آنچه از تظاهرات عراق نمی‌توان نادیده گرفت

بی تردید ریشه آنچه که امروز در عراق شاهد آن هستیم به دلیل وجود برخی مشکلات اقتصادی در پیکره نظام عراق است. اما یکسری گزارش‌هایی نیز مبنی براین موضوع وجود دارد که برخی کشورها به تشویق جوانان برای انجام خشونت و درگیری با نیروهای امنیتی می‌پردازند. این موضوع نشان می‌دهد که به هر حال دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارند و حتی عوامل بعث هم دراین اعتراضات نقش آفرینی می‌کنند و به تهییج مردم پرداخته‌اند.
ولی با تمام دخالت‌های خارجی در شدت بخشیدن به اعتراضات عراق، باید گفت دولت نمی‌تواند وجود مشکلات و دغدغه‌های مردمی را انکار کند. دولت عراق امروز باید درصدد ایجاد راهکاری برای حل مشکلات موجود و چالش‌ها باشد.
این درحالی است که عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر عراق از کسانی بود که از طیف‌های مختلفی حمایت می‌شد. اما می‌بینیم که امروز در دام چه شرایطی افتاده است. عادل عبدالمهدی باید همه تلاشش براین باشد که تغییراتی در ساختار حکومت ایجادکند و لااقل وزرای باکفایت تری را در دولت به کار گیرد.
همانطور که گفته شد دخالت‌های نامربوط خارجی در تظاهرات هم وجود دارد. رهبران عراق که خواهان آرامش و امنیتند در صدد آن هستند تا مانع استفاده قدرت‌های خارجی از شرایط فعلی عراق شوند. برخی تحرکات دراین اعتراضات نشان‌دهنده وجود جریان‌های غیرعراقی است و جریانات داخلی این کشور نباید اجازه دهند که دست‌های فرامنطقه‌ای ازتظاهرات مردم سوء استفاده کنند.


تمامی حاکمیت عراق هم می‌داند که آنچه اکثر مردم، امروز در تظاهرات فریاد می‌زنند مطالبات واقعی و مشروع آنهاست. به هرروی مشکلات دراین کشور ریشه دوانده است و باعث
شکل گیری این وضعیت شده است
بنابراین نمی‌توان به انکار دلایل اصلی این تظاهرات پرداخت. هرچند در هر تظاهرات و اعتراضاتی جریانات سیاسی مخالف حاکمیت و همین طور دست‌های پشت پرده خارجی نیز نقش موثر دارند و بر موج ناشی از اعتراضات برای بهره برداری سیاسی سوار می‌شوند. اما نباید عده‌ای به دنبال پاک کردن صورت مسئله و ارائه راه حل‌هایی باشند که تنها خشونت‌هارا تشدید کرده و چه بسا تبعات ناشی از آن گریبان آنها را هم بگیرد.