اصولگرایان در دوراهی ماندن و رفتن

گروه سیاسی- سخنرانی‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در محافل مختلف ادامه‌دار است؛ جهانگیری و میرسلیم به سوالاتی درباره احتمال انصراف‌شان پاسخ دادند، رییسی نسبت به روزهای گذشته انتقادهای تندتری مطرح کرد و در فیلم تبلیغاتی‌اش به تخریب دولت پرداخت‌. روحانی نیز از چند برنامه برای ماه‌های اول دولتش سخن گفت‌. اما قالیباف همواره از افزایش یارانه‌ها سخن می‌گوید و با دادن وعده‌هایی عجیب فکر می‌کند با افزایش یارانه‌ها مردم زندگی بهتری خواهند داشت‌. این روزها نامزدهای جریان اصولگرا از دادن وعده‌هایی زیر سایه احمدی‌نژاد سخن می‌گویند و یادشان نیست دوستان‌شان نیز بر رویه و عملکرد رییس دولت دهم انتقاد داشتند‌. صحبت‌های رییس ستاد انتخابات مبنی بر اینکه دولت احمدی‌نژاد از پاک‌ترین دولت‌هاست بر این موضوع صحه می‌گذارد که امثال رییسی و قالیباف در عمل رهرو احمدی‌نژاد هستند‌.
پاسخ جهانگیری به سوالی درباره انصرافش از انتخابات
جهانگیری درباره انصرافش از انتخابات گفت: خیلی دغدغه‌ به خودتان وارد نکنید، بگذارید ببینیم چگونه پیش می‌رود‌. به گزارش خراسان، اسحاق جهانگیری با بیان اینکه انتخابات سازوکار خودش را دارد و در سازوکار خودش هم تصمیم‌گیری می‌شود، درباره مناظره افزود: «آدم آرامی هستم که گوشه‌ای می‌نشینم و در چارچوب برنامه‌ها و آینده‌نگری صحبت می‌کنم‌. دیگران هم اگر در همین چارچوب صحبت کنند نقد و صحبتم را می‌کنم اما اگر به حاشیه رفتند و به قول معروف به جاده خاکی زدند من هم همان‌طور جواب‌شان را می‌دهم‌.»
جهانگیری: هیچ هزینه انتخاباتی نکرده‌ام


جهانگیری با بیان اینکه رنگ انتخاباتی ندارم، تاکید کرد: بنده هیچ هزینه انتخاباتی نکرده‌ام و صرفا از امکانات صداوسیما، برای رساندن پیامم به مردم استفاده کرده‌ام و فکر می‌کنم دوستانم در فضای مجازی زحمت کشیدند و هیچ ستادی هم تشکیل نداده‌ام، فقط چون وزارت کشور پیگیر بود که حتما یک نفر را برای حضور در جلسات به عنوان رییس ستاد معرفی کنم، بر این اساس یک نفر را معرفی کردم تا در جلسات موردنظر شرکت کند‌. وی با بیان اینکه بنده در کار آدم جدی هستم، ادامه داد: در هر کاری که وارد شده‌ام، در حد توان خودم درباره موضوعات مختلف صحبت خواهم کرد‌.
درباره ادامه انتخابات براساس خرد جمعی تصمیم می‌گیرم
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که عارف گفته‌ شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره نامزد نهایی تصمیم‌گیری می‌کند و شما چقدر احتمال می‌دهید نامزد نهایی باشید، گفت: بنده عضو این شورا نیستم‌. بنده براساس خرد جمعی وارد انتخابات شده‌ام و براساس این خرد جمعی هم درباره ادامه آن تصمیم‌گیری می‌کنم‌.
جهانگیری در پاسخ به این سوال که پیش از عید از برگزاری جلسه با رهبری درباره اصلاح‌طلبان خبر دادید، آیا جلسات ادامه داشته است یا خیر، گفت: بعد از آن جلسه دیگر خدمت‌شان نرسیدم، حتما در صورتی که نیاز باشد درخواست وقت می‌کنم و خدمت‌شان می‌رسم‌. به نظرم موضوع اصلاح‌طلبان را به عنوان یک جریان پرنفوذ و قدرتمند در داخل کشور باید دنبال کنیم زیرا اصلاح‌طلبان بخش قابل‌توجهی از یک بال نظام هستند‌.
نخستین برنامه‌های حسن روحانی در دولت دوازدهم
همچنین حسن روحانی دیگر نامزد انتخابات در گفت و گویی با ایرانیان خارج از کشور گفت: دولت یازدهم با آغوش باز از ایرانیان و حضور و سرمایه‌گذاری آنها در کشور استقبال کرده است‌. وی دغدغه خود در دولت آینده را حقوق ملت عنوان کرد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه اولویت‌دار فوری جنابعالی برای رفع موانع اقتصاد پویا برای دوره‌ای معین پس از تعیین کابینه دولت بعدی چیست، گفت: نخستین برنامه دولت دوازدهم برنامه چهارساله‌ای است که هم‌اکنون تدوین و متن آن منتشر شده است‌. برنامه دیگر نیز برنامه‌ای برای ۱۰۰ روز اول است که جزییات آن اعلام خواهد شد‌. در همین زمینه یکی از اولویت‌های من در ۱۰۰ روز نخست مربوط به بخش اشتغال و اجرایی شدن طرح کارورزی برای اشتغال جوانان است‌. این طرح بهمن‌ماه سال ۹۵ و در شورای عالی اشتغال به تصویب رسید و سازمان برنامه و بودجه در حال تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی آن است‌.
در 3 سال ۹۳، ۹۴ و ۹۵ رشد اقتصادی مثبت بود
رییس دولت یازدهم در پاسخ به این پرسش که در دوره بعدی ریاست‌جمهوری ارتباط ایران با کشورهای جهان و همسایه و همچنین اولویت‌های ایران در این زمینه چگونه خواهد بود، گفت: در مجموع صادراتی که در دولت یازدهم انجام شده در مقایسه با دوره قبل با ۳۰ درصد افزایش مواجه بوده است‌. یکی از آثار برجام آزاد شدن صادرات فرش به آمریکا بود‌. وی از افزایش ۱۲ درصدی حضور گردشگران در کشور سخن گفت و تاکید کرد: داشتن رابطه با همسایگان و همچنین کشورهای جهان اسلام جایگاه خاصی برای جمهوری اسلامی ایران دارد، با توجه به اینکه بسیاری از اقوام ما که در مناطق مرزی زندگی می‌کنند با اقوام مرزی کشورهای همسایه دارای نسبت‌های خویشاوندی هستند رابطه با این همسایگان برای ما بسیار مهم است‌. این نامزد انتخابات وحدت ملی را یک عامل بازدارنده در مقابل ورود تروریسم به کشور دانست و ادامه داد: همچنین احترام به اقوام و مذاهب مختلف و برخورداری آنها از حقوق مصرح در قانون اساسی و حقوق شهروندی از جمله دیگر عوامل است‌.
روحانی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم بیش از ۶۰ میلیارد تومان بودجه صرف طرح راهیان نور شده، گفت: برخی فکر می‌کنند که ایرانیان خارج از کشور تهدیدی برای کشور هستند‌. آنها درست نمی‌اندیشند در حالی که این ایرانیان به عنوان یک ظرفیت و سرمایه بزرگ برای کشور محسوب می‌شوند‌. این نامزد انتخابات با انتقاد از صداوسیما گفت: صداوسیما تبلیغات دقیقی در مساله رکود نداشته است، دولت یازدهم دو مرتبه کشور را از رکود کامل خارج کرد و در سه سال ۹۳، ۹۴ و ۹۵ رشد اقتصادی مثبت بود‌. در همین زمینه در کشوری که سه سال رشد اقتصادی مثبتی را تجربه کند، رکود معنا ندارد‌. سیدابراهیم رییسی دیگر نامزد انتخابات بود که به استان ایلام سفر داشت‌. وی ضمن سخنانی در مسجد جامع ایلام با بیان اینکه من برای مردم، به هیچ عنوان به تهمت‌ها، تخریب‌ها و شایعات توجهی نخواهم کرد، گفت: آقایان هرچه به من گفتند گذشتم چون کسی نیستم اما آقایانی که به مردم توهین کردند به امام‌رضا(ع) توهین کردند و من چه جایگاهی دارم که از توهین به مردم و امام رضا عبور کنم؟ آقایان به جای توهین بیایند بنشینند و پاسخ دهند چرا در استان ایلام که ظرفیت عظیمی دارد، وضعیت بیکاری باید چنین باشد؟ وی با اشاره به ظرفیت‌های استان ایلام در حوزه نفت و گاز، اظهار کرد: ۳۳۰ هزار بشکه نفت و هشت میلیون متر مکعب گاز در این استان است‌. مگر قانون صراحت ندارد که دو درصد باید خرج همان منطقه شود، چرا به همین قانون عمل نشده است؟ رییسی ریشه مشکلات را بیکاری عنوان و تصریح کرد: مشکلات مردم را سیاسی می‌کنند چون ضعف مدیریت اجرایی دارند، چون بی‌تدبیر هستند و پاسخی برای گفتن به مردم ندارند‌. خانواده‌های ما النگو، گوشواره و فرش زیرپا را فروختند تا صاحب خانه شوند اما آقایان در پاسخ به مردم می‌گویند مسکن مهر مزخرف است‌. خب چرا الان که وقت انتخابات است می‌گوید تا یک سال دیگر مسکن مهر را تحویل می‌دهیم؟ اگر می‌توانستید چرا در این چهار سال مردم را سرگردان کردید؟ این نامزد انتخابات خطاب به دولت گفت: برخی نوشته‌ها و مقالات و رسانه‌های خود همین آقایان در گذشته را ببینید، می‌گفتند دوران انشاء تمام‌شده وقت عمل است، خب حالا چهار سال گذشت بگویید چه کار کردید؟ مگر نگفتید نمی‌خواهیم ایران بازار کالای چین باشد، چرا در دولت شما واردات کالای چینی دو برابر شد؟ رییسی همچنین به خرم‌آباد سفر کرد‌. وی با بیان اینکه در صورت لزوم برای افزایش یارانه محرومان به مجلس لایحه می‌دهیم، گفت: برخی فکر می‌کنند ما منابع را پیش‌بینی نکردیم ولی در مورد رفع بیکاری، فقر و... همه منابع را پیش‌بینی و از آن دفاع می‌کنیم‌. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دولت ما دولت تاجران نخواهد بود‌.
ادعای افزایش یارانه
سخنگوی حزب کارگزاران با اشاره به عدد و ارقام بودجه اعلام کرد: اگر کسی ادعا می‌کند که یارانه را افزایش می‌دهد باید بگوید از کجا می‌خواهد بیاورد‌. مرعشی اذعان کرد: در اشتغال عقب هستیم و علت این کار روشن است، چون اشتغال رابطه مستقیم با رشد اقتصادی کشور دارد و تا رشد اقتصادی نباشد، شغل جدید ایجاد نخواهد شد‌. سال گذشته رشد اقتصادی 7/5 درصدی داشتیم و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد اما سالی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار وارد بازار کار شده و ۵۰۰ هزار نفر به 5/3 میلیون نفر بیکار اضافه می‌شوند که در این زمینه مشکل داریم و این‌گونه نیست که راه‌حل ندارد منتهی باید متحد و همراه و قدرشناس باشیم، قدر رهبر، نظام، رییس جمهور و نمایندگان دلسوز مجلس را بدانیم‌. مرعشی با تاکید بر اتحاد اصلاح‌طلبان افزود: وقت جدل و کشمکش نیست، وقت بوسیدن دست فرد فرد رای‌دهندگان برای آینده ایران است و باید باهم باشیم و مسیر را با صلابت به جلو ببریم و تحت تاثیر شعارهای بی‌محتوا هم قرار نگیریم‌. سخنگوی و عضو حزب کارگزاران با بیان اینکه چند روزی است که به آقایان جهانگیری و روحانی می‌گویم چرا شما مثل برخی از کاندیداها قول نمی‌دهید، اضافه کرد: ایشان می‌گویند چطور قول بدهیم وقتی می‌دانیم شرایط چگونه است‌. وی یادآور شد: امسال بودجه کل کشور ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که یک‌سوم آن از مالیات مردم و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم تقریبا پول نفت است و ما ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داریم که اوراق با سود ۲۱ و ۲۲ درصد به مردم می‌فروشیم تا بتوانیم حقوق بدهیم، حالا اگر کسی ادعا می‌کند که یارانه را افزایش می‌دهد باید بگوید از کجا می‌خواهد بیاورد‌.
همه حواشی اولین مستند انتخاباتی رییسی
اولین مستند تبلیغی رییسی از صداوسیما پخش شد‌. این مستند حواشی خاص خودش را داشت‌. فیلمی که پس از انتشار آن حسام‌الدین آشنا این فیلم را سیاه‌نمایی خواند و گفت: واقعا انتظار نداریم کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با سیاه‌نمایی از وضعیت کشور و تخریب چهره دولت ابزاری برای رای‌آوری پیدا کنند‌. آشنا تصریح کرد: اتهامات ناروایی که در این مستند یا سخنرانی‌های مختلف و مصاحبه‌های متعدد علیه اقدامات دولت و علیه اشخاص محترم ذکر می‌شود قطعا بدون پیگیری و پاسخگویی نخواهد ماند‌.
میرسلیم در دوراهی حمایت و انتقاد
مصطفی میرسلیم دیگر نامزد انتخابات بود که پنجشنبه با انتقاد از دولت یازدهم، همزمان از رییسی و قالیباف هم انتقاد کرد و در اظهاراتی دیگر از آنها حمایت کرد‌. وی با بیان اینکه نیت و اهداف بنده با آقایان قالیباف و رییسی مشترک بوده، درباره انصراف از رقابت‌ها گفت: البته تقویت سیاسی فقط با انصراف دادن به نفع یکدیگر محقق نمی‌شود‌. هر شش کاندیدای انتخابات تا آخر در صحنه خواهند ماند‌. وی با انتقاد از دولت افزود: دولت یازدهم حتی تورم را هم نتوانسته کنترل کند زیرا متاسفانه در آمار اعلام شده دستکاری کرده‌اند و این نهایت بی‌صداقتی با مردم است‌. وی که با سفر به استان ایلام در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد این شهر حاضر شده بود، گفت: دولت یازدهم متاسفانه تدبیر و امید را فقط در حد شعار بیان و تمام طرح‌های مبتنی بر تحقیق و پژوهش را تعطیل کرد‌. وی افزود: امروز آقای جهانگیری می‌گوید می‌خواهیم اشتباهات‌مان را اصلاح کنیم، آیا این پذیرش اشتباه برای رای‌آوری است؟ آیا بعد از اینکه تمام استعدادهای جوانان را با سیاست غلط سوزاندید از این شعارها سر می‌دهید؟ چرا با بی‌صداقتی با مردم رفتار می‌کنید؟
میرسلیم با اشاره به اینکه خیلی از جوانان ما از روی بیکاری و با خفت و خواری از کشور مهاجرت می‌کنند، اظهار کرد: درحالی که دولت یازدهم می‌گوید نرخ رشد اقتصادی نزدیک هشت درصد است! آیا بیان این آمار تحقیر مردم نیست؟ آیا اصرار بر اینکه نرخ رشد کشور هشت درصد است لجبازی کردن با مردم نیست؟ وی افزود: متاسفانه آقایان با ولع به سمت عقد قرارداد با آنها می‌روند درحالی که غربی‌ها فقط چشم‌شان به بازار ایران است‌. اینکه ما از خرید یک هواپیمای خارجی خوشحال شویم و ذوق کنیم افتخار و عزت برای ایرانیان نیست‌. میرسلیم همچنین با حضور در دانشگاه امام صادق گفت: دولت یازدهم از زمانی که روی کار آمد مشکلات کشور به‌ویژه تحریم‌ها را در ارتباط با آمریکا می‌داند‌.
پاسخ قالیباف به انتقادها از طرح افزایش یارانه‌ها
محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با راه دانا درخصوص تخریب‌هایی که علیه طرح افزایش یارانه‌ها برای دهک‌های پایین انجام می‌شود، گفت: افزایش یارانه دهک‌های پایین هم براساس قانون هدفمندی یارانه‌هاست و قانون و سیاست‌های مجلس هم همین است‌. وی افزود: در پرداخت یارانه‌ها اولویت باید با دهک‌هایی باشد که نیاز بیشتری دارند و می‌توانیم با اجرای قانون و مصوبات مجلس این کار را انجام دهیم تا دهک‌های کم‌درآمد و فقیر یارانه بیشتری بگیرند‌. کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بخشی از مردم ما فقر مطلق دارند و بخشی دیگر کم‌درآمدند و قانون هم اجازه داده یارانه این افراد را بیشتر کنیم‌. قالیباف تصریح کرد: ۴۵ هزار تومان برای کسی که در خانه‌اش استخر و جکوزی دارد مبلغ قابل‌توجهی نیست و این افراد نیازی به یارانه ندارند ولی برای کسی که ماهانه ۲۰۰هزار تومان درآمد دارد ۴۵ هزار تومان مبلغ قابل توجهی است و باید آن را افزایش داد‌. وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد مانند رییس مجلس در مقابل این طرح موضع می‌گیرند، گفت: شاید آنها برداشت اشتباهی داشته‌اند و فکر می‌کنند که ما یارانه کسی را که استخر و جکوزی دارد، افزایش می‌دهیم‌.