جمهوری اسلامی از توافق هسته‌ای ضرر نکرد

رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان با حضور در برنامه "من طهران" در پاسخ به این سوال که ایران چگونه می تواند با سیاست‌های امروز آمریکا مقابله کند، گفت: مشکل آمریکا امروز در صحنه بین المللی تنها با ملت ایران نیست با همه دولت‌ها درگیر است، تنها از توافق هسته‌ای خارج نشده است، آمریکا با چین هم مشکل دارد، از توافق موشکی روسیه هم خارج شده است، از توافق آب و هوایی پاریس هم خارج شده است، اخیراً با کشور ترکیه هم دچار مشکل شده است و این نشان می‌دهد دولت آمریکا، یک دولت بی مسئولیت است و کاری به قرار و قواعد بین المللی ندارد، خروج از برجام نشان دهنده غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست؛ این اقدامات البته ممکن است نسبت به شعارهایی که آقای ترامپ می‌دهد یعنی اول آمریکا یک منفعت تاکتیکی باشد اما در دراز مدت تمام صحنه بین المللی را در مقابل آمریکا قرار می‌دهد.
وی درادامه افزود: توافق هسته‌ای با ایران با درخواست خود رئیس جمهور آمریکا انجام شده است، رئیس جمهور قبلی آمریکا دونامه به رهبر انقلاب نوشت و اعلام کرد غنی سازی هسته‌ای ایران را قبول دارند، حقوق ملت و دولت ایران را قبول دارند و می‌خواهند با ایران وارد مذاکره شوند، بعد از این دو نامه که توسط رئیس جمهور آمریکا نوشته شد، ایران پذیرفت مذاکرات را تحت شرایطی مشخص انجام دهد؛ بعد از یک مذاکرات بسیار طولانی با 1+5 توافق حاصل شد، حال آمریکایی‌ها از این توافق خارج شدند البته آنها به دنبال این بودند که توافق را از بین ببرند ولی کشورهای دیگر این موضوع را قبول نکردند، در این که به حیثیت خودشان و اصل «مذاکره با آمریکا» لطمه زدند، تردیدی نیست، اما نکته مهم این است که با وجود آنکه آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را باز گرداند ولی دنیا این موضوع را نپذیرفت، البته ممکن است بعضی از شرکت‌ها از ترس تحریم‌های آمریکا ملاحظاتی داشته باشند ولی شما می‌بینید امروز ما با ترکیه، چین و کشورهای دیگر مبادلات اقتصادی انجام می‌دهیم؛ شما شاهد هستید که در چند روز گذشته آقای روحانی سفری به عراق داشتند و توافقاتی کردند، اینطور نیست که دنیا تسلیم تصمیمات آمریکا بشود.
لاریجانی درباره مشکل آمریکا با داشتن فناوری هسته ای توسط ایران نیز گفت: مسئله هسته‌ای ایران از شرایط قبل عبور کرده است؛ زمانی اینها می‌خواستند ایران دانش و فناوری هسته‌ای نداشته باشد، خاطرم هست از سال ۸۲ تقریباً مذاکرات با اروپایی‌ها آغاز شد آنها به تهران آمدند و مذاکرات را آغاز کردند؛ درخواست آنها این بود که ظرف سه ماه ایران فعالیت هسته‌ای خود را تعلیق کنید و گفتند ما تحت این شرایط به نتیجه می رسیم و تا به امروز این داستان طولانی ادامه دارد.
وی افزود: در این فاصله ایران با همه بهانه‌هایی که آنها داشتند به دانش هسته‌ای رسید و امروز برآن تسلط دارد؛ ما داهیانه در مسئله هسته‌ای گام برداشتیم، ما تحقیق و توسعه مان را متوقف نکردیم، کارمان را انجام می‌دهیم؛ سانتریفیوژهای ما دارد می چرخد و کارش را انجام می‌دهد؛ منتها ما برای اینکه در دوره‌ای حُسنِ نیت مان را به طرف مقابل نشان بدهیم قبول کردیم مذاکره کنیم و به توافق رسیدیم؛ حالا آنها مطمئن هستند کاری نمی‌توانند بکنند چون کشوری که به دانش فناوری هسته‌ای دست پیدا کند از میدان بدرش کردنش ممکن نیست؛ لذا آنها گرفتار هستند و من فکر می‌کنم راهی ندارند تا با ایران اصولی‌تر برخورد کنند.


او درباره امکان مذاکره با آمریکا بر مبنای شرایط جدید نیزگفت:آنها حرف‌هایی دارند، می‌گویند ما برای مذاکره شرایطی داریم ولی ما توافقی در این شرایط نداریم، ما یک بار توافق را انجام دادیم و تمام شده است و حاضر نیستیم شرایط دیگری را بپذیریم؛ آنها باید به توافقات قبلی پایبند باشند فلذا ما بحث مذاکره‌ای نداریم. به گزارش ایسنا، او درباره برجام نیز گفت: توافق ما از روی احساسات نبود. در ایران مسائل استراتژیک با تحلیل درست، بررسی و ارزیابی درست انجام می‌شود چه در موضوع هسته‌ای، چه در مسائل منطقه‌ای. اینطور نیست که مثلاً یک حرکت احساسی انجام دهیم. بنابراین گامی که در گذشته برداشته ایم بر اساس محاسبه و دقت بود و جمهوری اسلامی ضرر نکرد. اینکه آقای ترامپ بدون یک رفتار درست دیپلماتیک کاری را انجام می‌دهد معنی‌اش غلط بودن راه نیست؛ مثل این است که شما در لبنان پایه کار را بر مقاومت می‌گذارید و نتایجی هم دارد و گاهی هم ممکن است اشتباهی در لبنان رخ دهد، این دلیل نمی‌شود که مقاومت غلط است. در مسئله هسته‌ای هم ما یک استراتژی داریم، حالا ممکن است یک جایی دیوانه‌ای سنگی هم بیندازد این دلیل بر غلط بودن استراتژی نیست.