و اصلاح‌طلبان در مواجهه با غرب و آمریکا می‌کردند و آنها را شیفتگان غرب می‌دانستند. از سویی این مدیر مسئول کیهان و هم فکرانش همواره کباده عدالت محوری و ضد لیبرال را کشیده و خود را حامی محرومان جلوه داده‌اند اما استفاده او از کالایی با قیمتی بسیار فرارتر از توان حتی متوسط جامعه، خلاف شعارهای این چند سال آنها را نشان می‌دهد.

> انتقاد شدید کیهان از دولت
در حمایت از کالای ایرانی
جالب توجه است که روزنامه متبوع حسین شریعتمداری که همواره توپخانه‌اش به سمت اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بوده، در ابتدای سال کاری 97، دولت به ویژه اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی را به دادن وعده‌های تکراری متهم کرد و نوشت:« وعده تکراری جهانگیری درباره ممنوع کردن خرید کالای خارجی توسط دستگاه‌های دولتی از دو حالت خارج نیست؛ یا مصوبات سه سال اخیر دولت تاکنون اجرا نشده و فقط روی کاغذ مانده یا این مصوبات اجرا شده و جهانگیری مجدداً همان‌ها را به عنوان اقدام جدید، بیان کرده است. یا اینکه از همان زمان ابلاغ مصوبات دولت درباره ممنوعیت خرید کالاهای خارجی مشابه تولید داخلی در سال‌های گذشته، ایراد اساسی این نوع نگاه، به دولت تذکر داده شد اما مورد بی‌توجهی قرار گرفت. کارشناسان به دولت تذکر داده بودند که ممنوع کردن خرید کالای خارجی دارای مشابه تولید داخل توسط دستگاه‌های دولتی، به حل مسئله واردات بی‌رویه کمکی نمی‌کند. زیرا وظیفه دولت در این زمینه، جلوگیری مطلق از واردات این نوع کالاها است، نه اینکه صرفاً خرید آنها را برای دستگاه‌های دولتی ممنوع کند. ضمن آنکه بازرسی هزاران لیست خرید دستگاه‌های دولتی و تشخیص اینکه کالاهای خریداری‌ شده، ایرانی بوده یا خارجی، به راحتی ممکن نیست و نیازمند بازرسی‌‌های مفصل و دائمی سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی است که هزینه‌های مضاعفی را نیز ایجاد می‌کند. بنابراین وقتی ورود این کالاها ممنوع و از بازار جمع شود، دیگر نه دستگاه دولتی و نه شرکت‌های خصوصی اقدام به خرید کالاهای خارجی نمی‌کنند و بالطبع به خرید کالاهای داخلی روی خواهند آورد»!

> کاربران چه گفتند؟!
تصویر اتاق کار مدیر مسئول کیهان با واکنش‌های زیادی در شبکه‌ها‌ی اجتماعی همراه بود. کاربری با اشاره به کامپیوتر روی میز و مقایسه آن با «آی پد» علی اکبر رائفی پور که چند روز پیش از این، عکس آن منتشر شده بود، نوشت: «همه حرف‌ها‌یشان شعار است بلکه با خرید کالای آمریکایی به اقتصاد آن کمک می‌کنند.» یکی دیگر از کاربران با بیان اینکه به کامپیوتر ساخت کشور آمریکا روی میز کار حسین شریعتمداری دقت کنید، عنوان کرد: «قیمت این کامپیوترها در بازار نزدیک به ۲۵ میلیون تومان است.» کاربری دیگر در انتقاد به این چهره اصولگرا نوشت:« آقای شریعتمداری از imac راضی هستید؟ تولیدات کشور دوست و برادر «چین» نمی‌تونه پاسخگوی
نیازهاتون باشه؟»
> فرار روبه جلو سردار قلم
بعد از اینکه این موضوع در رسانه‌های مختلف مورد بررسی و انتقاد قرار گرفت، حسین شریعتمداری با فراری رو به جلو به همراه سفسطه‌گری همیشگی خود، مطرح ساختن این موضوع راتوطئه و دسیسه خارجی‌ها با همراهی عوامل داخلی دانست! او با عنوان اینکه می‌خواستند پاسخ‌ها‌ی من به مستند دروغ بی‌بی سی را خنثی کنند از پاسخگویی و شفافیت پیرامون این موضوع طفره رفته و گفت: شبکه رسانه‌ای زنجیره‌ای که در بوق و کرنا کرده بودند بی‌بی‌سی مستندی قوی درباره بهتان زدن در جمهوری اسلامی به اپوزیسیون ساخته، ابتدا متن مستندات مدیرمسئول کیهان را طبق دستور مشترک بایکوت کردند. بدتر اینکه به جای اظهار شرمندگی و عذرخواهی، مثلا زرنگ‌بازی در آورده و به حاشیه‌سازی پرداختند تا اصل پاسخ مستند در هیاهو گم شود. نوشتند «اتاق کار شریعتمداری رو دیدید که رایانه تولید شرکت آمریکایی اَپل روی میزش هست؟ این طوری می‌خواهید با آمریکا مبارزه کنید؟ مباهته واقعی همین است که بی‌بی‌سی انگلیس و نوچه‌هایش از پاسخ مستند و مستدل دردشان بیاید اما نتوانند بگویند کیهان چه بر سرشان آورده و علت واقعی سوز و گدازشان چیست؟! باید از این مثلا زرنگ‌ها پرسید رایانه اپل داشتن، غیرقانونی است یا پول و رسانه و امکانات از آمریکا و انگلیس و عربستان و اسرائیل گرفتن و خط به خط، دیکته‌های آنها را به اجرا گذاشتن؟!» هرچند که مدیرمسئول کیهان از پاسخ دادن به افکار عمومی در ارتباط با رفتار و عملش طفره رفت و با فرافکنی سعی کرد که مثل همیشه مقصر اصلی را دشمن و کشورهای غربی اعلام کند، اما مردم و افکار عمومی به روشنی این پارادوکس را درک و به آن واکنش نشان دادند. از طرفی این رفتارها نشان می‌دهد آنها بیشتر از اینکه نگران باشند، به سیاسی کاری و تخریب دولت و رقبای سیاسی خود می‌پردازند.