تورهای نوروزی؛ «خیلی» گران

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: تعطیلات نوروز زمان مناسبی است تا خانواده‌ها‌ به دور از دغدغه‌ها‌ی زندگی به مسافرت بروند، این موضوع از دیر باز در کشور ما رخ می‌دهد و خانواده‌های زیادی تعطیلات نوروزیشان را به مسافرت‌ها‌ی داخلی و خارجی می‌روند؛ هر چند که در چند سال اخیر با روند صعودی نرخ ارز مسافرت خارجی تا حد زیادی کاهش یافته اما همچنان هستند افرادی که سفر خارج را برای مسافرت انتخاب می‌کنند. در این بین تورهای مسافرتی نقش پررنگی در سفرهای داخلی و خارجی افراد مختلف جامعه ایفا می‌کنند اما هر سال با نزدیک شدن به عید نوروز قیمت‌ها‌ی تورهای مسافرتی با افزایش چشمگیری رو به رو می‌شود و تقریبا می‌توان گفت که نجومی می‌شود! جالب است بدانید این افزایش قیمت که به گفته مسئولان آژانس‌ها‌ی مسافرتی معمولا به دلیل تغییر در قیمت نرخ ارز رخ میدهد، صرفا به سفرهای خارجی خلاصه نمی‌شود و ما برای مسافرت‌ها‌ی داخلی، مثل مسافرت به جزیره کیش و قشم نیز، با اینکه نرخ ارز هیچ دخالتی در آن ندارد اما به همان‌اندازه با افزایش قیمت رو به رو هستیم! امسال نیز با اینکه گفته می‌شود قیمت‌ها‌ تغییر نخواهد کرد اما همچنان قیمت تورهای مسافرتی سیر صعودی را طی می‌کنند و هر چه به نوروز نزدیک تر می‌شویم این افزایش قیمت چشمگیرتر می‌شود به طوری که می‌توان گفت بخش زیادی از افراد جامعه این روزها عطای سفر را به لقای آن بخشیده‌اند و عید را می‌خواهند در خانه‌ها‌یشان به سر کنند!

> سیر صعودی قیمت‌ها‌ی تور‌ها‌ی مسافرتی
افزایش نرخ خدمات گردشگری در ایام پیک سفر یکی از موضوعات پربحث در حوزه گردشگری ا‌ست که با وجود انتقادات بسیار از آن همچنان راه‌حلی برای آن ارائه نشده است. گرانی سفرهای خارجی در این ایام فرصت خوبی برای شهرهای داخلی به خصوص مناطق آزاد همچون جزیره کیش به وجود آورده که بتوانند با استقبال خوبی از طرف گردشگران مواجه شوند اما ایجاد نارضایتی در گردشگران می‌تواند این فرصت را با خطرات زیادی مواجه کند و سبب آسیب دیدن گردشگری داخلی شود.


برای بررسی بیشتر قیمت‌ها‌ی نوروزی با چند تور مسافرتی تماس گرفتیم اما نکته حائز اهمیت این است که این تورها برای اقامت 3 شب و 4روز در یک هتل 3 ستاره برای سفر به یکی از کشور‌ها‌ی همسایه قیمت‌ها‌ی متفاوتی را پیشنهاد کردند! این قیمت‌ها‌ از رنج 3میلیون تومان شروع می‌شد و تا 5 میلیون تومان نیز ادامه می‌یابد! پس از آن هم برای مسافرت به جزیره کیش برای 3شب و 4روز اقامت در یک هتل 3ستاره با آژانس‌ها‌ی مسافرتی مختلف تماس گرفتیم و سیر صعودی قیمت‌ها‌ از یک میلیون و پانصد هزار تومان تا 3میلیون تومان متغیر بود!
این در حالی است که پیشتر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بود که قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز افزایش نمی‌یابد! با این اوصاف همچنان ما شاهد افزایش قیمت تورهای مسافرتی هستیم! تور‌ها‌یی که می‌توانند جایگزین مناسبی برای سفر‌ها‌ی داخلی که معمولا با خودرو شخصی انجام می‌شود باشند و تا حد زیادی از حوادث جاده‌ای جلوگیری به عمل بیاورند اما متاسفانه با افزایش قیمت‌ها‌ی نجومی این فرصت از مردم گرفته می‌شود.
با این حال رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یک برنامه زنده تلویزیونی قول داده است که سفر در نوروز گران نشود! هرچند که او هزینه‌های حمل و نقل را مستثنی از این قاعده دانسته اما هنوز چند هفته مانده به عید ما شاهد افزایش قیمت سفرهای نوروزی هستیم!

> دلیل افزایش قیمت‌ها‌
علی خدادادی، رئیس هیئت مدیره دفاتر مسافرتی منطقه آزاد کیش درباره قیمت بلیت هواپیما گفته است: «وقتی می‌خواهند بسته سفر را در اقتصاد خانوار محاسبه کنند، اولین مولفه و چالش برای افراد بحث بلیت هواپیما بوده که اکنون به دلیل شناور بودن و آزادسازی نرخ با مشکل بسیاری مواجه است. به نوعی چارترکنندگانی که در ایام غیرپیک با قیمت‌های پایین اقدام به فروش بلیت هواپیما کردند؛ در ایام پیک می‌خواهند ضرر خود را جبران کنند. بر همین اساس قیمت بلیت هواپیما در ایامی همچون نوروز به صورت بی‌رویه‌ای افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع ضربه‌ای است به اقتصاد خانوار گردشگرانی که می‌خواهند نوروزشان را در خارج از منزل سپری کنند. دومین فاکتور در بحث گردشگری، موضوع اقامت است که متاسفانه آن هم نرخ‌نامه مشخصی نداشته و ندارد. آقای مونسان گفته‌اند افزایش نرخ در برنامه سفر نوروزی نداریم. این موضوع درست بوده و دولت و بخش دولتی افزایش قیمتی ندارند ولی وقتی بخش خصوصی خودسرانه قیمت خود را افزایش می‌دهد. چه باید کرد؟ جناب مونسان مردم را به سفرهای زمینی و استفاده از بوم‌گردی ترغیب می‌کنند و همین موضوع حکایت از گرانی هواپیما و هتل داشته که سازمان نیز روی آن نظارتی ندارد. بنابراین وقتی هتل و هواپیما که دو فاکتور اصلی سفر هستند؛ حتی برای افراد نسبتا توانمند جامعه وجود ندارد، می‌توان گفت که گردشگری کشور با مشکل بزرگی مواجه است.»
حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران نیز درباره اینکه هزینه سفر هر نفر به کیش چقدر تمام می‌شود، می‌گوید: «این موضوع بستگی به قیمت بلیت هواپیما و هتل دارد ولی تورهای دو شب و سه روز، سه شب و چهار روز کیش که در حال حاضر جریان دارد، بین ۳ تا ۴ میلیون تومان برای هر نفر در هتل ۵ ستاره تمام می‌شود. به هر حال شرایط خوبی نیست؛ تعداد پروازها و مسافران کمتر شده و توان خرید مردم هم پایین آمده است. به همین دلیل حس می‌کنم امسال رونق خوبی را شاهد نباشیم.»

> کلاهبرداران در کمین
مسافران تورهای گردشگری
علاوه بر این موضوع این روزها شاهد کلاه برداری‌ها‌یی هستیم که در قالب تور‌ها‌ی مسافرتی صورت می‌گیرد و این نگران کننده است چرا که صفحات و سایت‌ها‌ی زیادی این روزها در فضای مجازی مشغول جذب مخاطب برای سفر‌ها‌ی نوروزی هستند که در برخی موارد قیمت‌ها‌ی تور مسافرتی تا حد چشمگیری پایین است، همین قیمت پایین افراد زیادی را وسوسه می‌کند تا با اعتماد به توری که هیچ اطلاعی از آن ندارند مبالغی پول واریز کنند و ساک سفرشان را ببندند اما چیزی که حادث می‌شود این است که این اشخاص به ناگاه در فرودگاه متوجه می‌شوند که بلیت‌ها‌یی که در دست دارند کاملا تقلبی است و نه تنها امکان سفر برای آن‌ها‌ مهیا نیست بلکه مبلغ زیادی را نیز متضرر شده‌اند!
این در حالی است که سال گذشته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی اعلام کرده بود: « ۴۰۰ آژانس خدمات گردشگری در تهران شناسایی شده‌اند که بدون هیچ مجوزی در حال فروش بلیت‌ها‌ی چارتری و تورهای گردشگری داخلی و خارجی هستند. این رقم مربوط به ۸سال قبل است و در حال حاضر آژانس‌ها‌ی غیرمجازی که اقدام به بلیت فروشی می‌کنند، خیلی بیشتر از این رقم است.» با این اوصاف پر واضح است که حتی به تور‌ها‌ی گردشگری نیز نمی‌توان اعتماد کرد چه برسد به سایت‌ها‌ و صفحات آژانس‌ها‌ی هوایی که در فضای مجازی در حال
فعالیت هستند!

> مسافران بلیت‌های خود را چک کنند
فرزاد شاه‌حیدری کارشناس فناوری اطلاعات پلیس فتا در رابطه با این موضوع معتقد است: «شیادان فضای مجازی با سوءاستفاده از این شرایط، افراد ناآگاه را طعمه کلاهبرداری خود قرار می‌دهند. برای جلوگیری از این گونه موارد قبل از خرید بلیت هواپیما در فضای مجازی با مراجعه به سایت "سازمان هواپیمایی کشوری" به آدرس "www.cao.ir" نسبت به استعلام اعتبار و مجوز سایت مورد نظر جهت خرید بلیت هواپیما اقدام کنید. در این سایت علاوه بر معرفی سایت‌های مجاز فروش بلیت، دفاتر معتبر فروش به همراه وضعیت مجوزها معرفی شده‌اند. پس از بررسی اعتبار سایت، هنگام پرداخت مبلغ بلیت به وجود عبارت "shaparak.ir"
در انتهای آدرس درگاه پرداخت اینترنتی و بررسی فعال بودن پروتکل امنیتی "https" در ابتدای آدرس درگاه که با رنگ سبز مشخص می‌شود اطمینان حاصل فرمایید. پس از خرید بلیت هواپیما با مراجعه به سایت رسمی شرکت هواپیمایی که از آن بلیت تهیه نموده‌اید و با وارد نمودن مشخصات خود در قسمت تایید اعتبار بلیت، نسبت به بررسی اصالت بلیت خریداری شده مطمئن شوید. به طریق مشابه قبل از خرید بلیت قطار و اتوبوس در فضای مجازی نسبت به تایید اعتبار مجوز سایت فروشنده بلیت با مراجعه به سایت رسمی شرکت‌های مسافربری اقدام کنید. در صورتی که صحت مجوز سایت فروشنده برای شما احراز نگردید حتی‌الامکان با مراجعه به پایانه‌های مسافربری بلیت موردنظر خود را تهیه کنید. امکانات ارائه شده در فضای مجازی می‌توانند به فرصت یا تهدید تبدیل شوند، با افزایش آگاهی و دانش صحیح استفاده از این فضا می‌توان از مزایای آن جهت تسهیل زندگی استفاده کرد و با آموزش این نکات ساده و کاربردی به نزدیکانمان می‌توانیم از کلاهبرداری‌های اینترنتی پیشگیری کنیم.»
به نظر می‌رسد بزرگترین مشکل برای افزایش قیمت تورها و پدید آمدن کلاهبرداران در این زمینه عدم نظارت کافی نهادهای مسئول است و این طور که مشخص است هر نهاد قصور را بر گردن نهاد دیگری می‌اندازد و مسئولان و دست‌اندرکاران
با علم به اینکه مسافرت با تور کم کم به سمتی می‌رود که به رویا تبدیل شود این موضوع را پذیرفته‌اند و سعی و تلاشی برای جلوگیری از این اقدامات ندارند چرا که ما سال‌ها‌ست شاهدیم که در ایام نوروز قیمت تورها افزایش می‌یابد اما همچنان به این موضوع رسیدگی نمی‌شود.