از سرگیری نشست "آستانه" درباره سوریه

به منظور از سرگیری دور چهارم مذاکرات آستانه هیئتی از گروه‌های مخالف سوری برای شرکت در دور جدید مذاکرت درباره آتش بس در سوریه وارد شهر آستانه شدند.
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، وزارت خارجه قزاقستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، هیئتی از مخالفان سوری به ریاست محمد علوش، عضئ هیئت عالی مذاکرات که شانل طیف وسیعی از گروه‌های مخالف سوری می‌شود، برای شرکت در دور چهارم مذاکرات سوریه که دیروز و امروز برگزار شود، وارد شهر آستانه شده است.
وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد، نشست دیروز آستانه پشت درهای بسته برگزار شد.
در سه دور قبلی مذاکرات در آستانه که با نظارت روسیه و ایران،‌ دو حامی دمشق و ترکیه به عنوان حامی مخالفان برگزار شد، هیچ‌گونه موفقیتی در مسیر حل بحران سوریه با بیش از 320 هزار کشته در طول شش سال حاصل نشد.


یحیی العریضی،‌ یکی از مشاوران هیئت عالی مذاکرات در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت:‌ هیئت گروه‌های مخالف سوری تقریبا شامل همان چهره‌هایی است که در مذاکرات قبلی نیز شرکت داشتند و مانند دوره‌های قبلی بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل ریاست هیئت دمشق را بر عهده دارد.
آمریکا با نماینده خود استوارت جونز،‌ معاون وزیر خارجه این کشور در امور خاورمیانه به عنوان یک ناظر در مذاکرات آستانه حضور خواهد داشت.
ورود200 سرباز و مشاور آمریکایی به گذرگاه مرزی بین سوریه و عراق
اطلاعات منتشر شده حکایت از این دارد که 200 سرباز و مستشار آمریکایی با تجهیزات کاملشان به ورودی "سیمالکا" که تحت تصرف کردهای عراق است، رسیده‌اند که علت این ماموریت "حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه عنوان شده است.
شبکه المیادین گزارش داد، اطلاعاتی به دست آمده حکایت از این دارد که 200 سرباز و مستشار آمریکایی با مقادیر زیاد و مختلفی از سلاح، مهمات، تجهیزات نظامی و نفربرها به ورودی سیمالکا رسیده‌اند.
ورودی سیمالکا گذرگاه مرزی است که مناطق کردستان عراق را به مناطق کردنشین در شمال سوریه مرتبط می‌سازد.
گفت و گوی پوتین و ترامپ درباره سوریه
رئیس‌جهموری روسیه با همتای آمریکایی خود درباره بحران سوریه تلفنی گفت‌وگو کرد.
براساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق کرده‌اند تا برای پایان دادن به بحران سوریه همکاری کنند.
براساس بیانیه کاخ سفید، مذاکرات دو رهبر در زمینه ایجاد مناطق امن یا مناطق "کاهش تنش" به منظور برقراری صلح نیز بود. این اولین تماس تلفنی دو رهبر بعد از حمله موشکی آمریکا در سوریه بود که روابط دو طرف را تیره کرد.
کاخ سفید اعلام کرده است که دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بر سر این که جنگ داخلی در سوریه بیش از حد به درازا کشیده است، هم‌نظر هستند. به موجب این بیانیه، واشنگتن نماینده‌ای به مذاکرات آستانه می‌فرستد.
کلینتون: حمله آمریکا به سوریه نتیجه‌ای نداشت
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت که با اقدام دولت ترامپ در حمله به سوریه موافق بوده است.
به گزارش سی‌.ان‌.ان، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در پاسخ به پرسش کریستین امان‌پور در این باره که آیا از حمله به سوریه حمایت کرده و آن را موثر می‌داند، تصریح کرد: فکر می‌کنم برای گفتن این امر زود است. با این حال من از این اقدام حمایت کردم.
وی ادامه داد: من به طور علنی از این اقدام حمایت نکردم زیرا نقش من این نبود اما در واقع از این اقدام حمایت کردم.
کلینتون تصریح کرد: با این حال اعتقاد دارم که این حمله تفاوت چندانی ایجاد نکرد و نتیجه‌ای نداشت.
این کاندیدای پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: سوریه یکی دیگر از مشکلاتی است که همه ناامیدانه سعی در فهم آن دارند و می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توان جنگ داخلی را در کشور متوقف کرد.
این مقام پیشین آمریکایی جلوگیری از نفوذ روزافزون ایران و مقابله با تاثیرگذاری روسیه در خاورمیانه را از جمله نگرانی‌های خود عنوان کرد.
وی همچنین از این امر که در پشت پرده توافق‌هایی میان ترامپ و روسیه وجود داشته باشد، ابراز نگرانی کرد.
انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در حومه شمالی حلب
انفجار خودروی بمب‌گذاری شده روز گذشته شهر اعزاز در حومه شمالی حلب را لرزاند.
انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در وسط شهر اعزاز در حومه شمالی حلب در شمال سوریه تاکنون هفت کشته و بیش از 20 زخمی برجای گذاشته است.شهر اعزاز تحت تسلط نیروهای " ارتش آزاد سوریه" است.
رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت: این انفجار مقابل مسجدی در شهر مذکور در نزدیکی مقر دولت موقتی که مخالفان راه انداخته‌اند، رخ داد.
"دولت موقت سوریه" در آبان 1392 تاسیس شد و اداره مناطق تحت سلطه مخالفان را برعهده دارد. رئیس آن نیز از سوی ائتلاف مخالفان تعیین می‌شود.
اخیرا انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در محله الراشدین در حلب نیز ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.
سایر اخبار این روزنامه
ثبت 375 میلیون دلار مازاد تراز تجاری در فروردین امسال در دیدار ظریف با مقامات عالیرتبه پاکستانی مطرح شد ؛ تاکید ایران و پاکستان بر امنیت بیشتر در مرزها دستور ویژه معاون اول رئیس‌جمهور برای رسیدگی به مصدومان و محبوسان حادثه انفجار معدن در آزادشهر نوبخت: پاکستان باید امنیت مرزهای داخلی خود را تامین کند استاندار تهران:دولت با برگزاری صحیح و قانونی انتخابات شورایاری‌ها مخالف نبود پیام تسلیت دکتر روحانی به استاندار چهارمحال و بختیاری 2هزار نفر از سربازان منتخب نیروهای مسلح با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق می‌کنند جنگ افروزی چند منظوره ترامپ در شبه جزیره کره با تصویب شورای پول و اعتبار؛ سقف وام مسکن زوج‌ها 120 میلیون تومان شد/افزایش وام مسکن خانه اولی‌ها به 200میلیون تومان روسیه: برجام پیمانی متعادل بین طرفین و استوار بر ان‌پی‌تی است با تصویب شورای پول و اعتبار؛ سقف وام مسکن زوج‌ها 120 میلیون تومان شد/افزایش وام مسکن خانه اولی‌ها به 200میلیون تومان وزیر اطلاعات تاکید کرد: بیشترین افراد لیست دو تابعیتی‌ها، اقامت دارند نه تابعیت از سرگیری نشست "آستانه" درباره سوریه رئیسی: انتخابات در کشور ما تزیینی نیست بلکه رای مردم تاثیر مستقیم در سرنوشت آنان دارد میرسلیم: طرح افزایش یارانه‌ها برای جلب آرای عوام است وزیر دادگستری: ادعای قاچاق 25میلیاردی کذب و قابل تعقیب است دکتر جهانگیری: اقتصاد کشور دوباره در جاده توسعه قرار گرفته است معاون وزیر راه و شهرسازی: تنها 5 درصد پروژه مسکن مهر باقی مانده است دکترحسن روحانی: نمی‌خواهیم به عقب بازگردیم و در میانه راه بمانیم