سلاطین و ملکه‌های اختلاس در سال ۹۷

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: سال ۹۷ سال ظهور سلاطین اقتصادی و کشف تخلف‌های مالی بزرگ بود که از رهگذر عدم شفافیت و نظارت و در عین‌حال نبود مدیریت و عدم اشراف دقیق بر جزئیات فعالیت فعالان اقتصادی و رانت بازان متصل به امضاهای طلایی اتفاق افتاد.
آفتاب یزد در گزارش ذیل مروری بر عمده ترین تخلفات اقتصادی سال ۹۷ داشته است که در ادامه می‌آید.

>پدر و پسر متخلف در بازار


عجیب ترین تخلف اقتصادی بزرگ تنها چند روز پس از بهار ۹۷ و خروج امریکا از برجام اتفاق افتاد. یک خانواده فعال در بازار ارز در همین اثنا از فضای ایجاد شده نهایت استفاده را بردند. مظلومین و پسرش خیلی به موقع با تشخیص وضعیت آشفته وارد میدان شدند.
مظلومین مرد ۵۶ ساله بازاری کسی بود که به جرم اخلال در بازار سکه و طلا دستگیر شد اما هیچکس او را نمی‌شناخت و در واقع چهره بارزی در میان مردم نبود. سلطان سکه تعداد زیادی نوچه و آدم در اطرافش داشت این فرد به نوچه‌های خود دستور داده بود در بازار تهران به راه افتاده و بدون توجه به قیمت روز سکه، تمام سکه‌های موجود را بخرند تا در روزهای آینده خودش تعیین کننده نرخ سکه باشد."
پسر او نیز در این راه کمک حال پدر بود و در امر خرید سکه‌ها پشتکار فراوانی داشت. زمانی که این پدر و پسر بطور موثر وارد گود نشده بودند قیمت سکه در ایران یک میلیون و ۲۰۰ هزار بود.
مظلومین قبل از اعدام گفته بود اگر آزاد شوم به کارم ادامه خواهم داد. سلطان سکه در نهایت اعدام شد اما تخریب‌های او در بازار سکه به قدری عمیق بود که قیمت آن دیگر به سطح تعادل رسید. برخی می‌گویند او از سال ۷۱ در اخلال اقتصادی در بازار سکه دست داشت چون به حلقه‌های موثر در اقتصاد متصل بود.

>سلطان قیر
تحریم‌های امریکا در واقع بیلی بود که به باغچه اقتصاد ایران خورد تا برخی بسته‌های مخفی از دل خاک بیرون بیاید.
حوزه قیر از جمله بخش‌هایی بود که با فساد عجیبی روبرو شد و «حمیدرضا باقری درمنی» نقش مهمی در این بازار داشت. باقری درمنی باند‌های گسترده ای تشکیل داده بود و با اقدامات متقلبانه، جعل، تبانی، پرداخت رشوه به کارکنان چند دستگاه و تشکیل شرکت‌های صوری و کاغذی متعدد از جمله شرکت قائم کوثر، شرکت محمد بازرگانی شایان، شرکت پرشین به‌گستر، شرکت شکوه آبیده و شرکت آریا برج هرم؛ جمعاً یک هزار و ۷۸ میلیارد و۱۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کلاهبرداری کرد.
پرونده باقری درمنی و مرتبطین وی که مشتمل بر ۱۵۶ جلد و بیش از ۲۵ هزار برگ بود با شکایت شرکت پالایش نفت جی، بانک ملی، بانک گردشگری، صرافی اقتصاد نوین و سامان مجد در دادسرای عمومی و انقلاب تهران رسیدگی شد تا اینکه وی به عنوان مفسد فی‌الارض به اعدام و
رد مال به مبلغ یک هزار و ۷۸ میلیارد و۱۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان محکوم کرد. وی «بزرگترین قاچاقچی کشور» و «ابربدهکار بانکی» و «سلطان قیر» بود.

>مرجان شیخ‌الاسلامی
درست در مهرماه ۹۷ بود که رسانه‌ها از جمله آفتاب یزد در خصوص عواقب رانت ارزی ۳۷۰۰ تومانی پتروشیمی‌ها هشدار می‌دادند اما ظاهرا کسانی که این هشدار را دریافت کردند عمدا یا سهوا ترجیح دادند از کنار ماجرا به راحتی عبور کنند. «مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا» که مقابل نامش ذکر شده مدیرعامل شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال نامشروع به مبلغ هفت میلیون و ۶۵ هزار و ۵۲۹ یورو و هشت میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار متهم شد.
شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد که متهمان این پرونده ۵۰۰ میلیون یورو از مطالبات شرکت‌های تولیدکننده ناشی از صادرات سال ۹۲ این شرکت‌ها را هنوز به آنها بازنگردانده‌اند.

>وزیر دولت پاکدستان و پدرخوانده فوتبال
پرونده بانک سرمایه که اکنون هم در حال طی کردن مسیر دادگاه است، از دیگر پر سر و صداترین پرونده‌هایی بود که سلاطین مشترک داشت. یک وزیر و یک پدرخوانده فوتبالی!
پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت اول احمدی نژاد که مدتی رئیس هیئت مدیره بانک سرمایه و عضو هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بود به جرم پرداخت تسهیلات ۶۰۰ میلیاردی تومانی به حسین هدایتی (عضو هیئت مدیره استیل آذین ایرانیان) و مشارکت در ۴۱ فقره خیانت در امانت از متهمان پرونده فساد مالی در بانک سرمایه است.
حسین هدایتی پدرخوانده فوتبالی که طعم پول‌های بادآورده اش را خیلی از اهالی فوتبال چشیده‌اند کسی است که با ۱۳ هزار تومان پولی که پدرش برای خرید مغازه به او داد وارد عرصه فعالیت اقتصادی شد. او به روشهای خاص از بانک وام‌های کلان می‌گرفت و سپس در بانک سپرده‌گذاری کرده و اقدام به گرفتن وام مجدد می‌کرد و سپس با یک چک سپرده را آزاد می‌نمود.

>فرحزاد و عامری‌ها، سلاطین ارز
اختلال ارزی از تاثیرگذارترین رویدادهای سال ۹۷ بود که بیشترین تاثیر را در مشکلات اقتصادی کشور داشت. قربانعلی فرحزاد و دیگر همدستانش مانند تیمور عامری و علیرضا عامری از دیگر متهمان فساد مالی در کشور هستند که رسیدگی به اتهام‌های آن‌ها با عنوان اخلال در نظام پولی و ارزی کشور دی ماه سال جاری به جریان افتاد.
فرحزاد متهم به قاچاق ارز به مبلغ ۴۴۶ میلیون و ۵ هزار و ۳۳۲ دلار و تیمور عامری متهم به قاچاق ارز به مبلغ ۳۲۰ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۳۰۱ دلار هستند. ۴ فرد مرتبط با این پرونده هم متواری هستند. این افراد مبالغ کلانی ارز دولتی گرفته و در بازار آزاد با توجه به اختلاف قیمتها بفروش رسانده و مبالغ هنگفتی به جیب زده‌اند.

>ماجرای ساختمان خیابان میرداماد
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی از دیگر افرادی است که نام فامیل او چندان ناآشنا به نظر می‌رسد. وی اواسط مرداد بازداشت شد و سخنگوی دستگاه قضا درباره علت دستگیری او گفت: تا می‌توانستند گشایش ارزی ایجاد کردند و ده‌ها تُن ذخایر طلای کشور را به بازار دادند در حالی که راه‌های دیگری برای جمع آوری نقدینگی وجود داشت. در جایی که ما نیاز به اسکناس دلار یا یورو داریم، خود بانک مرکزی این اسکناس را با پوشش کنترل بازار وارد، بازار کرد و قاچاقچی‌ها این ارز را جمع کردند و به خارج انتقال دادند.

>بازهم مردان دولت پاکدستان
موسسه مالی البرز و ولی عصر (عج) از دیگر اختلاس‌های بزرگ سال ۹۷ بودند که آنها هم بواسطه دو مقام دولت پاکدستان رخ داد.
موسسه مالی البرز در بازه زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶خورشیدی حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان و موسسه ولی عصر (عج) نیز در بازه زمانی اردیبهشت ۱۳۹۴ تا اسفند ۱۳۹۶خورشیدی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند که حدود ۱۴هزار میلیارد تومان از تعهدهای موسسه البزر و حدود ۲۵۹ میلیارد تومان از تعهدهای مالی موسسه ولی عصر (عج) به سپرده‌گذاران پرداخت نشده است.
در جریان این فساد اقتصادی «امیر حسین آزاد» فرزند «علی محمد آزاد» استاندار سابق استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان و ایلام در دولت «محمود احمدی نژاد» متهم اول پرونده شناخته شده است و افراد دیگری همچون «حسن قربانی، محمد بهرامی حسن آباد و احسان حیدری» در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی پای میز محاکمه رفتند. اتهام این افراد افساد فی الارض از طریق اخلال عمده در نظام اقتصادی با علم به موثر بودن اقدامات است.

>ملکه‌های اختلاس
سال ۹۷ را شاید بتوان سال زنان اختلاسگر هم نامید. «شیرین.ن» اخلالگر بزرگ اقتصادی از جمله زنان فریبکاری است که با تغییر هویت و اخذ هویت گذرنامه یکی از کشورها بیش از یکسال به طور غیرقانونی در یکی از کشورهای عربی زندگی می‌کرد. او توانسته بود ۸۰۰ میلیارد تومان را در قالب ارزهای رایج از یکی از بانک‌های کشور اختلاس کند اما شانس با او یار نبود و به وسیله ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و به کشور بازگردانده شد.
از دیگر زنانی که در سال ۹۷ تخلف‌ مالی کردند زنی است که در یکی از ادارات استان فارس با ترفند خاصی ۲۲ میلیارد را در چند مرحله برداشت و به حساب شخصی خود واریز کرد. از وی نامی برده نشده است اما وی پس از بازداشت به جرم پولشویی و اختلاس اعتراف کرد.

>ملکه گوشت
هنگامی که گوشت از ۳۷ هزار تومان ناگهان به ۱۳۰ هزار تومان رسید، شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که ممکن است پای یک زن هم در میان باشد. اخیرا گزارش یکی از خبرنگاران محلی حاکی از جابه‌ جایی، فروش و انتقال بسیاری از دام‌ها بدون پلاک است. دام‌های انتقالی از استان‌هایی چون کرمان، یزد و فارس خارج می‌شوند و مقصدهای آنها یکی از جزایر کشور عمان است. نکته جالب توجه آنجاست که این خانم فقط گوسفندان مولد را می‌خرد و به خارج از ایران منتقل می‌کند. از این زن نیز نامی برده نشده است و گزارشی در باره بازداشت یا پیگرد او منتشر نشده است.