درباره کشف ذخایر نفتی چین

رضا پاکدامن‪-‬ بسیاری از نقاط دنیا دارای ذخایر بزرگ نفتی وگازی است. اما داشتن این ذخایر به معنای آن نیست که آن کشور ومنطقه می‌تواند از این ذخایر استفاده کند. کشف این ذخایر به معنای اقتصادی بودن تولید آنها نیست. مناطقی در دنیا مانند آلاسکا یا سیبری ذخایر نجومی‌نفت وگاز دارند، اما استفاده از آنها شاید مقرون به صرفه نباشد. اخیرا ذکر شده که روسیه برای توسعه یکی از میادین نفتی خود باید بیش از یکصد میلیارد دلار هزینه کند. بنابراین توسعه میادین نفتی وگازی هزینه بر است و صرف اکتشاف نمی‌تواند برای کشوری بدون انجام هزینه، کارایی داشته باشد.
از این رو کشف این میادین نفتی گازی به خصوص اگر دریایی باشد، تنها ملاک کار نیست ،
بلکه صرفه اقتصادی تولید آن حائز اهمیت است. برای بهره برداری از میادین کشف شده چند سال طول می‌کشد تا با هزینه‌های بالای اقتصادی ، آن میدان به بهره برداری برسد. خصوصا اگر این میادین فراساحلی ودریایی باشند.
اخیرا چین اعلام کرده است که میادین نفتی یک میلیارد تنی در کشور خود کشف کرده است.با توجه به کاهش قیمت نفت ابتدا باید مسئله اقتصادی بودن سرمایه‌گذاری برای توسعه منابع کشف شده را در نظر گرفت .


بسیاری از منابع اکتشافی توسعه نمی‌یابند چرا که توسعه آنها اقتصادی نیست.
به نظر می رسد این که چین اعلام کرده این ذخایر نفتی را کشف کرده بیشتر یک مانور سیاسی در آستانه توافق تجاری با آمریکا باشد واین اعلام نمی تواند تاثیری بر قیمتها داشته باشد. به عبارتی این حرکت می تواند حرکتی تبلیغاتی برای چین باشد تا برنامه هایی که برای مذاکرات دارند را پیش ببرند و این اعلام قیمت نفت را افزایش نخواهد داد. بنابراین، این اعلامها نمی تواند به صورت فوری وآنی بر قیمتهای جهانی بازار نفت تاثیری بگذارد وبازار جهانی از این موضوع تکان نخواهد خورد.