ابهام در ادعای کشف ذخایر یک میلیارد تنی نفت از سوی چین در بحبوحه جنگ تجاری با آمریکا

بلوف چشم بادامی‌ها
آفتاب یزد - گروه اقتصادی: در حالی که چین اعلام کرده یک میدان نفتی با ظرفیت بیش از یک میلیارد تن در شمال غرب کشورش کشف کرده که هنوز صحت وسقم آن به خصوص در بحبوحه جنگ تجاری میان این کشور با آمریکا در هاله‌ای از ابهام است.
چندی پیش شرکت پتروچین از کشف ذخایر نفت شیل به حجم یک میلیارد تن در میدان نفتی کینگ‌چنگ واقع در شمال غربی چین خبر داد.چین طی سال‌های اخیر تلاش گسترده‌ای را برای مطالعه و کشف میدان‌های جدید نفت و گاز آغاز کرده تا سطح وابستگی خود به واردات انرژی را به حداقل ممکن‌ برساند.به طوری که شرکت پتروچین قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی سطح تولید نفت در میدان چانگ‌کینگ را به ۲۵ میلیون تن برساند و سطح استخراج گاز از این میدان را نیز به ۴۲ میلیارد مترمکعب افزایش دهد.
به گفته سخنگوی این شرکت تا سال ۲۰۲۵ نیز تولید نفت در این میدان به ۲۵ میلیون تن و سطح استخراج گاز نیز به ۴۵ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.


میدان چانگ‌کینگ واقع در منطقه خودمختار مغولستان داخلی بزرگ‌ترین میدان گازی چین به شمار می‌رود.
پتروچین در ماه سپتامبر نیز با اتنشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که در میدان نفتی کینگ‌چنگ واقع در استان گانسو، ذخایر نفت درجایی به حجم ۳۵۸ میلیون تن کشف کرده است.
همچنین شرکت نفت ملی چین بزرگترین تولید‌کننده و عرضه‌کننده نفت این کشور با تایید این مطلب اذعان داشته میدان نفتی با ظرفیت بیش از یک میلیارد تن در شمال غرب چین کشف کرده و ۷۴۰.۹۷ میلیارد متر مکعب ذخایر جدید اثبات شده گاز شیل هم در جنوب غربی حوزه سیچوان چین اکتشاف شده است.
به گزارش تسنیم به نقل از شینهوا نت، این شرکت یک میدان نفتی با ظرفیت بیش از یک میلیارد تن در شمال غرب چین کشف کرده است. گفته می‌شود ذخایر ثابت شده نفتی 358 میلیون تن است در حالی که انتظار می‌رود 693 میلیون تن دیگر هم وجود داشته باشد.
به گفته لی لوگوانگ، نایب رئیس شرکت پتروچاینا یکی از شعبه‌های شرکت ملی نفت چین، در کل 640 هزار تن نفت در سال جاری در این میدان نفتی تولید می‌شود و تولید سالانه در آینده نزدیک به سه میلیون تن خواهد رسید.
740.97 میلیارد متر مکعب ذخایر جدید اثبات شده گاز شیل در جنوب غربی حوزه سیچوان چین اکتشاف شده که مقدار ذخایر تایید شده در این منطقه را به 1061 میلیارد متر مکعب می‌رساند.
این شرکت قصد دارد 7.7 میلیارد متر مکعب گاز شیل در سال جاری میلادی تولید کند و تولیدش را تا پایان 2019 به بیش از 10 میلیارد متر مکعب برساند.
لی همچنین اشاره کرد شرکت ملی نفت چین نوآوری‌های فنی را تشویق می‌کند و اکتشاف منابع غیر متعارف انرژی مثل گاز شیل را هم
توسعه می‌دهد.
> کاهش ذخایر نفتی آمریکا
و افزایش ذخایر نفتی چین؟
ادعای چینی‌ها برای کشف ذخایر نفتی به خصوص پس از انتشار نشانه‌های اولیه برای توافق این کشور با آمریکا از آن رو حایز اهمیت است که جنگ تجاری مهم‌ترین عامل کاهش تولید در کشورهای متاثر از آن و همچنین عامل تعیین‌کننده برای ثبت تقاضا در بازار انرژی به خصوص نفت است، به گونه‌ای که آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول حاکی از کند شدن ۳درصدی نرخ رشد
جهانی است.
در حالی که بیشتر فعالان بازار انرژی و تحلیلگران انتظار داشتند افزایش قیمت نفت در پی خوشبینی به آینده رشد اقتصادی ادامه دار شود، اما انتشار آمار ذخیره نفت امریکا تمام معادلات را بر هم زد و افزایش قیمت نفت را خنثی کرد. گزارش ذخایر نفتی امریکا واکنش‌هایی را در پی داشته است، به طوری که تولیدکنندگان بزرگ نفتی مانند روسیه معتقدند امریکا در شرایطی که خاورمیانه اوضاع خوبی ندارد سعی در افزایش تولید برای ایجاد و جذب مشتری برای خود دارد.
گزارش موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۵ اکتبر، به میزان ۷۰۸ هزار بشکه کاهش پیدا کرده و به ۴۳۶ میلیون بشکه رسیده است در حالی که تحلیلگران افزایش ذخایر به میزان ۴۹۴ هزار بشکه را پیش‌بینی کرده بودند.
در این حال قیمت نفت تحت تاثیر احتمال تاخیر در توافق تجاری آمریکا و چین که کاهش ذخایر نفت آمریکا را تحت الشعاع قرار داد، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی کاهش پیدا کرد.
بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۸ سنت یا ۰.۳درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۱ دلار و ۴۱سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت برنت روز سه‌شنبه با دو سنت افزایش قیمت بسته شده بود.
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۷ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۵ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. قیمت پایه نفت آمریکا در معاملات روز گذشته ۰.۵ درصد کاهش داشت.
به گفته مارگارت یانگ یان، تحلیلگر بازار شرکت "سی‌ام سی مارکتس"، بازار تا حد زیادی افت ذخایر نفت خام آمریکا را نادیده گرفت و فرض گرفت که بخش تقاضا برای یک مدت قابل پیش‌بینی ضعیف خواهد ماند زیرا سیکل‌های کندی اقتصاد جهانی عمیق‌تر شده‌اند. تضعیف خوشبینی نسبت به فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین هم قیمت‌های نفت را به دلیل تشدید ریسک گریزی، تحت فشار کاهشی قرار داد.
یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد توافق تجاری موقت میان واشنگتن و پکن ممکن است به موقع برای امضا در زمان دیدار ماه آینده سران دو کشور در شیلی آماده نشود. این تاخیر احتمالی که به روند مذاکرات لطمه می‌زند و باعث توقف پیشروی بازارهای سهام جهانی شد.
بر اساس گزارش رویترز، جنگ تجاری به رشد اقتصادی در سراسر جهان لطمه زده و ماه‌هاست قیمت‌های نفت را در بازه محدودی نگه
داشته است.
برایان گیلواری، مدیرعامل غول نفتی BP در مصاحبه با رویترز اظهار کرد قیمت‌های نفت در حدود ۶۰ دلار در هر بشکه متعادل شده اما احتمالا در کوتاه مدت به دلیل مناقشات تجاری آمریکا و چین به سطح پایین‌تری کاهش پیدا خواهد کرد.
اظهارات اخیر پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه که در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت هنوز زود است درباره کاهش بیشتر تولید نفت صحبت شود، قیمت‌های نفت را تحت فشار کاهشی بیشتری قرار داد.
اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه در چارچوب گروه اوپک پلاس با هدف تقویت قیمت‌ها، از ژانویه تولیدشان را به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کرده‌اند.
از زمان ظهور صنعت نفت در اواسط قرن نوزدهم، این منبع انرژی، امکان تولید نیروی فراوانی را فراهم کرده و باعث به راه افتادن جنگ‌ها و تغییرات ژئوپلیتیکی در کشورهای مختلفی شده که برای کنترل عرضه رقابت می‌کنند.
حالا درست مابین جنگ تجاری چین با آمریکا اعلام ذخایر یک میلیارد تنی در چین کمی شبهه‌برانگیز است چه آن که هنوز هیچ مرجع معتبر جهانی در حوزه انرژی این ادعا را تایید نکرده است.
> ادعای چین اثبات نشده
رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این زمینه گفت: کشور چین نیاز زیادی به مواد هیدروکربنی دارد. چین ادعای کشف ذخایر نفتی را دارد اما این مسئله در حد ادعاست ومعلوم نیست صحت دارد یا خیر؟ ادعا از سوی یک کشور یا مسئولین آن کار ساده‌ای است منتها اثبات این ادعا شرط است.کشور چین کشور پر جمعیتی است و نیاز به مواد
هیدروکربنی دارد.
وی تصریح کرد: آخرین محاسبات لرزه‌نگاری آژانس بین‌المللی انرژی گزارش مخازن دست‌یافتنی ویا مخازن دست نیافتنی را ارایه داده و به موضوع چین اشاره‌ای نداشته است. حالا چین که ادعا کرده فرض کنیم که ادعایش درست است اما کی می‌تواند اثبات کند. موسسات بین‌المللی اعم از صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، سازمان اوپک و... هیچ‌کدام این ادعای چین را که مطرح کرده را ذکر نکردند.
وی خاطرنشان کرد: شرکت وود مکنزی منابع نفتی جهان تا سال 2050 وتمام کشورهای دنیا که به این منابع دسترسی و کشف می‌کنند را بررسی کرده و پیک تولید و اکتشافات را درآورده است. بنابراین نقطه اوج این مسئله در کجای این گزارشات است؟ در گزارشات جهانی به روز 2019 در مورد کشف مخازن جدید در تمام دنیا، صحبت شده است. میان 200 کشور جهان تنها 29 تا 30کشور در دنیا منابع هیدروکربنی دارند و170کشور باقیمانده مصرف‌کننده هستند. بنابراین این منابع اگر کشف شود جامعه جهانی آن را اعلام می‌کند در صورتی که تاکنون در دنیا به این منابع اشاره‌ای نشده است.
وی گفت: به فرض آن که این منابع کشف شود، در حال حاضر ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارد که به یک چهارم آن دسترسی داشته و سه‌چهارم آن را قادر به دسترسی نیست. یعنی چه این منابع را داشته باشد یا نه فرقی به حال این کشور نمی‌کند.