سیلی خداوند

اگرچه اصل غافلگیری جزو اصول معمول و متداول زندگی ما شده است اما باز هم با وقوع حوادثی نظیر سیل امسال، تاسف و تاثر اثر مضاعفی بر غافلگیری می‌گذارد. بعضی از افراد این‌گونه بلایا را آزمون‌ها‌ی الهی و برخی دیگر آنها را مجازات الهی تعبیر می‌کنند، به هر حال هرکدام از این دو در موضوع صدق کند حرکتی ماوراء قدرت انسانی است که به آزمون‌ها‌ی الهی نزدیکتر است و باید برای دولتمردان زنگ هشداری باشد جهت پیشگیری از تکرار اینگونه وقایع و کاهش آثار و عوارض آنها.
سیل امسال در غرب، جنوب وشمال اتفاقی است که همزمان یا زودتر از کشور ما در بعضی از کشور‌ها‌ مثل آمریکا و مالزی و امثال اینها
به وقوع پیوست اما در کشور ما بنا به دلایلی که گفته خواهد شد، آثار و عوارض این حادثه با دیگر کشورها تفاوت دارد.
۱- پیش بینی‌ها‌ی لازم برای پاکسازی و لایروبی مسیر رودخانه‌ها‌ و پشت سدها قبل از شروع فصل بارندگی اقدامی معمول است که در بسیاری از کشورها صورت می‌گیرد اما متاسفانه در مملکت ما توجه عملی به آنها نشده و نمی‌شود!


۲- جلوگیری از تملک مسیل‌ها‌ و مجاری رودخانه‌ای و ساخت و ساز در آنها نیز یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه در کاهش عوارض سیل است. اینجانب در سال ۸۰ در شیراز در محل دروازه قرآن با یکی از دوستان قرار داشتم، دروازه قرآن محلی بود که به آن سیل آباد می‌گفتند یعنی رودخانه خشکی که محل عبور سیل و امثال آن بود! متاسفانه در تصاویر بعد از سیل شیراز مشاهده کردم این محل پر شده و تبدیل به پارکینگ گردیده است!
3-همین جا باید از جوانمردی میهمان‌نوازی و سخاوت مردم شریف فارس و شیراز به عنوان یک هم وطن تشکر کرده و دستان سخاوتمندانه این عزیزان را ببوسم، چراکه در طول این مدت‌ درب‌ها‌ی اکثریت خانه‌ها‌ باز بود و هتل‌ها‌ و رستوران‌ها‌ نیز به رایگان از مردم پذیرایی می‌کردند و افراد فنی و مکانیک نیز به رایگان خودرو‌ها‌ی مسافرین را تعمیر و آماده می‌نمودند.
۴- بروز مشکلات در روستاهای دوردست و فقدان امکانات ارتباطی باعث بالا رفتن حجم خسارات و ناراحتی مردم و افزایش ضایعات و تلفات می‌شود، هنوز هم امکان دسترسی به برخی از روستاهای لرستان وجود ندارد. رنج‌ها‌ و آلام مردم پلدختر واقعا کم نظیر بوده و باید ملت جوانمرد ایران در کنار دولت یکپارچه به حمایت از این عزیزان و دیگر هم‌وطنان بشتابند.
۵ کشمکش‌های سیاسی بین برخی از دولتمردان در شرایطی که باید مرهمی بر زخم‌ها‌ باشند فزاینده دردهای مردم است، نباید دولتمردان به یکدیگر تهاجم کلامی کرده و یکدیگر را مورد هجوم قرار دهند! برای بازدید از این مناطق حتما وسیله‌ای لازم است امااینکه یکی از مسئولین با قایق، دیگری با هلیکوپتر، یکی دیگر با تراکتور، اجبار به بازدید از منطقه و ارزیابی خسارات و اظهار همدردی با مردم دارند جای تعجب دارد! با این حال بسیار دیده شده که اگر مسئولین به منطقه بیایند عده‌ای در فضای مجازی بهانه آنها را عکس سلفی گرفتن عنوان می‌کنند و اگر نیایند غیبت آنها را غفلت از درد مردم می‌دانند!
واقعاً اگر کسی به نوشتار‌ها‌ی فضای مجازی و شبکه‌ها‌ی آن توجه کند، تجدید خاطره ملانصرالدین و پسرش همراه با الاغش خواهد بود!
دولتمردان شریف نباید توجهی به اینگونه اختلاف‌نظرها داشته باشند.
6- بعضی از مسئولین که در این شرایط حساس و بحرانی در محل ماموریت خود نبودند موضوع بودن در کنار خانواده خود را بهانه کرده‌اند! البته خانواده و همدلی با آن‌ها‌ یکی از اساسی ترین وظایف هر مرد اعم از وزیر و وکیل یا استاندار است اما همه می‌دانیم در نوروز و شرایط موجود در تعطیلات، مسئولین اصلی تصمیم‌ساز باید در محل ماموریت خود حضور داشته باشند!
۷- مردم ایران همانطور که ویرانی‌ها‌ی جنگ را با همت بلند خود ساختند این بار نیز جوانمردانه به ترمیم خرابی‌ها‌ همت خواهند گماشت اما از همین جا از دولتمردان استدعا دارم همانند زلزله استان کرمانشاه وعده و حرف‌ها‌یی نزنند که توانایی اجرای آن را ندارند یا حداقل در کوتاه‌مدت اجرای آنها ممکن نیست! هنوز بسیاری از قول‌ها‌ و وعده‌ها‌ی آن روزها تحقق نیافته و ضمناً ۱۰میلیون تومان برای خرید لوازم زندگی واقعا رقم قابل توجه و مفیدی نیست! با این پول و این بازار آشفته چه می‌توان خرید؟ بعضی از کمک‌ها‌ واقعا کارساز است اما باید در این زمینه عزت نفس و شخصیت هموطنان آسیب‌دیده مد نظر
قرار داده شود. البته لازم به ذکر است ما نیازی به کمک‌ها‌ی دیگران نداریم اما اگر انجام دادند از آنها سپاسگزاریم. از کسی طلب‌کار نیستیم اما نشستن به امید دیگران کاری
عاقلانه نیست.