گوجه هم به پیاز حسادت کرد!

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: در حالیکه بررسی‌های میدانی خبرنگار آفتاب یزد از چند مرکز عمده عرضه صیفی و میوه حاکی از تداوم قیمت پیاز در مرز 10 هزار تومان است، رئیس اتحادیه بارفروشان از به نصف رسیدن قیمت پیاز پس از ممنوعیت صادرات آن خبر داد.
روز گذشته بررسی‌های میدانی نشان داد که پیاز کماکان در عدد 10 هزار تومان جا خوش کرده و قصد پائین آمدن هم ندارد. این بررسی‌ها در چند خرده فروشی شرق تهران و بازار شهرستانی در میدان امام حسین(ع) تهران صورت گرفت و تنها در یک مورد آن هم پیاز سرخ قیمت 9 هزار تومان اعلام شده بود.
شایان ذکر است که قیمت پیاز در زمان تعطیلات نوروزی و در بحبوحه گرفتاری‌های مرتبط با موضوع سیل به 14 هزار تومان هم رسیده بود.
در همین حال حسن صابری با اشاره به عرضه این محصول به قیمت 6 تا 7 هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار افزود: هم اکنون این محصول به میزان کافی در میدان مرکزی عرضه می‌شود.


از خلال اظهارات وی مشخص نیست که در کدام ناحیه و بخش کشور قیمت پیاز 6 هزار تومانی بدست آمده است.
اما مسئله اینجاست که وضعیت گوجه نیز چندان مساعد نیست و ظاهرا با آزاد شدن مجدد صادرات، قیمت این محصول هم سر به فلک گذاشته و در بیشتر موارد 6 هزار تومان بوده است.
این موضوع در حالی اتفاق افتاده که قبلا هم بابت تبعات ناشی از صادرات گوجه گرانی شدیدی ایجاد شده بود که این امر باعث نشد دولت در اقدام هوشمندانه برای آزاد سازی مجدد صادرات آن تعرفه مناسب وضع کند.
صابری رئیس اتحادیه بار فروشان با تاکید بر تعیین تعرفه برای صادرات محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر صادرات گوجه فرنگی دوباره آزاد شده و این موضوع سبب افزایش قیمت این محصول در میدان مرکزی میوه و تره بار شده است.
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد هم اکنون گوجه فرنگی با قیمت 5 هزارتومان در میدان مرکزی میوه و تره بار عرضه می‌شود و در خرده‌فروشی‌ها و مغازه‌ها این قیمت 6500 تا 7هزار تومان است.
سیب زمینی هم از جمله اقلامی بود که از ابتدای امسال گرچه همپای پیاز دچار رشد قیمت نشد، اما بطور ناگهانی با یک رشد غیرعادی همراه بود به گونه ای که وقتی پیاز به محدوده 10 تا 12 هزار تومان رسید، سیب‌زمینی از 1700 تا 2000 تومان به شش تا 7 هزار تومان رسید. با این حال بررسی‌های میدانی حاکی است قیمت سیب‌زمینی روز گذشته 3 تا 4 هزار تومان در میادین تره بار تعیین شد و در مغازه‌ها و خرده‌فروشی‌ها بین 5500 تا 6200 عرضه می‌شد.
صابری رئیس اتحادیه بارفروشان روز گذشته گفت که درحال حاضر به غیر از گوجه فرنگی کمبودی در خصوص انواع میوه و دیگر محصولات کشاورزی در میدان وجود ندارد که معنای اظهارات وی این است که سیب زمینی و پیاز هست اما گران، ولی گوجه دچار کمبود عرضه شده است.

>مقصر کیست؟
طبق معمول همیشه همه تقصیر‌ها به گردن قاچاقچی و دلال افتاده که این دو عنصر همواره نزد ملت ایران بد نام و پرحاشیه بوده‌اند ؛ اما نکته سوال برانگیز این است که این دو عنصر سال‌هاست که در اقتصاد ایران حضور دارند، ضمن آنکه صادرات و قاچاق محصول هم همواره وجود داشته و دارد اما هیچگاه گران شدن محصول قاچاق شده در داخل چندان مسبوق به سابقه نبوده است.
مینو بیانی کارشناس اقتصاد در گفتگوی کوتاه با آفتاب یزد در خصوص راهکارهای دولت برای کنترل قیمت اقلام گران شده گفت: تا کنون راهکارهایی همچون ممنوعیت صادرات و جریمه متخلفان موجب نشده که قیمت اقلام گران شده به حالت اول خود بازگردد.
وی افزود: تجربه نشان داده است که افت قیمت پس از ممنوعیت صادرات جزئی بوده و قیمتها برای بازگشت به حالت اول خود مقاومت می‌کنند در نتیجه نمی‌توان راهکارهای دولتی را موفق ارزیابی کرد.

>معضلی با چندین دلیل
وقتی کالایی با کمبود یا گرانی مواجه می‌شود مسئولان برای رفع مسئولیت از خود دلایل متعددی را مطرح می‌کنند. بهانه‌هایی همچون قاچاق و صادرات ساده ترین دلایل برای بیان علت گرانی یک محصول هستند.
طی روزهای اخیر و همزمان با گران شدن محصولاتی همچون پیاز، سیب زمینی، کاهو، گوجه و سبزی مسئولان امر این موارد را در بیان دلایل وقوع مشکل گرانی مطرح کردند:
1- قاچاق 2- صادرات 3- نرسیدن به موقع بار به میادین میوه و تره بار4 – تاخیر در برداشت 5- کاهش سطح زیر کشت 6- اعتصاب کامیونداران 7 – سرما زدگی و سیل
سوالی که در این میان مطرح است اینکه چرا این مشکلات و عدم توازن تامین داخل و صادرات خارج در دیگر کشورها بوجود نمی‌آید؟
>سیل اخیر و سبزی و میوه‌های در راه
هنوز چند روزی از وقوع سیل در بیشتر استانها در سال 98 نگذشته که برخی زمزمه‌ها حاکی از ایجاد بهانه جدید برای گران کردن برخی میوه‌ها و اقلام صیفی است.
بنا به اظهار برخی افراد، وقوع سیل اخیر بهانه جدیدی برای گرانی میوه‌ها و صیفی جاتی است که ممکن است در چند روز آینده وارد بازار شود. اما کارشناسان با قاطعیت این موضوع را رد می‌کنند و می‌گویند هیچگونه بهانه ای دراین خصوص پذیرفته نیست.
بر اساس این ارزیابی، با توجه به آنکه مناطق شمالی و جنوب غربی ایران تولیدکننده میوه، سبزی، صیفی جات و تا حدودی گوشت هستند، کارشناسان حوزه تولید این دست محصولات خوراکی می‌گویند که سیل اخیر تاکنون تاثیری بر بازار نداشته و نباید داشته باشد.
اسد الله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان سبزی و میوه اوائل هفته نخست فروردین گفت که سیل شمال و جنوب کشور تاثیری بر بازار میوه و سبزی نداشته است.
وی تایید کرد که در باغ‌های مناطق شمالی و جنوبی کشور در زمان وقوع سیل میوه و سبزی زیر کشت نبوده و عمده محصولات در روزهای پایانی سال گذشته از باغها و زمین‌ها برداشت شده است.
وی در عین حال تصریح کرد که مناطق جنوبی همچون دزفول و شیراز که با سیل و بارش شدید باران درگیر بودند، به عنوان تولید و تامین کننده صیفی جات شناخته می‌شوند اما در حال حاضر آمار دقیق و مشخصی از میزان آسیب دیدگی باغهای سبزی و صیفی جات منطقه در دست نیست، بنا بر این نمی‌توان اعلام نظر دقیقی نسبت به آینده این بازار داشت.