ترامپ به عربستان، اسراییل و واتیکان می‌رود

رییس‌جمهور‌ آمریکا در نخستین سفر خارجی خود اواخر ماه جاری میلادی به اسراییل و عربستان سفر می‌کند.
تصمیم برای سفر به اسرییل تنها یک روز پس از دیدار ترامپ با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان سرزمین‌های فلسطینی اعلام شد؛ دیداری که در آن ترامپ وعده داده برای تسهیل روند صلح میان فلسطینیان و اسراییل تلاش کند. این سفر همچنین با هدف دیدار از سه پایتخت ادیان توحیدی یهودی، اسلام و مسیحیت برنامه‌ریزی شده است.
رییس‌جمهور‌ آمریکا پنجشنبه گذشته که مصادف با روز ملی نیایش در آمریکا بود با حضور در باغ رز کاخ‌سفید گفت: تحمل و بردباری سنگ زیربنای صلح است. برای همین است که امروز مفتخرم اعلام کنم نخستین سفر خارجی‌ام در مقام رییس‌جمهور ایالات متحده به عربستان سعودی، سپس اسراییل و پس از آن به واتیکان خواهد بود.
او سپس در اجلاس سران گروه G7 در سیسیل ایتالیا حضور می‌یابد. آن‌طور که کاخ‌سفید اعلام کرده ترامپ در جریان سفر خود به اروپا همچنین در نشست ناتو حاضر خواهد شد؛ پیمان آتلانتیک شمالی در یک‌سال گذشته بارها مورد انتقاد او قرار گرفته و حتی منسوخ و ناکارآمد خوانده شده است.


ترامپ خبر این سفر را همزمان با امضای حکم حکومتی جدیدی اعلام کرد که طی آن به نهادهای مذهبی اجازه داده شده آزادی بیشتری برای ارائه خدمات خود بر اساس باورهای دینی‌شان داشته باشند. گروه‌های حقوق‌بشری و نهادهای حمایت از حقوق دگرخواهان جنسی این تصمیم را محکوم کرده‌اند و آن را دستمایه‌ای برای تضییع حقوق اقلیت‌ها دانسته‌اند.
سفری تاریخی
وزیر خارجه عربستان پنجشنبه گذشته گفت سفر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور‌ آمریکا به عربستان باعث افزایش همکاری واشنگتن با کشورهای مسلمان در مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم خواهد شد.
عادل جبیر که ساعاتی پس از اعلام خبر سفر دونالد ترامپ به ریاض با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار کرد: دونالد ترامپ برای صلح فلسطینی‌ها و اسراییل رویکرد تازه‌ای را ارائه کرده است که شانس موفقیت آن زیاد است. دونالد ترامپ در نخستین سفر بین‌المللی خود به عنوان رییس‌جمهور‌ آمریکا اواخر ماه جاری میلادی به ریاض سفر خواهد کرد. وی قرار است پس از عربستان از اسراییل و واتیکان دیدار کند.
عادل جبیر، سفر دونالد ترامپ به عربستان را تاریخی خواند و گفت: در این سفر علاوه بر جلسات مشترک دوجانبه، رییس‌جمهور‌ آمریکا با رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس نشستی خواهد داشت. همچنین وی در نشستی دیگر با رهبران کشورهای عرب و مسلمان دیدار می‌کند. وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرد‌: این سفر یک پیام روشن خواهد داشت و آن این است که آمریکا و کشورهای عرب مسلمان می‌توانند با یکدیگر
همکاری کنند.
عادل جبیر در ادامه گفت‌: باور داریم این سفر باعث افزایش همکاری آمریکا با کشورهای عرب و مسلمان در نبرد با تروریسم و افراط گرایی خواهد شد و باعث تغییر نگرش در خصوص رابطه آمریکا با کشورهای عرب و جهان اسلام می‌شود. امیر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور دو ماه پیش در دیدار با دونالد ترامپ در کاخ سفید گفت‌ مناسبات عربستان و آمریکا به نقطه عطف تاریخی رسیده است.
فروش تسلیحات
وزیر امور خارجه عربستان همچنین گفت‌: دولت دونالد ترامپ گام هایی در جهت فروش تسلیحات و موشک‌های هدایت‌شونده به این کشور برداشته است.
دولت باراک اوباما روند فروش این موشک‌ها به عربستان را به دلیل جنگ در یمن و احتمال افزایش تلفات غیر‌نظامیان معلق کرده بود. طبق این گزارش، منابع مطلع گفته‌اند، این معامله تسلیحاتی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار با شرکت رِی‌تئون است. عربستان سعودی درسال ۲۰۱۵ با تشکیل ائتلافی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و منطقه به حمایت از منصورهادی، رییس‌جمهور‌ یمن وارد جنگ در این کشور شد.