واکنش تند آخوندی به تغییر رویکرد رییس شورای شهر در حمایت از قالیباف؛

«جهان صنعت»- زمانی که قالیباف در سال 84 از سوی شورای شهر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد نفوذ زیادی در این شورا نداشت؛ قالیباف با هشت رای موافق و هفت رای مخالف پشتوانه ضعیفی در شورای شهر تهران داشت و همین ضعف باعث شد تا در ادامه راه تلاش زیادی برای جذب اعتماد اعضای این شورا انجام دهد. در این میان آنچه باعث پیشروی قالیباف در شورای شهر تهران شد رابطه خوب او با مهدی چمران بود؛ چمران در طول دوره مدیریت قالیباف به خوبی توانست تصمیم‌گیری درباره موضوعات حساس و مهم شهر تهران را به سود قالیباف از دستور جلسات علنی خارج کند یا در بدترین حالت این تصمیمات را پشت درهای بسته برده و مانع رسانه‌ای شدن آن ها شود.
حالا در آستانه انتخابات شورای شهر تهران مجلس دهم که از حضور اصولگرایان تندرو خالی است، با جلوگیری از رد صلاحیت اصلاح‌طلبان راه را برای فتح شورای شهر هموار کرده؛ فتح شورای شهر توسط اصلاح‌طلبان به معنای اتمام مدیریت قالیباف بر شهر تهران است. بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌کنند محسن هاشمی که فردی نزدیک به اصلاح‌طلبان است شهردار بعدی تهران باشد. در چنین شرایطی قالیباف با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آخرین شانس خود را برای جلوگیری از انزوای سیاسی امتحان می‌کند و مهدی چمران، مهم‌ترین حامی او در شورای شهر هم دیگر حاضر به حمایت از او نیست. چمران در دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در حضور وزیر راه‌و‌شهرسازی و سایر اعضای این شورا در مورد وضعیت ساخت وساز در تهران بر خلاف انتظار همه علیه عملکرد قالیباف سخنانی را مطرح کرد که با واکنش تند عباس آخوندی وزیر راه‌و‌شهرسازی مواجه شد.
عباس آخوندی در دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ در دستور جلسه نخست آن که به پروژه اراضی عباس‌آباد اختصاص داشت و با حضور اعضای اصلی شورا؛ پیروز حناچی دبیر شورا و مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد در پاسخ به تغییر رویکرد چمران رییس شورای شهر، نکاتی را در شورا مطرح کرد.وزیر راه‌و‌شهرسازی با طرح این پرسش که چرا، چطور و چگونه پای بانک‌انصار به پروژه اراضی عباس‌آباد تهران باز شد خطاب به مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، با قرائت این شعر که بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم/ شادی آورد گل و باغ صبا شاد آمد، گفته است: اینکه آقای چمران علاقه‌مندند پروژه اراضی عباس‌آباد به نفع حقوق عمومی باشد برای ما جالب توجه است. اما فکر می‌کنم آقای چمران خیلی دیر به این فکر افتادند زیرا ۱۲ سال است که ایشان رییس شورای اسلامی شهر تهران هستند و این شهر در این ۱۲ سال، بی‌سامان شده‌است. آخوندی تاکید می‌کند: تهران را شهردار آن به هرچه سوداگر است فروخته و تمام این شهر پر از برج شده و علاوه بر آنکه هویت و معماری آن نابود شده، بخش عمده‌ای از شهر نیز از بین رفته و جزو بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شده است.رییس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، در بخش دیگری از سخنان خود گفته: آقای چمران! خیلی دیر آمدید. و هم اکنون بسیار دیر است. شورای شهر و شما به عنوان رییس شورا‌ شهر، می‌توانستید جریان این کار را متوقف کنید اما دست روی دست گذاشتید و امروز شهرهای ما به این وضعیت دچار شده‌اند. هم‌اکنون ببینید چه بر سر شهر آمده است؛ در شهر نه می‌شود راه رفت، نه می‌شود زندگی کرد و نه می‌شود نفس کشید.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفته است: آقای چمران! آن زمان که این زمین طلا (اراضی عباس‌آباد) را بابت پروژه‌های بی‌حاصل تهاتر می‌کردند، چرا اقدامی نکردید؟ حداقل جلوی پروژه اتوبان صدر را می‌گرفتید که به عنوان پروژه خودرو‌محور تمامی حقوق شهروندی را از بین برده است.آخوندی ادامه می‌دهد: پروژه اتوبان صدر، بیش از یک میلیارد دلار هزینه برداشت که هم خود پروژه اتلاف منابع بیت‌المال بود و هم به خاطر تامین‌اش، زمین با ارزش عباس‌آباد؛ زمینی که قلب شهر تهران بود تهاتر شد. وی تصریح کرد: پروژه‌های شهری باید فقط و فقط در خدمات منافع عمومی و برای نجات شهر تهران باشد و ما در این چهار ساله دولت یازدهم برای احیای حقوق شهروندی شهروندان جنگیدیم. وزیر راه‌و‌شهرسازی به این سخنان اکتفا نکرده و می‌گوید: آقای چمران! برای ورود به این مباحث باید پیش از اینها ورود می‌کردید.


او با طرح این پرسش که اگر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به پروژه عباس‌آباد ورود پیدا نمی‌کرد، این پروژه در قلب شهر تهران چه وضعیتی می‌یافت، با تاکید بر آنکه شخصا نظری درباره این پروژه ندارد، گفت: وزارت راه‌و‌شهرسازی از اینکه شورای شهر تهران روزی رو به‌روی سوداگری بایستد استقبال و حمایت می‌کند. اما تاکید می‌کنم که بسیار مهم است این موضوعات از جنبه جدیت و واقعیت دنبال شود.
سیاستگذار ارشد حوزه شهرسازی کشور، ادامه می‌دهد: از اینکه این‌قدر دیر از رییس شورای شهر تهران می‌شنوم که اجرای پروژه‌های شهری باید با هدف انتفاع منافع عمومی باشد بسیار متاسفم. اینکه شهرداری بیاید برای یکسری از طرح‌های بی‌حاصل که نه در طرح جامع و نه در طرح تفصیلی جایگاهی دارد بلکه فقط بلندپروازی‌های شخص شهردار تهران است، تمامی ثروت کشور و شهر را بفروشد بی‌اندازه متاسفم.
وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه می‌دهد: متاسفانه باید بگویم که این قبیل اقدامات نه فقط در پروژه عباس‌آباد که در شهر آفتاب هم در حال انجام است. مصوبه پیشین شورای عالی مبنی بر توقف طرح احداث برج در پروژه عباس‌آباد به قوت خود باقی است.
آخوندی می‌گوید: بخشی از شهر آفتاب به بانک‌شهر فروخته شده و پروژه شهر آفتاب نیز پروژه‌ای شبیه پروژه اراضی عباس‌آباد است. متاسفانه من هیچ‌گاه ندیدم که شورای شهر در این زمینه‌ها اقدامی کند و بودجه شهرداری را رد کند.