برچسب «روشنگر» به محسن هاشمی نچسبید!

آرمان ملي- مطهره شفيعي: باز هم اصولگرايان در اظهاراتشان موضوعي را مطرح کردند که انتقادات زيادي به آن وارد شد و باز هم آنها براي کاهش اين انتقادات راهي جز منحرف کردن اذهان به سمت يک چهره مستقل به ذهنشان خطور نکرد. ماجرا چنين بود که چند روز قبل همسر حدادعادل در يک برنامه تلويزيوني اظهار داشت:«مدرسه غيرانتفاعي تاسيس کرديم، چون وقتي پسرم به سن دبيرستان رسيد و مي‌خواست به رشته علوم انساني برود، مدرسه مناسبي برايش وجود نداشت» و همين اظهارات سبب انتقادات زيادي به حدادعادل شد و ميزان حواشي اين اظهارات چنان بود که حتي پس از توضيح همسر حدادعادل باز هم انتقادات ادامه پيدا کرد.اگر چه برخي معتقدند اين اظهارات خانم ماهروزاده تبليغي براي حضور او درانتخابات مجلس است امااز سوي ديگر از ميزان راي به اصولگرايان کم خواهد کرد. به همين دليل بود که اصولگرايان پرونده موسسه فرهنگي روشنگري را بر روي ميز قرار داده و مدعي شدند محسن هاشمي هم به ساخت مدرسه اقدام کرده است!
اصولگرايان ناکام ماندند
ادعاي اصولگرايان براي ايجاد چالش جديد براي اصلاح‌طلبان و خانواده هاشمي محلي از اعراب نداشت و ديروز محسن هاشمي در حاشيه برگزاري يکصد و هفتاد و سومين جلسه شوراي شهر در پاسخ به سؤالي در مورد انتساب مدرسه روشنگر به وي اظهار داشت: اين مدرسه ارتباطي با من ندارد و مربوط به همسر عموي بنده است. وي با اشاره به اينکه فعالان فضاي مجازي بايد از بازنشر مطالب فاقد صحت خودداري کنند، گفت: «مدرسه روشنگر منتسب به همسر عمومحمد بنده است». مدرسه روشنگر که اصولگرايان آن را به عنوان برگ برنده براي پايان دادن به انتقادات از حدادعادل مي‌دانند داراي شناسنامه کامل و جامعي است. هدف از تاسيس آن هم تحصيل فرزندان هاشمي در آن نبود بلکه براي استفاده همه اقشار جامعه تاسيس شده است.
وجيهه نظري کيست؟


همسر محمد هاشمي که محسن هاشمي به آن اشاره کرد چهره گمنام و ناشناخته‌اي نيست و سابقه زيادي در امور مختلف خيريه از جمله کمک به نيازمندان دارد به نحوي که مدير انجمن بانوان نيکوکار است و 9 تير سال جاري وجيهه نظري به‌عنوان نماينده نمونه بنياد فرهنگي بين‌المللي مادر انتخاب شد. تلاش‌هاي زيادي براي تخريب وجيهه نظري صورت گرفت اما او همانند ساير افراد خانواده آيت‌ا... هاشمي سکوت را بهترين پاسخ به انتقادات مي‌داند به عنوان نمونه دلواپسان نوشتند: «محمد هاشمي همسر «وجيهه نظري» و داماد آقاي «حاج محمد نظري» از اهالي ثروتمند رفسنجان و صاحب باغات وسيع «پسته» در رفسنجان و بم است. ثروت «حاج‌محمد‌نظري» پشتوانه خوبي براي فعاليت‌هاي تحصيلي و سياسي محمد بود».
مدارس «سلام» براي فشار به‌اصلاح‌طلبان
البته بايد در نظر داشت که اقوام ساير سياسيون هم موسس مرکز آموزشي بودند که اقدامي مفيد است. مدارس «سلام» توسط مرحوم سعد برادر سعيد حجاريان تاسيس شد. اين مدارس از معروف‌ترين مدارس از نظر علمي و آموزشي هستند و دلواپسان به دليل عملکرد مثبت اين مدارس نتوانستند آن را تخريب علمي کنند اما هرگاه درصدد تخريب حجاريان و جريان اصلاحات بودند از اين مدارس به عنوان ابزار استفاده مي‌کردند مانند کيهان که نوشت: «سعدهمسو با سياست‌هاي دگرانديشانه برادرش سعيد،که‌درآن هنگام مسئوليت معاونت سياسي مرکز مطالعات و تحقيقات استراتژيک دفتر رئيس‌جمهور وقت را عهده‌دار بود، در سال 72 دبيرستان«انرژي اتمي» را دراميرآباد تهران بنيان گذارد. درست در همين بحبوحه است که سعد حجاريان به پيروي از اخوي تئوريسين خويش که در 19 آذرماه 1377 به خبرنگار روزنامه ايران اظهار داشته بود: «ما به دنبال حاکميت يکپارچه هستيم و فتح سنگر به سنگر تا رسيدن به سنگر فرماندهي را در دستور کار قرار داده‌ايم.» کلنگ‌زني پروژه فتح سنگر به سنگر در مدارس کشور را آغاز کرد و همزمان با روي کار آمدن دولت اصلاحات، در سال 76 ايده مدارس هماهنگ و پس از آن در سال 79، مجموعه دبيرستان‌هاي «سلام» را پايه‌ريزي نمود. گفته مي‌شود علت نامگذاري مجموعه مدارس «سلام» به اين مسمي، گرته‌برداري از نام روزنامه توقيفي سلام بوده است که اتفاقاً سعيد حجاريان نيز از اعضاي شوراي سردبيري آن به شمار مي‌رفت!» يا مشرق نوشت: «مدارس سلام در سال 1380 توسط سعد حجاريان از بستگان سعيد حجاريان -که سابقه حمايت انگليس براي فتنه‌گري‌اش در مسائل بعداز انتخابات براي وي موجود است- راه‌اندازي شد و با استفاده از رانت دوم خردادي بودن آن زمان اين مدارس به شکل مضاعفي در تهران، تبريز و مشهد گسترش يافت.»
پسر قاليباف باني تشکيل مدرسه
الياس قاليباف هم باني تشکيل مدرسه مهر هشتم است. 19 ارديبهشت 96 سايت فردا روايت تاسيس اين مدرسه را چنين منتشر کرد: «مي‌توانم شهادت دهم که در اداره اين موسسه بر خلاف تصور احتمالي خوانندگان اين متن، مشکلات مالي عديده‌اي داشته‌ايم و باني محترم اين موسسه آقاي الياس قاليباف نه تنها تا به حال يک ريال از اين موسسه منافعي نداشته‌اند بلکه هميشه در حل مشکلات مالي مجموعه تلاش کرده‌اند و نقدينگي لازم را تا حد امکان تامين کرده‌اند». برخي سايت‌ها درباره اين اقدام پسر قاليباف نوشتند: «الياس قاليباف در سال 90 يعني زمان تاسيس موسسه، به عنوان اولين مدير عامل به سازمان ثبت شرکت‌ها معرفي مي‌شود و کليه اوراق و اسناد بهادار و تعهدآور موسسه از قبيل چک، سفته، بروات و قراردادها و عقود اسلامي با امضاي متفق مديرعامل «الياس» و رئيس هيات مديره «حميدرضا زرين» معتبر بوده است. اما يک سال بعد در ارديبهشت ماه 91 جابه‌جايي صورت مي‌گيرد؛ «الياس» به رياست هيات مديره و زرين مدير عامل مي‌شود و اين روند ادامه دارد و معلوم نيست آقاي معلم چگونه توانسته چنين سرمايه‌گذاري را انجام دهد».