دکتر امان قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه

طرح نامگذاری خیابانی توسط شورای شهر مشهد به نام استاد "محمد رضا شجریان" خسرو آواز ایران بار دیگر هزاران هزار ایرانی راکه نسبت به هنرمندان ملی واجتماعی خود حساسیت دارند، امیدوار و موجب خرسندی وشادمانی گردید و بر آن داشت که همانند ناصر خسرو فریاد برآورند : سلام کن زمن ای باد مر خراسان را مر اهل فضل و خرد را نه عام نادان را . زیرا استاد شجریان پرورده سرزمین خورشید یا خراسان ( خور آسان = جایی که خورشید آسان می تابد) و سرزمین فردوسی و ناصر خسرو قبایانی و سنایی غزنوی است که چون آنان هرگز هنر خود را درخدمت حاکمان قرار نداد و همواره خود را از آلایش مدح ، رهانید و ستایشگر اهل عمل شد. در طریق حق گام نهاد و روی به معنی وحقیقت آورد. ظاهر را رها کرد و به باطن گروید. به همین جهت هنر او از شاهکارها ی جاویدان ایران وجهان
و سرمشق هنرمندان مردمی دیگر گردیده است. استاد شجریان پرورده مکتب فکری بزرگانی چون : فردوسی و ناصرخسرو قبایانی است که هر گز زبان به مدح وثنای خودباختگان که درخدمت جامعه نبودند باز نکرد و چون ناصر خسرو شاعر راستین ملی است که او را گرچه تعصبات مردمان آن زمان آواره کوه و بیابان کرد و سال‌ها خانه به دوش وگریزان بود اما به سبب روی آوردن به مردم عادی نه نیش جگرخراش محنت دوران او را از پای درافکند، نه از راه رفته باز گشت ، نه دست گدایی والتماس برد و نه در باقی عمر چون شاعران کم‌جنبه از این ستمی که بر او رفته بود مانند: "مسعود سعد سلمان " یاد کرد و اشک ریخت و دیگران را به همدردی طلبید. او از این نامردی ها آموخت که گردن اشراف شاهان وحاکمان را همان خرمهرهای مدح شاعران وجیره‌خواران زیبنده است. او گوهر گرانبهای زبان پارسی یادگار فردوسی ارجمند را به پای خوکان نریخت.
آری” شجریان” پرورده چنین فرهنگ و چنین بزرگانی است و همانند این بزرگان یک هنرمند اجتماعی وملی است که بر جلوه هایی از مسائل و نیاز های ژرف وایده‌آل‌های عظیم جامعه متکی است و رهاوردهای ارزندهای همانطور که "داریوش پیر نیاکان " موسیقیدان بزرگ ایران می گوید: "زحمات بسیاری برای حفظ هنر موسیقی اصیل ایران انجام داده. این تلاش آنقدر ارزشمند است که می توان درمورد آن ساعت ها صحبت کرد. بنا براین هر کاری برای ایشان صورت گیرد باز هم کم است. استاد شجریان دارای یک رسالت تاریخی و ملی است که با استفاده از اثر هنری، بینش عمیق زمانی ومکانی خود را متجلی می سازد. هنر او به منزله واقعیت اجتماعی است که نه به عنوان مسکن و داروی تخدیرکننده بلکه به عنوان بیدارگر ، روشنگر وتکان‌دهنده مورد نیاز جامعه بشری است . به همین جهت است که در قلب مردم ایران جایگاهی عمیق وگسترده دارد و ماندنی وجاودانه است چون در خدمت جامعه و هنرمندی است که درطرز : فکر ، بینش ، گرایش ، تغییر رفتار و رشد وتکامل مخاطبین خود نقش موثری دارد . هنرمندی است که از بینش اجتماعی بهره‌مند است و کشاکش زندگی اجتماعی را به خوبی منعکس می کند و درخدمت جامعه است ، قالب ها و طرز دلالت آن از زندگی مردم گرفته شده و سنت ها را موافق نیازهای موجو د درجامعه دگرگون کرده و به زندگی مردم پیوند داده و کشاکش زندگی اجتماعی را به خوبی منعکس می‌کند و به انسجام و وحدت اجتماعی و یگانگی اجتماعی کمک می کند و آزادگی و آمادگی برای جان‌سپاری و شهادت در راه وطن را نوید می دهند و با روح و قلب انسان‌ها پیوند بر قرار کرده از این رو در شمار هنرمندان ملی واجتماعی ملی به حساب می آید و چون از فرهنگ مردم بهره می گیرد هرگز نمی میرد وجاودانه است و چون چنین است اقدام شواری شهرمشهد در نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان این هنرمند ملی واجتماعی و فرزند خلف خراسان و شهر مشهد، ستودنی و بسیار موجه و جاوادانه است .