بقاء بنگاه‌ها در گرو حمايت دولت


گروه اقتصاد کلان: بنگاه‌هاي اقتصادي و کارگاه‌هاي صنعتي به دليل التهابات ناشي از افزايش قيمت ارز و کمبود و گراني مواداوليه با مشکلات جدي روبرو شده‌اند و متاسفانه هر روز اخبار ناگواري از تعطيلي اين بنگاه‌ها و کارخانجات به گوش مي‌رسد و بالطبع موجب بيکاري تعدادي شاغل و مستخدم و نيروي کار مي‌شود و به اين ترتيب وعده مسئولان و تلاش آن‌ها براي صيانت از اشتغال موجود محقق نمي‌شود و ناکام مي‌ماند.

  • حل مشکل استغال نيازمند تصميم جدي

بر اساس آنچه که اظهار شد صيانت از اشتغال موجود نيازمند تصميم و عزم جدي تر مسئولان است. در همين راستا مهرماه گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در جلسه دو ساعت و نيمه با سران قوا درباره مسائل اقتصادي گفتند: براي حل برخي مسائل کليدي اقتصاد مانند مشکلات نظام بانکي، نقدينگي، اشتغال، تورم و فرايند بودجه‌ريزي بايد تصميم‌هاي جدي و عملياتي بگيريد.حضرت آيت الله خامنه‌اي در همان ديدار قواي سه‌گانه بويژه دولت را به استفاده از نظرات و راه‌حل‌هاي اقتصاددانان دلسوز و فعالان بخش خصوصي فراخواندند و گفتند: شرايط کنوني کشور موجب شده است نخبگان و فعالان دلسوز احساس مسئوليت مضاعف کنند و ظرفيت‌ها و داشته‌هاي علمي‌و تجربي خود را به مسئولان عرضه کنند، بنابراين قدر اين فرصت را بدانيد و از پيشنهادهاي فعالان دانشگاهي و اقتصادي استفاده کامل کنيد.

  • همه وعده‌هاي دولت

حسن روحاني چه در هنگام کارزارهاي انتخاباتي و چه در نشست‌ها و همايش‌ها و چه در فرصت‌هاي مختلف، بر ايجاد اشتغال و کاهش بيکاري تاکيد ورزيده است اما اين وعده‌ها چندان که بايد محقق نشده است و جامه عمل به خود نپوشيده است.

ساير مسئولان دولت از معاون اول و وزراي اقتصادي تا مديران ارشد و کارگزاران ميان رده دولتي نيز قول‌ها و وعده‌هايي به سياق رييس جمهور محترم داده‌اند و اين قول دادن‌ها و وعده‌ها همچنان ادامه دارد اما همان طور که ذکر شد در عمل مجال تحقق پيدا نمي‌کنند. در چنين وضعيتي وکلاي مردم وظيفه دارند تا در خصوص بديهي‌ترين و ابتدايي‌ترين حقوق شهروندان؛ يعني ايجاد اشتغال از يک سو و صيانت از اشتغال موجود از سوي ديگر پيگيري لازم به عمل آورند و مطالبه مردم را به ويژه در حوزه کار و اشتغال به دولتي‌ها متذکر شوند و اجراي جدي آن را خواستار شوند.

  • ضرورت توجه به اشتغال و معيشت مردم

در اين راستا روز گذشته نمايندگان مجلس در ديدار با وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تاکيد کردند اين وزارتخانه بايد اشتغال و معشيت مردم را در اولويت خود قرار دهد و با حمايت از کارآفرينان شرايط را براي مردم بهبود ببخشد.

علي ساري ، نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به ديدار با وزير تعاون،کار و رفاه اجتماعي به خبرگزاري خانه ملت گفت: با توجه به شرايط روزجامعه در خصوص معيشت، فقر و شرايط سخت اقتصادي انتظار مي‌رود تعاون، کار و رفاه اجتماعي براي رفاه مردم گام بزرگي بردارد. درست است که منابع محدود است و دولت دارد تلاش مي‌کند ولي به شکل خاص از اين وزارتخانه انتظار مي‌رود در هر 4 محور گام‌هاي بزرگي بردارد.

  • بيکاري گريبان گير جامعه است

برنامه ريزي کوتاه مدت و بلند مدت براي ايجاد اشتغال و رفع بيکاري و در نتيجه بهبود معيشت مردم بايستي از اولويت‌هاي وزراتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي باشد. محسن بيگلري، نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي‌در اين باره گفت: مشکلاتي مثل بيکاري که گريبان گير جامعه است يک روزه حل نمي‌شود، اشتغال جوانان و معيشت مردم بايد مدنظر باشد.

از سوي ديگر سيدناصر موسوي لارگاني، نماينده مردم فلاورجان در مجلس شوراي اسلامي‌نيز عنوان کرد: اولويت اول تامين اجتماعي و اشتغال است و وزارتخانه براي توسعه اشتغال بايد تلاش کند. بايد از افراد کارآفرين و توانمندحمايت کرد