با افتخار شهرستانی هستیم

آفتاب یزد- گروه شبکه: جنجال میان منشا بازیکن اهل نیجریه تیم استقلال تهران و کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال باعث شد تا مهدی رحمتی روز گذشته با انتشار پستی، نسبت به برخی تصمیمات فدراسیون و کمیته اخلاق واکنش نشان دهد و سپس با اشاره به موضوع دو شغله‌بودن حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی خواهان احضار او به کمیته اخلاق و رسیدگی به پرونده او شود.
ادعایی که با واکنش «اسماعیل حسن‌زاده» رئیس کمیته انضباطی روبرو شد. حسن زاده ضمن گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی در بخشی از سخنان خود با شهرستانی خطاب کردن رحمتی و غفوری گفت: «وقتی یک جوان شهرستانی که تازه به تهران آمده و مشهور شده، علیه وزیر حرف می‌زند یا از زمین و زمان صحبت می‌کند باید در یک برنامه
کالبدشکافی شود.»
استفاده از واژه «شهرستانی» در سخنان رئیس کمیته انضباطی در ابتدا با موضع گیری مجری برنامه همراه شد، و پس از آن برخی از بازیکنان استقلال،کاربران شبکه‌های اجتماعی و چند فوتبالیست‌ دیگر با انتشار مطالبی در صفحات مجازی خود با استفاده از هشتگ «با افتخار شهرستانی هستم» و «من هم شهرستانی هستم» نسبت به سخنان حسن زاده واکنش نشان دادند. با اینکه حسن‌زاده چند ساعت بعد گفت که سخنانش را اشتباه متوجه شده اند اما این هشتگ‌ها به سرعت و به شکل گسترده در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد.



> درگیری منشا با یکی از هواداران سر آغاز جنجال
جرقه این جنجال از حکمی که کمیته اخلاق فدراسیون به منشا داد، شروع شد. ماجرا از این قرار است که ساعاتی بعد از پیروزی استقلال در شهر اهواز بود که فیلمی از جنجال منشا و درگیری او با یک هوادار منتشر شد. این اتفاق منتج به حکم محرومیت منشا از میادین فوتبالی تا اطلاع ثانوی شد؛ حکمی که امیرحسین فتحی مدیرعامل باشگاه استقلال و چند بازیکن فوتبال استقلال را وادار به موضع گیری کرد و آبی‌ها‌ به شدت نسبت به این اتفاق و سخنان رییس کمیته انضباطی واکنش نشان دادند. باشگاه استقلال نیز با انتشار فیلم درگیری منشا با یک هوادار از دوربینی دیگر اعلام کرد این اتفاق کاملا برنامه ریزی شده بوده تا برای بازیکن تازه وارد استقلال حاشیه و درگیری ایجاد شود.

> واکنش مهدی رحمتی به حکم منشا
اما در ادامه سید مهدی رحمتی دروازه بان تیم استقلال درباره حکمی که برای منشا صادر شده بود در صفحه اینستاگرامیش نوشت: « امیدوارم به بهانه نوشتن چند خط حقیقت ومطالبه به حق هواداران استقلال من رامحروم نکنند.این روزها شاهداحکام مختلف توسط کمیته انضباطی واخلاق هستیم، کاری هم به درست بودن ویاغلط بودن این احکام ندارم اماچندسوال؟
کمیته اخلاق چرا باحضور غیرقانونی رییس کمیته انضباطی(به دلیل قانون دوشغله‌ها‌) برخورد نکرده و او را احضار نمی‌کند؟ آیا احضار و محکومیت‌ها فقط برای بازیکن و مربی وافراد ضعیف است؟ بعنوان یک فوتبالی پیشنهاد می‌کنم قانون و اخلاق را از خود کمیته‌های انضباطی، برگزاری مسابقات و فدراسیون شروع کنیم. قطعا آقایان تاج و تورگ مخالف رفتار غیرقانونی درفدراسیون و کمیته‌ها‌ی آن هستند. چون آقای تورگ را به خوبی می‌شناسم که فردی قانونمنداست از ایشان می‌خواهم با احضار مسئولین برگزاری بازیها،برای جلو گیری از اتفاقات بعدی با آنها برخورد کند. به خداقسم،حفظ سلامتی انسان و جوانانی که برای تماشای بازی به استادیوم می‌آیند شوخی نیست و همه مسئولیم. کمیته انضباطی هم ظاهرا فقط منتظر گزارشی است که استقلال و رحمتی را محکوم و جریمه کند.خوشحالیم بازی استقلال و فولاد بهانه‌ای شد آقای حسن زاده رادررسانه‌ها‌ دیدیم که گفته منتظرگزارش استقلال و فولاد هستم.جالب است برای دیر آمدن 2 دقیقه‌ای به زمین برای من رای صادر می‌کنند ولی چشم یک نفر چند ماه است از بین رفته اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد؟ بعداز این همه مدت یک نفر مسئولیت از بین رفتن چشم جوانی که خرج خانواده می‌دهد را گردن بگیرد.به نظر شما این عدالت است؟ نوجوانی از چند روز پیش به کما رفته وخانواده‌اش شب وروز ندارند ولی هیچکس نگفت چه اتفاقی افتاده که این نوجوان زندگی اش به خطر افتاده است.مگر غیر از این است که فوتبال ورزشی است برای شادی و نشاط؟ آیا برای فوتبال باید جان جوانان به خطر بیفتد؟ بارها این مواردرا به آقای تاج گفته ام و ایشان قول برخورد داده‌اند.ما عادت داریم به محکومیت‌ها و محرومیت‌ها ولی بعضی مواقع اخبار کمیته انضباطی را که می‌خوانم تعجب می‌کنم، توبیخ! چرا؟ جالب است کمیته انضباطی در قبال بدترین رفتارها سکوت کرده یا نهایتا توبیخ در نظر می‌گیرد ولی برای دیر آمدن من به زمین فوری حکم صادر می‌کند و جریمه می‌نویسد.همه مسئولین مانند دبیرکل،معاون یا رییس کمیته انضباطی حق دارند طرفدار هر تیمی باشند اما نباید علاقه خود را درکار و تصمیم‌شان دخالت دهند. آیا واقعا جان تماشاگری که به ورزشگاه‌ می‌آید مهم است یا اینکه یک تیم چنددقیقه دیر وارد زمین شود؟ وقتی می‌بینم مهمترین مسائل دیده نمی‌شود و کوچکترین مسئله به ضرر من و تیمم تمام می‌شود واقعا نمی‌توانم سکوت کنم.

> واکنش رییس کمیته انضباطی
این سخنان مهدی رحمتی و افزون برآن سخنان چندی پیش وریا غفوری خطاب به وزیر امور خارجه دست آویزی برای اظهارات حسن زاده رییس کمیته انضباطی شد. او در بخشی از سخنانش گفت: «وقتی یک جوان شهرستانی که تازه به تهران آمده و مشهور شده، علیه وزیر حرف می‌زند یا از زمین و زمان صحبت می‌کند، باید در یک برنامه کالبدشکافی شود. ما یک مشکل با رسانه‌ها داریم که لذت می‌برند مسائل را وارونه جلوه دهند. چرا رادیو صحبت رحمتی علیه من را بولد می‌کند تا از من حرفی دربیاید؟»
فرای اینکه صحبت‌های رحمتی و غفوری درست یا غلط بودند و می‌بایست در جای خود مورد بررسی قرار گیرند اما اینکه یک مقام مسئول «شهرستانی‌بودن» کسی را دستمایه تحقیرکردن قرار دهد به مذاق بسیاری از کاربران شبکه‌ها‌ی اجتماعی خوش نیامد و آنها با ترند کردن دو هشتگ با «افتخار شهرستانی هستم» و «من هم شهرستانیم» به این موضوع واکنش نشان دادند.
کاربران فضای مجازی با لحنی طنزآمیز یا جدی به این موضوع واکنش نشان داده و نوشته‌اند که چنین تفکیکی توهین به شعور و سطح آگاهی مردم است و خیلی‌ها با افتخار، نام شهرستانی که در آن متولد شده‌اند را نیز منتشر کردند.
یکی از کاربران توئیتر نوشته: «واقعا آدم متاسف می‌شه از خوندن این نظرات. انگار که تهرانی‌ها مال یه کشور و شهرستانی‌ها مال یه کشور دیگه هستن. یادتون نره که اگر شهرستانی‌ها رو بی‌فرهنگ خطاب کنید در نهایت این توهین به خودتون هم برمی‌گرده. اگر خیلی بافرهنگ هستین یاد بگیرین که به دیگران هم یاد بدین، به جای اینکه به جون هم بیفتین به هم آگاهی بدین و برای رشد و ترقی همه تلاش کنید.»
مسعود شجاعی در صفحه اینستاگرامیش با عکسی از وریا غفوری که اظهارات و نقدهایش در هفته‌های گذشته جنجالی شده بود، نوشته است: «ما جوانان شهرستانی هستیم که به تهران آمدیم که با خوردن نان بازو و تلاش خودمان، آرزو و رویاهایمان را محقق سازیم، نه با سفارش و رانت...!!»
کاربری دیگری توئیت کرد: « آقای رئیس کمیته انضباطی می‌خواستی تحقیر کنی حداقل قبلش کمی جغرافیا مطالعه می‌کردی! اولا تهران خودش شهرستان است دوما منِ شهرستانی به اصالت خودم افتخار می‌کنم سوما شما که رییس کمیته انضباطی هستی با این حرفت تخلف نیست؟ کی باید به تخلفت رسیدگی کنه؟!
علی کریمی بازیکن استقلال هم با انتشار عکسی از خود به همراه وریا غفوری در استوری اینستاگرامش با لحنی طنزآمیز نوشت: «شهرستانی؛ منظور از ترتیب سازمانی ژن خوب و پارتی بازی»
کاربر دیگری نوشته: «این هم نمونه‌ای از خودخواهی. مگه ایران فقط تهرانه؟ از کجا این فرهنگ رو تهرانی‌ها آوردند که شهرستانی‌ها ندارند؟ تلویزیونتون با ما فرق می‌کنه یا قوانین راهنمایی و رانندگی شما که یه پلاک غیر تهرانی می‌بینید تمام هم و غمتون رو می‌ذارید برای سبقت گرفتن‌های غیر مجاز ازاون ماشین و به خیال خودتون ترسوندنش؟ اگر به نظر شما در روستاهای ایران با این همه ثروت آدم‌ها دارن از گرسنگی می‌میرن ننگ بر ما که ساکت نشسته و نگران تنگ شدن
جای‌مان هستیم.»
یک کاربر توئیتر که از قضا، هم استانی رییس کمیته انضباطی هم هست، نوشت: «من در یکی از روستاهای مازندران به دنیا آمدم چند سال همانجا زندگی کردیم و بعد آمدیم تهران. چه فرقی هست بین من و کسی که در تهران متولد شده؟ ارزش آدم به چیزهایی است که کسب میکنه نه محل تولد و رنگ پوست و نژاد و حتی تحصیلات و سطح خانواده. خودبرتربینی بیماری بدی است. حنیف عمران‌زاده بازیکن سابق استقلال هم در اینستاگرامش نوشت: «بچه پایتخت کی بودی، به شهرستانی بودنم افتخار می‌کنم» کاربر ایرانی که در خارج از ایران زندگی می‌کند نیز با هشتگ «همه جای ایران سرای من است»، نوشت: «اگر موقعیتش فراهم باشد از هر فرد ایرانی که میبینم می‌پرسم که اهل کجای ایران است. اگر اهل جایی غیر از تهران باشد دوست دارم که از شهر یا روستایش برایم تعریف کند. سعی میکنم با همین گفتگوها دور بودنم از ایران را جبران کنم.»
حتی اگر طبق گفته بسیاری از کاربران که از بزرگان سیاست به عنوان کسانی که از شهرستان آمده‌اند بگذریم، می‌بینیم که اغلب بزرگان عرصه موسیقی، هنر، صنعت و... از جمله استاد شجریان، استاد ناظری، استاد فرشچیان، پرفسور سمیعی و یا علی دایی، هر کدام متعلق به خطه‌ای از ایران هستند و هیچ کدام لزوما تهرانی نیستند.
اما تندترین واکنش به سخنان رئیس کمیته انضباطی را «عبدالکریم حسین‌زاده» نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس به این موضوع داشته و در توییتی نوشته است: «بنده هم یک شهرستانیم و به شهرستانی بودنم افتخار می‌کنم و حتماً وزیر بخاطر بی‌ادبی حسن‌زاده رئیس کمیته‌ی انضباطی که باید نماد انضباط و ادب باشد به مجلس باید پاسخگو باشد، در صورت عدم پوزش رئیس آن کمیته، مجلس از وزیر محترم سوال خواهد کرد.» نکته قابل تامل این است که حسن‌زاده، خود، زاده شهرستان تالش استان گیلان است. کاربری با اشاره به این موضوع نوشت: « چگونه می‌شود که یک نفر اصالت خود را فراموش کند و در حالی که خودش از جایی غیراز تهران است دیگران را با واژه شهرستانی بودن
تحقیر کند؟!»
مرتضی تبریزی بازیکن استقلال تهران، سجاد شهباززاده و بختیار رحمانی هر دو بازیکن سپاهان، بهنام برزای بازیکن صنعت نفت آبادان، میلاد میداوودی بازیکن تیم نفت مسجد سلیمان و برخی دیگر از چهره‌های مطرح در توئیتر و اینستاگرام به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

> واکنش رییس به هشتگ افتخار شهرستانیم
چند ساعت پس از اینکه صحبت‌های حسن زاده در شبکه‌های اجتماعی مورد نقد قرار گرفت، او در واکنش دیگری نسبت به این موضوع اظهار داشت: «شاهد واکنش‌هاى نادرست و اظهارات بى‌ربطى در این خصوص هستیم، اما حقیقت این است، متاسفانه دوستانى که چنین واکنشى نشان دادند قطعا این مصاحبه را نشنیده اند.»
او در ادامه این مطلب را بیان کرد که من گفتم «متاسفانه وقتى یک جوان به تازگى از شهرستان مى‌آید، وارد فوتبال مى‌شود و مطرح مى‌شود برخى از رسانه‌ها به سراغ اینگونه بازیکنان مى‌روند و با سوالات حاشیه‌اى از آنها علیه مربى، مدیر یا فلان مسئول مصاحبه مى‌گیرند و برایشان حاشیه ایجاد مى‌کنند.»
استفاده از واژه شهرستانی، دهاتی، بالاشهر و پایین‌شهر و یا کلماتی از این دست را فقط آقای حسن‌زاده استفاده نمی‌کند اینها حاصل فرهنگی چند ده ساله است که باعث شده ما افرادی را که در شهر‌هایی غیر از تهران زندگی می‌کنند و یا از نگاه ما انسان‌های فرهیخته‌ای نیستند را شهرستانی بنامیم و از این واژه برای تحقیر آنها استفاده کنیم!
این موضوع ریشه در فرهنگ و آموزش ما دارد و برای تغییر آن نیاز‌مند این هستیم که در این زمینه فرهنگ سازی شود. می‌بایست از کودکی به جامعه آموزش داد که هیچ کس به واسطه رنگ پوست، نژاد و شهرستانی و دهاتی بودنش سنجیده نمی‌شود، و این توانایی، شخصیت و شیوه رفتاری آدم‌ها است که به آنها
هویت می‌بخشد.