عوامل ناکامی عرضه‌های نفتی


گروه انرژي: سيدعلي حسيني مديرعامل بورس انرژي با بيان اينکه با توجه به شرايط حاکم بر اقتصاد ايران بايد به متقاضيان خريد نفت و ميعانات گازي در بورس انرژي فرصت بيشتري داد، گفت: تا قبل از پايان امسال پذيره‌نويسي ۶۰۰ ميليارد تومان اوراق سلف نفتي در اين بورس انجام مي‌شود.

وي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با رد هر گونه شائبه پيرامون نمايشي بودن عرضه‌هاي نفت خام و ميعانات گازي در اين بازار گفت:‌عرضه نفت خام و ميعانات گازي از سوي شرکت ملي نفت ايران به موجب قانون انجام مي‌شود اما شرايط خاص حاکم بر اقتصاد و پيچيدگي‌هاي بازار معاملات نفتي، باعث شده تا برخي از عرضه‌هاي صورت گرفته در رينگ صادراتي بورس انرژي همچون عرضه 13 اسفند منجر به معامله نشود.

وي با بيان اينکه در اغلب اوقات اشخاصي براي حضور در عرضه‌هاي صورت گرفته از سوي شرکت نفت ابراز علاقه‌مندي مي‌کنند، افزود: با توجه به شرايط حاکم بر معاملات نفتي و همچنين لزوم مطابقت اين شرايط با وضعيت فعاليت بخش خصوصي، به طور طبيعي مي‌بايست زمان بيشتري به متقاضيان خريد محموله‌هاي نفتي در بورس انرژي داد تا بتوانند از مزيت موجود براساس شرايط کسب و کار کنوني استفاده کنند.

به گفته وي، شرکت بورس انرژي ايران و شرکت ملي نفت ايران وظيفه خود را در فراهم کردن بستر لازم براي فعاليت بخش خصوصي در بازار نفت کشور انجام داده‌اند اما علي‌رغم تحميل برخي اقدام‌هاي ناشي از عوامل بيروني، بايد منتظر ماند و ديد که بخش خصوصي تا چه حد مي‌تواند از شرايط موجود بهره ببرد.

حسيني در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره صحت و سقم برخي تحليل‌ها پيرامون افزايش درآمدهاي بورس انرژي از محل کارمزد معاملات نفتي و به تبع آن انتظار براي رشد قابل توجه قيمت سهام «انرژي» در سه نماد معاملاتي مختلف، گفت: اطلاعات معاملات و عملکرد بورس انرژي به طور منظم و روزانه در حالي منتشر مي‌شود که عملکرد مالي اين شرکت سهامي‌عام نيز در پايان دوره‌هاي عملکردي مختلف در دسترس عموم سرمايه‌گذاران قرار دارد. از سوي ديگر مطابق با مقررات بازار سرمايه، بورس‌ها از سقف کارمزد مشخصي برخوردارند و از اين‌رو انتظار براي کارمزدهاي نجومي‌واقعي نيست.

وي ادامه داد: در حال حاضر، سه نماد معاملاتي «انرژي۱»، «انرژي۲» و «انرژي۳» به سه گروه از سهامداران شامل نهادهاي مالي، فعالان اين بورس و ساير اشخاص که در واقع سهامداران عادي بازار سهام مي‌شوند اختصاص دارد که اغلب التهاب‌هاي قيمتي نيز متعلق به نماد معاملاتي «انرژي3» بوده که سهام آن در دست عموم مردم است.

مديرعامل بورس انرژي با بيان اينکه شرکت بورس انرژي ايران همواره از سهامداران وفادار برخوردار بوده است، گفت: اين درخواست از سهامداران وجود دارد که ضمن بي‌توجهي به تحليل‌هايي که قابليت اتکا ندارد تنها بر روي گزارش‌ها و مستندات مالي «انرژي» که در کدال منتشر شده توجه کنند.

به گفته وي، به لحاظ قانوني امکان اينکه سهامداران هر يک از اين نمادها بتوانند سهام خود را در نماد ديگري به فروش برسانند وجود ندارد در عين حال با توجه به روان بودن معاملات و ارزش بالاي آن نيازي به فعاليت بازارگردان در اين نمادها نيست.

مديرعامل بورس انرژي از برنامه‌ريزي براي انتشار اوراق تأمين مالي نفتي خبر داد و گفت: تا قبل از پايان سال جاري ۶۰۰ ميليارد تومان اوراق سلف موازي استاندارد متعلق به شرکت تابعه شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي پذيره نويسي مي‌شود.

  • 2 عرضه جديد نفت و ميعانات گازي در بورس تا پيش از نوروز

در ادامه نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي از دو عرضه جديد نفت و ميعانات گازي در بورس تا پايان امسال (بيستم و بيست و هفتم اسفندماه) خبر داد و گفت: جديد بودن شيوه فروش نفت در بازار سرمايه و شناخت ناکافي فعالان بازار از دلايل عدم موفقيت فروش محموله‌هاي نفتي بوده است.

اميرحسين نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي درباره وضعيت عرضه نفت در بورس اظهار داشت: هدف عمده از عرضه نفت در بورس فروش محموله‌هاي کوچک و خرده فروشي است و بر همين اساس نفت در محموله‌هاي کوچک 35 هزار بشکه‌اي عرضه مي‌شود.

نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي با بيان اينکه فروش‌هاي محموله‌هاي بزرگ چند ميليون بشکه‌اي در بورس در شرايط کنوني مدنظر نيست، اضافه کرد: هدف ما اين است فعالان اقتصادي براي معامله محموله‌هاي کوچک که نياز به هزينه و ريسک کمتري دارد وارد شوند.

  • چرايي عدم فروش نفت در عرضه آخر

نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي درباره چرايي موفق نبودن ششمين عرضه نفت در بورس اظهار داشت: بايد قبول کرد که عرضه نفت در بورس، شيوه جديدي است که شناخت فعالان بازار و خريداران داخلي و خارجي نسبت به آن نياز به گذشت زمان دارد. تبيانيان با بيان اينکه عرضه نفت در بورس داراي چندين مرحله و بخش است که خريداران بايد به آن شناخت پيدا کنند، گفت: اکنون عرضه نفت در بورس به شيوه تحويل در مبدا است و بر اين اساس خريدار بايد بتواند کشتي مناسب حمل نفت را يافته و همچنين بازاريابي نيز انجام داده و پيش پرداخت‌ها را تامين کند که انجام همه آنها به هماهنگي و تجربه کافي خريدار نياز دارد.

وي اضافه کرد: خريداران داخلي کمي‌براي نفت وجود دارد و بازيگران خارجي بازار نفت نيز طول مي‌کشد که با شيوه و سازوکار جديد فروش نفت ايران در بورس آشنا شوند.

  • جذابيت قيمت محموله‌هاي نفتي

نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي با بيان اينکه قيمت تعيين شده براي فروش نفت در بورس داراي جذابيت است، اظهار داشت: به دليل اينکه تامين کشتي براي محموله‌هاي کوچک داراي محدوديت‌هايي است و همچنين به دليل هزينه‌هاي نقل و انتقال پول در زمان تحريم، قيمت نفت را به گونه‌اي تعيين کرده‌ايم که داراي جذابيت زيادي بوده و خريداران تمايل به خريد نفت از بورس داشته باشند.

  • عرضه‌هاي جديد نفت در بورس

نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي درباره عرضه‌هاي جديد نفت در بورس نيز گفت: تا پايان امسال دو عرضه جديد نفت و ميعانات گازي در بورس انرژي انجام مي‌شود.

تبيانيان با بيان اينکه تا پايان اسفند ماه در روزهاي دوشنبه (20 و 27 اسفند) به نوبت عرضه نفت و ميعانات گازي انجام خواهد شد، ادامه داد: در عرضه‌هاي اسفند ماه انعطاف بيشتري براي فروش در نظر گرفته‌ايم تا خريداران بتوانند با شرايط راحت تر اقدام به خريد و صادرات نفت کنند.