روحانی در مناظره دوم از تداوم دولت یازدهم دفاع کرد؛

گروه سیاسی- مناظره دوم نامزدهای ریاست‌جمهوری انجام شد. در این مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و به سوالاتی در موضوع سیاست و فرهنگ پاسخ دادند. مناظره باید بر تصمیم مردم اثر‌گذار باشد بنابراین گفت‌وگوی رودرروی کاندیداهای ریاست جمهوری در روز جمعه گامی رو به جلو بود اما نمی‌تواند تاثیر تعیین‌کننده‌ای روی هواداران دوطرف داشته باشد چرا که در آن دیده نشد یک طرف در موقعیت بدی قرار گیرد. البته باید گفت مناظره هنوز نتوانسته تنور انتخابات را به خوبی گرم کند. آنچه در مناظره دیروز به چشم آمد دفاع تمام‌قد‌ هاشمی‌طبا از عملکرد دولت بود و جمع‌بندی روحانی از عملکرد دولت؛ البته از ایده‌های جهانگیری نیز به عنوان نامزد پوششی نباید غافل ماند. عدم برنامه و چگونگی اثبات اجرای برنامه‌های کاندیداهای جریان اصولگرایی موضوعی بود که مخاطبان آن را حس کردند و نشان داد دست منتقدان دولت خالی است و غیر از تخریب، حرفی برای گفتن ندارند؛ موضوعی که در صحبت‌های‌ هاشمی‌طبا خلافش ثابت شد.
راهکارحاشیه‌پردازی قالیباف برای فرار از پاسخ
سوال اول مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری ابتدا از قالیباف پرسیده شد؛ سوالی در خصوص حوزه فرهنگ که با پاسخ عجیب این کاندیدا همراه بود. تکرار یک ادعا در خصوص قاچاق پوشاک توسط دختر یک وزیر پاسخ قالیباف به چگونگی شتاب‌بخشی به رشد علمی کشور بود؛ موضوعی که نه تنها تکذیب شد بلکه با مظلومیت دولت و وزیرش همراه بود. قالیباف هیچ برنامه‌ای برای افزایش کیفیت آموزش ارائه نداد. او به جایگاه معلمان هیچ اشاره‌ای نکرد و پاسخ‌ دقیقی به این سوال نداد. البته پاسخ قالیباف با واکنش کاندیدای نامزد اصولگرایان همراه بود. میر‌سلیم از عدم ارائه برنامه مشخص قالیباف در این خصوص گله کرد و گفت که شما پاسخ درستی به سوال مطرح شده ندادید. مصطفی‌ هاشمی‌طبا هم در پاسخ به پرسشی که از قالیباف درباره راهکارهای رشد علمی کشور پرسیده شد، اظهار کرد: من به خود تذکر می‌دهم که اگر سوالی از من شد همان را پاسخ دهم و از حاشیه‌پردازی بپرهیزم. ابراهیم رییسی هم در پاسخ به سخنان قالیباف گفت: ما شش کاندیدا در اینجا حضور پیدا کرده‌ایم تا برنامه‌هایمان را برای مردم مطرح کنیم و آنها از این برنامه‌ها به نتیجه برسند و این حق مردم است. اما بحث‌های دیگری که حق مردم را ضایع کند به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. عدم پاسخ قالیباف به این سوال نشان از عدم برنامه‌‌ریزی او برای توسعه علم و کشور بوده است. بهتر بود این نامزد ریاست‌جمهوری در فرصت دیگری ادعای کذب در خصوص دختر یک وزیر را مطرح می‌کرد و در چشم معلمانی که منتظر بودند تا برنامه‌های این نامزد را در خصوص آموزش و پرورش بشنوند منطقی‌تر ظاهر می‌شد.
حسن روحانی هم به تکرار ادعای قالیباف انتقاد کرد و به قطع سخنرانی علی مطهری توسط دوستان قالیباف واکنش نشان داد. روحانی از عدم وجود شرایط برای کشف استعداد اصحاب فرهنگ گله کرد و یادی از شجریان‌، هنرمند مردم‌دوست کرد که متاسفانه صدا و سیما از پخش دعای او در ماه رمضان ابا کرده است. روحانی خطاب به قالیباف تصریح کرد: وقتی دانشگاه شیراز فرزند علامه مطهری را دعوت می‌کند‌ اما دوستان شما مانع می‌شوند و با آجر به ماشین او حمله می‌کنند، می‌توانیم دانشگاه متعالی داشته باشیم؟ باید شرایطی فراهم کنیم که شکوفایی ایجاد شود. آیا اجازه می‌دهیم اصحاب فرهنگ استعداد خود را نشان دهند؟


اسحاق جهانگیری هم در تکمیل سخنان روحانی و در واکنش به صحبت‌های قالیباف اظهار کرد: من تا چهارشنبه فکر می‌کردم وزیر دیگری بوده است اما چهارشنبه معلوم شد که وزیر آموزش و پرورش بوده است. ملت مظلومیت دولت را ببینید. وی در ادامه مناظره دوم گفت:‌ گفته می‌شود در خانه وزیری کالای قاچاق است. این وزیر دختری داشته که فوق لیسانس و بیکار بوده و رفته لباس وارد کرده که ۲۰۰ میلیون تومان کل ارزش این لباس بوده و از گمرک هم وارد کرده و تمام تعرفه‌ها را پرداخت کرده است، آن وقت این موضوع در مصاحبه معاون اول قوه قضاییه و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود.
چهره اصلی میرسلیم
میرسلیم در حالی پشت تریبون برای پاسخگویی قرار گرفت که با آن میرسلیم اخلاقی دوره نخست که با نوشتن نامه کاندیداها را به رعایت اصول اخلاقی در مناظرات دعوت می‌کرد و حزب موتلفه این موضوع را در بوق و کرنا کرد، فاصله زیادی داشت. درحالی که در تمام مدت مناظره‌ها حرب موتلفه خودشان را دور از جریانات قالیباف و رییسی معرفی کرده بودند و خود را اصولگرای مستقل می‌دانستند اما این مناظره نشان داد که به نظر می‌رسد قالیباف و میرسلیم احتمالا در پس پرده اصولگرا برای انتقام خودشان از جهانگیری مناظره نخست حسابی با هم برنامه چیده‌اند. میرسلیم در حالی در مناظره نخست جواب سوالات را براساس قوعد مناظره می‌داد اما این بار چهره اصلی خود را نشان داد و از آن معلم کهنه‌کار اخلاق بیرون آمد تا نشان دهد چندان هم بی‌طرف و مستقل نیست و آمده است که به نفع دو نفر دیگر کنار برود. در حالی که مجری برنامه درباره وحدت ملی و انسجام اجتماعی و نحوه تعامل با احزاب و جریان‌های مختلف و میزان نقدپذیری دولت پرسید، او هم به جای آنکه پاسخ سوال خودش را بدهد به نقد از دولت پرداخت تا هیچ حرفی از برنامه‌های آینده خودش نزدند. میرسلیم در صحبت‌هایش به جاده خاکی زد و اشاره به تعبیرهای دولت و واژه‌هایی که گفتن آن در رسانه ملی نه کمکی به مردم می‌کند نه رعایت اصول اخلاقی است، اتهامات خود را به دولت وارد کرد. او معتقد بود که انتقاد‌پذیری دولت یازدهم کم است و روحانی و جهانگیری نسبت به پیشنهادهای او بی اعتنا بودند. روحانی در پاسخ او نیز با اشاره به اینکه ما باید در کشورمان ابتدا افکار مختلف و احزاب را به رسمیت بشناسیم و در حالی که در کشور ما برخی از احزاب به رسمیت شناحته نمی‌شوند، از حقوقی دفاع کرد که در چند سال اخیر در میان احزاب مغفول مانده است. جهانگیری نیز در واکنش به این سوال به دستاوردهای دولت یازدهم برای آزادی رسانه و دسترسی مردم به اطلاعات آزاد اشاره کرد که نشانه انتقاد‌پذیری دولت است. جهانگیری هم در آخر این نکته را اضافه کرد که ما از هر نقدی استقبال کرده‌ایم ولی مشکل اینجاست که بخشی از جامعه با دولتی که با رای مردم روی کار آمده مخالفند و با تمام توان به شکل نهادینه‌شده‌ای به تخریب می‌پردازند.
رییسی حرفی برای گفتن نداشت
اما سوال از رییسی بسیار بجا بود چرا‌که بخش مهمی از نگرانی مردم در خصوص به میدان آمدن این کاندیدای ریاست‌جمهوری نگاه سرسختانه او به برجام و این سند ملی است. رییسی در پاسخ به این سوال مانند مناظره قبلی خود همچنان نشان داد که ایده‌ای برای سیاست خارجی کشور و حرفی جز بیان برخی از مشکلات ندارد. نامزد اصولگرایان نشان داد که مخالف برجام است. با سخنان رییسی در بدو ورودش به پاستور شاهد فرار سرمایه از کشور خواهیم شد و دوباره تحریم بر کشور سایه می‌اندازد. بیلبوردهای شهرداری در زمان برجام در سطح شهر و صحبت‌های افرادی که در ستاد ریسی هستند، تایید‌کننده این مدعاست. رییسی به خزانه خالی دولت اشاره کرد و اینکه چرا حین مذاکرات این موضوع از جانب رییس جمهور مطرح شده است! سوالی عجیب که شاید اکثر مردم از آن مطلع هستند و واقعیتی است که عده‌ای می‌خواهند مردم در بی‌خبری سپری کنند.
رییسی در پاسخ به پرسش مجری مناظره مبنی بر اینکه دولت وی چه راهکاری برای حفظ حقوق ایران در موضوع هسته‌ای و نیز جلوگیری از نقض تعهد برجام از طرف آمریکا دارد، ‌اظهار داشت: برجام توافقی است که بر اساس مذاکرات و آنچه دولت انجام داده و نیز فرآیندی که طی شده با همه اشکالاتی که در این قرارداد وجود دارد و رسانه‌های گروهی هم این موارد را بارها مطرح کرده‌اند‌، به عنوان یک سند ملی شناخته می‌شود که باید ازطرف ما و طرف مقابل به رسمیت شناخته شود. این نامزد انتخابات رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه ما در اجرای برجام پیشگام شده‌ایم و آن را به صورت تام اجرا کردیم، اظهار کرد: برجام به صورت چکی است که باید رفت آن را نقد کرد اما دولت به هیچ وجه توانایی دریافت مبلغ این چک را ندارد. دولت در حین انجام کار برجام می‌توانست از خود ضعف نشان ندهد اما با پیام‌هایی که داده شد برای ما مشکل ایجاد کردند و نتیجه آن شد که طرف مقابل این پیام را گرفت که تحریم‌ها نتیجه داده است پس آنها تحریم‌ها را رفع نمی‌کنند. رییسی ادامه داد: پس از تصویب برجام چه اتفاقی افتاد؟ روحانی قول داد تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود اما هیچ اتفاقی در سفره مردم رخ نداد. من از مردم می‌پرسم پس از تصویب برجام در زندگی شما، در کسب و کار شما چه تغییری رخ داد؟ آیا مشکل رکود یا اشتغال و سایر مشکلات شما حل شد؟
دفاع تمام قد روحانی از برجام
حسن روحانی بیشترین انتقاد را به پاسخ رییسی درباره تعهد برجام داشت و او از نامزدها خواست تا به طور صریح به مردم بگویند که با برجام و توافق هسته‌ای چه کار می‌کنند و با جهان چگونه تعامل خواهند کرد. روحانی به عدم اطلاعات رییسی در خصوص برجام اشاره و خطاب به مردم تاکید کرد: مردم باید بدانند که برجام با چه‌ زحمتی به دست آمده است که طی آن تمام تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده. اگر تحریم هسته‌ای مانده است به ما بگویید کدام است؟ ما تحریم‌های مختلفی شده‌ایم اما امروز تحریم‌های هسته‌‌ای به طور کامل برداشته است. روحانی ادامه داد: شما که از روز اول با برجام مخالف بودید و وقتی ترامپ در آمریکا به ریاست‌جمهوری رسید خوشحال شدید که او برجام را پاره می‌کند امروز باید به مردم بگویید چه برخوردی با برجام می‌کنید و آیا قرار است تحریم‌ها باز‌گردد یا نه؟ اسحاق جهانگیری نیز در پاسخ به پرسشی که از رییسی پرسیده شد، اظهار کرد: فکر می‌کنم مردم ایران به طور کامل در جریان هستند که زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد، وضع کشور چه بود و ‌آنها برای تهیه دارو چه کار می‌کردند و چه وضعیتی برای خرید شیر خشک بود و سیلوها در چه شرایطی قرار داشت. وی با بیان اینکه دولت در همه زمینه‌ها موفق به انجام کارهای بزرگی شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موفقیت‌هایی که در تاریخ ایران به دست آمده است بدون تردید برجام است و ما به تمام اهداف تعیین‌شده در برجام دست یافتیم.
هاشمی‌طبا؛ حمایت از دولت
هاشمی‌طبا چهارمین نفری بود که در این مناظره برای پاسخگویی آمد تا مهم‌ترین اولویت خود را در سیاست خارجی نشان دهد.‌ هاشمی در این مناظره پیش از جهانگیری و روحانی به دفاع از دولت پرداخت و تا حدودی برای همگان مشخص شد چرا هاشمی‌طبا برای کاندیدا شدن به میدان آمده است.‌ او در این مناظره در مقابل اتهامات بی‌پایه و اساس و تند قالیباف، رییسی و میرسلیم ایستاد و دفاع جانانه‌ای از سیاست خارجی کرد. این سوال در حالی مطرح شد که تاکنون نه رییسی مواضع سیاسی خود را روشن کرده و نه قالیباف و البته نه میرسلیم. آنها بیشتر پاسخ‌های خود را با کلاف اقتصادی پیوند زدند تا عدم آگاهی و ناتوانی دانش سیاسی خود را پشت این کلاف اقتصادی پنهان کنند.
همین سوال هم بود که ماشین تند قالیباف را که برای زیرگرفتن دولت روشن کرده بود خاموش کرد چرا‌که او آمده تا دولت را تخریب کند نه اینکه برنامه سیاسی ارائه دهد. رییسی و قالیباف که تنها تمرکزشان مسایل اقتصادی است، نتوانستند انتقادات جدی به دولت در این زمینه وارد کنند. قالیباف همچون گذشته با بیان اینکه اولویت را به دیپلماسی اقتصادی می‌دهم. در دولت خود وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل خواهیم داشت، نشان داده نمی‌داند راه و روش دیپلماسی سیاسی تنش‌زدایی است ‌ نه حل بحران اقتصادی.
قالیباف در دولت آینده خودش قصد دارد حسابی در زمینه اقتصادی همان کاری را با کشورمان انجام دهد که با شهر تهران انجام داد. آنهایی که با قالیباف همکاری کرده‌اند می‌دانند در اجرای طرح‌های عمرانی غیراولویت‌دار نفر اول است و چگونه تهران را به یک شهر بدهکار برای مردم تبدیل کرده است. این سوال فرصت مناسبی برای روحانی و جهانگیری ایجاد کرد تا تخصص خود را در زمینه سیاست خارجی به درستی به نمایش بگذارند. روحانی با دفاع از عملکرد خود گفت: در این دولت از روز اول از اهرم سیاست خارجی استفاده شد درحالی‌که این قدرت سال‌ها کنار گذاشته شده بود. در مذاکرات هسته‌ای توانستیم حرف خود‌ را به کرسی بنشانیم؛ چیزی که کسی باور نمی‌کرد. حتی پی‌‌‌ام‌دی را حل کردیم و آژانس هم این را اعلام کرد.‌
جهانگیری:
ریاست جمهوری محل کارآموزی نیست
اسحاق جهانگیری به پنجمین پرسش مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر برنامه‌اش برای تداوم و توسعه امنیت کشور پاسخ داد؛ کسی که نگرانی از پاسخگویی به سوال مجری ندارد چرا که به عنوان نامزد پوششی به میدان آمده است. جهانگیری اظهار کرد: فکر می‌کنم سیاست و فرهنگ با قدرت دفاعی کشور به هم آغشته است. او با بیان اینکه من اصلاح‌طلب هستم و در دولت و مجلس بوده‌ام اظهار کرد: بحث‌های کلان کشور یا در دولت مورد بحث قرار می‌گیرد یا در مجلس‌. در همین زمینه همیشه دغدغه‌ام توسعه ایران بوده است و با این نگاه و تجربه است که می‌گویم با قدرت فرهنگی ایران اکنون باید قدرت اول منطقه می‌بودیم، چرا نیستیم؟
این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ماشین اقتصاد و فرهنگ از ته دره بیرون آمده و در مسیر پیشرفت قرار گرفته. ما نیازمند این هستیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی را بر پایه گفت‌وگو‌مداری، صلح و آرامش بنا نهیم. فرهنگ غنی ما می‌تواند قدرت‌‌های مهاجم مانند اسکندر را نیز مغلوب کند. او با اشاره به برجام ادامه داد: متاسفانه به برجام توجه نشد. برجام قدرت فرهنگی قوی ماست که از آن استفاده نکردیم. متاسفانه نا‌پختگی و بی‌تجربگی و تخصص ناکافی باعث شد این مسایل آن طور که لازم بود، پیش نرود. باید از طریق فرهنگ نشان دهیم که اگر به برجام توجه شود، قدرت اقتصادی و دفاعی و فرهنگی ما خوب می‌شود. باید بدانیم که برخوردهای محدود‌کننده، ایران را پژمرده می‌کند.
جهانگیری با بیان اینکه به عنوان یک ایرانی به فرهنگ خود افتخار می‌کنم‌، ‌گفت: باید جلوی ماجراجویی دوباره را گرفت. جایگاه ریاست‌جمهوری محل کار‌آموزی سیاستمداران ناکارآمد نیست. اقتصاد مردم باید حفظ شود و مردم دیگر تحمل تنش و دعوا را ندارند. مردم عزیز این مناظره را با خانواده ملاحظه می‌کنید می‌خواهید فردای فرزندان شما چگونه باشد، محدودیت می‌خواهید یا آزادی تنش یا آرامش یک لحظه رای می‌دهید آینده کشورتان رقم می‌خورد.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به اظهارات اسحاق جهانگیری گفت: بحث قدرت دفاعی بسیار مهم است و اگر شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس و عزیزان شهید ما در نیروهای نظامی نبودند، هرگز امکان برقراری دیپلماسی مذاکره نبود. او ادامه داد: ‌جناب جهانگیری باید در این بخش با مردم با صداقت بیشتری حرف می‌زدند. سخنان شما طوری است که انگار طایفه خاصی هستند که فقط سیاست را بلدند و می‌دانند چگونه کشور را اداره کنند ‌یا چطور با جهان ارتباط برقرار کنند و بقیه تندخو هستند یا کار ندارند یا بلد نیستند چگونه کشورداری کنند و اگر آنها بیایند کشور به ته دره خواهد رفت. او خطاب به جهانگیری اظهار داشت: شما فقط خود را تحصیلکرده می‌دانید. این سخنان قالیباف در حالی است که او بارها مرتکب اشتباه در خصوص ارائه آمار و ارقام شده، به عنوان مثال گفت: «در صنایع پتروشیمی به ازای هر یک میلیون تن در حوزه پتروشیمی قادریم ۲۰۰ هزار شغل مستقیم و ۴۰۰ هزار شغل غیر‌مستقیم ایجاد کنیم.» هنوز معلوم نیست شهردار تهران اعداد یادشده را بر اساس کدام اصول علمی بیان کرده و یک میلیون تن افزایش در حوزه پتروشیمی چگونه 600 هزار شغل ایجاد خواهد کرد. نگاهی به آمار و ارقام مربوط به صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد آمار ارائه‌شده از سوی قالیباف تا چه اندازه بی‌اساس و بدون مبنای علمی و واقعی است.
میرسلیم در انتقاد از جهانگیری فرصت دولت را تمام‌شده دانست و خطاب به جهانگیری گفت: با شعار کار انجام نمی‌شود. برای اقتدار کشور باید سوخت موشکی، سازه و هدایت الکتریکی تقویت شود. برای رسیدن به اقتدار باید به این مسایل پرداخت و با شعار کار انجام نمی‌شود. بگویید چه کار کرده‌اید نه اینکه چه کار می‌خواهید بکنید. شما فرصت را از دست داده‌اید و با توجه به فرصت‌های زیادی که از دست رفته دیگر نمی‌توان به دولت شما اطمینان کرد. جهانگیری در جمع‌بندی سخنان خود گفت: اقتدار، مولفه‌های زیادی دارد؛ قدرت ایران در فرهنگ است‌ اما چرخ فرهنگ با دستور و به صورت چکشی راه نمی‌افتد. فرهنگ باید به مردم واگذار شود. مردم هر وقت به صحنه آمدند، مشکلات را حل کردند. حضور مردم در دفاع مقدس و مشارکت آنها در سال ۹۲ را دیدید. یادتان می‌آید وضعیت اقتصادی چه بود؟ بیماران سرطانی و خاص از بی‌دارویی رنج می‌بردند و در کشور کره و شیر پیدا نمی‌شد؟
وی افزود: مردم عزیز یادتان می‌آید که مردم شب‌ها در صف بانک می‌خوابیدند تا صبح سکه بخرند. در دوره خاتمی ایشان با گفت‌و‌گوی تمدنش به سیاست کشور روح داد. من این روزها دوباره احساس خطر می‌کنم. می‌دانم که دو‌قطبی کردن جامعه و به جان هم انداختن مردم چه بلایی سر کشور می‌آورد. سوریه و عراق و پاکستان را ببینید. جهانگیری اضافه کرد: وعده‌های تو‌خالی باعث می‌شود مردم به کارآمدی نظام بدبین شوند. شاهد بودیم که رییس مجلس هم فریاد زد و گفت: این وعده‌ها عملیاتی نمی‌شود. امروز دو نگاه و دو تفکر برای مملکت‌داری برابر هم قرار گرفتند. در یک طرف جریانی که با بگم‌بگم‌ها ناپختگی‌های خود را در سیاست خارجی دنبال می‌کند، امروز ممکن است با رویکرد دیگری به صحنه بیاید. معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: می‌توانیم با رهبری مقام معظم رهبری و مشارکت مردم بزرگ‌ترین چالش‌ها را برطرف کنیم. من مدیر جهادی هستم. من جهادگرم. رهبر انقلاب در دیدار با وزرا و اهالی دولت گفتند این آقای جهانگیری روزی چپ بود، حالا اصلاح‌طلب است و من از روز اول ایشان را به صداقت می‌شناسم.
حسن روحانی در حالی به عنوان آخرین نفر برای پاسخگویی پشت تریبون قرار گرفت که نامزدهای اصولگرا همچنان اتهام‌‌زنی‌های خود را به او ادامه می‌دادند. روحانی درپاسخ به تمایز سبک زندگی ایرانی و اسلامی از عملکرد دولت نهم و دهم انتقاد کرد و وضعیت مردم را ناشی از وعده وعیدهای توخالی دولت گذشته عنوان کرد. وی از اینکه جامعه دچار انشقاق و دودستگی شود، انتقاد کرد و گفت: ما نباید تقسیم‌بندی کنیم و کپی‌برداری‌های ناشیانه نکنیم. یک زمانی در یک کشوری یک جنبشی چند درصدی ایجاد شده است و هم‌اینک نیز با کپی‌برداری همان کار را می‌کنیم. هر کجا متحد بودیم، موفق شدیم. هر کجا در برجام متحد بودیم موفق بودیم و هرکجا در برجام ناکام بودیم، به خاطر انشقاق بوده است. دیدیم شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را برهم بزنند. روی موشک شعار نوشتند تا برجام را برهم بزنند. جامعه از این مساله عبور کرده است چون اخلاق را انتخاب کرده بود.
ادعاهای خلاف قالیباف در حوزه موسیقی، تئاتر و سینما
البته شهردار تهران روز گذشته حرف‌های دیگری هم زد که موجب تعجب اهالی فرهنگ و هنر شد. محمد‌باقر قالیباف از کمک شهرداری به موسیقی و سینما و تئاتر سخن گفت. این در حالی است که در زمان مدیریت شهاب مرادی در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران آموزش موسیقی تعطیل شد؛ کسی که با حکم محمد‌باقر قالیباف به این سمت رسیده بود.
از دیگر ادعاهای قالیباف در مناظره انتخاباتی حمایت شهرداری از خانه تئاتر بود؛ صحبتی که تنها چند دقیقه بعد توسط بهزاد فراهانی از دست‌اندر‌کاران خانه تئاتر تکذیب شد.
او در مصاحبه‌ای گفت: «در جواب آقای قالیباف باید بگویم زمین خانه تئاتر را آقای روحانی در اختیار ما قرار داده‌اند و ادعای ایشان کذب است و من نقش شهرداری را در این میان نمی‌دانم.»
«روند خصوصی‌سازی و افزایش سالن‌های تئاتر در پایتخت نیز اساسا ارتباطی به شهرداری ندارد و خود هنرمندان برای شکوفایی آن تلاش کرده‌اند.»
از دیگر گفته‌های قالیباف حمایت از موسیقی بود. این در حالی است که در زمان مدیریت او در شهر تهران، سالن میلاد به عنوان یکی از سالن‌های تاثیر‌گذار در برگزاری کنسرت برای مدت طولانی به روی هنرمندان موسیقی پاپ بسته بود.
بهسازی و نوسازی سالن‌های سینما نیز با همت سازمان سینمایی وزارت ارشاد پیش رفته و تعداد صندلی‌های آن افزایش یافته است.
همچنین خانه سینما در دوره وزارت علی جنتی و دولت تدبیر و امید بازگشایی شد که شهرداری هیچ نقشی در آن نداشت.