نیاز اقتصاد به رویکرد تولید محور


رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه براي حل مسائل فعلي کشور نيازمند رسيدن به فهم عمومي‌هستيم، گفت: حل مشکلات نيازمند عزم حکمرانان و فهم مشترک مردم است چرا که مردم تصور مي‌کنند منابع موجود به خوبي توزيع نمي‌شود اين درحاليست که اين منابع بسيار کم بوده و مردم دچار سوءتفاهم شده‌اند. به گزارش ايسنا، علي لاريجاني با تأکيد بر اينکه در کشور به‌علت فربه شدن دستگاه‌هاي اداري، سرمايه‌گذاري در بخش‌ عمراني کاهش يافته است، مطرح کرد: با اتمام جلسات رسيدگي به بودجه ۹۸، مبلغي حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار ميليارد تومان به بخش عمراني اختصاص يافته اين درحاليست که اين مبلغ در اين بخش مناسب نيست چرا که پروژه‌هاي عمراني موتور محرک کشور هستند.

لاريجاني با اشاره به دستور مقام‌ معظم رهبري مبني بر تشکيل جلسه‌اي توسط روساي سه قوه براي حل اعتبارات پروژه‌هاي عمراني، اظهار کرد: يکي ديگر از مهمترين موضاعات مورد توجه مسئولان افزايش توليدات کشور است از اين‌رو در تبصره‌هاي بودجه ۹۸، در دو بخش اتمام ۶۰۰ هزار پروژه‌ نيمه‌کاره و ايجاد اشتغال خُرد، تسهيلات بانکي آسان‌تري در نظر گرفته شده است. وي با تأکيد بر اينکه کشور در شرايطي است که بايد رويکرد توليدمحور داشته باشد، خاطرنشان کرد: ظرفيت‌هاي خوبي در کشور براي اشتغال و ارتقاء توليدات وجود دارد به طوري که افزايش اختيارات استانداران براي آباداني استان‌ها از جمله اقداماتي است که در جهت ارتقاء و رونق توليدات در تمامي‌نقاط کشور صورت گرفته است. رئيس مجلس ادامه داد: مبلغ قابل توجهي افزون بر ۳۱۰ هزار ميليارد تومان از بودجه سال آينده به هزينه‌هاي ضروري مانند تجهيز امکانات نيروهاي نظامي‌در شرق و غرب کشور اختصاص يافته است. وي با بيان اينکه ۸۰ هزار ميليارد تومان در حالي به بازنشستگان اختصاص يافته که صندوق‌هاي مربوطه بايد در اين حوزه فعاليت مي‌کردند، ادامه داد: تا هنگامي‌که ساختار بودجه مشکل داشته باشد نمي‌توان اميدي به حل مسائل موجود در کشور داشت. لاريجاني با اشاره به وظيفه مهم و نقش پررنگ رسانه در بحث روشنگري، مطرح کرد: در بودجه ۹۸ توجهي به افزايش يارانه مطبوعات به‌ويژه مسأله کاغذ صورت گرفته چرا که بخش مهم روشنگري بر عهده اصحاب رسانه است.

وي در رابطه با ظرفيت بالاي گردشگري استان همدان در ايجاد اشتغال و ارتقاء توليدات نيز اظهار کرد: همدان نيز يکي از استان‌هاي کشور است که علاوه بر ظرفيت بالاي گردشگري، مزيت کشاورزي و صنعتي نيز دارد