ابهامات فروش ضایعات گوشت

تصویر ذیل طی روزهای گذشته به شدت در شبکه‌های اجتماعی دیده شده؛ به نظر می‌رسد عده‌ای به دنبال سوءاستفاده از شرایط فعلی هستند. فروش ضایعات گوشت تحت عناوین مختلف در گذشته نیز مرسوم بوده هر چند مسئولان این فروشگاه نیز بی‌سلیقگی کردند


آفتاب یزد – گروه اجتماعی: شاید به جدیت بتوان گفت گوشت این روزها موضوعی است که چالش‌های فراوانی را به همراه دارد و تهیه آن به یک مشکل تبدیل شده است. ماجرا از افزایش قیمت گوشت شروع شد و کار به جایی رسید که خرید آن برای خیلی‌ها دیگر میسر نبود، بنابر این ستاد تنظیم بازار برای کاهش قیمت گوشت و افزایش قدرت خرید مردم شروع به واردات گوشت کرد و بعد هم ماجرا به صف‌های طولانی خرید گوشت با کارت ملی رسید، البته در این بین نمی توان نقش احتکار کنندگان گوشت را در افزایش بی رویه قیمت آن نادیده گرفت اما آنچه که حائز اهمیت است این است که گوشت که یکی از اقلام کلیدی و پرطرفدار در سفره ایرانی‌ها به شمار می آید امروز در سفره خیلی‌ها جای خودش را به اقلام پروتئینی دیگر داده است. حواشی مربوط به گوشت و نحوه عرضه آن بسیار است اما چند روز پیش خبری منتشر شد که جای تعجب داشت؛ «در فروشگاه‌های رفاه ارومیه ضایعات گوشت گوسفندی کیلویی ۱۲۰۰۰ تومان به فروش می رسد!» این موضوع که با واکنش‌هایی از سوی مسئولان همراه بود را می توان از چند بعد مورد بررسی قرار داد اما سوالاتی که در این بین مطرح می شود این است که آیا این ضایعات پیش از این نیز عرضه می شده یا حالا در پی افزایش قیمت گوشت عرضه می شود؟ آیا این ضایعات قرار است جایگزینی برای گوشت در سفره‌های مردم باشد؟



> واکنش‌ها به فروش ضایعات گوسفندی
یک روز پس از انتشار فروش ضایعات گوشت گوسفندی که با حواشی بسیاری همراه بود معاون سازمان دامپزشکی اعلام کرد که به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی، با عرضه‌کننده ضایعات گوشت گوسفندی که تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شده بود برخورد کردیم، اما اگر مشکل بهداشت آن برطرف شود و متقاضی برای آن وجود داشته باشد، عرضه این نوع گوشت مشکلی ندارد.
علی‌صفر ماکنعلی در این باره گفت: براساس تعاریف مندرج در کتاب سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) همه بخش‌های قابل مصرف یک دام، گوشت تلقی می‌شود و می‌تواند مصرف شود که این تعریف از کله‌پاچه تا فیله گوشت گسترده است. نکته اینجا است، شرکتی که وابسته به یک فروشگاه زنجیره‌ای بود، مجوز و اجازه بسته‌بندی استخوان به همراه تکه‌های گوشت گوسفندی را نداشت و بر این اساس با تخلف صنفی این واحد برخورد کردیم و تذکرات جدی به این واحد داده شده است که نتیجه آن توقف بسته‌بندی و عرضه اقلام گوسفندی در این واحد است. اگر در بازار، تقاضا برای مصرف نوع خاصی از گوشت قرمز یا سفید وجود داشته باشد و شرایط بهداشتی و سلامت آن حفظ شود، بسته‌بندی و عرضه اینگونه گوشت هیچ مشکلی ندارد؛ کما اینکه در گذشته نیز بسته‌بندی پای مرغ مجاز نبود اما پس از اینکه بازار مصرف آن ایجاد و شرایط بهداشتی آن رعایت شد، مجوز آن را صادر کردیم.

> فروشگاه رفاه چه می گوید؟
در بررسی‌های انجام شده یکی از مسئولان فروشگاه رفاه در رابطه با این موضوع به آفتاب یزد گفت:« قبلا هم این اتفاق می افتاد و این اقلام در فروشگاه رفاه به فروش می رسید، به طور کلی آن طور که مرسوم است فروشگاه‌هایی که عرضه کننده گوشت هستند ضایعات گوشت را هم به فروش می رسانند. این موضوع معمولا به درخواست شخص و برای حیوانات خانگی خریداری می شود. فروشگاه رفاه بابت قراردادهایی که دارد در حال حاضر همه محصولاتش را به ارزان ترین قیمت ارائه می دهد و حتی زمانی که گوشت خیلی گران شد فروشگاه رفاه آن را خیلی ارزان تر از سایر جاها ارائه می کرد. همین الان هم با توجه به هماهنگی‌هایی که با ستاد تنظیم بازار صورت گرفته است گوشت‌های روز و تازه خیلی ارزان و تقریبا با همان قیمت ستاد تنظیم بازار در این فروشگاه به فروش می رسد؛ این طور نیست که گوشت در این فروشگاه با قیمت‌های بالا عرضه شود و یا این که مثل جاهای دیگر گوشت را احتکار کنیم و بعد به قیمت گران تر به فروش برسانیم! یا اینکه حتی بخواهیم ضایعات گوشت را مثل سایر جاها به شکل‌های دیگر بفروشیم! گوشت در این فروشگاه دقیقا بر اساس قیمت‌های مصوب به فروش می رسد و حتی زمانی که این مشکلات به وجود نیامده بود باز هم فروشگاه رفاه طبق قراردادهایی که داشت گوشت را ارزان تر عرضه می کرد و ضایعات آن را هم بسته بندی کرده و به فروش می رساند.»

> درج عبارت ناصحیح روی بسته بندی‌های ارائه شده
در پی واکنش‌ها به فروش ضایعات گوشتی روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی نیز طی اطلاعیه ای اعلام کرد: «با توجه به اینکه مجوز قطعه بندی، بسته بندی و فروش استخوان دنده گوسفندی، قلم ران گوسفندی و همچنین قلم گوساله در قالب فرآورده‌های خام دامی خوراکی تعریف شده و این محصولات واجد کد محصول و نام محصول بر اساس ضوابط فنی بهداشتی مربوطه از سازمان دامپزشکی کشور می باشد و بسته بندی و عرضه محصولات مذکور در واحدهای قطعه بندی و بسته بندی مستقل و یا کارگاه‌های بسته بندی گوشت قرمز وابسته به فروشگاه‌های عرضه مطابق با ضوابط فنی بهداشتی ابلاغ شده و تحت نظارت مسئول فنی بهداشتی واحد مجاز می باشد، لذا لازم به توضیح است، برابر بررسی‌های به عمل آمده از واحد یاد شده، درج عبارت «ضایعات گوسفندی» به جای درج نام محصول روی لیبل الصاقی، اشتباه سهوی و خلاف مقررات بوده که تذکرات لازم در راستای اصلاح فرآیند به مدیریت واحد و مسئول بهداشتی مربوطه ابلاغ گردید.»

> سوء استفاده از وضعیت موجود
این طور که مشخص است فروش ضایعات گوسفندی پیش از این نیز اتفاق می افتاده و ممنوعیتی برای آن وجود ندارد، حتی معاون سازمان دامپزشکی نیز صحبتی از ممنوعیت فروش این قلم جنس نکرده و اتفاقا تاکید کرده است که « اگر مشکل بهداشت آن برطرف شود و متقاضی برای آن وجود داشته باشد، عرضه این نوع گوشت مشکلی ندارد» پیش از این هم اگر هر کس یک بار به فروشگاه‌های عرضه کننده گوشت یا حتی قصابی‌ها سر می‌زد متوجه می شود که ضایعات گوشتی در این مکان‌ها به صورت بسته بندی یا آزاد به فروش می‌رسد، پس این موضوع جدیدی نیست! البته باید روی این موضوع تاکید کرد اینکه این ضایعات در موارد خاص مثل غذای حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد و خریداران آن‌ها معمولا افرادی هستند که حیوان خانگی دارند! به نظر می رسد این نوع اخباری که این روزها در فضای مجازی منتشر می شود بیشتر از جانب کسانی مطرح می شود که قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند و از مشکلات مردم به نفع خودشان سوء استفاده کنند! هیچ شکی در این موضوع نیز که وضعیت اقتصادی مردم روز به روز بدتر و سفره آنها روز به روز کوچکتر می شود و خیلی از پدرها این روزها شرمنده زن و بچه‌هایشان هستند نیست اما، از طرف دیگر پر واضح است که نحوه عرضه گوشت با کارت ملی در شان مردم کشورمان نیست اما با همه این اوصاف نباید تسلیم نقش آفرینی‌های سوء استفاده گران در فضای مجازی شد. در اغلب فروشگاه‌های عرضه کننده گوشت، پای مرغ، جگر مرغ و استخوان‌های قلم و ضایعات گوشت‌های گوسفندی به فروش می رسد؛ این موضوع جدیدی نیست اما بزرگ نمایی آن در شرایط کنونی به نظر می رسد بسیار مقرضانه باشد!