نیاز واحدهای تولیدی، چالش نظام بانکی

ادبیات اقتصادی جهان در قرن بیست و یکم تحت تاثیر جریانی قرار گرفته که از پیوند هنر و فن آوری پیشرفته سرچشمه می‌گیرد؛ به گونه ای که در سال‌های اخیر منابع طبیعی و تحولات صنعتی نقش تعیین کننده خود را در صحنه رقابت‌های اقتصادی، به خلاقیت‌ها و ابتکارهای هنری و فرهنگی واگذار کرده است. در این راستا صنایع خلاق پیوندگاه هنر، فرهنگ، تجارت و تکنولوژی قرار گرفته است.
صنایع خلاق که اساس آن ایجاد و انتشار دانش و اطلاعات به شیوه‌های سمعی و بخصوص بصری است، دارای دو ویژگی برجسته می‌باشد؛ نخست اینکه ارزش افزوده تولیدات و محصولات آن نسبت به مواد اولیه آن‌ها بالا بوده که ناشی از خلاقیت ذهنی و ابداعات فکری تولیدکنندگان (هنرمندان) است. ویژگی دوم آن حمایت از محیط‌زیست است ؛ به این مفهوم که در بسیاری از موارد کمترین برداشت را از طبیعت داشته و منشا آلودگی‌های مخرب نیستند. به عبارتی چون مواد اولیه آن بیش از هر چیزی حاصل خلاقیت و پردازش انسان‌هاست در نتیجه بیش از آنکه به طبیعت و محیط‌زیست آسیب برسانند، از آن حمایت و
حفاظت می‌کنند.
از این منظر صنایع خلاق از جمله هنرهای دستی را صنایع سبز و حامی محیط‌زیست می‌دانند به همین دلیل در بسیاری از پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه پایدار دنیا تاکید و توجه ویژه ای به این صنایع و محصولات و خدمات ناشی از آن‌ها می‌شود. تهیه‌کننده مستند میراث‌کهن (معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری گلپایگان) در دومین برنامه خود جایگاه صنایع خلاق را با معرفی اثر ارزشمند و ظریف استاد مرتضی منتظری، بسیار زیبا به تصویر کشیده و در معرض نمایش قرار داده است. در این مستند از یک درخت به نام (ایثارگر بی‌ادعا) که روی شاخه‌هایش حیوانات و پرندگان سکنی گزیده و آرامش می‌گیرند، رونمایی می‌شود. این درخت که حاصل تفکر انتزاعی استاد بوده و بنا به گفته گوینده برنامه، اثری واقع‌گرا نیست، با هزار زبان‌ ساکنان زمین را به مدارا با طبیعت و حفاظت از محیط زیست دعوت می‌کند. جای بسی خوشبختی است که هنرمندان شهرستان‌ها از درک بالای زیست‌محیطی برخوردارند و بر این امر واقف‌اند که هنرشان زمانی واجد ارزش است که در قبال معضلاتی نظیر استفاده نابجا از سفره‎ آب‌ها، از بین رفتن تنوع زیستی، بیابان زایی، استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی که امروز گریبانگیر جامعه است، روشنگری کرده و مردم را به تامل وا دارد. پس درست است که گفته اند هنرمند را


می توان متفکر هر دوره از جامعه دانست که آنچه
را بیان می‌کند همراه با تفکر قلبی و حضوری است. یا اینکه هنرمند از حقیقت سخن می‌گوید که اصیل ترین و عمیق ترین وجه آن به صورت عادی، منطقی و استدلالی قابل بیان نیست و تنها با زیبایی جلوه گر می‌شود و در زبان هنر جاری می‌گردد. آن گونه که در این مستند بازگو می‌شود این پروژه نیمه تمام است و استاد منتظری باید باز هم وقت بگذارد و آن را تکمیل کند.