سوگ صحنه

آفتاب یزد – گروه فرهنگی: حسین محب‌اهری بعد از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان، بامداد چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه و در سن ۶۷ سالگی در بیمارستان لاله از دنیا رفت. مهتاب مقصودلو همسر این هنرمند فقید اظهار کرد: حسین محب اهری از چند روز پیش به کما رفت بود و همه خانواده نگران ایشان بودند که متاسفانه بامداد روز چهارشنبه از دنیا رفت. وی که متولد ۲۹ مهرماه سال ۱۳۳۰ بود از بازیگران باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون بود و حتی با وجود بیماری، بر صحنه تئاتر به ایفای نقش می‌پرداخت. او در چند سال گذشته در سه نمایش «خاله‌ مرجان و خروس»، «کلوچه دارچینی»، «خسیس» به کارگردانی مریم کاظمی‌به ایفای نقش پرداخت.
«مبصر پنج ساله کلاس» از مجموعه‌های تلویزیونی ماندگار حسین محب اهری
است. آن‌طور که در دانشنامه سینمای ایران آمده او فارغ التحصیل رشته ادبیات فارسی از مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی (1358) بود و دوره بازیگری را در کارگاه نمایش (1353) گذراند و فعالیتش در تئاتر نیز در همان سال آغاز شد. شروع فعالیت محب اهری در سینما اما با بازی در فیلم «رابطه» (پوران درخشنده 1365) بود.
از نمایش‌هایی که این بازیگر در آنها ایفای نقش کرده بود می‌توان به اژدها، بازی قتل عام، بر دار شدن حسین بن منصور حلاج، ساعت ششم، شاهزاده و گدا، شب جنایتکاران، پرواز بر فراز آشیانه فاخته، غارت و پیک نیک در جبهه اشاره کرد.


وی جدا از حضور در صحنه در تلویزیون نیز حضوری فعال داشت که از مجموعه‌های تلویزیونی اش می‌توان به: ماه پنهان است، سربداران، محله بهداشت، بوعلی سینا، طنزآوران، کوی عاشقان، جنگ کودکان و نوجوانان، هتل پرستاره، هزار برگ هزار رنگ، این خانه دور است، شاخه طوبی،
ق مثل قلقلک، شمایل، مسابقه تلاش، ماجراهای رونالد و همسرش، نابغه‌های قرن بیست و یکم، باجناق‌ها، مختارنامه، تبریز در مه، پایتخت ۲،
خوب، بد، زشت، دردسرهای عظیم ۲، معمای شاه، بیمار استاندارد، علی‌البدل، شب عید و …. اشاره کرد.
بازیگر فقید تئاتر و تلویزیون اما هنر هفتم را نیز در قبضه هنرمندی خود درآورده بود و در آثار سینمایی بسیاری از جمله سینمایی خارج از محدوده، محموله، سالهای خاکستری، سفر جادویی، دو فیلم با یک بلیط، سیرک بزرگ، جیب برها به بهشت نمی‌روند، خوش خیال، اتل متل توتوله، من زمین را دوست دارم، روز فرشته، همسر، کاکادو، راه افتخار، آقای شانس، عروس کاغذی و.... ایفای نقش کرده بود.

> سرطان سمج لعنتی
در سال ۷۹ حسین محب اهری با احساس تورم شدید و درد در ناحیه گلویش مواجه می‌شود که بر اثر تشخیص اشتباه به عفونت گلو، درمان با آنتی بیوتیک را شروع می‌کند و از مسیر درست درمان دور می‌شود.
اواخر سال بعد با وخیم‌تر شدن وضعیت جسمانی اش به چندین پزشک مراجعه می‌کند و «سرطان غدد لنفاوی» تشخیص داده می‌شود.
نوروز سال ۱۳۸۱ تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و به قول خودش در این عمل از زیر گوش تا زیر گردن یک غده بزرگ را درآورده بودند.
سپس شیمی‌درمانی می‌شود و بهبود می‌یابد. او این بیماری را در تغییر دیدگاهش به زندگی موثر دانسته و می‌گوید: «لحظات برایم باارزش شد و فهمیدم زمان عمر کوتاه است و نگاهم طور دیگری به زندگی شد. فهمیدم که من تا به حال خیلی نگاهم سطحی‌تر بوده و از همه چیز راحت رد می‌شدم. پس از آن دیدم به زندگی و کار عمیق شد.»
۹ سال بعد غدد سرطانی دوباره در بدنش ریشه دواندند و تومور این بار در ریه‌ها، گردن و پا دیده شد.
با عمل جراحی مجدد تومور را از کشاله رانش خارج کردند و دوباره تحت شیمی‌درمانی قرار گرفت و بهبود یافت. او زمانی گفته بود که به عنوان یک هنرمند پرسابقه از لحاظ مالی حمایت نشده، برای درمان سرطانش در هزینه‌ها دچار مشکل شده و حتی پول آمپول‌هایش را ندارد. اما در تمام این مدت حسین محب اهری روحیه اش را نباخت و به فعالیت‌های هنری خود ادامه داد.
روزها گذشت و انگار این سرطان سمج لعنتی خیال نداشت دست از سر آقای بازیگر بردارد. مردی که در اوج درد و ناراحتی و عذاب کشیدن حتی روی تخت بیمارستان لبخند می‌زد و جشن شب یلدا می‌گرفت و با آن حال نزار برای بیماران دیگر گل می‌برد و از آنها عیادت می‌کرد و به آنها روحیه می‌داد و انگار همین نگاه بی نظیرش به زندگی بود که لج بیماری اش را درآورده و به همین دلیل هم انگار تصمیم گرفته بود تا حسین محب اهری را نکشد دست بر ندارد. ماه‌های اخیر ماه‌های بدی بودند و چهره محب اهری آنقدر تکیه شده بود که هرکس او را می‌دید حیران می‌ماند. یک پا در بیمارستان، یک پا در خانه و با تمام این اوصاف حسین محب اهری تمام دلش را در سالن‌های تئاتر و همینطور در مقابل دوربین کارگردانان سینما گذاشته بود و اصلا انگار نه انگار که دارد با سرطان مبارزه می‌کند و چه شکوهمندانه مبارزه کرد و سرانجام آنچه نباید می‌شد، شد و حسین محب اهری گلادیاتوروار و در اوج افتخارآوری در صحنه تئاتر، روی تخت بیمارستان صحنه زندگی را ترک گفت و روحش به آسمانها پرکشید.

> زمان و مکان تشییع پیکر حسین محب‌اهری
پس از درگذشت حسین محب اهری مرکز هنرهای نمایشی زمان و مکان تشییع و خاکسپاری این بازیگر را اعلام کرد. بر این اساس قرار است پیکر زنده‌یاد محب‌اهری، ساعت ۹ صبح پنجشنبه ۲۷ دی‌ (امروز) از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شود.