نیاز عراق به آرامش

آفتاب یزد- گروه سیاسی: عراق همچنان ناآرام و پرآشوب. نه دولت دست از قدرت می‌کشد و نه مردم دست از اعتراض.
اکنون با تداوم این تظاهرات و اعتراض‌ها، جریانات و احزاب بیشتری هستند که در عراق خواستار کناره گیری عبدالمهدی نخست وزیر این کشورند، در حالیکه تا پیش ازاین موضع گیری درباره این اعتراضات نکرده بودند. مقتدی صدر و حامیان او یکی از همین جریاناتند. کسانی که در روزهای نخستین اعتراضات با صراحت اعلام کرده بودند که نقشی در این تظاهرات ندارند و آن را هم تایید نمی‌کنند، اما با پایان نپذیرفتن این ناآرامی‌ها، کار تا جایی پیش رفت که شخص صدر در نامه‌ای خطاب به عبدالمهدی خواستار استعفای او شد. جریان صدر درخواست کرده بود که انتخابات با نظارت سازمان ملل برگزار شود. عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق هم البته در پاسخ به این درخواست از مقتدی صدر رهبر جریان صدر خواست به‌جای درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام با رهبر سازمان بدر توافق کند.
عبدالمهدی در نامه‌ای به مقتدی صدر گفت: از من خواسته‌اید به پارلمان بروم و تحت چتر پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام را تحت نظارت سازمان ملل متحد و کمیساریای جدید اعلام کنم، من از شما تشکر می‌کنم، حق هر رهبر و شهروند است که آنچه را مصلحت و منفعت ملی می‌داند، از نخست وزیر بخواهد و پیشنهاد ارائه‌شده ممکن است یکی از راه‌های خروج از بحران کنونی باشد.
عبدالمهدی در عین‌ حال ضمن مخالفتش با استعفا تصریح کرد: اگر هدف از انتخابات، تغییر دولت است، راه ساده‌تری وجود دارد و آن این است که جناب‌عالی با برادر‌هادی العامری برای تشکیل دولت جدید توافق کنید که در آن صورت نخست وزیر می‌تواند استعفای خود را اعلام کرده و دولت جدید هم ماموریت خود را ظرف چند روز اگر نگوییم چند ساعت پس از این توافق به دست بگیرد.


وی درباره شرایط دشوار برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: مسئله انتخابات زودهنگام نامشخص است، این‌که چه‌زمانی شرایط آن فراهم خواهد شد و این‌که آیا درباره تمام شروط آن توافق خواهد شد، اینها مسائل نامعلومی هستند که ممکن است ما را در برابر امور ناشناخته زیادی قرار دهد.
از سویی دیگر هم عبدالمهدی در پی درخواست پارلمان عراق برای حضورش در پارلمان برای پاسخگویی به سوالات درخصوص تحولات اخیر، شرط گذاشت.
پارلمان عراق که روز سه‌شنبه به درخواست‌ها برای حضور عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور در جلسه پارلمان رای مثبت داده بود و همچنین اعلام کرد که جلسه تا زمان حضور عبدالمهدی ادامه دارد، با شرط عبدالمهدی برای حضور خود در پارلمان مواجه شد. این شرط پخش زنده جلسه مذکور بود.
>پذیرش پیشنهاد عادل المهدی
از سوی صدر
اما کار به همین جا ختم نشد؛ عبدالمهدی که نشان داد فعلا به دنبال استعفا یا برگزاری زودهنگام انتخابات نیست، باعث شد تا جریان صدر با وخامت اوضاع از رقیب سیاسی خود نیز- همان طور که عبدالمهدی خواسته بود- طلب یاری بجوید. او از رهبر سازمان بدر دعوت کرد برای برکناری دولت این کشور به او ملحق شود.
از همین رو مقتدی صدر، به عنوان رهبر بزرگترین فراکسیون در پارلمان این کشور، در بیانیه‌ای از‌هادی العامری، رهبر سازمان بدر، دومین فراکسیون بزرگ پارلمان عراق و رقیب سیاسی خود برای رای عدم اعتماد به عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر، در پارلمان دعوت به همکاری کرد.
صدر در بیانیه خود آورد: در پاسخ به صحبت برادر عبدالمهدی باید بگویم فکر می‌کردم درخواست از شما برای برگزاری انتخابات زودهنگام به منزله حفظ احترام شماست اما حالا که با آن مخالفت کردید، من از برادر‌هادی العامری برای همکاری در زمینه سلب فوری رای اعتماد از شما دعوت می‌کنم.
در این میان رئیس ائتلاف الفتح و رهبر سازمان بدر عراق هم به پیام رهبر جریان صدر این کشور پاسخ داد.آن طور که ایسنا می‌نویسد،‌هادی العامری گفت: در راستای تحقق منافع مردم عراق و نجات کشور مطابق با منافع عمومی با شما همکاری خواهیم کرد.
این هم پیمانی در حالی است که با وجود تشدید اعتراضات در عراق، روزگذشته بازهم منابع آگاه اعلام کردند، نخست وزیر این کشور هنوزهم قصد ندارد از سمت خود استعفا کند.
منابع مذکور گفتند، طرف‌های حامی عبدالمهدی تلاش می‌کنند اصلاحات گسترده‌ای انجام دهند اما نخست وزیر کنونی در سمت خود باقی بماند تا انتخابات زودهنگام برگزار نشود. زیرا در صورت برگزاری این انتخابات پیروزی با جریان صدر خواهد بود و این جریان می‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد.این منابع پیش‌بینی کردند که این مسئله دامنه اعتصاب و اعتراضات را به سمت پل‌های اصلی بغداد گسترش دهد و پل سنک در مرکز این شهر را هم شامل شود.
>دیدگاه کیهان
اما در حالی که احزاب عراق به دنبال راهکاری برای حل مشکل هستند و از جناح‌های مختلف تلاش دارند که بگویند به دنبال تامین مطالبات مردمی‌اند و نمی‌توان مشکلاتی مانند فساد و معضلات اقتصادی و معیشتی مردم عراق را در شکل گیری این درگیری‌ها، نادیده بگیرند و حتی عادل عبدالمهدی نیز بنا به هر دلیلی از دست داشتن کشورهای خارجی دراین ناآرامی‌ها سخنی به میان نیاورده است، حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان در اظهاراتی به حشد الشعبی عراق بیان داشته است که «سفارت آمریکا و عربستان را اشغال کنید»
حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان نوشته است: «امروزه تمامی اسناد و شواهد موجود به وضوح حکایت از آن دارند که فتنه اخیر در عراق از سوی سفارتخانه‌های آمریکا و عربستان مدیریت می‌شود بنابراین بدون کمترین تردیدی می‌توان نتیجه گرفت که تسخیر این دو کانون فساد و فتنه، اولین و ضروری‌ترین گام برای مقابله با ناآرامی‌های اخیر عراق است. از توده‌های عظیم جوانان مومن و انقلابی عراق که سپاه حماسه‌آفرین حشدالشعبی یکی از نمادهای آن است انتظار می‌رود که در انجام این مهم لحظه‌ای را هم از دست ندهند.»
اظهارات شریعتمداری در چنین برهه‌ای در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از دشمنان جمهوری اسلامی همین الان نیز تلاش دارند تا مداخلات ایران را در عراق نتیجه نا آرامی‌های امروز تلقی کنند. اکنون در چنین بره‌های شریعتمداری هم به بیان چنین اظهارنظری پرداخته است.
>نه تایید می‌شود و نه به صلاح است
محمد جواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید براینکه به هیچ وجه اظهاراتی مانند تشویق به تصاحب سفارتخانه آمریکا و عربستان در عراق نه به صلاح است و نه مطمئنا به تایید هیچ یک از مقامات ایران نمی‌رسد، به آفتاب یزد می‌گوید: موضع ایران در قبال عراق مشخص است. اینکه مسئولین مطالبات به حقی که مردم دارند را گوش کنند و در جهت رفع مشکلات اقدام کنند. مسئله دیگری که ایشان اشاره کردند این بود که نیروهای خارجی به دنبال این هستند که مراکز قانونی کشورهایی مثل عراق را متلزل کنند و کشوری که مراکز قانونی متزلزل داشته باشد اصلا نمی‌تواند مشکلاتش را حل کند.
محمد جواد جمالی اظهار کرد: ما به عنوان کشور همسایه عراق و همچنین کشوری که مسائل غرب آسیا و خاورمیانه برایمان مهم است، موضع‌مان این است که به مطالبات مردمی توجه شود، مبارزه با فساد صورت گرفته و خواست‌های به حق ملت شنیده شود. از سویی این درست که ممکن است خبرهایی مبنی بر دخالت‌های برخی سفارتخانه‌ها در تهییج یا تحریک تظاهر کنندگان عراق شنیده شده باشد و از سویی بعضی اقدامات مثل تیراندازی و حمله به مراکز قانونی در ناآرامی‌های اخیر نیز قابل قبول نیست، اما مردم عراق خودشان هوشیار هستند و متوجه دخالت یا عدم دخالت نیروهای خارجی می‌شوند. در همین راستا ما به هیچ گروه و ارگانی توصیه نمی‌کنیم به سفارتخانه‌ای حمله کند. این یک کار غیر قانونی است و هیچ کار غیر قانونی از سوی ایران توصیه نمی‌شود. به نظر می‌آید در چنین شرایطی باید این توصیه جدی به مسئولان و چهره‌های کشور بشود که منافع ملی را در نظر داشته باشند و با این گونه اظهارنظرها وضعیت را علیه کشورمان نکنند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی با یادآوری حمله عده‌ای در ایران به سفارت عربستان گفت: به خاطر دارید که در زمان شهادت شیخ نمر، عربستان تحت فشارهای بین‌المللی قرار گرفته بود اما با همان حمله‌ای که به کنسولگری عربستان در مشهد و سفارت این کشور در تهران شد، ورق برگشت و قسمتی از هجمه‌ها به سمت ما تغییر مسیر داد.
جمالی گفت: به هیچ وجه نباید موضع‌گیری‌های احساسی اینچنینی داشته باشیم به ویژه که ممکن است در این میان برخی نیروهای فریب خورده و یا حتی صهیونیست‌ها بخواهند دست به تحرکاتی علیه سفارت‌ها بزنند و با این گونه اظهارنظرها از سوی برخی درایران، حتی اقدامات آن‌ها نیز به پای ایران نوشته می‌شود. تاکید می‌کنم که حمله و یا تشویق به حمله به هیچ سفارتی در هیچ کجا موضع رسمی ایران نیست و ما همواره از آرامش و امنیت کشورها دفاع و هر دوطرف ناآرامی‌ها در عراق را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم و می‌خواهیم تا مطالبات مردمی عراق از طریق راهکارهای قانونی فراهم شود.
>مسئولان رسمی اظهارنظر کنند
این عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه قاعدتا اظهارنظرهایی از این دست می‌تواند تبعاتی برای ایران داشته باشد، گفت: قطعا کسانی که امروز در ایران تریبون دار هستند باید خیلی مراقب باشند تا از سخنانشان برداشت نابه جایی نشود. دشمن به دنبال این است تا از همین صحبت‌ها بهانه‌هایی به دست بیاورد و اقداماتی که با قوانین بین‌الملل و حقوق بین‌الملل ناسازگار است علیه مان شکل داده و کلا فضا را علیه جمهوری اسلامی کند. به همین واسطه حتما این مسئولان وزارت خارجه و مقامات صلاحیت دار هستند که باید در مورد اینگونه مسائل موضع‌گیری کنند و کشورما با برخی اظهارنظرهای غیر و ناصحیح مورد حمله‌های تبلیغاتی قرار نگیرد. وی درباره اینکه پیشتر هم در پی حمله موشکی که به عربستان از سوی یمن صورت گرفت، تیتر یکی از روزنامه‌ها آن شد که حمله بعدی به امارات خواهد بود، اظهار داشت: در مسائل امنیتی و نظامی اولا باید از هیجان زدگی پرهیز شود و ثانیا باید اجازه دهیم تا مسئولان ذیصلاح درباره این مسائل اظهارنظر کنند. جمالی اضافه کرد: این دست از اتفاقات ناشی از هیجان و شعار زیادی هستند. متاسفانه مثلا در همین بحث تحریم‌های نفتی نیز شاهد بودیم به خاطر انتشار یکی دو گزارش هیجانی که ما توانستیم نفت خود را به فلان کشوری بفروشیم یا به فلان بندر و شرکتی برسانیم، عملا علیه منافع خود کار کردیم و زیان‌های شدیدی به واسطه همین موضوع به کشور وارد شد. از همین رو به ویژه در مسائل امنیتی و نظامی حتما باید کسانی که مسئول هستند اظهارنظر کنند و هرکسی نباید خود را در این مباحث دخالت دهد. اساسا تلقین اینکه ایران در نا آرامی‌های عراق به دنبال جانبداری از طرفی است، به صلاح نیست.