اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی شده است

معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی از تحریم‌ها شده و انکار واقعیت تاثیری بر نتایح آن ندارد.
به گزارش ایبِنا، محمد نهاوندیان در پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک ادامه داد: از زمستان ۹۶ اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی شد و روندی که در ۴۰ سال گذشته به سمت ثبات بیشتر، تورم کمتر و رشد افزون دنبال شده بود به یکباره با تکانه‌ای روبرو شد که جنس این تکانه سیاسی بود و به دنبال ناآرامی‌هایی در گوشه و کنار دنیا و تصمیمات رئیس جمهوری آمریکا، شاهد تکانه جدی در بازار ارز و سایر بازارها بودیم.
نهاوندیان با تاکید بر اینکه انکار واقعیت کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، گفت: افزایش درجه نااطمینانی یکی از نتابج این تکانه‌ها بود و هنگامی که نااطمینانی افزایش یابد اولین نتیجه آن رفتارها و واکنش‌های کوتاه‌مدت خواهد بود و همین امر به تشدید تکانه کمک می‌کند.
وی افزود: هنگامی که ناترازی در بازارها رخ‌می‌دهد، ریسک افزایش می‌یابد و موجب بالا رفتن هزینه‌ها و بر هم خوردن توجیه بسیاری از فعالیت‌ها می‌شود که این زنجیره پرآسیب بزرگترین لطمه‌ای که به اقتصاد می‌زند این است که مدیریت استراتژیک و بلندمدت‌اندیشیدن را به رفتارهای لحظه‌ای تبدیل می‌کند که در آینده نتایج منفی به همراه خواهد داشت.


نهاوندیان درباره وضعیت فعلی اقتصاد کشور اظهار داشت: واقعیت این است که اقتصاد ما وارد مرحله جدیدی از تحریم‌ها شده و انکار واقعیت تاثیری بر نتایح آن ندارد اما به توانمندی‌های اقتصاد ایران نیز نباید بی‌توجه باشیم زیرا طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم با ظرفیت‌ها و توان داخلی از مشکلات و آسیب‌های جدی سربلند بیرون بیاییم. وی افزود: تنها گزینه پیش روی ما کاهش اثر این تکانه است که بی شک کدر نشان دادن آینده به مردم، اقتصاد و کشور آسیب خواهد زد.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری درباره اتفاقات اخیر در بازار ارز گفت: آنچه در نرخ ارز اتفاق افتاد قابل قبول نبود و با هر محاسبه‌ای عوامل سیاسی و روانی در این اتفاقات تاثیر زیادی داشت اما نقطه مثبت این موصوع کمک به رقابتی شدن کالا و خدمات ایرانی بود و توانستیم از این تحریم‌ها به نفع تولید داخل و رفع نقایص و تقویت نقاط قوت کمک کنیم.